Teknofly – hvilke produktionsår?

Teknobiler og andet gammelt legetøj Fora Teknobiler Teknofly – hvilke produktionsår?

Viser 25 indlæg - 1 til 25 (af 33 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #26996
    Anonym
    Inaktiv

    Savner en fortegnelse over hvilke Teknofly der blev produceret hvilke år. Har ikke kunnet finde disse info i noget materiale. Hvem ved det?

    #26998

    Hej Sten.
    Jeg har lige kikket i Teknobogen fra 1997, som er den eneste af den bogtype jeg har. Desværre blev jeg ikke meget klogere. Der står nemlig bare at Flyvemaskinerne er lavet ca. i mellem 1938 og 1969, så det er jo et vidt begreb. Men det må da kunne indkreses noget mere for hver enkelt model. Jeg håber at andre har lidt større viden om det.

    MVH Kim B S.

    #27002
    Stroget
    Deltager

    Tekno typically followed a sequential numbering scheme, so this is my guess on the order released. By 1943 Denmark could not use tinplate because the German war restrictions (I think that date is correct), so Tekno switched to diecast metal. Does anyone know if this is true?

    380 tinplate airplane – 1935+
    401 Flying Fortress – 1943
    402 Bristol Blenheim (BB-1) – 1943
    403 Douglas Dauntless SBD Divebomber (DSB-1) – 1943
    488 KZ IV – 1944

    The real KZ IV came out in 1944. http://en.wikipedia.org/wiki/SAI_KZ_IV

    #27004

    Hej .
    Jeg har noteret i min 2007 tekno bog…
    Bogen siger : 1938 – 1969
    mine notater — jeg ved ikke hvorfra mine notater er kommet !
    Flyvende fæstning + BB1 + DSB1, 1938 – 1951 produktionen fortsatte til Sverige lidt endnu men jeg ved ikke hvor længe. Værktøjet overgik til Danske STULA der så har fremstillet flyene, i eget regi.
    nr. 488 Ambulanceflyver kom først i 1946, samtidig med Packard bilen, der havde blik hjul.
    Store passagerfly – nr. 765 + 766 + jager fly 785,786,787,788 er i følge bogen fra 1965-69 hvilket nok passer meget godt.

    mht. blik plade og krig. Jeg ved ikke helt hvor meget der er rationeret. Jeg tror kun det var hvidblik der var rationeret. Hvidblik har en alu. belægning på den ene side så det ikke ruster — Ole har fundet guld 😉 — og så er der nok mere bronche/messing i forniklingen. Man kan se det på legetøj der ofte er blankt indvendigt. Blikdåser er blanke udvendigt.
    Ford V8 kom i 1938 og den havde blik hjul og blik lad. Var der rationering havde man sansynligvis fremstillet disse dele af støbegods, som resten af bilen. I Tyskland havde man ikke hvidblik før oppe i 1950´rne, derfor ses der tit rust på Tysk blik legetøj, fra den tid, og derfor var der også nogen der gik over til at fremstille billigt legetøj af plastik fx. Jeam Höfler mf.
    mvh
    Hans Jørgen

    Ps: Jeg har kendt et par gamle blikkenslagere, den ene var min morfar. Det største problem var at få materialerne frem pga. benzin rationering. Min morfars ladbil, blev klodset op, for han kunne ikke få benzin til den, selv om at det var en arbejdsbil. Den stod pænt og hyggede sig i garagen sammen med person bilen frem til 1946.
    (Ford-A Cabriolet med lad udover bagskærmene og holder på forskærmene så der kunne køres med 6m rør. Det er ikke hver dag man ser en åben ladbil – helt åben) 😉

    #27011
    Stroget
    Deltager

    The Flying Fortress and Bristol Blenheim came out in the 1930s so an earlier date – 1938 – might be correct. The Douglas SBD Dauntless was not made until 1940 so 1938 is too early for that one. Were the authors of the Tekno Bible just guessing or had documentation?

    Thank you for the story of your grandfather. It puts things in perspective.

    #27012

    Ja jeg tror de gætter i Tekno bogen vedr. mange ting. Jeg ved ikke meget om fly. Men Tekno bogen skriver 1938 – 1969 og det er jo direkte forkert, ud fra at værktøjet ikke findes hos Tekno efter 1951, men er overtaget af Stula. Måske Stula fortsatte med at støbe med Tekno navnet ? Jeg har aldrig set en flyvemaskine som Tekno, i en Legetøjs butik bortset fra en enkelt DC og Caravelle.
    Tak for oplysningen om Douglas.

    #27016
    Anonym
    Inaktiv

    Hej
    jeg fandt en fabriks oplysning fra USA

    “From its introduction in 1938, the B-17 Flying Fortress evolved through numerous design advances”

    Det handler om det “rigtige” fly, jeg tænker dog mere på,
    om tegninger ect var opnåelige for Tekno før og under krigen
    Flyet burde så være skabt efter et foto?
    Efter besættelsen var der en vis mani for at alt skulle være
    modeller af “allierede” emner, og for popularitetens skyld,
    kunne jeg tænke mig, om man er efter 1945.
    Fa. Krolyn fremstillede figurer delvist af skrot metal fra
    ophuggede tyske fly, hvad Teknos er lavet af, ved jeg ikke.
    Jeg mener der er en historie der går på, Tekno måtte ikke
    fremstille flyv for tyskerne, det var der en sag om, og
    fremstilling af allierede fly, var vel nærmest det samme
    som at unge mennesker gik med strikhuer i RAF farver
    altså en mulig demonstration.
    Men det bringer jo ikke lys i sagen.
    Jeg tipper at bladet for legetøjsforhandlerne, kan give
    flere oplysninger, feks hvornår emnerne blev annonceret.

    #27021

    Hej Ib .
    B-17 havde jomfru flyvning i 1935 og var først aktiv i 1939. DK besættes i april 1940. Så fæstningen kunne være fremstillet efter tegninger — set ude fra uden for mange detaljer — Og Douglas sbd kom i tjeneste i maj 1940, alså har den sikkert også været langt fremme allerede i 1938 – 39 og kan være fremstillet på samme måde. Det kunne være en kombination af fotografier og tegninger ikke mindst fra blade og tidsskrifter, måske Populærmekanik PM. fx. At bruge skrot jern og metal har vi jo altid været gode til i DK. Vi har jo ikke noget selv. Besættelsen har sikkert gjort at navnet ikke var SBD – men DSB1 – og så kom de alle samme med hagekors iøvrigt, bare for at gøre protesten rigtig Dansk 😉 Vi slås ikke så voldsomt, men vi går og skubber lidt fra alle sider, sån konstant.
    Mht. til støbe materialet så skal det have en fornuftig kvalitet, ellers får modellerne “pest” Det er der nogen af dem der har, og det var i forvejen vanskeligt at fremstille en god kvalitet. Nedfaldne fly har været i en ok kvalitet, men de har også været fremstillet efter kolde og kyninske bergeninger på hvor længe et fly ville kunne tænkes at være i aktiv tjeneste. Det har bestemt hvor god legeringen skulle være.
    …Billeder fra 2007 bogen….

    #27025

    Billederne var for store sender lige alle 5 igen….

    #27037
    Stroget
    Deltager

    I went back and looked at all the old photocopies of have of Tekno material. Most of it is stamped “J & P Petersen” and are in a large book. Was he a big Tekno collector? I got it from a collector in the UK.

    Here is what I found:
    1939 380, efteraaret 1939, catalog
    Aug-51 401,403,488 listed on pricelist
    Feb-53 401,403,488 listed on pricelist
    Apr-53 401,402, 403,488 listed on pricelist
    Feb-54 401,402, 403,488 listed on pricelist
    1955 785 and 786 Nyheder, Legetojs-Tidende
    1956 785 and 786; 787 only Nyheder, Legetojs-Tidende
    1957 788 Nyheder, Legetojs-Tidende
    1958 401 402 403 488 (765 DC 7C) 785 786 787 788 catalog
    1961 25 ore catalog adds the 766 Caravelle (no 401-488)
    Jul-64 all 10 are still listed, large green pricelist

    #27040

    Hvad er 380 ?

    Hvis man læser : TEKNO HISTORIEN her på siden, under afsnittene -ANDEN VERDENSKRIG — TEKNO I EFTERKRIGSÅRENE — SIGUMFELDTS FREMTIDIGE STRATEGI. vil man se følgende citater:
    “Manglen på hvidblik gjorde imidlertid, at AS måtte se sig om efter alternativer. Allerede i 1940 begyndte han at støbe i zinklegeringer, Ford V8 blev fremstillet i 1940 sammen med de første flyvemaskiner.
    og
    september 1946
    Den støbte Zonen ambulanceflyver og Packard Zonen ambulancen præsenteredes som nyhed
    og
    De støbte biler fyldte ikke så meget på Tekno omkring 1950. Triangel, Ford V8, Packard, Ford Taxa og Ford Mercury samt ambulanceflyveren og de ret simple B1, DSB jageren, Flyvende Fæstning dækkede det område”

    Jeg tror iøvrigt at vi kan slå fast at fly med hagekors IKKE blev lanceret efter 1945. Jeg har en fornemmelse af at man var blevet pålagt at montere disse mærker frem for Amerikanske, eller Engelske mærker.
    Med oplysninger fra “Stroget” begynder tekno bogen at have ret vedr. perioden 1938 – 1969, om ikke for alle fly så for nogen. DSB1 sikkert fra 1940.
    Så er spørgsmålet om det er STULA der fremstiller disse propel fly i perioden efter 1951. Jeg leder stadig efter hvor fra jeg har mine notater.

    #27041

    Tekno nr. 380 – Blik flyvemaskine.
    General Aircraft ST-25 bygget 1935-39 Engelsk maskine.
    Tekno modellen ligner ikke godt, men er tilpasset meget som legetøj — søg evt på maskinen.
    Zonen havde flyvetjeneste fra 1939 med et sådan fly. Skal vi så sige Tekno først begyndte at fremstille det fra 1939 og til 1946
    Zonen gik over til KZ-VI i 1944, og Tekno kom med den støbte model i 1946.
    ( Falck fik først flyvetjeneste i 1947 )
    Flyve rednings tjenesten ophørte i 1962 for begge parter.
    KZ-VI maskiner ialt 2 stk. overgik på private ænder, og det ene ( det Tekno lavede ) er fra 1944 og står i flyve dygtig stand på Danmarks fly museum, og fungerede iøvrigt som arbejdende maskine indtil 1979.

    NÅ — Er du ved at have lavet en liste Sten ?

    Det ligger jo efter hånden lige for med årstal mv.
    Det eneste jeg ikke kan finde ud af er perioden 1964 – 1969 med de gamle propel fly. OG så kan jeg ikke finde ud af hvor jeg har fået oplysningen med Stula fra ?

    Hilsen Hans Jørgen

    #27042
    peter frandsen
    Keymaster

    Hej
    Sjov debat omkring disse små fly. Det er rigtig svært at finde sikker dokumentation, men vedr. Ford V8 har jeg et avisudklip, hvor Siegumfeldt oplyser, at han fremstillede denne model som den første i 1940.Blikflyveren er ikke med i Teknos katalog fra starten af 1939, så den må være kommet derefter. Derimod har jeg et sjovt brev dateret den 18. august 1952 fra den svenske importør af Tekno, Falk i Malmø, der oplyser til sine svenske kunder, at han har overtalt Tekno til at genoptage produktionen af flyvemaskinerne – og jeg tolker det således, at det er til det svenske marked. Han oplyser samtidigt, at nr. 402 og 403 først forventes at komme leveres fra september.
    Vi må derfor formode, at produktionen af Teknos flyvemaskiner stoppede samtidigt i 1952 eller i slutningen af 1951.

    Fly er ikke min stærke side, men det undrer mig, at de har alle disse mærkelige farver, gul, blå og røde – hvilket kan skyldes, at de er fremstillet under krigen og Tekno har undgået krigsmalingen. Jeg ved det ikke.

    Det er også rigtigt, at Stula herefter støbte ihvertfald den flyvende fæstning – der kom en del ud på markedet for et par år siden, fra en dame, der havde haft en projekt med en legetøjsforretning i 1950.erne, som ikke blev til noget. Hun havde opbevaret en del legetøj hjemme i kælderen lige siden, blandt andet stulabiler og flyvemaskinerne, som ikke har nr. eller logo i bunden.

    mvh

    Peter

    #27043
    peter frandsen
    Keymaster

    Hej igen

    Jeg kom lidt hurtigt ud af indlægget – men også lidt om, hvornår flyvemaskinerne udgik. Jeg ved det ikke, men jeg har et forhandlerkatalog der med sikkerhed er fra efter 1954 og der optræder Den Flyvende Fæstning, DSB jageren og KZ ambulanceflyveren i øvrigt sammen med modellerne fra Langes Legetøj, Hawker Hunter, MIG 15 og Super Sabre. Tekno må jo så have genoptaget produktionen igen efter svenskerne pressede lidt på i 1952.

    mvh

    Peter

    #27044

    Hej Peter .
    Ja det du nævner er også min opfattelse. Så er det nok i en af dine artikler jeg har set det med stula. Jeg har også noteret at produktionen var stoppet til DK men at den forts. til S. Men STROGET´s oplysninger vedr. reklamer fra 1951 og ikke mindst den sidst nævnede fra 1964 sammen holdt med dine oplysninger, så har de gamle støbte propel maskiner været i produktion ind til og med 1964. Perioden 1964 – 1969 er så lidt usikker, men jeg vil tro at alle jet maskiner har været i produktion helt frem til 1969. Jeg har bare aldrig set dem i forretninger, meeeen jeg sad nok også mest henne ved bil prøve bordet 😉
    Jeg ved ikke hvornår blik flyveren kom. Jeg ved at blik blierne var sidste ny skrig fra Bedford i 1935 da Tekno begyndte med dem. Jeg vil derfor formode at blik flyveren er kommet i forbindelse med Zonen´s lancering af Ambulance flyvninger i 1939.( Falck kom først med fly i 1947) Tekno bogen nævnet et stop for den i 1945. Zone KZ maskinen kommer i 1946 Jeg vil tro at de har overlappet hinanden lidt. Forresten er der kun bygget to af disse KZ maskiner og det til Zonen, og de findes begge endnu.
    Hvid blik kunne Tekno ikke bruge, under krigen. Men de kunne sansynligvis godt bruge alm. blik. Og lur mig om ikke de mest rustne Tekno biler er af helt alm. blik uden anden metalisering. Poleres de, bliver de bare til alm. jern farve ikke blanke, eller “guld” farvede. det forekommer mig også at blik flyveren for det meste er lidt rusten når den ses.
    Det kan også forklare hvorfor man gik over til støbte hjul, på blik bilerne. Man kunne ikke rust beskytte blik hjulene indvendigt. De ville derfor ruste alt for hurtigt. Hvorfor man så ikke brugte støbte hjul til Ford V8 ved jeg ikke.Det var et sidespring.
    Hilsen
    Hans Jørgen

    #27056
    Anonym
    Inaktiv

    Fantastisk med så mange indlæg. Havde ikke forestillet mig så god og stor interesse, da jeg startede dette emne. Jeg vil lige give sagen nogle flere dage for evt. flere kommentarer og input, og derefter vil jeg forsøge at konkludere. Tak foreløbig til alle. Med venlig hilsen, sten@weidinger.dk

    #27057

    Ja Ja — Jeg har lavet en liste. Der er ikke meget om flyene. Jeg har gået lidt ud fra at Tekno IKKE har lavet dem FØR de blev produceret. Jeg har tænkt at man har haft tegninger af maskinerne set ude fra, set billeder af den i forskellige fly blade der jo også fandtes den gang ikke mindst nogle gode Engelske. Og så mht. til de Danske Ambulance maskiner så formoder jeg ikke at de er kommet på markedet før de kom i virkeligheden. Alt dette sammen holdt med det input der har været her, og Peter´s breve mv. — SÅ giver det en plausibel liste. Der er løse ender.. 1964 – 1969 vedr. de gamle propel maskiner. Der er noget produktions stop, og Stula svæver lidt i luften.
    De flotte farvede maskiner kan hendføres til Sverige der fik bombe fly efter krigen til ombygning som transport fly. De mindre med rødt kors på kunne meget vel ligne mindre efter krigs, læge maskiner osv. fra både Zonen og Falck.Jeg vilskyde på at som legetøj har de været læge maskiner, krigsfly, sprøjte fly, post og transport fly og privat fly osv. Flyene har været sidste nye inden for området, eller der har ikke været noget nyere udviklet, da Tekno lancerede dem. Det var ikke mange af dem der var stationeret i Danmak i virkeligheden. Undtagen blik flyveren er en anelse ombygget. Maskinen havde to haleror på Dansk (alle andre havde kun et) Man åbnede i siden til en båre, Man lyftede taget til begge sider til piloten. Men det var jo også leget tøj. Min liste er som følger.

    380 — 1939 – 1946
    General Aircraft ST-25 – Redninge fly/Rescue plane
    Blik flyver / Tinplate plane
    ST-25 er der ialt bygget 60 af på verdens plan. Kun een findes stadig. Den står på Egeskov slot, og er den Zonen fik i 1939.

    401 — 1938 – 1969
    B-17 – Flyvende fæstning / Flying fortress – Bomber

    402 — 1938 – 1969
    BB1 – Bristol Blenhelm – Let Bombefly / Light Bomber

    403 — 1940 – 1969
    DSB1 – Douglas Dauntiess SBD1 – Dykbomber/Divebomber
    ( Scout Bomber Douglas )

    488 — 1946 – 1969
    KZ IV – Rednings fly/Rescue plane – SAI KZ IV ( Scandinavisk Aero Industri – kunstrukion Viggo Kramme og Carl Gustav Zeuthen ) I virkeligheden kun bygget to stk. ialt, og de findes i DK stadig.

    765 — 1958 – 1969
    DC-7C – Passager/Passenger

    766 — 1965 – 1969
    Caravelle SA 210 – Passager/Passenger

    785 — 1955 – 1969
    Hawker Hunter – Jager/Hunter

    786 — 1955 – 1969
    M.I.G. 15 – Jager/Hunter

    787 — 1956 – 1969
    Super Sabre F 100 – Jager/Hunter

    788 — 1957 – 1969
    Super Mystere – Jager/Hunter + Bomber

    SÅ skal vi bare have nogle input og rettelser fra forum….
    Og folkens husk lige Mercedes 280SL.. skal den have chauffør/passager ? så har vi en liste på den også….

    Hilsen Hans Jørgen

    #27058

    Retelse til listen.. Har set Caravelle nr.766 i fransk katalog fra 1961.
    Den havde jomfrutur i 1958 — Der er ingen af de gamle propel fly i dette katalog og iøvrigt ingen fly i franske kataloger fre 1966 – 68 – 70 – 1971 ???? De gamle propel maskiner er måske skiftet ud med de nye fly omkring 1955 – 1960 ?

    #27060
    Stroget
    Deltager

    Hans Jørgen – great list of start and stop dates. It agrees with my start dates but I am not sure of the end dates. But I have no better dates to tell you.

    I think maybe the old planes 401-488 were old stock or parts they kept selling up until 1969 (even though they were not in the catalogs after 1958-61).

    (I still need parts for my blik flyver…)

    #27061
    Stroget
    Deltager

    ambulance planes photo Teknoambulanceplanes.jpg
    airplanes photo Teknoairplanes6x.jpg

    #27062

    Hi – nice collection you have there. I have only a few who has been at war many times and missing tin plane. Your date of 1964, where all ten planes are in the price list could be the last. Tekno book mentions 1965-69 for all jet aircraft, which is wrong, but the old propeller plane’s 25+ years old in 1965, so it may well be that only the jet planes that cont. 1965-69

    #27078

    HEJ :
    er der nogen der ved hvilke lande Tekno militær flyene blev mærket for.
    Jeg kan se på æskerne af JET flyene er fra Danmark, Canada, Sverige, Norge, Finland, USA, England, Frankrig, Schweiz, Holland
    Der ud over har jeg set Russisk mærkning. — Er der flere ?

    De gamle propel maskiner har jeg set med mærker fra : Danmark, England, USA, Sverige, Rusland og Tyskland. er der flere ?
    Der ud over nogle cevile mærkninger på dansk
    Nogen med et hvidt kors der nok ikke er Schweiz men nok nærmere en gammel dansk Ambulance fly mærkning. Er der flere ?

    mærkerne går under betegnelsen : Insignia, Cocade, Rondel. Med disse mærker på flyene kan man tildels tidsbestemme det enkelte fly

    Den gamle blik flyver har jeg set med FALCK mærkning ? og det har jeg også set på KZ maskinen. Falck har aldrig haft nogen af disse fly.
    Falck fik først fly i 1947, hvilket sætter spørgsmål ved Tekno´s produktions tid, for den gamle blik flyver ? ELLER har man bare sat Falck mærker på ?

    Jeg har lavet en laaaaaaaang liste med forskellige lande navne med både cevile og militære mærkninger fra 1919 og til i dag med hovedvægt på 1939 – 1970. Det ville være godt at få oplyst hvilke lande Tekno´s fly var mærket fra, eller hvem passager flyene fløj for. På den måde kan listen tilpasses Tekno folket præcist.
    MVH Hans Jørgen

    #27153

    BLIKFLYVER :

    Den blev lavet til blik bilerne, og er nok kommet før de støbte fly. MEN — er der nogen der ved hvornår den blev sat i gang ? Jeg har kikket mange steder men ser den kun mærket som Ambulance, og som Falck Ambulance. Ingen steder som Zonen ? Er der nogen der ved noget om den mærkning ? Falck mærket ses også på æskens forside billede.

    Så kan jeg oplyse at jeg er kommet til at nr. 401 og 402 med sikkerhed er støbt som noget af de første — alså 1940 – 1964 — Det er flyenes mærkning på haleror og vinger der tidsbestemmer.
    401 kom til DK efter 1945 som foto fly til Grønland. Til Sverige som ombyggede transport fly i civil drift. — Det danske står i USA på USAF museum i original krigs bemaling — 402 havde Finland underkrigen. Flyet var mærket med Finsk luftvåben insignia 1918-1944 hagekors mørkeblåt vinkelret monteret også på vinger (tysk i 45 grader) tror ikke den findes som Tekno ? Canada og England har samme mærkning 1940-45 men et gult fly kan være canadiskskole fly.

    Hilsen Hans Jørgen

    #27154
    Ole Andreasen
    Deltager

    Et interessant billede, bragt i vores lokalblad her i dag vedr. et nødlandet fly B 17 Flyvende Fæstning der nødlandede på Bornholm den 11. april 1944 ved en fejltagelse.. Mvh Ole A

    #27176

    Der findes fine Tekno reklamer prydet med en Ford Thunderbird i centrum. Disse reklamer står mange steder som værende fra 1953-54 Står der rent faktisk årstal på dem ?
    Ford Thunderbird kom på markedet efteråret 1954 som 1955 model-i USA….
    Reklamerne viser M.I.G. 15 og den kom til levering i 1949 men da der også vises en Hunter Hawker der først kom til levering i 1954, og til DK i 1956, vil jeg voge at påstå det er en Tekno reklame tidligst fra julen 1954, eller forår 1955. Jeg tror mest på 1955.
    Mht. DC-7C så var det en udgående halv dårlig flyvemaskine i 1958, men også den sidste store propel maskine. Den figurere i 1958 prislisten.
    Caravelle SE 210 kom først på markedet i 1959 og samme år til SAS, så dem er ikke kommet før 1959 hos Tekno.
    Skal vi tage udgangspunkt i at hvad der findes afbilledet i Kataloger, også er det der fremstilles hos Tekno, så var der i 1968 kun — 787 Super Sabre – 766 Caravelle og 786 Super Mystere i produktion på det tidspunkt. Det er vel også plausibelt ud fra at de andre maskiner var forældede og væk fra den daglige drift.
    Jeg søger mere præsis årstal for reklamen med Thunderbird på.
    Tilsv. noget der kan vise hvornår caravelle figurere i kataloger.
    Og noget der viser 1966-67 flyvemaskiner.
    hilsen Hans Jørgen

Viser 25 indlæg - 1 til 25 (af 33 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.