Teknobiler og andet gammelt legetøj › Fora › Teknobiler › Mercedes Benz 230-250-280
- This topic has 77 svar, 7 stemmer, and was last updated 11 years, 1 month siden by
Flemming Rasch.
- ForfatterIndlæg
- december 4, 2014 kl. 00:25 #26140
Hans Jørgen Wagner
ParticipantNu er jeg nået til omkring 227 varianter af 230-250-280SL modellerne ab fabrik, men det holder måske ikke helt, fordi der mangler lidt oplysninger. Modellerne blev solgt i ca. 11 forskellige æsker. NU-VEL, bilerne er blevet solgt af Walco, MPC og Dalia. Jeg ved ikke om de også solgte politi udgaverne i deres respektive hjemlande ? men det tror jeg faktisk ikke. DALIA i Spanien forts. med at sælge Tekno biler meget længe. Jeg har set det nævnt at, blandt flere andre 280SL modellen fortsatte helt til 1980. Er der nogen af jer der kan be/afkræfte det ? og hvad stod der i bunden?-Tekno, Kirk, Dalia eller noget andet ? og hvem støbte dem ? Var det evt Termax ? for så passer årstallet udemærket.
hilsen Hans Jørgendecember 4, 2014 kl. 01:49 #26141Ole Andreasen
ParticipantHej Hans Jørgen
Jeg er helt sikker på, at Walco har solgt den tysk Polizei udgave i den specielle firkantede udsigtsæske! Har set ganske mange af disse. Det “sjove” er, at der på æsken står MB 250 SL men indholdet er ikke altid det lovede! Ind imellem er der ikke overensstemmelse mellem det der står på æsken, bundpladen og bagklappen, men dette oplyses sjældent af sælger!!?? Mvh Ole Adecember 4, 2014 kl. 02:14 #26142Hans Jørgen Wagner
ParticipantHej Ole :
Det var interessant. Det har jeg læst fra andre også. Walco solgte også 300sl relativt længe, 1966 nævnes et sted, også uden farvet tag iøvrigt. Men det er jo en anden bil.
Jeg har på fornemmelsen at Walco har fået lavet nogle 250sl æsker, men så opgraderede mercedes plusli, og Tekno fulgte promte med. Det jo det med byggesæt. Og så er det ikke helt nemt at samle bilen når man er 8 så mange er nok hitte gods, og sælger er slet ikke obs. på det faktum at der står betegnelse på bagklappen også.
Jeg notere Polizei som Walco og lader tvivlen stå ved MPC og Dalia, Men Dalia kan jo også have leveret en Policia. Det der piner mig lidt er oplysningen om at den skulle have været i produktion som Dalia model helt frem til 1980, og så kunne der jo komme nogle ukendte farver frem- måske Det gælder iøvrigt også Ford 800 lastbil, og tipvogn, taunus transit, lincoln – mustang og alså 280sl.
Jeg på se om jeg kan skrive noget spansk ! og stille spørgsmålet et sted.december 4, 2014 kl. 12:49 #26143Ole Andreasen
ParticipantHej Hans Jørgen
Jeg tror ikke der er en kobling mellem Walco og MPC, idet Walco er et tysk firma. Som jeg har forstået det, var Walcos ejer den egentlige tyske importør af Tekno og efter Teknos lukning købte han en stor del at restproduktionen i Hjørring og samlede derefter disse biler under navnet WALCO-INTERNATIONAL. MPC har derimod en kobling til KIRK og Kirks produktions navn MODEL PRODUCTS, idet der på MPC “Strip´n Steer” pakningerne netop er anført navnet: MODEL PRODUCTS CORPORATION, Michigan MVH Ole Adecember 4, 2014 kl. 13:32 #26144Hans Jørgen Wagner
ParticipantHej Ole. Jeg kopler heller de to sammen. MPC startede også først i 1963/64 i det små. De har kun haft 280SL ( ikke 250SL) og de havde iøvrigt også Ford lastbilerne.
Walco havde 250 og senere 280 SL modellerne OG de havde også 300SL.
Men min hurdle er Dalia, som jeg er kørt fast i.december 4, 2014 kl. 17:58 #26145Ole Andreasen
ParticipantHej Hans Jørgen OK, men ud over disse to (MB og Ford D) havde MPC tillige Oldsmobile Toronado, Monza og Jaguar E (se billederne)
Hos Walco har jeg set Mercedes 300 SL Cabriolet og Hardtop, Jaguar E Cabriolet / Hardtop,- Mercedes SL Cabrio / Hardtop, Monza Spyder/GT Coupe, – Mercedes SL Polizei samt Ford D 800 i Lastbil og Tipvogns udgaven. Mvh Ole Adecember 4, 2014 kl. 19:09 #26149Hans Jørgen Wagner
Participantyep 😉
Jeg havde ikke set Toronado og Jaguar hos MPC, men mente de var oplagte til det marked. Tak for oplysningerne.
Det kan være vi skal tage hul på en af de andre, og se hvad vi kommer frem til.
Alle de mange MB230-250-280SL versioner jeg er kommet til er fordi de er set med hvid, grå, sort bund, i rød, hvid, sort og politi bil. Der står Tekno eller Kirk i bunden osv. Det er simpelt regnestykke. Der er flest varianter af 280SL modellerne iøvrigt. Men jeg slår stadigt hovedet mod en mur vedr. Spanske Dalia. Og det er igrunden interessant. Joal kan man finde, men det er en Spansk kopi tingest. Dalia havde mange Tekno biler i Dalia æsker helt fra omkring 1965, og alså frem til min. 1980.
Ford D modellen kan være fra Tekno DK, eller Kirk DK. Og fra Dalia, Walco og MPC og fra Tekno NL. Det kunne jo være interessant at finde ud af om det evt er Tekno NL der leverede den til Dalia hvis Dalia også fortsatte med den helt frem til 1980.MVH Hans Jørgen
december 4, 2014 kl. 21:06 #26151peter frandsen
KeymasterHej
jeg sidder lige op læser op på indlæggene. Angående den spanske Policia Mercedes, så er den jeg har på hjemmesiden helt sikkert hjemmelavet, da jeg selv har lavet den. Den sort/hvide model med gult blink har jeg set mange gange, den er ægte nok. Det samme gælder den hollanske model – Politie.
december 5, 2014 kl. 01:11 #26153Hans Jørgen Wagner
ParticipantHej Peter. Det var da ærgerligt at du selv har lavet den blå — Nå men det kunne jo være at Dalia havde en lignende i programmet ? Jeg tænker på at de har solgt modellen 8 år efter at både Tekno og Kirk var stoppet.– hvis ellers min kilde har oplyst korrekt årstal. Omvendt er det jo slet ikke sikkert at Dalia har haft politi udgaven efter tekno/kirk lukningen.
december 5, 2014 kl. 02:18 #26154Stroget
ParticipantI also have the same questions about Dalia and for how long it was connected to Tekno. MPC (Model Products) was a large American company that was famous for 1/24 plastic kits and other toys. I think they must have had the US distributorship for Tekno/Kirk and Walco had the German?
The MPC ad from above was in Boy Scout magazines – I remember it and bought some in a toy store in the US in 1968 or 1970 (when I was a child).
december 5, 2014 kl. 02:20 #26155Ole Andreasen
ParticipantHej Alle
Jeg mente nu, at vi var blevet enige om, at den blå/hvide udgaver af MB Policia var “hjemmedyrket” med forbillede i VW 1200. Noget andet, i opklaringen af hvornår og hvorfra Walco og MPC bilerne kommer, mener jeg, at vi bør henholde os til tiden, hvor KIRK bliver “egenproducerende” og Tekno derfor midster muligheden for at sælger deres mest populære modeller. Jeg vil mener, at det er her Kirk indgår samarbejde med f.eks MPC. Walco mener jeg stadig opstår if. Algrema-Teknos konkurs. Med hensyn til Ford D 800 modellerne og iøvrigt også Mercedes Benz Busserne, så var forme mm jo produceret hos Termax og Termax samarbejdede så efterfølgende med Tekno Holland om at få produktionen i gang. Det var Termax, der i starten støbte de modeller for hollænderne, som var konstrueret hos Termax, som fx Mercedes-Benz bussen og Ford D 800 og det er et faktum, at Tekno Holland i 1980 stoppede produktion og salg af legetøjsbiler for at koncentrerer sig om modelbiler! Så spørgsmålet er om ikke disse biler forblev produceret i Danmark helt frem til 1980 ?? Hvorfor skulle Tekno Holland dog flytte denne produktion når det nu var Termax der
“lå inde” med ekspertisen?
Og lige en bemærkning vedr. Dalia. Er der nogen der har set en Mercedes Benz SL i >>Politiudgaven<< fra Dalia ??
MVH Ole A- Dette svar blev ændret 11 years, 5 months siden af
Ole Andreasen.
december 5, 2014 kl. 18:14 #26168Hans Jørgen Wagner
ParticipantHej Ole :
Jep vi er for længst blevet enige om at den blå er hjemme lavet. 😉 Men det kunne jo have været at Dalia havde en efter 1972 ? hvad ved jeg ? og hvem ved noget ?
Jeg har aldrig set en DALIA overhovedet, andet end dem på fotos. Jeg har kun set “nye” blå policia udgaver af SL modellen, af dem kun een der ikke har oplyst at den er hjemme lavet.
Interessant med oplysningen om Termax, og støberierne. Jeg var ikke helt sikker i min sag vedr. dette. MEN – så passer det jo nok også godt med at Dalia havde modellerne i sit program helt frem til 1980.
Jeg ved at Taunus Transit i Dalia perioden havde 3 forskellige hjul typer. Jeg tror de andre beholdt sine originale hjul.
Mht. Dalia så kunne det være interessant at vide hvad der stod i bunden på modellerne.
1980 —-
Tekno NL. stopper salg af legetøj og helliger sig samler modeller.
Dalia har Tekno modellerne i sit progran for 1980, men til syneladende ikke efter dette år.
Termax lukker og slukker, sælges, og flytter til Jylland.
— Man kunne for samme årstal forestille sig nogle EU regler vedr. små dele osv. i legetøj til børn, og nogen aldersgrænser mv. der ikke har passet så godt til de efterhånden gamle Tekno modeller. Legepladser var oppe i tiden i den periode mindes jeg —
Walco havde egne salgs forpakninger mindst, siden 1963. De havde 300SL mindst frem til 1966. Den “nye” Mercedes 230SL fik de ikke. Det var først Mercedes 250SL de har haft i egne æsker. — Der står Tekno i bunden. Og der står sikkert Kirk i bunden på de sidste 280SL Walco modeller.
MPC har jeg været i tvivel om årstal. STROGET siger 1968-70 — Det kan være svært det med at huske årstal, men siger vi 1970 så skal der stå KIRK i bunden på MPC modellerne. ( 1968-69 = Tekno)
Hilsen Hans Jørgendecember 5, 2014 kl. 18:31 #26170Ole Andreasen
ParticipantJeg har Monza og Ford D 800 i MPC æsker, med stadig forsejlet indhold. Begge disse biler er KIRK biler, så din antagelse er sikkert helt korrekt. MVH Ole A
december 5, 2014 kl. 18:44 #26172Hans Jørgen Wagner
ParticipantHej der ude :
Sidder lige og tænker.
MB 230SL udviklet hos Termax — Støb hos Termax — Samlet og lagt i æsker hos H.Langes Legetøj/Kirk — Solgt og distribueret af Tekno
Er det sådan det er foregået ?
Det er jo smart af Termax for de har jo tjent penge på kareten i 20 år.
Hilse Hans Jørgendecember 5, 2014 kl. 23:01 #26173peter frandsen
KeymasterHej
Vedr. Ford D 800 kom produktionen af de hollandske biler ikke igang lige efter 1972. Der gik et par år frem til foråret 1974, hvor hollænderne købte nogle forme o.s.v. Bilerne blev solgt fra efteråret 1974 og frem til 1980 af H. Wittrock i Glostrup.
Jeg ved med sikkerhed, at Termax støbte alle plastikdelene til Ford D 800 til hollænderne og formentlig også metaldelene til både Ford D 800 og Mercedes bussen. Det bygger jeg på papirer og delene som jeg har fundet fra Termax, samt interview med Vinja Hansen. Det mest interessante er prøvestøb, som er mærket med årstal og støbt i grønlig plastik, som var almindelig ved prøvestøb, for ikke at få det blandet med den øvrige produktion.
Mit gæt er, som også bliver nævnt at Termax fortsatte med at støbe I de forme som de kendte og som var fremstillet til deres støbemaskiner. Hollænderne tog sig af Volvo 144/164, Saab 99, Scania bussen, Volvo F89, Scania 140/141 o.s.v., som var fra Teknos værksted.
Nogle af de forme, som blev solgt til Spanien med videre har sikkert været så slidte, at de blev opgivet. Mercedes 230 havde været i produktion siden 1963, så den var formentlig slidt op.
mvh
Peter
december 6, 2014 kl. 00:22 #26174Hans Jørgen Wagner
ParticipantHej peter :
Spørgsmålet er om formene er solgt til spanien – til Dalia – (ikke Joal) Man kunne også tænke at de har købt støbte dele, men har evt. selv samlet dem.
i Dalias program skulle være–
415 FORD Taunus van in 7 Spanish liveries829 Lincoln Continental
832 MG 1100
833 FORD Mustang D open
834 FORD Mustang C closed
914 FORD D-800 dump truck
915 FORD D-800 stake truck
928 MERCEDES 280SL closed
929 MERCEDES 280SL open
930 Monza GT
931 Monza Spyder
933 Oldsmobile Toronado
Uden at jeg på nogen måde er helt sikker. Det er blot oplysninger jeg er rendt ind i under min søgen.december 6, 2014 kl. 00:30 #26175Ole Andreasen
ParticipantHej Begge
Jeg er helt enig i Peters betragtninger og det er da også min tankemæssige, historiske referenceliste men, produktionshistorien for Mercedes Benz 230 SL er nu nok endnu mere indviklet Hans Jørgen, for det er et faktum, at bilen (MB 230 SL) er konstrueret af Erik Leager-Lasen, der efter sigende var en ekstrem dygtig værktøjsmager, der arbejdede hos Lange Legetøj / KIRK! Han har fektisk “bygget” alle de intereessante og “moderne” biler fra KIRK/Tekno såsom: Mercedes Benz 300 SL, DKW, Opel Rekord, Mercedes Benz 230 SL serien, Jaguar E, Oldsmobile Toronado, Porche, Toyota 2000, Mercedes Bussen m.fl. men
på dette tidspunkt, da MB 230 SL blev bygget, var han tilsyneladende ansat hos Langes legetøj / Kirk, senere blev han ejer af Firmaet TERMAX som iøvrigt lå som nabo til Langes Legetøj/Kirk på Nürnberggade.
Så måske udviklet hos Langes Legetøj/Kirk Produceret hos Kirk/Termax osv.. Mvh Ole Adecember 6, 2014 kl. 00:41 #26176Hans Jørgen Wagner
ParticipantJa — Ole — Men prodiceret hos Kirk vil ikke hænge sammen med en fortsat produktion efter 1972, for så skulle Termax jo købe maskineriet, og Hollænderne nøjes med at købe navnet.
Det er noget grød omkring 1960. Lange bliver købt af kirk, og Leager-Larsen starter Termax. Men har der været noget gæld til Leager-Larsen kan han jo godt have fået pant i støbeforme.december 6, 2014 kl. 00:46 #26177Ole Andreasen
ParticipantHej Hans Jørgen.. Her er et par billeder af den ene af bilerne i Tekno / Dalia samarbejdet, en Ford Lincoln og den er “desværre” med Tekno logo. og nummeret 829. Den kan iøvrigt købes på tysk netauktion for 699,95 EUR hvis det har interesse 🙂 MVH Ole A
Attachments:
december 6, 2014 kl. 00:54 #26180Hans Jørgen Wagner
ParticipantIkke desvære – for det er taunus transit også altid Tekno Denmark også lige til 1980 i 5 spanske versioner.
Nej elz tak. Har 4 – 5 stykker der står Tekno i bunden på. Jeg bemærker Mustang fælgene !december 6, 2014 kl. 01:12 #26181Hans Jørgen Wagner
ParticipantHar lige set at Termax var startet i 1955 — måske før, det er lige gyldigt i denne sammen hæng. Dermed er Leager-Larsen ikke ansat hos Lange/Kirk, men arbejder for Lange/Kirk og dermed kan Termax godt være ejere af støbeformene.
Så støber Termax måske alligevel, og Lange putter i æsker, og Tekno sælger. AS.(Tekno) har ingen penge i klemme, de bestiller blot varen af Lange/Kirk sådan som den gamle aftale var. Hos Termax sætter man formen i støbemaskinen når Lange kommer ned ad trappen og bestiller varene.december 6, 2014 kl. 01:22 #26182Stroget
ParticipantGoogle Translate works well! Thank you. I have some DALIA and they all have Tekno on the baseplate, even the Taunus van with the Dalia style wheels. i have MPC Strip n Steer and they are KIRK. i have a few WALCO boxes and they are both KIRK ans TEKNO, but they can be easily replaced over time, right?
I think but have no real proof that Tekno did a marketing agreement with Dalia, Solido, and Walco. Then Kirk did one with MPC. I think that Joal and Pilen had no agreements with Tekno or Kirk and just copied their designs without permission… That us just me opinion; too bad we have no documentation from that time, except for some Solido and Dalia catalogs.
Stroget (Karl in Indianapolis USA)
december 6, 2014 kl. 01:45 #26183Ole Andreasen
ParticipantHej Hans Jørgen. Ja men, du har selvfølgelig helt ret, men det der undre mig er, at Lerager-Larsen omtales som den eminente værktøjsmager hos Lange da han skal konstruere Jaguar E og Mercedes Benz 230 SL, når han i virkeligheden så var chef / direktør i eget firma Termax !!
Han har jo ligeledes produceret Mercedes Benz 300 SL helt tilbage i 1957 og endelig !
Hvis ovennævnte er historien, hvad var det så for et produktions- apparat der blev overtaget af Algrema-Tekno da de “købte” KIRK, hvis det stadig skulle være Termax der producerede bilerne, endda frem til 1980 ??
Mvh Ole Adecember 6, 2014 kl. 01:52 #26185Hans Jørgen Wagner
ParticipantHi Stroget:
Yep google works fine 😉
I think the same as you.
It’s messy but put information together and I get:
Termax manufactures.
Langes Toys which in 1963 is owned by Kirk, function as a part between Termax and Tekno.
Tekno sel in there own name.
It follows fine the old agreement of 1948 between Tekno and Lange.
But I sense some disagreement in this thought.
Joal and Pilen are copies, I´m sureHans
december 6, 2014 kl. 02:11 #26190Hans Jørgen Wagner
ParticipantJa nemlig Ole— Den har jeg også grublet over. Og den gode Larsen var vidst også lige forbi en Mercedes-Benz 180, og en Opel rekord 1957 også. Det er som om nogen bare har købt et navn, måske noget af produktions apparatet men ikke alt. Termax bilerne fra og med Mercedes 300SL har næsten 85% sikkert været TERMAX´s ejendom såfremt Tekno eller dennes retsmæsige efterfølger ikke ønskede at sælge disse mere. eller noget i den stil.
Det der er handlet med er Tekno navnet, og Tekno´s eget produktions apparat og aftalerne med Termax, og Tekno grosist virksomheden.
Leager-Larsen med Termax var i samme hus på præcis samme adresse som Langes, Legetøj Det har måske været et slags kontor, og produktions lokale fællesskab. På samme adr. men i nr. b, og c, findes en anden metal virksomhed, og nok så vigtigt også en gravør virksomhed – dette i 1955 — ( andet sted, se Vanja jeg lavede hjulene / stroget kommentar )
Hilsen Hans Jørgen - Dette svar blev ændret 11 years, 5 months siden af
- ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.