Teknobiler og andet gammelt legetøj › Fora › Teknobiler › Mercedes Benz 230-250-280
- This topic has 77 svar, 7 stemmer, and was last updated 11 years, 3 months siden by
Flemming Rasch.
- ForfatterIndlæg
- december 7, 2014 kl. 20:39 #26196
Anonym
Inactiveabsolut interessant HJW, vedrørende dine oplysninger om et såkaldt
arbejdsfælleskab eller salg af navn uden gavn, men som et
salgsteknisk maskepi.
Dine oplysninger trækker vel tråde til andre lignende tilfælde indenfor legetøjs produktion før i tiden.
Det der har undret mig, det er de adresser man kender på et givent
firma, især når det viser sig at det er en adresse i en almindelig
beboelsesejendom, hvor og hvis der har været en produktion, må have foregået på altanen eller i køkkenet.
Sagen er jo, nogle har produceret, måske inkognito,i et kendt navn,
som har været solgt via andre, og det kendes fra flere produkter
fra England, men også Portugal ekspl. vis.
Derfor kan det være svært at hitte rede i ophavet.
Jeg kunne tænke mig muligheden af at kigge lidt i Legetøjsbladet,
som var for producenter og jeg vil prøve at se om det kan skaffes
til låns.december 8, 2014 kl. 00:17 #26201Hans Jørgen Wagner
ParticipantTekno navnet kunne godt være penge værd. Der har været et kunde kartotek. Der har været nogle samarbejdsparter, nogen aftaler mv. der har haft en verdi. der har været noget Know-how også. Noget produktion har der også været. Så er der handels afdelingen- grossist virksomheds delen der vidst også var betydelig.
Mon ikke Leager-Larsen har været ansat hos Lange. Men hvis nu Leager-Larsen selv udviklede modeller mv. så skulle Lange jo ikke betale for det. Der med blev hunden sendt videre. Tekno ville ikke betale for udviklingen, dog gerne købe produktet. Det var aftalen med Lange. Lange ville ikke betale for udviklingen, dog gerne sælge produktet videre og evt. også producere delene. Det er tanke spind men det kunne da være i den retning, og derved er Leager-Larsen blevet selvstændig og Termax er blevet en realitet, og det i samme hus, på præcis samme adresse, som Lange. Man skal jo starte et sted.
Det vil være interessant med legetøjsbladet som du nævner. Der kunne gemme sig nogle oplysninger.
Det er da helt vildt som man kommer rundt bare fordi der spørges om hvilke farver denne uskyldige Mercedes findes i. 😉 Men det er også lige som om at det er med denne model der sker ting i huset Tekno.
HilsenHans Jørgen
december 8, 2014 kl. 02:10 #26202Ole Andreasen
ParticipantHej Alle
Jeg er ikke helt enig i den betragtning Hans Jørgen Jo, i at Tekno navnet havde en værdi, men jeg er ganske sikker på, at det netop var det Frederiksen (Algrema) havde set og if. handlen er jeg også ret sikker på at katotek, aftaler, kontrakter mv er gået med i handlen, men spørgsmålet er så hvormeget man egentlig på dette tidspunkt gik “op i det” for der har jo været “en hær af” producenter i Danmark som tilsyneladende var infiltreret ind i hinanden og tilsyneladende uden skriftlig dokumentetion (for så havde vi vel hørt om det før))!
Mht. postulatet/bemærkningen om, at det var MB 230 SL m.fl der “satte gang” i Tekno. Sigumfelt var nok en særling, der mest troede på sig selv og han mente vel egentlig, at alt gik godt på dette tidspunkt. Prøv blot, at tænke på hvor mange VW type 1-2, Ford Taunus transit / 1000 reklamebilerog busser,Sparebusser mv der blev “spyttet” ud af fabrikken, så jeg tror egentlig ikke det var MB 230 SL der flyttede så meget. Hvis I læser Salgschefens beretning her på siden, indikeres ovennævnte jo også.. Der var hele tiden andre der kom med de gode ideer og næsten altid så Siegumfelt det som negativt. Men ja, bilen blev jo meget populær. MVH Ole A- Dette svar blev ændret 11 years, 7 months siden af
Ole Andreasen.
- Dette svar blev ændret 11 years, 7 months siden af
Ole Andreasen.
december 8, 2014 kl. 03:23 #26205Hans Jørgen Wagner
ParticipantNÅÅÅ — Nej det var ikke sådan jeg mente at Mercedes 230SL var noget særligt. Det var nok forkert formuleret.
Det jeg mente var at modellen fik OS her på forum langt omkring. OG det var ikke nødvendig vis den model der rykkede ved noget i Tekno huset, men det var omkring denne models tilblivelse — alså årstal ca. 1960 — der skete noget. ( Spon har fået gang i maskineriet, og går – Lange sælger, og ender med at stikke af – Kirk begynder at dukke op – Termax sætter sine solide fodaftryk med den ene mere avancerede legetøjsbil efter den anden /// som Termax tilsyneladen beholder ejerskab af )
Det var noget andet den gang, det med handler. Der var brådne kar ind i mellem, men de blev kendte i vidde kredse. Min morfar borede efter vand. Arbejdet blev meget tit gjort ifølge mundtlige aftaler. Et ord var et ord, og det holdt man. Det er først når vi runder 1970 der kommer for mange “smarte” på banen, så man bliver nød til at skrive store fine alt dækkende kontrakter.
Ja Tekno spyttede mange ting ud — som de glemte at modernisere — Og det synes jeg i grunden er lidt ærgerligt.
Men hvem “gider” et evigt bøvl med en alvidende chef, der ender med selv at tage æren. Det gider kun de færreste. Med det in-mende, så var det da også det rigtige at gøre, hvis Termax tog risikoen ved forarbejdet, at de også beholdt ejerskabet af støbeformene/modellerne. Det kunne da godt ligne at det er det der er sket.
Hilsen Hans Jørgendecember 8, 2014 kl. 12:18 #26207Ole Andreasen
ParticipantJo og blot for at gøre forvirringen total, så er Toyota 2000 og Porsche 911 formegentlig tegnet og konstrueret af E. Leager Larsen hos Termax, men selve formene er lavet hos Belewa A/S i Glostrup, der var et selvstændigt værktøjsmager firma hos KIRK i Glostrup ? Kan vi snart klare mere 🙂 !! Mvh Ole A
december 8, 2014 kl. 12:23 #26208Ole Andreasen
ParticipantPS: I Peters fortrinlige artikel vedr. Toyota 2000 kan vi jo se en faktura skrevet af Belewa stilet til Langes Legetøj A/S som jo egentlig på dette tidspunkt burde være KIRK A/S ??, men det siger måske noget om ejerforholdet til støbeformene?? Mvh Ole A
december 8, 2014 kl. 16:55 #26223Hans Jørgen Wagner
ParticipantHæ Hæ — NÅ men det forklare noget jeg egentligt havde tænkt at tage hul på senere. At man har beholdt langes navn på firmaet kan der være flere grunde til. rent skatte teknisk er virksomhederne del op. Går den ene ned kan den anden køre videre. Gås det hele efter er det sansynligvis en anden der ejer bygningerne, på den måde kan virksomheden gå falit uden at ejeren helt midste livsgrundlaget, for bygningerne kan sælges eller lejes ud til andre, uden at det kommer boet efter selskabet ved.
Mht. Toyota 2000 og Porsche 911 har det undret mig meget at de to ikke er blevet fremstillet af andre, fx. Tekno Holland. Det synes jeg er virkeligt mærkeligt, især for Porschens vedkommende.
Kirk har, modsat AS: ville eje formene. Det virker jo fornuftigt. Jeg forstår bare ikke hvorfor de ikke er blevet brugt igen ? De er begge to rigtigt gode, og Porsche 911 gennemgik ikke så store ændringer at det ville have betydning de efterfølgende 10 år.december 14, 2014 kl. 19:33 #26347Knut J Vognstølen
ParticipantSpennende lesing om min favorittbil! 🙂
Alle 230SL og 250SL jeg har sett har hvit bunn, mens 280 har matt sort, blank sort eller grå bunn.
Når det gjelder politiutgavene: Alle mine Tekno har rødt interiør, men 280ene har likevel sort dashbord.
Når det gjelder Tekno/Joal er der forskjell på karosseriene. Det er den nevnte rammen rundt nummerskiltet bak, og når man snur huset rundt er hullene der motoren skal hvile annerledes, og midtstolpen i bunnen (mellom setene) har en forsenking på Joal. Joal har annerledes interiør med faste seter osv, og mange Joal har blå ruter og lykter. Både dører, bakasjelokk og motorlokk har en liten tapp på innsiden på Joal. Så om man har satt sammen en bil og presenterer den som Tekno kan den ikke ha karosseri,
dører, motorlokk eller bagasjelokk fra Joal.december 14, 2014 kl. 21:04 #26357Hans Jørgen Wagner
ParticipantHej . Mange tak for de oplysninger vedr. Joal. Jeg mener også generelt der er formange forskelle på Joal og Tekno til ar man kan sige at de er samme modeller. Jeg vil derfor ikke tage Joal med i en variations liste. Dalia er en anden sag. Det jeg kommer til i forbindelse med søgning, og de mange oplysninger der er kommet ind her, er. Dalia modellerne givet vis er fremstillet hos Termax og det helt frem til 1980 hvor Termax lukker, og sælges, og flytter. Hvad jeg ikke ved er hvad der står i bunden på de sidste Dalia modeller.
Interessant med det sorte instrument bord i politi modellerne. Det har jeg kun set en gang blandt de mange jeg har fundet på bla. nettet i denne forbindelse. Min egen er en 230SL med rødt instrument bord, og rødt interiør.
De fleste 280sl poilti biler jeg er kommet frem til har sort eller hvid bund. Person biler, kan også være grå. 250sl politi biler har sort eller hvid bund. Person biler har hvid bund. 230sl alle har hvid bund.
Har du en produktions tid/år på Joal modellen ?december 14, 2014 kl. 22:07 #26360Knut J Vognstølen
ParticipantHei.
Er enig i å holde Joal som sådan borte fra din oversikt. 🙂 Jeg nevnte forskjellene på delene slik at man kan være klar over om en bil har blandede deler. 🙂
Jeg vet ikke noe årstall på Joal bilene, men ser at et par av dem har teksten :”Made in Macau” på bunnplaten.
Knutdecember 14, 2014 kl. 23:17 #26381Hans Jørgen Wagner
ParticipantMacau — De laver da også alt der ude. Det lige op ad Lledo, Matchbox, Mattel, Cararama, schuco og hvad de nu hedder alle sammen.
december 15, 2014 kl. 01:50 #26392Stroget
ParticipantJoal came in 3 types of boxes – the older cardboard, the plastic case with hole in baseplate to screw it onto the base, and LARGE cardboard with plastic clamshell style cover (made in Macau on baseplate).
december 20, 2014 kl. 12:45 #26485Knut J Vognstølen
ParticipantNoen som vet hvor sjelden det lysegrå interiøret er? Av mine ca 65 biler har jeg 4 med det lysegrå interiøret. Og hva med hardtopen? Jeg har 1 HT med lysegrått tak og 1 med hvitt.
Har for øvrig en ekstra, meget pen rød 230SL cab med lysegrått interiør som jeg på et par FB forum prøver å få byttet med en #554 Fransk Dinky Opel Rekord i lakserød med hvitt tak.
Jeg har noen ekstra av disse bilene. Jeg har gitt noen til barn fra 5 år og oppover som ser ut til å like alle finessene på disse bilene, for om mulig å gi dem interesse for å samle på gamle leker. Jeg har nylig lakkert en rosa og gitt den til naboens datter på 5 år. Hun ble meget glad, broren hennes som er litt eldre fikk en rød cab og en hvit HT av meg tidligere. Det var morsomt å gi henne bilen, hun åpnet bagasjelokket og sa: “Men her er ikke reservehjul!” Det hadde hun sett var baki bilene til storebroren. Da gikk jeg hjem og hentet et reservehjul til bilen hennes, det hadde jeg glemt.
december 20, 2014 kl. 15:56 #26486Hans Jørgen Wagner
ParticipantHa — Ja børn har styr på detaljerne 😉
Jeg har jo været så usansynlig heldig at min computer lige fik sig en reklame pop up tingest der hedder — onley search — og i forsøget på at fjerne den helt væk, endte det med at jeg måtte geninstallere min maskine. OG så røg alt ud også min liste. SÅ KAN JEG ELLER LÆRE AT TAGE BACKUP kan jeg 😉 Jeg har opdateret listen løbende på nettet også heldigvis. Sorte biler ses ikke tit. Grå/hvid top eller gråt interiør er som hoved regl til de sorte biler. De grå/hvide toppe og interiør bliver så endnu sjældnere, fordi sorte biler ofte ses med rødt interiør.
Jeg har en endnu ikke færdig liste på Google sites, hvor jeg i forvejen er ved at lave en side med Matchbox mv. Hvis linket ikke virker — søg : wagner´s tekno showroom — og klik for neden, på støbte biler, og så på 928.929,932 Mercedes SL… Der mangler stadigt nogle oplysninger, så kom gerne med dem du har 😉hilsen Hans Jørgen
december 21, 2014 kl. 05:27 #26490Stroget
ParticipantKnut – you are crazy – 65 cars!!! Do you have a GOAL of perhaps 100 and will then stop? 🙂 You are also very nice – to make cars for the neighbor kids! I hope they will get hooked! Karl (who has 4 or 5 MBs, maybe!)
december 21, 2014 kl. 10:38 #26491Flemming Rasch
ParticipantHej Knut du har vel ikke en bund til en MB 250 SL (ikke 230-280)
som du vil sælge ???
Mange Tekno jule hilsener
Flemming Ms Superdecember 22, 2014 kl. 20:50 #26501Knut J Vognstølen
ParticipantHi Karl, I have stopped! – or that’s what I try to say to myself… 🙂 I place low bids on eBay and every now and then I win.. Just bought a white HT (fair) and a Joal (fair but missing pieces I already have), paid £12 for the lot.
Hei Flemming, 250 bunn og bagasjelokk er mangelvare. Har bare 3; en rød cab og en rød HT pluss en politi. (Pluss en politibil som har 250 bagasjelokk og 230 bunn) Ville gjerne hatt en 250 bunn til selv jeg. 🙂
januar 22, 2015 kl. 14:00 #27046Hans Jørgen Wagner
ParticipantHej der ude.
Det er en måned siden der er kommet noget ind her. Jeg må formode vi i det forgående har samlet de oplysninger sammen vi på forum overhovedet kan. Jeg vil så på det grundlag opsætte en opdateret liste.
Jeg mangler dog tre oplysninger.
1) Politibilerne, var der een eller to mænd i dem ?
2) Politibilerne med blåt tagblink, var alle 280SL Tekno med sokkel
Og gjaldt det også for dem med gult blink ?
3) Politibilerne, Var det kun KIRK bilerne der ikke havde sokkel på tag
blinket ?
Det var samme taglygte der var på Ford D800.
Jeg har forresten aldrig set lygten uden sokkel på Taunus Transit ?
Listen er blevet relativt interessant, og det har været ganske morsomt at samle alle oplysninger, og sætte dem op. Jeg håber der kommer et par besvarelser på mine spørgsmål.
Hilsen
Hans Jørgenjanuar 22, 2015 kl. 15:10 #27047Ole Andreasen
ParticipantHej Hans Jørgen. Det er selvfølgelig ikke et “videnskablig” bevis men, jeg har egentlig aldrig opfattet politibetjentene i bilerne som værende standardudstyr, udover i den tyske Polizie udgave! Jeg har meget sjældent set MINT biler i æske, indeholdende chauffør og codriver udover dem der er afbilledet i Tekno Samlerkatalogt. Så jeg mener ikke dette har været standar, udover som sagt i den tyske udgave uanset det er 230-250-280 SL varianten.
Jeg mener, at den blå lygte med sokke er standard på alle uanset 230-250-280 SL bortset fra den svenske Polis og Spanske Policia variant, der begge er med gul lygte på hvid sokkel.
Politibilerne fra KIRK var nok monteret med begge typer, men jeg har aldrig haft een i hånden uden sokkel! Det er rigtigt, at lygten uden sokkel opfattes som værende KIRK men, er den nu det? f.eks findes der jo ret mange Volvo 144 politi og Brandchefbiler med lygte uden sokkel.
MvH Ole Ajanuar 22, 2015 kl. 15:58 #27048Hans Jørgen Wagner
ParticipantMange tak Ole.
Så er lygten klaret. Betjentene delvist. Mit spørgsmål vil nemlig gå på hvorfra de der findes kommer, hvis ikke fra fx. Mercedes 230SL-280SL modellerne.
Hilsen Hans Jørgenjanuar 22, 2015 kl. 17:44 #27049Ole Andreasen
ParticipantHej Hans Jørgen. Jamen, de betjente / figurer der altid ses/anvendes er de samme som ses/anvendes i Volvo 144 Politi og til dels også i Volvo 144 Brandchefbiler samt bla også som chauffør i Scania Vabis busserne. Mvh Ole A
april 4, 2015 kl. 22:53 #28353Hans Jørgen Wagner
ParticipantJeg har fundet ny information på modellen…
Der blev kun solgt biler med KIRK navnet i bunden som MPC strip n´steer. ifølge hobby talk 2008. jeg har fundet en annonce fra 1970 — de 5 nye og det er en helt ny ide, ny måde og helt nyt alt sammen iøvrigt i december 1970. Mercedes-Benz 280SL er slet ikke med — De fem modeller er – Jaguar E-type. Monza Spyder. Oldsmobile Toronado, Ford D800 tip vogn og Ford D800 Lastbil.
Strip n´steer har kun været december 1970 – 1971, måske ind i 1972 afh. af lager beholdningen.Alså ingen Mercedes-Benz 280SL som strip n´steer.
Uden årstal har jeg fundet oplysning om at tekno en kort periode blev solgt i blisterpacks i USA af – Kayeff Inc. Arcadia i Californen – på indpakningen var Tekno navnet, Det Danske flag, en kongekrone og teksten “Its Danish” jeg ved ikke hvornår, og jeg ved ikke hvilke modeller.
mvh
Hans Jørgenapril 13, 2015 kl. 16:04 #28507Flemming Rasch
ParticipantDer bliver talt om blink på taget af tekno biler med og uden hvid sokkel kom den sidste udgave af Volvo Titan kranbil ikke med blink uden sokkel det mener jeg ?? jeg har sådan en i samlingen og den skulle efter sine være original
Mange Tekno hilsener
Ms Super- Dette svar blev ændret 11 years, 3 months siden af
Flemming Rasch.
- Dette svar blev ændret 11 years, 3 months siden af
Flemming Rasch.
april 13, 2015 kl. 20:59 #28547Hans Jørgen Wagner
ParticipantVedr. mercedes modellen har jeg ikke beskrevet de forskellige tekst typer — for politi er der to — ej heller tag blink med, eller uden sokkel — Men både Mercedes 280SL politi og Volvo falck bilerne har jeg set med tag blink uden sokkel — alså de samme som også findes på Ford D800 modellerne. Jeg vil tro lygten er fra 1970+ Jeg har også set sokkel løse blink på VW bobler, og jeg har selv en rød en af dem.
april 14, 2015 kl. 02:52 #28550Stroget
ParticipantHans Jørgen!
That might have ben me – Hobby Talk 2008! Here is my ad from December 1970, but no Mercedes is mentioned for the US.

- Dette svar blev ændret 11 years, 7 months siden af
- ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.