peter frandsen

Forum Replies Created

Viser 25 indlæg - 426 til 450 (af 590 i alt)
  • Forfatter
  • in reply to: Variationer eller kreativ renovering? #29412
    peter frandsen
    Keymaster

Hej

TA 8001 er helt almindelig på en Ford Thunderbird. Til Henrik – hvor har du fra, at K673 var Siegumfeldts egen nr.pl.? Jeg har aldrig hørt det før.

mvh

Peter

in reply to: ID af værktøjsmaskine (drejebænk) #29360
    peter frandsen
    Keymaster

Hej

Tak for dit indlæg. Sjov ting du har fundet der. Noget af det ligner jo Langes, men jeg jeg er ret sikker på, at det ikke er fra Lange. Jeg tror jeg ville være støbt på den i noget af det materiale jeg har fra Lange/Termax. Kender du størrelsesforholdet?

mvh

Peter

in reply to: 445 Stigebil #29091
    peter frandsen
    Keymaster

Hej Knut

Det bedste resultat får du ved at lime stigen fast til konsollet. Efterfølgende kan du lime nitten fast også. Alternativt skal nitten varmes på – og det vil jeg ikke anbefale, hvis du ikke har prøvet det før.

mvh

Peter

in reply to: Salling og Dansk Legetøj Tekno #29032
    peter frandsen
    Keymaster

Hej Ib

Bilerne ser faktisk rigtig flotte ud. Maler du bare om?

in reply to: Net handel, et eksempel på snyd #28421
    peter frandsen
    Keymaster

Hej Alle
    Ebay er desværre ikke et sikkert sted at handle, men man dog som køber mulighed for at få sine penge igen, hvis der er betalt via Paypal. Jeg har netop ladet mig snyde af en svensker, der solgte en opmalet Tekno ambulance som original. Han er total tavs og jeg er nået dertil, at det sker engang i mellem når man betaler ved bankoverførelse.

Et meget kendt trick fra køberne er at påstå, at de ikke har modtaget den vare som de har købt. Fx et vrag af en bil og de har betalt for en Mint. De får deres penge igen. Det er navnlig købere fra sydamerika og sydeuropa, der benytter sig af denne fremgangsmåde. Jeg er nået frem til, at man bliver snydt indimellem – kan man ikke tåle det, skal man holde sig fra Ebay eller kun handle med personer, som man har tillid til.

mvh

Peter

in reply to: Bertels Jeep & en cement vogn #27903
    peter frandsen
    Keymaster

Hej Ib

Det kan være vanskeligt at sætte decaler på runde flader, men du har trukket decalen lidt langt ned på den nederste kugle. Den skal helst sidde på den øveste kugle.

mvh

peter

Attachments:
    in reply to: HVEM HAR SET DENNE FØR ?? #27858
    peter frandsen
    Keymaster

Hej Ole

Pas – jeg har heller aldrig set den bil og lad før. Den må være sjælden.

mvh

Peter

in reply to: FERGUSON VOGN #27736
    peter frandsen
    Keymaster

Hej HJW

“Taxahjulene er meget almindelig, men de andre hjul er fra en Willys Jeep, det har jeg aldrig set før.

mvh

Peter

in reply to: Tekno æske #27414
    peter frandsen
    Keymaster

Det skal nok forstås således, at det er en Tekno Danmark æske, men formentlig lavet til det schweiziske marked.

mvh

Peter

in reply to: Tekno æske #27399
    peter frandsen
    Keymaster

Jeg er enig med Ole. Den kom en ordentlig portion nyere æsker til Teknobilerne på markedet for ca. 10 år siden, hvilket QXL har nydt godt af. Deri blandt denne bus æske og i øvrigt en æske til Mercedes 0302 bussen uden Tekno logo.

mvh

Peter

in reply to: trailer/efterløber Tekno Volvo kranvogn #27365
    peter frandsen
    Keymaster

Hejsa

Decalerne Svensk Redningstjenst til traileren er lavet for nogle år siden. De har ingen bund i virkeligheden i relation til Tekno. Hverken den gule eller den blå efterløber har decaler. Men de er da brugbare.

mvh

Peter

in reply to: LYKKEN er en FORD MUSTANG #27225
    peter frandsen
    Keymaster

Hej Ole

Jeg er sikker på, at du helt ret vedrørende begge modeller i denne farve. jeg tror artiklen om Ford Mustang var den første jeg lavede for snart mange år siden og vi er blevet meget klogere siden. Jeg har også begge modeller. Jeg vil rette siden til.

mvh

Peter

in reply to: Teknofly – hvilke produktionsår? #27043
    peter frandsen
    Keymaster

Hej igen

Jeg kom lidt hurtigt ud af indlægget – men også lidt om, hvornår flyvemaskinerne udgik. Jeg ved det ikke, men jeg har et forhandlerkatalog der med sikkerhed er fra efter 1954 og der optræder Den Flyvende Fæstning, DSB jageren og KZ ambulanceflyveren i øvrigt sammen med modellerne fra Langes Legetøj, Hawker Hunter, MIG 15 og Super Sabre. Tekno må jo så have genoptaget produktionen igen efter svenskerne pressede lidt på i 1952.

mvh

Peter

in reply to: Teknofly – hvilke produktionsår? #27042
    peter frandsen
    Keymaster

Hej
    Sjov debat omkring disse små fly. Det er rigtig svært at finde sikker dokumentation, men vedr. Ford V8 har jeg et avisudklip, hvor Siegumfeldt oplyser, at han fremstillede denne model som den første i 1940.Blikflyveren er ikke med i Teknos katalog fra starten af 1939, så den må være kommet derefter. Derimod har jeg et sjovt brev dateret den 18. august 1952 fra den svenske importør af Tekno, Falk i Malmø, der oplyser til sine svenske kunder, at han har overtalt Tekno til at genoptage produktionen af flyvemaskinerne – og jeg tolker det således, at det er til det svenske marked. Han oplyser samtidigt, at nr. 402 og 403 først forventes at komme leveres fra september.
    Vi må derfor formode, at produktionen af Teknos flyvemaskiner stoppede samtidigt i 1952 eller i slutningen af 1951.

Fly er ikke min stærke side, men det undrer mig, at de har alle disse mærkelige farver, gul, blå og røde – hvilket kan skyldes, at de er fremstillet under krigen og Tekno har undgået krigsmalingen. Jeg ved det ikke.

Det er også rigtigt, at Stula herefter støbte ihvertfald den flyvende fæstning – der kom en del ud på markedet for et par år siden, fra en dame, der havde haft en projekt med en legetøjsforretning i 1950.erne, som ikke blev til noget. Hun havde opbevaret en del legetøj hjemme i kælderen lige siden, blandt andet stulabiler og flyvemaskinerne, som ikke har nr. eller logo i bunden.

mvh

Peter

in reply to: USA legetøj – shop og model #27008
    peter frandsen
    Keymaster

Hej John

Sjove billeder fra en rigtig legetøjsforretning. I Hillerød havde BR Legetøj forlængst lagt de andre ned i 1980.

mvh

Peter

in reply to: BLIK GENERATORBIL #26939
    peter frandsen
    Keymaster

Hej Ole

Det er vel rimeligt tydeligt på billedet at der er noget galt ved bagakslen. Jeg vil holde øje med om der kommer en flot uberørt bil, som vi kan kigge på. Det må jo opklares.

Gæt i øvrigt, hvem det flotte sæt, nr. 372 tilhører?

mvh

Peter

in reply to: BLIK GENERATORBIL #26910
    peter frandsen
    Keymaster

Hmm -jeg har haft et par stykker af dem og de har haft tvillingehjul, men om den er født sådan – det kan jeg da godt komme i tvivl om. Det inderste hjul erstatter det simple afstandsstykke som normalt sidder mellemchassis og hjul. Men en ting er sikkert, den er meget pænere med dobbelte baghjul.

mvh

Peter

in reply to: BLIK GENERATORBIL #26857
    peter frandsen
    Keymaster

Hej Flemming

Hjulene kan du finde her i min artikel om hjul. Baghjulene er dobbelthjul – 2 i hver side.

Tekno’s hjul

Låget til generatorbilen finder du næppe i løs vægt, så du lave et eller andet. Kender du ikke en der har en drejebænk, som kan lave et låg. Det samme er med slisken – lav noget af noget tynd plade.

mvh

Peter

in reply to: Glædelig Jul #26550
    peter frandsen
    Keymaster

Der skal også lyde et glædeligt Jul til jer alle fra Teknosamleren.

mvh

Peter

in reply to: Ford Lincoln #26505
    peter frandsen
    Keymaster

Hej

Jeg når samme resultat – den er malet sort. Det blå interiør sidder en sjælden gang i den hvide bil. Det mest almindelige er det røde.

mvh

Peter

Attachments:
    in reply to: Ford Lincoln #26503
    peter frandsen
    Keymaster

Hej

Jeg når samme resultat – den er malet sort. Det blå interiør sidder en sjælden gang i den hvide bil. Det mest almindelige er det røde.

mvh

Peter

Attachments:
    in reply to: Mærkelig hjul #26375
    peter frandsen
    Keymaster

Bussen har de samme hjul på overalt – og jeg ved med sikkerhed, at de aldrig har været skiftet ud. De har ligget på et loft i Nibe de siden først i 1970.erne. Hjulene er de samme med 10 møtrikker, som man ser på masser af andre Teknobiler. Jeg har blot aldrig set den gennemborede før. Den anden bus er med de helt almindelige gennemborede hjul med 6 møtrikker.

Det klassiske Tekno Holland hjul er med 10 møtrikker, det har ikke noget med dem at gøre.

mvh

Peter

in reply to: Mærkelig hjul #26374
    peter frandsen
    Keymaster

Bussen har de samme hjul på overalt – og jeg ved med sikkerhed, at de aldrig har været skiftet ud. De har ligget på et loft i Nibe de siden først i 1970.erne. Hjulene er de samme med 10 møtrikker, som man ser på masser af andre Teknobiler. Jeg har blot aldrig set den gennemborede før. Den anden bus er med de helt almindelige gennemborede hjul med 6 møtrikker.

Det klassiske Tekno Holland hjul er med 10 møtrikker, det har ikke noget med dem at gøre.

mvh

Peter

in reply to: Mærkelig hjul #26337
    peter frandsen
    Keymaster

Hej
    Det er en bus fra Nibe Sparekassen. Jeg har den i gul og rød. Den kommer fra en af mine kolleger. Han havde 2 stk. en gul og en rød – en til ham selv og en til søsteren.

Jeg har ladet mig fortælle at det var en mand fra Århus, der stod for kontakten til pengeinstitutterne og at der skulle være lavet 1100 forskellige til Danmark, Sverige, Holland og Tyskland muligvis flere lande.

Pudsigt nok har jeg også 2 fra Ølgod – der har jeg også en kollega, der kommer fra med en søster.

mvh

in reply to: Er der nogle der kender denne bil? #26335
    peter frandsen
    Keymaster

Jeg kender den ikke. mvh peter

Viser 25 indlæg - 426 til 450 (af 590 i alt)