peter frandsen

Forum Replies Created

Viser 25 indlæg - 451 til 475 (af 590 i alt)
  • Forfatter
  • in reply to: VW type 1 rudesprosse/ramme #26286
    peter frandsen
    Keymaster

Hej HJW – det var da smart. Jeg har brugt en varmeblæser men det er umuligt at styre varmen. Godt tip.

mvh

Peter

in reply to: Mercedes Benz 230-250-280 #26173
    peter frandsen
    Keymaster

Hej

Vedr. Ford D 800 kom produktionen af de hollandske biler ikke igang lige efter 1972. Der gik et par år frem til foråret 1974, hvor hollænderne købte nogle forme o.s.v. Bilerne blev solgt fra efteråret 1974 og frem til 1980 af H. Wittrock i Glostrup.

Jeg ved med sikkerhed, at Termax støbte alle plastikdelene til Ford D 800 til hollænderne og formentlig også metaldelene til både Ford D 800 og Mercedes bussen. Det bygger jeg på papirer og delene som jeg har fundet fra Termax, samt interview med Vinja Hansen. Det mest interessante er prøvestøb, som er mærket med årstal og støbt i grønlig plastik, som var almindelig ved prøvestøb, for ikke at få det blandet med den øvrige produktion.

Mit gæt er, som også bliver nævnt at Termax fortsatte med at støbe I de forme som de kendte og som var fremstillet til deres støbemaskiner. Hollænderne tog sig af Volvo 144/164, Saab 99, Scania bussen, Volvo F89, Scania 140/141 o.s.v., som var fra Teknos værksted.

Nogle af de forme, som blev solgt til Spanien med videre har sikkert været så slidte, at de blev opgivet. Mercedes 230 havde været i produktion siden 1963, så den var formentlig slidt op.

mvh

Peter

in reply to: Mercedes Benz 230-250-280 #26151
    peter frandsen
    Keymaster

Hej

jeg sidder lige op læser op på indlæggene. Angående den spanske Policia Mercedes, så er den jeg har på hjemmesiden helt sikkert hjemmelavet, da jeg selv har lavet den. Den sort/hvide model med gult blink har jeg set mange gange, den er ægte nok. Det samme gælder den hollanske model – Politie.

in reply to: Bilarna som Tekno inte gjorde #25958
    peter frandsen
    Keymaster

Hej Anders
    Dem er du godt nok sluppet godt fra. Er det Teknobiler du har skåret op og kombineret med andet fx Noceral, Vitese eller lignende. Hvordan har du fået dem sat sammen?

mvh

Peter

in reply to: Lift #25898
    peter frandsen
    Keymaster

Hmm – den er pakket langt væk, måske kan vi lokke Rene til at tage et billede, hvis han har liften

in reply to: Lift #25895
    peter frandsen
    Keymaster

Hej alle

Jeg har faktisk den samme lift fra Tekno. Den er givetvis fra 1930.erne. Malingen er den samme som på gravemaskiner mv. fra den periode. Jeg har aldrig set en reklame eller andet med denne artikel på, men ingen tvivl om, at den er fra Tekno. Det er rigtigt at den passer til blikbilerne, men jeg tror den er ældre, men det er et gæt.

in reply to: MÆLK & SMØR eller omvendt – teansfer ? #25646
    peter frandsen
    Keymaster

Lurmærket (Lurpak) er et registreret dansk varemærke som benyttet dette logo. Det er formentlig grunden til, at det udelukkende findes på de danske modeller. Det ville ikke give mening at sætte det på amerikanske eller engelske biler, fordi det danske lurpak ville kunne forveksles med et udenlandsk mærke. Vedr. ordstillingen er der jo tale om 2 forskellige fabrikanter, hvor Dodge kommer fra Langes Legetøj og V8 fra Tekno. Om der er tænkt over det eller der bare er tale om en tilfældighed vides ikke, men det er givetvis forklaringen.

mvh

Peter

in reply to: Saab Scania Stigebil. #25286
    peter frandsen
    Keymaster

Hej Flemming

Hvis I finder ud af noget bidrager jeg gerne med nogle nye stifter i den gode Teknosags tjeneste.

Bare sig til så sender jeg dem til dig.

mvh

Peter

in reply to: Hvordan maler I en Teknobil? #25086
    peter frandsen
    Keymaster

Hej

Velkommen til siden.

Jeg har fundet denne tråd fra tidligere. Men der er rigtig mange på dette Forum der restaurere biler, så de må kunne give dig en masse gode råd.

Problemer med maling

in reply to: Saab Scania Stigebil. #24945
    peter frandsen
    Keymaster

Hej Allan

Prøv at vedhæfte et billede.

mvh

Peter

in reply to: Saab Scania Stigebil. #24870
    peter frandsen
    Keymaster

Hej Allan

Nitten holder stige på plads på konsollet, så den skal du have på plads igen. Du kan med fordel lime den bageste del fast på konsollet, så sidder det hele bedre fast. Vedr. fjeder og stige kan du prøve at kigge på billederne.

Det er vigtigt at inderstigenstigen løber let og at snoren løber mellem stigerne.

mvh

Peter

in reply to: superflot ting som der ikke er mange af #24499
    peter frandsen
    Keymaster

Bælterne på den jeg har til salg er repro, men det synes jeg ikke gør noget, de er flot lavet.

in reply to: superflot ting som der ikke er mange af #24495
    peter frandsen
    Keymaster

Hej Ib

De er godt nok flotte de modeller du viser. Det er nogle ualmindelige solide modeller – er de alle fra Dinky. Har du nogle af dem fra Corgi – de er endnu tungere og kraftigere.

mvh

Peter

in reply to: Cooper-Nortons #24487
    peter frandsen
    Keymaster

Hi

Very fine collection you got there. Hard to get in originel.Do you have the boxes too?

Peter

in reply to: Ford D800 Presenning #23949
    peter frandsen
    Keymaster

Hej Per

Du har ret, jeg har heller ikke set den før i grå. Og jeg kender heller ikke farver ud over dem du nævner.

mvh

Peter

in reply to: VW 1200 med/uden blinklys #23933
    peter frandsen
    Keymaster

Hej Bahama

Du har helt ret – bilerne er lavet i 2 forskellige forme og er vidt forskellige. Den forreste kofanger er den samme men bagkofangeren er heller ikke ens. Hvis du lægger mærke til det er udskæringerne i vinduerne også forskellige. Bunden er i øvrigt spejlvendt i forhold til logoet. Ligesom med den 2 og 4-dørs Volvo Amazon er der tale om 2 vidt forskellige biler, hvor serienummeret er genbrugt. Jeg har ikke skrevet en artikel om disse biler endnu.

mvh

Peter

in reply to: svenske logoer #23885
    peter frandsen
    Keymaster

Hej Hans-Jørgen

Loven om Ophavsret er ret klar. Hvis vi taler om billeder kan man downloade et billede til eget brug på sin egen computer. Alt andet vil som udgangspunkt ikke være lovligt at bringe på Internettet uden særlig tilladelse fra den, der har ophavsrettighederne. Det er ligegyldigt om et billede bringes i en kommerciel sammenhæng, det er blot en skærpende omstændighed, hvis det gør.

I dette tilfælde er billederne fra en fransk hjemmeside, med tydelig gengivelse af ophavsretten på billedet. Hvis Ib har en tilladelse kan han jo bare skrive det. At tingene flyder på Internettet fritager desværre ikke for ansvar og der er masser af retsafgørelser om ophavsret, derfor er jeg ikke i tvivl.

Jeg ved ikke rigtig, hvad Ib er ude i. Men de gange jeg har trykket ham bliver han hurtigt meget personligt ramt, men han plejer at nu ikke at være fornærmet ret længe omend jeg ikke helt forstår, hvorfor jeg skal tillægges nogle motiver om at fjerne “noget inden nogen ser det”. Dette Forum bliver læst af utroligt mange og meningen er netop er få al den viden frem som ligger i skufferne og som du og andre bidrager med er en meget omfattende grad. På Forum er der ikke noget der er rigtigt eller forkert – læserne må selv denne deres holdninger – ligesom mine artikler er til fortsat diskussion.

mvh

Peter

in reply to: svenske logoer #23845
    peter frandsen
    Keymaster

Hej Ib – og I andre. Jeg er blevet nødt til at fjerne nogle billeder fra Espanas hjemmeside. I skal passe på med at klippe billeder ind for Internettet uden tilladelse. Det behøver ikke fremgå af en hjemmeside, at det er ulovligt. Det er naturligvis lovligt at lave en henvisning som HJW har gjort.

Beklager

mvh

Peter

in reply to: 828 – VW 1500 typ III #23741
    peter frandsen
    Keymaster

Hej Hans Jørgen

Alt er jo muligt, vi ved et ikke med sikkerhed. Der kan vel sagtens være malet en stribe VW 1500 med maling fra Volvo eller Saab, eller den kan være lavet i grå, jeg har bare ikke set det. Du kan heller ikke vide om der er grundet. Flere af Mercedes modellerne er grundlakeret.

mvh

Peter

in reply to: 828 – VW 1500 typ III #23635
    peter frandsen
    Keymaster

Hej
    Spændende oplevelse med den grå farve. Det er ikke sådan at det kan være grundmaling. Det er set før at bilerne har været grundmalet uden at det har været generelt.

Vedr. den blå, røde og beige/hvide er de malet i forskellige nuancer. Om den er hvid eller beige kan jeg ikke afgøre, navnlig da beige spænder jeg vidt.

mvh

peter

in reply to: Triangel Fire Dept. USA #23321
    peter frandsen
    Keymaster

Hej Ib

De er ganske rigtigt beregnet til det amerikanske marked. De er ikke sjælne og kan købes billigt fx på Ebay. Jeg har et sæt i perfekt stand købt for under 500,- kr. pr. stk.

mvh

Peter

in reply to: Triangel træktøj #23207
    peter frandsen
    Keymaster

Hej Flemming

Du efterlyser billeder af trækkrogen. Den kan ikke være mere simpel, som du kan se.

mvh

Peter

in reply to: Triangel træktøj #23203
    peter frandsen
    Keymaster

Hej Flemming

Du efterlyser billeder af trækkrogen. Den kan ikke være mere simpel, som du kan se.

mvh

Peter

in reply to: Svenske Mercedes ambulancer #23077
    peter frandsen
    Keymaster

De er så sjældne at der ikke er noget at sammenligne med. Jeg tror de er lavet som en en´ gangs produktion og dermed kun med flag. Jeg har samlet på biler hele mit liv og har set den blå/sølvfarvede 2-3 gange som garanteret original. Det samme gælder faktisk R94 modellen.

mvh

Peter

in reply to: Ældning af nye reservedele #23076
    peter frandsen
    Keymaster

Hej Bahama

Super med et nyt ansigt på siden. Du kan lægge delene i eddikesyre i fx 10 min. Så bliver de mere grå. Jo længere tid de ligger jo mærkere bliver de.

mvh

Peter

Viser 25 indlæg - 451 til 475 (af 590 i alt)