Forum Replies Created
- ForfatterIndlæg
peter frandsen
KeymasterHej Ole
Jeg bliver lidt trist når sælger forfalder til den med at bilen har tilhørt morfar, eller har stået i en glasmontre på fars kontor i mange år, når man selv har set manden købe lot efter lot med restaurede biler på auktion 3 dage tidligere.
På tradera måtte en sælger fornylig krybe til bekendelse med en Herbieæske, som ikke var original.
Man er man i tvivl – så lad det være.
peter
peter frandsen
KeymasterHej Hans Jørgen
Det var et fint arbejde med at finde billedet af skraldebilen fra Bohnstedt-Petersen. Fantastisk at se så mange på en række. Lige da jeg så billedet første gang troede jeg det var Teknobiler. Den er så vellignende. Det er rigtig at Bohnstedt-Petersen byggede bilerne på fabrikken i Hillerød. Jeg boede lige ved siden af, så vi var tit henne og kigge. Bilerne ankom på jernbanevogne helt adskilt fx mange vogne med førerhusene og vogne med chassier. Endelig var der vogne med store trækasser – jeg gætter på, det var alle de løse dele, der var i dem.
På et tidspunkt samlede de også cykler på fabrikken, men det var nok ikke Mercedes-Benz.
mvh
Peterpeter frandsen
KeymasterJo men der er vel ikke noget forkert i at andre gøre arbejdet for sig.
peter frandsen
KeymasterJeg var lige inde på min egen artikel om salgschef Fjeldgaard. Han nævner følgende i sit interview. Poul Jensen og Ivan Andersson ejede Berico sammen men Poul Jensen tog sig af værkstedet, hvor de havde et støberi. Det er sikkert ham der har lavet grønthøsteren – i hvertfald i følge Fjeldgaard. Nedenfor har jeg klippet teksten fra interviewet ind.
Jeg havde afslået flere gange, fordi Tekno ikke rigtig støbte i plastik, men jeg fik fat i Jensen der påtog sig opgaven. Det blev dog aldrig en succes. Grønthøsteren var utrolig flot lavet, men den gik alt for hurtigt i stykker og vi fik mange reklamationer på den. Jeg stoppede salget, men Jensen fortsatte med at lave dem uden Tekno Logo og i nogle andre æsker. De blev samlet af en dame i København og så vidt jeg husker kom de som byggesæt i plastikrammer ligesom flyvemaskiner mv. som var så populære dengang. Damen samlede dem, puttede dem i æsker og leverede dem videre.
peter frandsen
KeymasterHej
Jeg har fundet nedenstående tekst frem, som jeg fra en mand, jeg skrev sammen med for nogle år siden. Derfra ved jeg, at Grønthøsteren er et Tekno produkt. Sjovt at hun har malet førerhusene på Dansk Dybfrost – og det er rigtig, at nogle af dem er håndmalede.mvh
Peter
………kan jeg sige, at min mor kendte Poul Fjeldgård længe før han overhovedet blev ansat hos Tekno, faktisk fra før krigen. Derfra forbindelsen til dem. Hun har malet tusindvis af racerkørere (briller og ansigt) og fik vist 5 øre stk. Jeg mener også hun malede føreren til militær-jeep’en, men er ikke 100 på det. Hun har monteret decaler på “Den røde løber” og “Luk let” folkevognene. Den sidste kom i store kasser med 2-300 stk., som jeg så legede med. Hun har malet det blå på førehusene til Volvo “Dybfrost” og samlet utallige grønthøstere i plast, der ankom direkte fra støberiet, så hun selv skulle brække delene af og slibe grater. Jeg samlede æskerne til dem og var naturligvis groft underbetalt. Hvad hun fik for alt det, ved jeg ikke og jeg tror ikke min far kan huske det. Vi taler trods alt om midt til slut ’60erne.
Om hun har lavet andet, skal jeg lige rode i hukommelsen og Tekno bogen for at se.peter frandsen
KeymasterHej Ole
Jeg ved faktisk ikke, hvornår den blev produceret. Men plastik var jo meget populært i 1960.erne, så det er nok mit bedste bud. Jeg ved det simpelhen ikke.
peter
peter frandsen
KeymasterTry a mail to Tekno. Maybe they are not released yet?
peter frandsen
KeymasterJa Tekno fylder 90 år i år. Det vil de fejre nede hos Tekno Holland med en større eventdag. Jeg var nede for at besøge dem i marts måned, da jeg har lånt dem en del af det gamle Tekno Danmark til udstillingen. De er utrolig flinke folkene bag Tekno Holland og meget dedikerede til produktet. De er ligeledes meget interesseret i Tekno Danmark, selvfølgelig alle bilerne, men ikke mindst den mangfoldighed af legetøj som Tekno har lavet gennem årerne. Så hvis nogen har mulighed for det, skulle de tage en tur til Holland for at se museet. Jeg skal ikke selv derned, hvilket ellers ville være rigtigt sjovt. Man kan sige, at de gør virkelig noget for at holde liv i interessen for Tekno og ikke mindst skal de have tak for ikke at have faldet for fristelsen til at overlade til fx Atlas at lave nye kinesiske Teknobiler. De har fået tilbudene, men det har de ingen interesse i.
I forbindelse med jubilæet har de fået fremstillet en lille Teknobil og der kommer også artikler i hollandske og danske blade. I øvrigt har folkene bag Tekno en megastort firma der laver gødning, blomsterjord o.s.v. og i den forbindelse har de malet en rigtig lastbil i Teknofarverne som de selvfølgelig også har lavet en modelbil af.mvh
Peter
peter frandsen
KeymasterHej Kim
Du må gerne sende mig en mail, så ser vi om ikke jeg har noget liggende.
mvh
Peterpeter frandsen
KeymasterHej Flemming
Jeg skriver lidt på VW nr. 819 lige i øjeblikket, det ved vil interessere dig. Hvornår artiklerne er færdige ved jeg til gengæld ikke.
mvh
Peter
peter frandsen
KeymasterHej Hans Jørgen
Sjov sæt og ganske interessant med en kobling til Spanien.
mvh
Peter
peter frandsen
KeymasterHej Hans Jørgen
Mange tak for links. Reportagen fra Lolland er fantastisk og jeg har hygget med at bladre samtlige kataloger igennem.mvh
Peter
peter frandsen
KeymasterHej Thor
Tak fordi du har ulejlighedet dig med at skrive på Forum. Det er altid spændende med historier fra det virkelige liv.Du kan skrive til mig på min mailadresse: peter4825@hotmail.com
Den virker fint. Desværre har Putin besluttet sig for at han vil angribe mit kontaktmodul med talrige D-dosangreb, så jeg er blevet nødt til at lukke det ned for en tid. En dag fik jeg 5000 russiske mails på et par timer og de (russerne) laver konstant medlemsregistreringer – det har jeg dog fået nogenlunde stoppet.
Men du er velkommen til at skrive til mig.
mvh
Peter
peter frandsen
KeymasterHej Flemming
Man kan altid finde et dæk til en Corgibil, da de bruger ganske få typer fælge. Der er forskel på dækkene og de brede som er nævnt ovenfor findes i to størrelser, hvor den mindste sidder på den VW du nævner. Flere modeller combinere de store til baghjulene og de små til forhjulene, fx de små racerbiler, Ferreri Dino og den der kan skilles ad, som jeg ikke kan huske hvad hedder. Det er den store type der sidder på Batmobilen og på Porsche Carrara.
Hvis det er de rigtige udgaver du søger er de ikke lavet fra den fabrik i England, der laver alle de Corgi/Dinky dæk der findes på markedet. Jeg har spurgt dem.
Men du kan bruge hvad som helst – næsten alt passer på en Corgifælg.mvh
Peter
peter frandsen
KeymasterHej Anders
Mange tak for hjælpen – det ser rigtigt ud og også en farve VW brugte.
mvh
Peter
peter frandsen
KeymasterNice pictures off the truck – but look at the traficlights!
br
Peter
peter frandsen
KeymasterHej HJ
Jeg er for så vidt enig med dig. Jeg taler udelukkende om Opel Rekord og DKW.en, de øvrige har tydeligvis en anden historie, men de få fakta der findes har Tekno haft de to biler i deres sortiment og ligeledes annonceret en Lion 4CV. Den har de formentlig droppet inden udsendelsen, men det store mysterium er den danske bund. Havde den haft hollandsk bund havde det været åbenlyst. Jeg hælder stadig til toldgrænser som en væsentlig barriere for at kunne handle med udenlandsk legetøj.Tekno var i en tid lige omkring 1955/56, hvor de havde droppet deres blikbiler var begyndt med at markedsføre udenlandsk legetøj fx Corgibiler i 1956. Men ingen ved præcist, hvad der foregået.
mvh
Peter
peter frandsen
KeymasterHej
Jeg har brugt noget tid på at rode i alle mine papirer for at finde noget om de danske Lion fabrikationer. Der er ingen sikker viden om Lion i Danmark. Vi kan dog alle se, at Tekno forhandlede Opel Rekorden og DMW.en. Så vidt det kan vurderes er den nøjagtig magen til de hollandske Lion biler, bortset fra bundpladen, som jo helt sikkert er dansk.Ovennævnte Lion biler er nævnt i forbindelse med Tekno et par gange. Det mest interessante er en notits fra 1956, hvor Tekno præsenterer nyheder. “Nyt i biler er ogsaa en Renault 4CV af eget fabrikat, der imidlertid ikke er et Tekno-fabrikat, men en lille fin modelbil til en billig pris, og hvis den falder i kundernes smag, er detmuligt, at der fremkommer flere modeller af de billige “Lion car”.
Notitsen fortsætter med at præsenterer Teknos egen Renault 4CV.
Det vi ved er, at Tekno allerede solgte Opel Rekord og DKW i 1956 og Tekno havde et samarbejde med Lion Cars, som nævnt foroven. Jeg hælder til, at bilerne er fremstillet på Tekno fra bunden og færdiggjort her p.g.a. importrestriktionern og toldmure. Der var ikke fri import af legetøj i 1950.erne i Danmark. Man taler en del om udlån af forme, men Lion skulle vel selv bruge deres og det er ikke en svær form at lave, så min teori er derfor at den danske Lion Opel og DKW er lavet på Tekno i et godt stykke tid – da de er nævnt i kataloget fra 1958 men også i forhandler katalogerne og i bestillingslister. Der har sikkert været en plan med Renault 4CV efter samme mønster, men den er selvfølgelig overhalet af Teknos egen 4CV. Af den grund kan der godt være Lion Denmark Renault 4CV i omløb. De er bare sjældne, hvis de findes.
Resten af Lion er en gåde. Ingen ved hvor de holdt til. Stjernelegetøj lavede en scooter magen til Lion, men det gjorde Vilmer også. Æskerne er vidt forskellige og modellerne ligner jo heller ikke hinanden særligt godt. Jeg har aldrig set en reklame fra et Lion produkt.
Jeg var i Holland i foråret for at se Tekno Holland. Lion er opkøbt af Tekno Holland og jeg mennesker fra Lion. De har støvet det af, som de kan finde og talt med mennesker med stor viden om Lion. Ingen har nogensinde hørt om det danske samarbejde. De kendte ikke engang de danske modeller og sad måbende og kiggede på dem, som jeg havde medbragt.
Det er en never ending story.
mvh
Peter
peter frandsen
KeymasterHej Flemming
Jeg har ikke rigtig noget til de Tekno Holland modeller som er lavet efter Tekno lukkede i Hjørring.
mvh
Peter
peter frandsen
KeymasterHi Carl
Very nice items. Did these Volvo truck drive in US?peter frandsen
KeymasterHej Flemming
Jeg har ikke lavet en artikel om Volvo 164 endnu, men den adskiller sig nu ikke så meget fra Volvo 144.
mvh
Peter
peter frandsen
KeymasterHej
Det er en god Teknobil og den ser fin ud. Den er ikke sjælden men de er eftertragtede. Jeg vil tro du vil kunne få 1000 – 1400 for den hvis du kan finde den rigtige køber.
mvh
Peter
peter frandsen
KeymasterHej HJ
Jeg kender godt bilen og har nogle stykker af dem. Den ligner, men det er ikke den samme. Jeg har ikke mødt nogen endnu der var noget om Tobi Toys.
mvhPeter
peter frandsen
KeymasterHej
Den ser fin ud. Mangler du en Fyffes.
peter frandsen
KeymasterHej Ole
De passer fint og det ser godt ud – men originale til Tekno bilerne, det er de ikke.
mvh
Peter- ForfatterIndlæg