VW type 1 rudesprosse/ramme

Teknobiler og andet gammelt legetøj Fora Teknobiler VW type 1 rudesprosse/ramme

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #26209
    john lund pedersen
    Participant

    Hej til alle
    Er der nogen der har et godt tip til opretning af rudesprosser (hvis det hedder det ? ) på Tekno VW type 1. Det er dem ved forruden som ofte er bøjede og som knækker let !!. Eller skal jeg bare lade dem være ?
    Hilsen John

    #26210

    Hej John :
    Der er mange måder at gøre det på. Krummede tær og vred mig, da en rettede en A- stolpe på en Porsche 356 med tommelfinderen — det gik godt.
    Alm. jern kan men bøje frem og tilbage nogle gange før det bliver træt og knækker. Støbegods har det med at springe med det samme det får et slag eller tryk. Legeringen i model biler tåler et bøj, men kun sjældent at blive rettet op igen i kold tilstand.
    Jern bliver rødt og medgørligt ved opvarmning. Støbe jern bliver rødt men lader sig ikke sån rette på, der skal mere varme til men ikke for meget og farven går over i en mere gul kullør. Letmetal bliver varmt, uden at skfte farvet, og plusligt — prut, materialet falder væk. Dermed være sagt at opvarmning ved varme fx. fra en brænder el.lign varme kilde ikke er at anbefale.
    En gammeldags kågeplade er stille og rolig og både os selv, og materialet kan følge med i processen. Gummi og plastik skal fjernes for det vil sansynligvis smelte, men lakeringen kan ofte reddes uden særlig skade. Det “syge” sted skal holdes på varme pladen. Og når materialet lader sig bøje er det varmt nok. Tryk da forsigtigt emnet retur til den ønskede stilling. Det svarer nogen lunde til hvis de har en hel spegepølse. Når du trykker på den så hårdt at du kan trykke fingeren ned i den så har du omtrentligt en følelse af hvor hårdt der skal trykkes. BRUG ALDRIG METAL VÆRKTØJ — BRUG TRÆKLODSER — brug af tænger mv. kan medføre at materialet springer som glas. Det kan ikke helt undgås af bruge en lille tang med forsigtighed i ny og næ, men pas på. Træklodser i forskellig størrelse er godt. og en god klud at holde med for det bliver varmt. Når tingen er rettet op skal den køles af med det sammen for ikke at evt. lak skal begynde at boble op. Ikke i is-vandmen køligt vand er bedst for ikke at chokke materialet for meget.
    Vindues sprodserne er nogle djævle for de er tynde og der hvor de møder taget, eller karosseriet er de meget svage, men alt er relativt. Jeg købte faktisk en skæv Vilmer og lavede forsøg med. Den 5 kr. var givet godt ud. Men se billeder. Min VW pickup var trykket i taget, så førehusets bagvæg var skrå bag ud som bagruden på en gammel ANGLIA men det lykkedes.
    Der er sikkert flere metoder men det er sådan jeg gør.
    Hilsen Hans Jørgen

    #26286
    peter frandsen
    Keymaster

    Hej HJW – det var da smart. Jeg har brugt en varmeblæser men det er umuligt at styre varmen. Godt tip.

    mvh

    Peter

    #26290
    Stroget
    Participant

    Hans Jørgen – Great work! Thank you for the photos. It helps explain a lot! Tak, Karl

    #26301
    john lund pedersen
    Participant

    Hej Hans Jørgen
    Tak for det gode svar og tips . Jeg må da ud og investere i en kogeplade og prøve mig lidt frem. Det fungerer nok ikke rigtig på induktions komfuret i køkkenet og der skal jeg jo også kæmpe med konen om pladsen…
    Hilsen John

    #26302

    Yep — En gammel koge plade i værkstedet er næsten ikke til at undvære. En gammel popkornsmaskine til at riste kaffe bønne i,fordi den gør det fantastisk. OG så lige en gammel Nilfisk med sprøjte glas til at lakere antikke møbler med. Hvorfor det ? Jo man justere selv lak mængden med tomlen, så det kan næsten ikke undgå at blive perfekt. 😉

    #26319

    Hej Hans Jørgen.
    Fin metode med kogepladen, jeg har faktisk lige fået et gammelt lille to pladet komfur i værkstedet, til samme formål. Jeg har tidligere haft held med at bruge en lodekolbe, men det er altså noget mere besværligt, da man kun opvarmer et noget mindre område af gangen.

    MVH Kim B S.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.