peter frandsen

Forum Replies Created

Viser 15 indlæg - 576 til 590 (af 590 i alt)
  • Forfatter
  • in reply to: tekno maling / Farver #569
    peter frandsen
    Keymaster

Hej Jørgen

Tak fordi du har skrevet på min side. Det kan være lidt bøvlet at male bilerne, men jeg går ud fra du mener med spraymaling. Det er vigtigt at bilen er ren efter afrensning. Den der er rigtig kloge på den slags fraråder at bruge kautisk soda, da lakken ofte begynder at revne efter et stykke tid.
    Brug “bums”, bremsevæske eller brun sæbe.
    Ellers vil jeg anbefale at du bruger autolak eller blander malingen selv og sprøjter den på.

mvh

Peter

in reply to: Falckbiler / priser ?? #564
    peter frandsen
    Keymaster

Hej

Tak fordi du har benyttet siden. Jeg håber der er nogen der har lyst til at lave en vurdering til dig. Måske er der nogen der har solgt tilsvarende eller har set dem solgt på markeder eller på Internetauktioner.

Så kom frit frem med jeres vurdering af bilerne.

mvh

Peter

in reply to: Tekno`s Blå værktøjsmaskiner #562
    peter frandsen
    Keymaster

Hermed viderebringelse af en mail jeg har fået fra Georg.

Jeg ved ikke hvor mange forskellige der er lavet og hvornår. I en konkurrencefolder jeg har fra 1939 er der vist blikbiler og ingeniørsæt men intet maskintilbehør. Det vil være underligt hvis Tekno har fremstillet det i perioden fra 1939-1949 da der var metalmangel i hele 2 verdenskrigsperioden.Tekno lavede jo allerede ca 1930 andre blikting. Den exenterpresse jeg har er stemplet Tekno og Teknonavnet blev først indregistreret i 1932. Så jeg vil skyde disse ting til perioden 1932- senest 1939.

Stemplerne Tekno i bunden af den blå serie betyder at det må være fra perioden1932-39. Hvis der findes tilsvarende maskiner uden logo må de værefremstillet fra 1930-32. Tekno hed Dansk Legetøjs Industri før 1932. mvh Georg

in reply to: Tekno`s Blå værktøjsmaskiner #561
    peter frandsen
    Keymaster

Hej Hans

Jeg har ikke selv viden om disse blå maskiner, men jeg har spurgt lidt rundt omkring og fået dette svar fra Ole Andreasen i Rønne. Det er vel meget sandsynligt, at den blå serie er fra Tekno og de har opgivet den, da de begyndte at samarbejde med langes Legetøj, som jeg ved med sikkerhed lavede de røde maskiner som vi kender så godt. mvh Peter

Oles svar:
    Den eneste viden jeg har omkring de blå værktøjsmaskiner, er at de er produceret hos Tekno før 1949, inden samarbejdet blev etableret med Lange (1949) omkring

Samproduktionen af de efterfølgende røde maskiner. Så vidt jeg ved, blev der kun produceret to typer: En presse og en boremaskine.
    Med venlig hilsen
    Ole Andreasen

in reply to: TEKNO LP322 KOSANGAS NR. 911 #556
    peter frandsen
    Keymaster

En mintbox Mercedes Benz 0302 kosangas er en bil, hvor gasflaskerne, decaler og sækkevognen er pakket i en lukket pose i cellofan med en lille seddel. En totalt mintbox bil med en flot æske koster 1600-1800 kr. (Jeg har bilen men har ikke fået et billede på hjemmesiden endnu)

En bil der er pakket ud og samlet vil jeg tro ligger på 1200 kr.

mvh

Peter

in reply to: tankbiler #553
    peter frandsen
    Keymaster

Det er meget almindelige biler så en 3-500 kr.

mvh

Peter

in reply to: lloyd #551
    peter frandsen
    Keymaster

Hej Jørgen

En mint Lloyd er en af de bedre biler. jeg vil tro den kan indbringe ca. 1000 kr. En lidt mere slidt model 4-5oo kr.

in reply to: Renovering Af Teknobiler #545
    peter frandsen
    Keymaster

Jeg glemte dig spørgsmål.

På dem jeg har sidder byvåbenet på siden af bussen og “overskægget” som du kalder det alene på fronten.

mvh

Peter

in reply to: Renovering Af Teknobiler #544
    peter frandsen
    Keymaster

Hej Ole

Velkommen til siden. Håber du vil komme med indlæg om fx restaurering. Jeg synes ikke der findes rigtige eller finere samlere end andre.

Det vigtige er at vi hygger os med Tekno. De restaurerede ting får først negativ betydning, når der svindles med dem og der kan denne side bruges til at stille spørgsmål eller advare om biler på fx QXL.

mvh

Peter

in reply to: Rengøring af Teknobiler.. #542
    peter frandsen
    Keymaster

Hej Kenn

Tak fordi du har benyttet siden. Jeg håber rigtig mange vil gøre det samme og give gode råd mv.også selvom andre har svaret.

Dit spørgsmål afhænger meget af hvilken stand bilerne er og hvor gamle de er. De biler der blev produceret til sidst har meget bedre lak end dem fra 15.erne. En Scania stigebrandbil eller en Mercedes ambulance kan sagtens holde til at blive gjort ren.

Du kan godt benytte en vatpind og noget lak polish i den milde ene fx noget Alaska eller Turdle. Smør det forsigtigt på og tør de forsigtigt af igen og bilen biler rigitg flot. Undlad at gnubbe for hårdt. Pas meget på med decalerne – gå uden om dem. Du kan også smøre hjulakslerne med lidt syrefri olie.

Brug i øvrigt aldrig trykluft.

De gamle modeller Triangel, V8 o.s.v vil jeg ikke røre for meget ved.Lakken kan sidde løs uden du kan se det.

mvh

Peter

in reply to: Tekno og Norge. #535
    peter frandsen
    Keymaster

Jeg har set Super Sabre solgt på QXL i MECLINE udgaven for et par år siden.

Det der er vildt interessant det er at Super Sabre er lavet hos H. Lange – det er Morris Oxford og Mercedes 180 også som også hævdes fremstillet hos MECLINE.

Lange må derfor have haft en finger med i spillet og også udlånt sine forme. Er der nogen der kan forklare den sammenhæng.

mvh

Peter

in reply to: Tekno og Norge. #530
    peter frandsen
    Keymaster

Hej LC10

Jeg har sammenskrevet en lille historie en de danske sæt efter de blev solgt da Tekno lukkede.

Restlageret af ingeniørsættene blev formentlig solgt på auktion da fabrikken lukkede og er siden blevet handlet flere gange. En ældre mand fra Nordjylland solgte lageret til en lokal værktøjsmager og hans bror omkring 1990. Den ældre havde i en årrække samlet og solgt færdige sæt. Han var imidlertid løbet tør for de lange grønne stænger.
    Værktøjsmageren og hans bror samlede herefter alle de sæt de kunne sælge på markeder i Danmark navnlig i Herning. De kendte ikke så meget til sættene, så de brugte instruktionsbøgerne når sættene skulle pakkes. Hele lageret vejede omkring 12 tons og fyldte hele garagen. Der var masser af originale æsker som var usamlede og de var stablet fra gulv til loft.
    De æsker, der blev solgt var således uden de lange stænger. På et tidspunkt gik salget i stå og lageret blev videresolgt til endnu en mand i området. Han fik fremstillet de manglende lange stænger og kunne pakke og sælge de resterende sæt i æsker. De nye stænger kan kendes på, at de var meget blødere. Da de var slut solgte han hele lageret til en mand på Fyn, hvor det så vidt vides fortsat ligger.

mvh

Peter

in reply to: Tekno og Norge. #529
    peter frandsen
    Keymaster

Hej LC10

Det er en interessant historie du bringer frem og jeg må indrømme at jeg ikke kender meget til hverken Norge, ingeniørsæt eller de norske biler. Jeg er meget flad for dit indlæg og håber andre vil tage handsken op og kommentere på dine bemærkninger og komme med noget mere viden til gavn for os alle. mvh Peter

in reply to: Biler på Lauritz #523
    peter frandsen
    Keymaster

Hej Sven

Ja det ser ud til en eller anden har fortrudt trods alt. Jeg synes stadig det er utroligt at Laurids ikke kan vurdere bedre, men det kan være de er ligeglade.

in reply to: Tekno #520
    peter frandsen
    Keymaster

Hej Sven
    Prøv at kigge på den samling der er til salg på Lauritz lige nu. Der er godnok meget skrammel og restaurerede biler på. Ovenikøbet en Volvo Express brandsprøjte der er ombygget til en ølbil og auktionsfirmaet sælger den som original. Det er et af de tykkeste forsøg på fup jeg har set længe. mvh Peter

Viser 15 indlæg - 576 til 590 (af 590 i alt)