Tekno og Norge.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #528
    LC10
    Medlem

    Jeg har tidligere udvekslet synspunkter og oplysninger med fpa, som har foreslået hans FORUM som en mulighed, således at andre også havde mulighed for at kommentere, og eventuelt komme med supplerende oplysninger. Det er så hermed gjort.Emnet er Tekno og Norge.Det er almindelig kendt, at Norge i en periode i 50-erne, indførte importrestriktioner, og at Tekno i den forbindelse gav mulighed for norsk produktion af Tekno-biler. Mest kendt er nok Mecline.Salg og måske også produktion af Mecline foregik gennem et plastfirma ved navn Stromberg, der også fremstillede LEGO plastbiler og de velkendte LEGO klodser. Det skete gennem et datterselskab, der oprindelig hed A/S NORSKE LEGIO, som senere blev ændret til Norsk Lego A/S.Det var ganske givet noget hr. A. Siegumfeldt ikke brød sig om, da det fra flere kilder nævnes, at han ikke var så glad for LEGO. De konkurrerede som bekendt også på trælegetøjet, og i øvrigt var LEGO vel også ved at true Teknos førende stilling på markedet.Udover biler fremstillede og solgte man også de velkendte ingeniørsæt fra Tekno. Delene og sågar farverne var helt identiske. Ingeniørsættene blev også solgt under navnet Mecline. Desuden var æskerne mærket LEGO!For at gøre sammenblandingen fuldkommen, var der i salgsmaterialet vist eksempler på, hvordan man kunne sammenbygge LEGO-biler, Tekno ingeniørdele og de såkaldte LEGO-byggepinner. Et LEGO-produkt, som vist ikke eksisterer mere.Der var ligefrem udskrevet en konkurrence i at sammenbygge de 3 forskellige produkter!Et andet forhold, der gjorde forvirringen total – og som vel også forøgede Siegumfelds frustrationer – var, at et andet konkurrerende firmas produkt også blev solgt i Norge under navnet TEKNO. Her var dog tale om vist nok engelske MECCANO eller tyske WALTER STABIL.I de ledende medarbejderes beretninger kan vi læse, at Siegumfeldt efter en forretningsrejse til Norge, kom hjem og var meget vred over nordmændenes opførsel. Måske har ovenstående været medvirkende!Min interesse for Tekno koncentrerer sig omkring ingeniørsættene; men jeg vil dog benytte lejligheden til at efterlyse lidt om de norsk fremstillede biler.Jeg ved, at Mecline fremstillede hele mini-dodge serien og en Morris Oxford foruden de kendte VW varevogne og pickupudgaver. Fremstillede de flere?Jeg mener også der var andre norsk fremstillede Tekno-biler. Hvilke og af hvem?LC10

    #529
    peter frandsen
    Keymaster

    Hej LC10

    Det er en interessant historie du bringer frem og jeg må indrømme at jeg ikke kender meget til hverken Norge, ingeniørsæt eller de norske biler. Jeg er meget flad for dit indlæg og håber andre vil tage handsken op og kommentere på dine bemærkninger og komme med noget mere viden til gavn for os alle. mvh Peter

    #530
    peter frandsen
    Keymaster

    Hej LC10

    Jeg har sammenskrevet en lille historie en de danske sæt efter de blev solgt da Tekno lukkede.

    Restlageret af ingeniørsættene blev formentlig solgt på auktion da fabrikken lukkede og er siden blevet handlet flere gange. En ældre mand fra Nordjylland solgte lageret til en lokal værktøjsmager og hans bror omkring 1990. Den ældre havde i en årrække samlet og solgt færdige sæt. Han var imidlertid løbet tør for de lange grønne stænger.
    Værktøjsmageren og hans bror samlede herefter alle de sæt de kunne sælge på markeder i Danmark navnlig i Herning. De kendte ikke så meget til sættene, så de brugte instruktionsbøgerne når sættene skulle pakkes. Hele lageret vejede omkring 12 tons og fyldte hele garagen. Der var masser af originale æsker som var usamlede og de var stablet fra gulv til loft.
    De æsker, der blev solgt var således uden de lange stænger. På et tidspunkt gik salget i stå og lageret blev videresolgt til endnu en mand i området. Han fik fremstillet de manglende lange stænger og kunne pakke og sælge de resterende sæt i æsker. De nye stænger kan kendes på, at de var meget blødere. Da de var slut solgte han hele lageret til en mand på Fyn, hvor det så vidt vides fortsat ligger.

    mvh

    Peter

    #531
    Bob
    Medlem

    Tak for en interessant historie om Teknos aktiviteter i Norge. Mon ikke Siegumfeldt trods alt fortrød at han udlejede sine støbeforme til Lego/Mecline?
    Er der nogen der kan bidrage med viden om de svenske Tekno aktiviteter?

    Mvh.
    Bob

    #532
    Nyman
    Medlem

    Här finns det lite att läsa om Volvo Amazon som är framställt av Mecline.
    http://autojauneblog.fr/index.php?page=2

    Mvh Daniel

    #533
    Sven Thrysøe
    Deltager

    Var inde på den franske side og se artiklen om Tekno i Norge ang. Volvo Amazon. Fik min kone Jane til at oversætte artiklen (hun er halvt fransk), så her er den på dansk:
    Undertiden overhaler historien om vores små biler verdenshistorien. Norge, et land med stram styring, besluttede efter 2. verdenskrig at minimere sin import for at genoprette handelsbalancen. Kvoter og prioriteringer blev fastlagt. Således fik hver økonomisk sektor tildelt en kvote. Da legetøjsbranchen havde lav prioritet, blev det besluttet at lukke grænserne for al import af legetøj. Denne foranstaltning var særligt belastende for de danske producenter Lego og Tekno, der inden da var veletablerede i Norge. Disse to selskaber forsøgte at løse problemet ved at slutte sig sammen med lokale, mindre virksomheder. Således etableredes virksomheden Mecline. Ifølge mine oplysninger gik Tekno sammen med Mecline, men også med Nikrom, i et teknisk partnerskab, hvor man lejede produktionsfaciliteter. Modellerne er identiske, med undtagelse af chassis’et, hvor Tekno-logoet er forsvundet, samt stålfælge der er blevet i ét stykke. De valgte farver er også forskellige. (Der findes også en rød og gul hos en ven i Stockholm). Jeg kender ikke de enkelte detaljer om VW van (modeller jeg vil præsentere senere)…men der er sikkert en sammenhæng. Det skal siges, at disse biler, selv i Norge, er ekstremt sjældne. Jeg fandt mine ved et tilfælde, hos en venlig kunde fra Skotland, som havde tilbragt sin ungdoms ferier i Norge, og som havde bevaret bilerne omhyggeligt.

    Med venlig hilsen Sven

    #534
    LC10
    Medlem

    Mange tak til svar fra Bob, Daniel og Sven.
    Jeg har også været inde på den franske side; men da fransk ikke er min stærkeste side, er det begrænset hvad jeg fik ud af det.
    Efter at teksten er blevet oversat, giver det et godt billede af situationen i Norge. Et billede, der virker meget realistisk.
    Jeg er nu blevet opmærksom på et produkt mere som også blev fremstillet i Norge, og som jeg fandt på Tradera i Sverige. Det drejer sig om Tekno’s F100 Super Sabre jager, hvor Tekno-navnet ikke var ”overstreget” på vingen; men kun et nydeligt MECLINE var graveret.
    Igen tak for indlæg.

    Hilsen Lars C

    #535
    peter frandsen
    Keymaster

    Jeg har set Super Sabre solgt på QXL i MECLINE udgaven for et par år siden.

    Det der er vildt interessant det er at Super Sabre er lavet hos H. Lange – det er Morris Oxford og Mercedes 180 også som også hævdes fremstillet hos MECLINE.

    Lange må derfor have haft en finger med i spillet og også udlånt sine forme. Er der nogen der kan forklare den sammenhæng.

    mvh

    Peter

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.