Variationer eller kreativ renovering?

Teknobiler og andet gammelt legetøj Fora Teknobiler Variationer eller kreativ renovering?

Viser 16 indlæg - 1 til 16 (af 16 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #29381
    Ole Monrad
    Participant

    På det seneste er jeg faldet over et par Tekno-dele, som afviger fra normen.
    Min påhængsvogn til Ferguson har aksler, der går igennem fælgen, men så fik jeg fat i en påhængsvogn med et helt tilsvarende land, men med nogle anderledes hjul. Der er heller ikke noget logo i bunden. Trækket er tydeligvis repareret med en anden form for påhæng. Men er den produceret af Tekno?
    Jeg har to Ford Thunderbird, og da jeg opdaterede den ene med transfers, opdagede jeg, at den anden bærer nummerpladen TA 8001. Hvad er det nu for noget? Siden blikbilernes dage har nummerplader på Tekno-biler altid haft K 673. Så er dette blot et resultat af kreativ renovering?

    #29393

    Jeg bliver dig svar skyldig med nr.pladen TA nummeret blev vidst brugt på VW rugbrød…
    Hvis du ser godt efter. vil du også opdage at det fløde hvide reservehjul og interiør i Thunderbird er af plastik. Sædet burde kunne trykkes lidt ned da det ligger på en tyk ultra blød gummi pølle.
    De farvede reservehjul og interiør er støbte metal.
    Vognene skal have en trækstang. Tekno navnet står i bunden eller på trækstangen. Vognen findes med 4 forskellige hjul. Som dine flade hjul, og samme hjul med akslerne igennem. Som dine tykke hjul der er som på Ferguson forhjul og Ford V8 taxa. OG så findes den med samme hjul som også oprindeligt blev brugt på JeeP
    Der er ingen videre variationer på Mælke kassen, Ploven, Harven.
    Morsomt at der plusli er søgning på variationer.

    Hilsen
    Hans Jørgen

    #29400
    Henrik M
    Participant

    TA8001 var Tekno’s telefonnummer (TAGA-8001). K673 var nummerpladen på fabrikant Siegumfeldts egen bil (K for Kbh.)

    Mvh. Henrik

    #29404

    Hej Ole.
    Jeg har faktisk en orange Lloyd Varevogn med den omtalte TA8001-nummerplade bag på, så jeg tror også at den er ret almindelig, i sammenhæng med Tekno.

    MVH Kim B S.

    #29412
    peter frandsen
    Keymaster

    Hej

    TA 8001 er helt almindelig på en Ford Thunderbird. Til Henrik – hvor har du fra, at K673 var Siegumfeldts egen nr.pl.? Jeg har aldrig hørt det før.

    mvh

    Peter

    #29413
    Henrik M
    Participant

    Peter, oplysningen vedr. nummerpladen stammer fra Model Collector’s serie af Tekno-artikler fra 1990’erne, nærmere betegnet artiklen om blik-serien fra ’91. Hvor forfatteren, Sue Richardson, har sin viden fra ved jeg ikke.

    Mvh. Henrik

    #29414
    peter frandsen
    Keymaster

    Super – tak for det.

    #29420

    Ja det kunne da være en interessant oplysning at få fastslået. Jeg har lige været inde på — nrpl.dk — der har lister og nr. plader 1903 og til i dag. Der står også hvor kendingsbogstaverne høre til. — (K) i 1930 og frem til 1958 er København. (A) er Frederiksberg, Roskilde, Køge og Amager. (B) er Helsingør, Hillerød og Frederikssund. Der er et kort også men det er noget svært at se om Vanløse er inden for eller uden for kendingsbogstav (K) Da man i 1958 går over til to bogstaver så er Vanløse med inden for området med K. Så holder det “gamle” K nr. system samme omdr. som der nyre KA,KB, KC, osv. system så kunne det være fabrikantens nr. plade.
    Jeg skulle jo også liiiii tjekke observationer af gamle plader. Desvære er nr. K673 ikke set. (men K680 sad på en 1953 Mercedes 😉 )

    #29421

    Hmmm Gik lige listerne igennem. Bil nr. er jo genbrugt løbende. Men i 1919 tilhørte registrerings nr. K673 – Kaptejn Sommerfeldt, V.Boulebard 33 – og i 1922 var det Købmand I.C.Olsen, Amagerbrogade 179. Men det hjælper jo ikke. Vi skal jo frem til 1935 for at se om det passer 😉

    #29424
    Flemming Rasch
    Participant

    Hej alle sammen Jeg har også en Tunderbird i Mint original med nummer TA 8001 af den type med plast reserve hjul og sæder mener at det er den sidste udgave. Mange Tekno hilsener Ms Super

    #29427

    Hej :
    Det er meget sansynligt at TA nr. er fra 1958 og frem. I 1958 fik vi to bogstaver på nr. pladerne, ude i virkeligheden, så har Tekno sikkert også stoppet med K673.Forresten så ville et TA nummer være fra Skive egnen ;-). Det var da en udemærket måde at datere biler på — ud fra nr. pladen, såfremt der er en på modellen.. Dem med K673 vil i så fald være fra før 1958.

    #29437

    Er der forresten nogen der har en Thunderbird med tag og nr. plade TA8001. Jeg har aldrig set en……

    #29461
    Stroget
    Participant

    Here is my copy! Bought many years ago.
    T-Bird
    T-Bird

    #29462

    thanks
    Yours are the only one with hardtop, and TA8001 I have been able to register. Plastic interior and the spare is – white? or ivory colored? It seems numpers are silver painted. They are both silver paint and nickel-plated, for the open model with all colors, all interior and all license plates.
    the closed model with no. TA8001 must be a rarer variant. I have with your Thunderbird 8 variants of the hardtop model. 16 variants of the open model + Gold model in two variants and is available in two different boxes. Gold model came in 1958 by the Danish premiere of the film – The Solid Gold Cadillac – 😉

    #29515
    Stroget
    Participant

    It does not look silver painted up close, so I think plated. It is very old so the white plastic may look ivory. But today, I would call it ivory. I do not have one to compare to, so I am not sure.

    #29517

    The white plastic is white, and feels hard or brittle. The ivory colored feels more soft, smooth and fat. It is ivory colored on your model I think. I think it is two different types of plastic. I can not figure out when they used the one or the other type of plastic, and the nickel-plated or painted bumpers. I should probably note that the models are available with both plastics and metal interior, and both types of bumpers. Like the Thunderbird name on the rear fenders, available in black and silver color. Registration no. K673, however, is the first. In Denmark, we got two letters from 1958 like TA8001 and Tekno probably about 1959 when they had used all old labels. Hardtop model came in 1959 and disappeared quickly again.
    Unlike MB 300SL, the Thunderbird hardtop almost, always look like an old soft top

Viser 16 indlæg - 1 til 16 (af 16 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.