Teknobiler og andet gammelt legetøj › Fora › Teknobiler › Mercedes Benz 230-250-280
- This topic has 77 svar, 7 stemmer, and was last updated 10 years, 11 months siden by
Flemming Rasch.
- ForfatterIndlæg
- november 21, 2014 kl. 14:10 #25930
Flemming Rasch
ParticipantHej der ude
Hvor mange farver er denne model lavet i fra Tekno/Kirk´s side????
Jeg kender til hvid-Rød/bordoge- også har Peter et billed af en på reservedeles siden i sort ??
Jeg er godt klar over der er Politi udgaver med blå,grønne og sorte døre og for/bag klap røde , sorte grå sæder og beklædning.
Mange Tekno hilsener
Ms Supernovember 21, 2014 kl. 16:19 #25934Ole Andreasen
ParticipantHej Flemming
Jeg er ret sikker på, at den kun er produceret i de tre farver du nævner Hvid, Bordogerød og Sort. Den er mig bekendt IKKE produceret med blå døre i ægte Tekno/Kirk udgave, Mvh ole Anovember 21, 2014 kl. 22:32 #25935Flemming Rasch
ParticipantHvad så med den polske policia (politi) som Peter har decaler til er det en som er opfundet ?? for den er hvid og med blå døre og klapper 😉
november 22, 2014 kl. 00:55 #25936Ole Andreasen
ParticipantHej Flemming
1) Jeg er nu også ret sikker på, at Policia udgaven ikke er polsk men derimod den spanske udgave! Denne bil er “korrekt” i sort/hvid udgaven! Det er min helt personlige mening, at den blå/hvide MB 230 SL udgave er en af flere “Den eneste ene” modeller, formegentlig med forbillede i Tekno nr 819 VW 1200, der netop er produceret i den blå/hvide udgave som Policia. I øvrigt kan du se den både i sort/hvid og i blå/hvid udgave på min hjemmeside under Tekno> Personbiler
MVH Ole A- Dette svar blev ændret 11 years, 3 months siden af
Ole Andreasen.
- Dette svar blev ændret 11 years, 3 months siden af
Ole Andreasen.
Attachments:
november 22, 2014 kl. 15:03 #25943Hans Jørgen Wagner
ParticipantHej :
Jeg bliver altid voldsomt i tvivel når jeg ser en model i noget der ligner ny stand og det umiddelbart er umuligt at finde en der er brugt bare lidt. Det er tilfældet med Mercedes SL modellen i POLICIA udgaven. Findes kun i version NY.
Har tjekket lidt i mine oplysninger fra tidligere vedr. emnet Mercedes-Benz SL modellerne.
230SL findes i mellem rød, og sort med hvidt eller rødt interiør.
250SL findes i mellem rød, hvid, sort med sort eller rødt interiør.
En der er tvivel om er sølvgrå med rødt interiør.
280SL findes i mellem rød og hvid med sort interiør. som Tekno og Kirk.
hilsenHans Jørgen
november 22, 2014 kl. 15:41 #25944Hans Jørgen Wagner
ParticipantPS : Vi har ikke snakket politi udgaver før. Men kan oplyse at Tekno bogen fra 07 omtaler kun modellen som hvid med sorte klapper, døre og hardtop, med blåt blink — Politi, Police, Polis. og hvid bil med grønne klapper og døre, sort hardtop med blåt blink, som Polizei. Og man mener det er alle modeller 230-250 og 280SL der findes som de pågældende politi modeller.
Man viser et foto af en POLIZEI i farverne Hvid bil med sorte klapper, døre og hardtop, med blåt blink.
Produktions årene for modellerne har været 1963-67 230SL… 1968 250SL… 1969 og frem er 280SL. for den fulgte meget nøje den virkelige bil hvad model betegnelsen angår.
hilsen
Hans Jørgennovember 22, 2014 kl. 15:44 #25945Hans Jørgen Wagner
ParticipantUPS : FEJL —
280SL findes med rødt eller sort interiør.november 22, 2014 kl. 16:09 #25948Ole Andreasen
ParticipantHej H.J.W
Jeg betvivler ikke din ekspertise, men der er nu altså en lille skygge i din viden :-)! Når talen går på Mercedes Benz 230-250-280 SL glemmer du de biler der kom på markedet gennem Walco, alle disse biler kom jo fra både Tekno og Kirk og her er bla. biler i 280 SL udgaven i sort! At Mercedes Benz SL ikke skulle være produceret i POLICIA udgaven kan jeg tilbagevise jf. billederne nedenfor. Det er jo stadig sådan, at der kommer biler frem i lyset (fundet af arvinger o.lign) og en af disse modeller er netop POLICIA, der er produceret helt op til lukningen af Kirk. Med hensyn til POLIZEI i Teknobogen 2007.. Jeg vil mene, at det er billedet der spiller dig et puds:-) I min bog og specielt i 1997 udgaven (samme billede)er bilen grøn med grøn tag om end billedet er noget dårlig, men med lidt skarp lys, får jeg den til at være grøn. Vedr. interiøret! Det er for mig helt umuligt, at kontrollere eller få styr på, idet jeg har set alle typer i alle modeller men med hensyn til den Hvid/blå udgave, så er jeg nu altså ret sikker på,(indtil nu) at den er hjemmeproduceret!
Med venlig hilsen
Ole A- Dette svar blev ændret 11 years, 3 months siden af
Ole Andreasen.
Ole Andreasen.
november 22, 2014 kl. 16:39 #25954Ole Andreasen
ParticipantPS !!!
Som tillæge til ovenstående! Der er jo også en POLITIE fra Holland ! Jeg har desværre kun en enkelt, men jeg er også her ret sikker på, at “den er god nok” det er ægte Tekno (Kirk) og er formegentlig produceret lige før lukningen.
MvH Ole AAttachments:
november 22, 2014 kl. 19:19 #25960Hans Jørgen Wagner
ParticipantHEJ :
Det var da dejligt at der kom noget konkret på bordet. Jeg ved det ikke jeg har blot noteret det der har været på forum de sidste omkring 2 år vedr. SL MODELLEN. Og som jeg nævnte har vi slet ikke diskuteret politi modellerne men kun privat biler og æsker. At Tekno bogen er mangel fuld ved alle jo, og det kan vi i forum forhåbentligt rette op på hvis vi tør. Det var sådan set også derfor jeg nævnte bogens indhold.Policia i hvid bil med sorte døre og klapper.
Polizei i hvid bil grønne døre og klapper. Tag også grønt ( Er taget malet eller er det grøn plastik. Spørger fordi det er ikke så nemt at male på plastik hvis det skal holde. Nok også derfor 300SL blev malet indv, lige som de små Lego VW´r, og det skaldede som bekendt alligevel tit af)
og så kan vi også tilføje 280SL i sort og 230SL i hvid — ER DER NOGEN HER INDE DER HAR ORIGINALE AF DEM ? EVT ET FOTO ? —
POLITI BILERNE —- ER DE KUN MED RØDT INTERIØR ?
BUNDFARVERNE. RÅHVID, MATSORT OG BLANK SORT ER SET MEN TIL HVILKE MODELLER ?
Med svar på nævnte spørgsmål har vi en liste — jeg har samlet det sammen — som kan kopieres ind her på forum, men vi skal lige have lukke de sidste huller så godt det lader sig gøre.
hilsen
Hans Jørgen
november 25, 2014 kl. 00:43 #26064Ole Andreasen
ParticipantHej Hans Jørgen
Vedr. Polizei. 1) Taget er støbt grøn plastik og ikke malet (se billederne) og jeg er vidende om, at Peter stadig har de originale
grønne til salg! Taget til MB 230-280 SL findes ligeledes i en hvid og en gråhvid støbt udgave (har selv et hvidt støbt men også et hvidt malet eksemplar). Jeg mener, at Peter har et rødt indstøbt eksemplar(prøve) som han IKKE vil sælge 🙂
2) Jeg har et par eksemplarer af den sorte 280 SL på min hjemmeside men her er et enkelt billede. Jeg vil prøve at “rode” alle brochurer igennem, måske er der et billede, men i tidernes morgen blev bilerne jo blot markedsført som 230 SL og til nød 280 SL men man gik sjældent op i, om det var en 230-250-280 SL rent markedsføringsmæssigt!
3) Jeg har kun set politibilerne med rødt interiør, uanset hvilken nationalitet, men derfor kan der da godt være biler med f.eks hvid/grå indtræk! Dette er jo netop ind imellem problemet med biler der kan adskilles. Det er ret nemt, at bytte om på interiøret. Jeg har blot aldrig set en politiudgave med andet end det røde interiør.
4) Med hensyn til bundfarverne? Jeg ved, at der udover råhvid, matsort, blank sort også findes en koksgrå bundplade til 280 SL. Jeg har en på netop en 280 SL Polizei
MvH Ole AAttachments:
november 25, 2014 kl. 02:15 #26069Hans Jørgen Wagner
ParticipantHej Ole : Tusind tak for oplysningerne. Skønt med det grønne tag, Det kan afvise fusk der jo hvis det var malet ville skalle af. Jeg laver en liste og sætter ind med de oplysninger vi har til nu… Walco modellerne ved jeg ikke meget om, men sætter listen op, så kan vi alle tage den der fra.
Hilsen Hans Jørgennovember 25, 2014 kl. 14:37 #26071Hans Jørgen Wagner
ParticipantTekno Denmark – Kirk – Walco – Joal
Variations guide over modelbil
Mercedes-Benz Roadster/Hardtop 230SL – 250SL – 280SL
Tekno, Kirk og Walco modellerne er ens i udførelseTekno modeller 1963 – 1971 Findes som 230SL – 250SL – 280SL
Kirk modellen 1970 – 1972 Findes kun som 280SL
Walco modeller 19XX – 19XX Findes som XXXXXXXXXX
Joal modeller 1972 – 19XX Findes kun som 230SL Er skruet sammen med en stjerneskrue. Man kan i teorien ombytte et Tekno/Kirk/Walco karosseri med et Joal karosseri for at få en anden, eller sjælden farve. Man kan dog ikke direkte ombytte løsdelene. Joal modellerne er som de eneste forsynet med en prægning for nummerplade bag på, mellem kofanger delene. Det kan ikke ændres undtagen ved at slibe, og dermed skal bilen lakeres om.
Joal modeller er hermed udelukket i denne variations guide.
Mht. Interiør farver, hardtop farver og bund farver. Delene kan ombyttes efter ønske, fordi modelbilen lader sig adskille. Man kan herved selv fremstillen en egen, eller sjælden kombination.
Mest sjælden til mindst sjælden. 250SL – 230SL – 280SL i den rækkefølge.
Bund farven : Grå ses mindre tit. De fleste modeller har hvid eller sort bundfarve. Mat sort nok sent i produktionen.
Bilens farve : Mest sjælden i sort, så rød, og meget alm. i hvid.
Interiør : Rødt eller sort. Hvidt interiør ses sjældent. Det samme gælder for ratet der også findes i rødt, sort og hvidt.
Hardtop : Generelt sort. Hvid eller svagt grå hardtop er sjældnest. Rød hardtop er unika. Grøn er kun til POLIZEI modellen.
Politibiler : Generelt med rødt interiør. Mest alm. er Police, Politi. Sjældent set er Polizei med grøn hardtop. Politi bil er set med hvidt interiør, men det kan være byttet om ? Generelt har politibiler sort hardtop og blå taglygte med hvid sokkel.
Modellen har klare ruder. Hardtop modellen har halve sideruder. Motor, Styretøj, kofangere, gearstang, og kølergrill er ufarvet, eller forniklet. Hjulet består af flere dele, og er hvidt, med blank Mercedes kapsel, og sort dæk, og modellen er forsynet med løst reservehjul.Følgende er en liste, der uddybende analysere modellen. Jo flere besvarelser der kommer ind des mere nøjagtigt kan beskrivelsen af modelbilen blive. Det er muligvis unødvendigt i almindelighed, men vigtigt for den korrekte modelbeskrivelse. Der er -?- tegn hvor intet svar er pt. Der opfordres til at tjekke egen samling mv. og notere rettelser og tilføjelser. OG så lige oplyse om dem, så listen kan blive opdateret.
Hilsen Hans Jørgen
Listen kan også ses på linket: https://sites.google.com/site/wagnersteknoshowroom/home?previewAsViewer=1- Dette svar blev ændret 11 years, 3 months siden af
Hans Jørgen Wagner.
Hans Jørgen Wagner.
Attachments:
november 25, 2014 kl. 17:00 #26077Ole Andreasen
ParticipantHej Hans Jørgen
JA det får tilsyneladende ingen ende, for Mercedes Benz 230 SL er også solgt i en Dalia udgave som 230 SL! Dalia var samarbejdspartner med Tekno omkring Ford Taunus Transit (kan ses i Teknobogen (udgave 2007) på side 197)) men, Dalia solgte altså også Tekno i Spanien. Med hensyn til Politi serien, så blev den svenske udgave “POLIS” leveret med gul taglygte og senere blev den spanske “POLICIA” også leveret med henholdsvis blå eller gul lygte.
De to billeder er hentet fra auktioner i Tyskland og USA. Farven på bilen fra USA tror jeg nu altså ikke meget på men, interessant-
Mvh Ole AAttachments:
november 25, 2014 kl. 17:08 #26080Ole Andreasen
Participantnovember 25, 2014 kl. 17:45 #26083Hans Jørgen Wagner
ParticipantHej Ole.. De to fuskere er i det mindste til at se er fusk — for kendere, men en nysamler ved det måske ikke, og slet ikke politi bilen. Den gule er tvivlsom. Men farven er en tekno farve. Volvo flyttebil og jaguar E havde den farve. Man kan blot undre sig over der ikke er flere i den farve hvis den er ægte.
DALIA transit er med drejede hjul ala tekno/solido bilerne, og fra efter Tekno lukkede. Hvad med Mercedesén ? er den en DALIA i Tekno eller Kirk perioden ? Der står ikke noget om den i Tekno 07 bogen.
Polis med gul lygte.130SL og frem.
Policia med blå eller gul lygte — 180SL
Jeg indføre rettelser på hjemmesiden med grønt. Jeg satte en tekno side op til denne opgave alene.
Hilsen Hans Jørgennovember 25, 2014 kl. 18:26 #26084Hans Jørgen Wagner
ParticipantNår man ved hvad man skal kikke efter, så lader det sig søge på. Har tjekket Dalia lidt. De havde et samarbejde med Solido vedr. Solido serie 100 bilerne. De samme som Tekno havde. Der var 100 biler i serien, så Tekno havde ikke mange af dem Dalia havde mange flerrer.
Mht. Tekno/Dalia så handler det om — MG 1100, Lincoln Continental, Mustang åben og lukket, Mercedes 180SL åben og lukket, Monza GT, Monza Spyder, Oldsmobile Toronado samt lastbilerne Ford D800 Tipvogn og lastbil uden præsenning.
Ford Taunus Transit havde de i 7 varianter og med “solido” hjul forts, den i eget regi, efter Tekno. Ellers var alle med Tekno navnet i bunden.
Hilsen Hans Jørgennovember 25, 2014 kl. 18:34 #26085Ole Andreasen
ParticipantHej Hans Jørgen. Jeg bliver dig svar skylig mht. om bilerne i Dalia æskerne er fra Tekno eller Kirk, men ud fra det tyske billede (bilerne der er adsklit) kan man se, at bundpladen er hvid, hvilket godt kunne indikere, at det er en Tekno 230 SL, hvilket også svarer til bagklappen (230 SL) Så svaret må være, Tekno biler i Tekno/Dalia æske!
Med hensyn til Dalia Ford Taunus Transit. Jeg kan godt se, at der står at Teknos form er brugt men ikke at dette er sket efter Teknos lukning. Ved du, at dette er tilfældet? Kunne det ikke være aflagte forme fra Tekno, som så blot er solgt til Dalia ?? Blot et spørgsmål!
Noget andet::: Jeg mener at kunne husk, at jeg også engang har set en Mercedes Benz 230 SL i en normal æske fra Tekno men med påtryk: SOLIDO men jeg kan ikke huske hvor!
Mvh Ole Anovember 25, 2014 kl. 19:26 #26087Hans Jørgen Wagner
ParticipantJep Sidder lige og er ved at glo øjnene ud i puter skærmen. KNUT og venner har chattet om Dalia på en Dicast side. kan se ud fra det og alt det andet jeg har kikket på, at Taunus Transit i tekno tiden var forsynet med DALIA støbte hjul med gennemgående aksler. Den er også fra Dalia efter Tekno´ s lukning men så med solido hjulene på. Men det er kun den, der er fremstillet efter Tekno´s lukning, og så med DALIA i bunden. Og der er 7 Spanske versioner af den.
forresten, Lincoln er kun med mustang hjul. Monza ligner sig selv.
Jeg kan ikke finde det amerikanske bygge sæt MPC af Mercedes SL modellen fra Tekno. Jeg finder dog konstant et 1:24 plastik bygge sæt fra MPC.
Den 230SL solido har jeg ikke mødt endnu. Men det er jo ikke usansynlig de havde jo et samarbejde i den periode før 1965. Det ser ud til at Dalia kommer ind i biledet omkring 1965 måske lidt før ? og nogenlunde samtidig som Tekno er Dalia med i Solido samarbejdet, og der bliver de så vit jeg kan se til først i 1970´rne.
MVH Hans Jørgennovember 25, 2014 kl. 20:46 #26088Ole Andreasen
ParticipantHej Hans Jørgen. Ja, nu ryger vi lidt udenfor tråden men jeg syntes nu alligevel lige du skal se denne Lincoln fra Dalia. Interessant ikké ! Den anden variant, den med mustang hjulene, har jeg selv og den mener jeg har været solgt af Tekno som billigbil (ikke blister). Mvh Ole A
Attachments:
november 25, 2014 kl. 21:03 #26091Hans Jørgen Wagner
ParticipantNÅ ! Den er med drejede solido hjul ? Så fridstes man jo til at tro den er fra efter Teknos lukning. Jeg må tilstå jeg ikke husker andre end VW boblen i blist pack. Men kun dem uden taglygter og transferes. Omvendt havde jeg en fornemmelse af at alle uden Tekno navnet i bunden kom i blist pack ? Det giver jo ikke mening at sælge en billig model i en dyr æske ?
mvh Hans Jørgennovember 26, 2014 kl. 01:19 #26092Ole Andreasen
ParticipantHej Hans Jørgen Nej, der er min. 11 biler der er udkommet som bilsterbiler uden logo i bunde og så min. een bil der er fremstillet til USA markedet som billigbil med logo. Jeg har dem alle og mangler formegentlig et par stykker (Ferrari Monza) på min hjemmeside under Tekno > Personbiler > nederst på siden.
Mvh Ole Anovember 26, 2014 kl. 02:46 #26093Stroget
ParticipantFascinating Joal and Dalia discussion! HJW – I never noticed the Tekno and Joal rear bumpers were that different. I opened the trunks and saw that they are also attached differently inside.
I have a Joal with regular screw, and one with Phillips screw that has a hole in the mmiddle to screw it to a clear display case and base.
november 26, 2014 kl. 17:34 #26095Flemming Rasch
ParticipantHej alle sammen
Jeg troede at de biler med “Mustang” hjul kun var blister pakke biler (Billig biler) uden Tekno logo i bunden men jeg har en Volvo 544 med “Mustang hjul og Tekno logo i bunden den er lidt sjov da det er en overlevet fejl produkt det ene hjul vender forkert 😉 har fået den af min gamle genbo hvis far var maler hos Tekno i sin tid 😉 bilen er helt original og aldrig malet om eller været åbnet .november 27, 2014 kl. 02:44 #26102Hans Jørgen Wagner
ParticipantHi
JOAL. = Inside spare wheel lying down. between the taillights is a marking for the license plate.
because of the many differences between the Tekno and Joal models , the Joal model does not appear in the variation guide.
Another Spanish er Dalia but with Tekno underneath.
MPC is from USA and should have had a Mercedes SL metal kit from Tekno ? I can not find anything about it.
Hans Jørgen - Dette svar blev ændret 11 years, 3 months siden af
- ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.