Teknobiler og andet gammelt legetøj › Fora › Teknobiler › 445 Stigebil
- This topic has 22 svar, 9 stemmer, and was last updated 9 years, 6 months siden by Flemming Rasch.
- ForfatterIndlæg
- maj 9, 2015 kl. 21:26 #28984Knut J VognstølenParticipant
Hei
I dag fikk jeg 4 stk stigebil i posten. Scania Vabis 76.
Finnes der en tegning over disse bilene? Jeg vet ikke hvor mye deler jeg trenger for å lage en komplett bil.
2 er godt lekt med, uten hjul og stiger. Disse to har grønne ruter.
1 uten hjul og stiger ser litt bedre ut, den har Scania Vabis merke på fordøren. Ruten er klar.
Den siste har Falck merke på fordøren, klare ruter. Alle har fungerende mekanisme til å heve stigen. Denne har rød stigekonsoll.
Hvilken av de to siste bør jeg lage en bil av? Er den ene mer sjelden enn den andre?
Og ja, jeg har 3 karosserier og tre bunnplater jeg ikke trenger dersom noen har bruk for de.maj 9, 2015 kl. 22:54 #28985Hans Jørgen WagnerParticipantHej ! – Jeg ved ikke så meget om stigebilerne, men ud fra at alle Honest John bilerne er med rød konsol, ville jeg tro at den farve er nyest. Jeg vil også tro at de klare ruder er nyest. Tekno bogen er ikke så informativ.
Ifølge bogen findes bilen med Falck Zonen og Københavns Brandvæsen, eller uden mærker. Samt med mærker for Nordisk Diesel. Man nævner også ” Släck Törsten / Felix Capri ”Den med Scania-Varbis mærker på dørene er nok den man kalder for “Nordisk Diesel” og den er tilsyneladende 700,00 DKr. mere værd end en alm. fra Falck
— Original Mint Box —maj 10, 2015 kl. 00:09 #28986Ole AndreasenParticipantHej Hans-Jørgen
Den med Scania-Vabis mærket på døren er nu ret almindelig og jeg mener måske, at det er mere sandsynligt, at der menes et mærke a la dette Mvh Ole AAttachments:
maj 10, 2015 kl. 00:43 #28988Knut J VognstølenParticipantJeg har sett i Tekno boken. Min bil med Falck har hele stigekonsollen rød. I boken er den nederste delen sølv.
Det blir nok den bilen jeg vil komplettere, men jeg vet ikke hvor mye deler jeg trenger.maj 10, 2015 kl. 13:45 #28994Hans Jørgen WagnerParticipantDu har nok ret med diesel mærket. Det er så slet ikke i bogen…
Der er to stiger — hele opsætningen ligner Dinky til forveksling, man kan enda indsætte en Dinky udskyder stige — den passer perfekt, undtagen i enderne hvor Tekno stigerne er mere skrå. Men selvfølge er det jo også Merryweather stiger begge to, i samme skala så de skal vel se ens ud ! Dinky´s bil er dog 1:43, og Tekno bilen er 1:50.
Stigebilen har mest en forniklet/ufarvet/sølvfarvet dreje del, og en rød stige holder del. Den røde dreje del er egentligt til Honest John modellen, men man har sikkert sparet på krutet og kun fremstillet røde dreje konsoller til begge modeller. Den del der holder stigen er altid rød, på honest John er den nogen gange gul.
Der er ikke interiør i bilen.
Der er 4 små løse håndtag til bilens støtteben. Samme håndtag sidder på den del der holder stigen, bagerst.-2stk.
1x udskyder stige.
1x fast stige der helt fremme har en messing/stål rulle til snoren at løbe i.(jeg har ikke bilen ved mig, men jeg mener den faste stige er klemt fast. Alså ikke noget med nitter)
1x Rød stige holder.
1x rød eller sølv farvet dreje konsoll
to håndsving med løse håndtag.(magen til Dinky´s tidlige, og bruges også på tip lastbilerne) det ene monteret med tandhjul for at løfte stigerne op. Der skal sidde en flad bladfjeder til at holde imod, så stigerne kan blive oppe. Det andet håndtag er til at trække udskyder stigen ud med.
Bilen har tvilinghjul bagpå. og en slangerulle hængende i armene bagpå.maj 10, 2015 kl. 18:47 #28996Flemming RaschParticipantJeg har renoveret denne gamle udgave af stige bilen ved ikke om billederne er gode nok 😉
mange Tekno hilsener
Ms SuperAttachments:
maj 10, 2015 kl. 18:52 #29001Kim Bjarne SørensenParticipantHej Knut.
I håb om at det kan hjælpe dig, er her nogen billeder af den pæneste jeg har af de Scania Vabis brandbiler, den er original og i god stand, og har aldrig været renoveret.https://www.copy.com/s/t%3AwrW6rERZmTwV8s2p%3Bp%3A%252FScania%2520Vabis%252076%2520Brandbil
MVH Kim B S.
maj 10, 2015 kl. 21:34 #29005Knut J VognstølenParticipantTakker dere alle for hjelp. 🙂
Bestilling er nå sendt på deler, så får jeg se om jeg mangler mer når delene har kommet. 🙂maj 10, 2015 kl. 21:50 #29006OLEC56ParticipantHer er et foto af min Scania-Vabis stigebil med Nordisk Diesel logo på kølerhjelmen. Bilen er 100% original.
Attachments:
maj 12, 2015 kl. 19:56 #29017Flemming RaschParticipantHej Knutjv
Du siger at du har 3 stk karosserier i overskud du kan da bare bygge sådan en her som jeg har ;-)Den er bygget af brugte dele .
Mange Tekno hilsener
Ms SuperAttachments:
maj 15, 2015 kl. 17:20 #29055AnonymInactiveScania med åkerman
En meget flot opbygning og bemalingen er nydelig-flot arbejde.
Jeg vil tage ideen op ved lejlighed, hvis jeg kan finde
en halv af hver, men rigtig flot, det er denmaj 17, 2015 kl. 09:41 #29062Flemming RaschParticipantHej Teknoib
Tak for de rosende ord, dine Llido VW biler er også nogle fine “små” ting og sjove på fund du sidder og laver du må efter hånden have en del af dem alt tid dejligt at se for en VW nørd som mig 😉
Også et af mine projekter ombyg til E Roed Sørensen bil 😉
Mange Tekno hilsener
Ms SuperAttachments:
maj 17, 2015 kl. 12:29 #29069Knut J VognstølenParticipantDa har delene fra Peter kommet. 🙂
Hvordan fester jeg stigen? Har kjøpt nitte til stige. Skal denne klinkes med hammer eller skal det være en låseskive?
Fremme på stigen skal der være en liten aksel med et hjul til snoren som trekker opp den innerste stigen. Noen her som vet hvor jeg får kjøpt en slik aksel med hjul?maj 17, 2015 kl. 15:49 #29070AnonymInactivehej MS
jeg er selv nærmest folkevognsmand, jeg har haft en 3 stykker af dem-
og trådte mine små pusselanker sammen med min onkel og hans VW
1200/6 volt med afviserarm og det hele.
Det var mit job som 5-6 årig, at tjekke “oliepinden” og tank
indholdet, nærmest med en metal lineal, siden fik han en model
med reservetank, en pal som sad ved pedalen foran torpedoen,
skulle drejes, siden fik han en model med benzin ur-
og jeg selv fik til sidst en 1303 Big – her kunne man tanke udefra-
og der var elektrisk viske/vaske anlæg og ikke en fodpumpe
og fede dæk (Pirelli Centurato CN6)
Fin Roed Sørensen, og så på en original VW og ikke noget ersatz.
Den er ikke hel nem-Peter leverede alle delene.
Jeg har netop fået 3 1200 som jeg poster senere.maj 17, 2015 kl. 18:31 #29072Knut J VognstølenParticipantTakk for ideen ms super, absolutt noe å vurdere! 🙂
Men nå håper jeg først å fremst at jeg her i denne tråden kan få tips til hvordan jeg skal få stigebilen ferdig. Håper noen har tips til meg her. 🙂
Knutmaj 17, 2015 kl. 18:54 #29073StrogetParticipantKnut – I have a nice example if you need photos of any of the parts. I am not sure what you are asking. Fore the small parts, I have no idea where to get replacements – a hobby shop or train shop? Let me know if you want a photo of something. I have never unscrewed the baseplate…
maj 17, 2015 kl. 22:21 #29075StrogetParticipantSame mechanism as the ladder trailer, I think. They both spring back when twisted.
maj 18, 2015 kl. 15:51 #29079Flemming RaschParticipantHej Knut
Du spørger om hvordan du sætter stigen fast på konsolet jeg har limet min fast med super lim og det holder fint 😉
Mange Tekno hilsener Ms Supermaj 21, 2015 kl. 19:33 #29091peter frandsenKeymasterHej Knut
Det bedste resultat får du ved at lime stigen fast til konsollet. Efterfølgende kan du lime nitten fast også. Alternativt skal nitten varmes på – og det vil jeg ikke anbefale, hvis du ikke har prøvet det før.
mvh
Peter
maj 25, 2015 kl. 18:50 #29152Knut J VognstølenParticipantHei
Takker alle for hjelp her. 🙂
Nå er bilen komplett, med ny stige og ny slangerull.
Jeg vil ikke restaurere denne, jeg mener den er for fin til det. 🙂Attachments:
maj 25, 2015 kl. 19:12 #29154AnonymInactiveHei Knut
Super, den er rigtig fin,
maj 25, 2015 kl. 20:57 #29155Kim Bjarne SørensenParticipantHej Knut.
Rigtig flot brandbil du har fået ud af det.MVH Kim.
maj 27, 2015 kl. 22:24 #29220Flemming RaschParticipantHej Knut
En rigtig fin brandbil du der har renoveret med en dejlig snyg hånd
Mvh
Ms Super - ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.