peter frandsen

Forum Replies Created

Viser 25 indlæg - 226 til 250 (af 591 i alt)
  • Forfatter
    peter frandsen
    Keymaster

Ja interessant. Det har i mange år været diskuteret hvad disse lastbiler lignede – og hvis de ikke ligner noget har man måske ikke skulle spørge fx GM, Ford eller lignende. Jeg ved det ikke. Men at Teknos “Dodge” var en kæmpesucces er helt sikkert. Der er lavet så mange af dem at priserne selv på rigtig pæne biler totalt skraber bunden.
    peter

in reply to: TOBI TOYS #53029
    peter frandsen
    Keymaster

Det er svært at vide, hvad der er op og ned i den sag – det kan lige så godt være Tobi – der har været på rov hos Lange. Der er også den mulighed, at Tobi har ladet sig inspirere af Langes Buick og har anvendt det på lastbilen og Lange så har kigget lidt derhen ………
    Ingen ved det, men det er en kendgerning at Micks fars karriere som legetøjsfabrikant blev kort fordi han vovede at udfordre Siegumfeldt.
    peter

in reply to: TOBI TOYS #53019
    peter frandsen
    Keymaster

Hej
    Jeg har noget materiale som jeg købte på et tidspunkt fra det lukkede Køge Legetøjsmuseum.
    Tobi Toys staretede i 1949 med at lave en lille kanon og en revolver. I 1950 kom deres Dodge/Chevrolet tømmerbil og kort efter kranbil, skraldebil mv. Tekno præsenterede samtidig deres Dodge/Buickbil. Bilerne ligner utroligt meget hinanden. Henover sommeren 1951 indrykker Tobi-Toys en annonce, hvor de angriber et ukendt firma (Tekno) for at have plagieret deres bilmodel og de vælger at starte en priskrig ved at sætte modellerne ned til halv pris.
    Jeg har noget materiale et eller andet sted, men kan ikke finde det, hvor forskellige fremtrædende personer i legetøjsbranchen forsøger at mægle mellem parterne, men kort efter ophører Tobi-Toys med at reklamere. Hvis vi kender lidt til Tekno/Siegumfeldt og hans metoder, har han kvalt Tobi-Toys simpelhen ved at truede de forretninger, der solgte Tobi, ved at de så ikke mere kunne få Tekno produkter. Agenten var Christine Hammerhøj og de har formentlig heller ikke ville lægge sig ud med Tekno. Dermed har fik Tobi – Toys dødsstødet. Deres brøde var kun, at de lavede biler i direkte konkurrence med Tekno. Med det kendskab jeg har til Lange – som jo fremstillede Tekno Dodgen, kan det sagtens være tilfældet, at de har kigget lidt for meget på Tobis bil.

in reply to: Model af Teknos bil. #52578
    peter frandsen
    Keymaster

Hej John
    Fin lille ting fra Brekina -de kan blive ved med at lave nye modeller. Den har helt sikkert aldrig kørt i virkeligheden. mvh Peter

in reply to: Ny Volvo ASG i samlingen 🏁😁 #52524
    peter frandsen
    Keymaster

Hej Flemming

Den er utrolig vellykket den bil. Superflot udført og en god ide. Jeg har flere billige til salg på min hjemmeside, hvis andre skulle for lyst.
    mvh Peter

in reply to: Falck Jeep. #52522
    peter frandsen
    Keymaster

Hej

Støttebenet til motorpumpen er ret enkelt. Det er blot en U-bukning som kan laves af en papirklips.
    Håber du kan se det på billedet Bertel.

Attachments:
    in reply to: Træ model #52245
    peter frandsen
    Keymaster

Hej Steen

Rigtig sjov ting du har der. Det ligner unægteligt en eller anden form for prototype fra Tekno. De lavede mange underlige ting, som aldrig blev til noget. Den minder lidt om Kaj Boyesens ting. Jeg har selv et trætog lavet på samme måde.
    mvh
    Peter

in reply to: Decaler #52189
    peter frandsen
    Keymaster

Jo – men det kan være svært at bruge. Det bedst man kan gøre at give det lidt lak – men decalerne skal virke, de skal ikke gå istykker.

in reply to: Decaler #52167
    peter frandsen
    Keymaster

Hej Flemming
    Decalerne er ikke som de var da vi var børn, hvor de var fyldt med kemikalier og bly. De kan være så tynde at de revner, men de er meget sårbare overfor tryk, stød eller hvis de bøjes. Falder de af skyldes det lakken. Det er ikke alt lak de binder på, eller hvis underlaget er umalet.

En lille fidus kan være at smøre et tyndt lag lim fra en limstift på fx på tagskilte mv. Det duer nok ikke til de store decaler.

mvh

Peter

in reply to: Afmontering af hjul 810/819 #52166
    peter frandsen
    Keymaster

Hej Krogsgaard.

Jeg er enig med Flemming. Hvis du har en lille Dremmel sliber kan det være hensigtsmæssigt at skære akslen over, hvis der er plads.
    mvh Peter

in reply to: Nytt från skrotlådan #52161
    peter frandsen
    Keymaster

Hej Anders

Jeg er helt på linje med de andre – især den VW er superflot. Jeg kan huske du lavede en Saab på samme måde engang.

in reply to: ny i samlingen #51862
    peter frandsen
    Keymaster

Hej Anders

Jeg er helt vild med den Saab st.car, som du har lavet. mvh Peter

in reply to: Teknobogen #51613
    peter frandsen
    Keymaster

Hej Hans-Jørgen

Jeg er helt enig med dig. Der var stor efterspørgelse på samlerkataloget og jeg har gennem lang tid bearbejdet Hans til blot at lave et genoptryk af 2007 udgaven i en blød udgave for at gøre den billigere. Du har ret i at den så er meget nemmere at bladre i. Det har han afvist utallige gange med henvisning til, at der ikke er et behov. Men det lykkedes lige pludselig var den i trykken. Jeg havde så ønsket at mange af de fejl og sjuskefejl, der er i bogen var blevet rettet. Men bottomline er, at nu er der en bog til dem, der ikke har nogen og den er ganske uundværlig for en Teknosamler. Jeg har så også måtte forpligte mig til at købe et pænt antal, men de forsvinder nok efterhånden. Jeg synes faktisk det er en fin bog med masser af gode billeder. Jeg skrev faktisk en anmeldelse af den i 2007, som findes her på hjemmesiden.
    mvh

Peter

in reply to: Volvo 144S farver 🎅🏼🤶 #51438
    peter frandsen
    Keymaster

Hej Ole
    Jeg kan godt berolige dig med, at dine meget flotte Volvo 144 er pæredanske. Hollænderne lavede dem ikke.

mvh

Peter

in reply to: Tekno reklame fra Hjørring #51437
    peter frandsen
    Keymaster

Hej Hans Jørgen

Det var Kirk, der af en eller underlig grund igen kom til at hedde Langes Legetøj i den periode fra de gik konkurs og til de blev solgt til Algrema Tekno. Har sikkert noget med resten af Kirk koncernen at gøre.

Algrema Tekno kunne bruge Kirk navnet, fordi de havde købt rettighederne og hele produktionsapparatet, herunder støbemaskiner og værktøj.

Jeg tror Algrema/Tekno havde så store problemer med produktionen at de ikke magtede at ændre i noget af det, som kom fra Kirk. Termax støbte fortsat for dem og de biler som Algrema/Tekno fik ud i handlen fra Kirk blev solgt i den rød/blå standard udsigtsæske. Nogle fik dog påtrykt Porsche eller Toyota 2000. Resten fx Oldsmobile og Chevrolet Monza findes både med Kirk og Tekno bund i disse æsker. Det har sikkert handlet om at få noget sendt ud fra fabrikken og de har brugt set de har haft liggende. Men det kørte jo så også kun i godt et år.

mvh

Peter

in reply to: Teknobogen #51332
    peter frandsen
    Keymaster

Hej alle
    Jeg har købt et parti bøger hos Samlerbørsen – så jeg har sat til salg under “Salg af Teknobiler”. Det er rigtig, at der har været meget stor efterspørgsel på bogen, hvilket jeg også selv har oplevet. Bogen fra 2007 blev jo handlet for svimlende summer. Vi har været nogle stykker der har formået Hedegaard til at genoptrykke den og det er super at det er lykkedes. Der er kun trykt 500 stk. og jeg tror næppe han trykker den op igen.

mvh

Peter

in reply to: Tekno reklame fra Hjørring #51240
    peter frandsen
    Keymaster

Hej

Den tror jeg godt jeg kan opklare. KIRK går i betalingsstandsning/konkurs i oktober 1969. Algrema/Tekno købte modelbildelen – som i øvrigt kom til at hedde Langes Legetøj igen – i januar 1970, hvor de skulle have flyttet hele molevitten til Hjørring. Algrema/Tekno havde ikke før haft rettighederne til KIRK´s produkter.

Så mit bud er, at reklamen er fra engang i 1970, hvor Algrema/Tekno har haft behov for at fortælle omverdenen, at de igen havde disse meget populære produkter i deres sortement.

in reply to: Teknobogen #51204
    peter frandsen
    Keymaster

Hej

Der er ikke tale om en ny bog – men blot et genoptryk, med nogle ganske få tilføjelser mest af markedsføringskarakter for auktionshuset.

mvh

Peter

in reply to: TEKNO 90 ÅR #50905
    peter frandsen
    Keymaster

Det er skægt at der faktisk er forskel på den bil jeg fik under mit besøg og den du har Hans Jørgen. Min har ikke decaler på taget. De havde en plan om at frigive en bil d. 6. oktober på deres eventdag og det er sikkert den som du har fået fingre i. Den jeg har stod på et bord og den fik jeg bare som gave og det har sikkert været en prøve. I øvrigt måtte jeg ikke fortælle nogen om denne lille specielle udgave.

Det er selvfølgelig en DAF. Hollænderne har det på samme måde med DAF som vi har det med Tekno.

peter

in reply to: Nyheder til reservedelslisterne #50842
    peter frandsen
    Keymaster

Jeg har fået lidt nyheder på reservedelsfronten. Det mest interessante er ruder til VW type II van og kleinbus.

Ruder:
    VW type II van
    VW type II kleinbus

Decaler:
    Ford FK 1000 pick-up “Tekno” lille mærke
    Minidodge Esso runde mærker

Originale reservedele:
    Volvo/Scania hængertræk – originale presenninger
    Volvo F88/89 originale dærsæt i beige og i rød
    Brandbilerne – originale slangeruller er på lager igen

Diverse reservedele:
    Originale små containere.

mvh

Peter

in reply to: 1972+ — LONGTRAILER HISTORIE #50654
    peter frandsen
    Keymaster

Ford solgte vel kun Volvo PV til Geely i 2010. Kineserne har i øvrigt lige købt 8,7 % af Volvo lastbiler/busser og 10 % af Daimler/Benz, så det går stærkt med at overtage de gode ting. Indtil nu har kineserne brugt 80 milliarder på Volvo personbilerne, så de er ikke bange for at bruge penge på udvikling. I 2019/20 kommer Geelys egne kinesiske biler med Volvo teknik, så det er spændende hvad de kan. Et sidespring.

in reply to: 1972+ — LONGTRAILER HISTORIE #50641
    peter frandsen
    Keymaster

Har lige undersøgt sagen. Rørbilen er ganske rigtigt fra Meinhardts maskinfabrik. Det er vel også nærliggende, når nu han havde en maskinfabrik. Men ladene har aldrig været der.

peter

in reply to: 1972+ — LONGTRAILER HISTORIE #50640
    peter frandsen
    Keymaster

Hej Hans Jørgen

Hvis vi originalitet i forbindelse med longtraileren mener dem der er solgt fra Tekno gennem forhandlere er der ikke nogen. De eftersamlede i deres mange varianter er originale men ikke fra Tekno. Derfor ynder jeg at sige, at de er en del af historien og så må der være op til den enkelte at bedømme, hvor han vil afgrænse sin samling. Men jeg forstår godt hvad du mener.

De biler jeg har er ikke eftersamlede. De er prototyper fra Tekno og stammer givetvis fra en prøveserie. Der er stor forskel. I øvrigt reklamerede Tekno i Anders And for en bil malet i Ferrymasters farver – og den blev heller ikke til noget.

Hvor ladene blev af er der ingen der kan svare på. Du har ret i at selvfølgelig har de været der og hollænderne har jo også støbt dog ændret med deres eget logo. Der er lavet tusindevis af Scania 140 med metallad. Mit bedste bud er at henvise til dem jeg har talt med fra Hjørring, der kan oplyse at Poul Bergsøe hentede en del efter konkursen for at redde metallet hjem. Bergsøe leverede zinken.

Jeg vil nok være forsigtig med at tillægge Svend Åge for stor betydning i den forbindelse. Han havde mange longtrailere, men det var der også andre der havde – og har. FX har jeg købt en del hos Samlerbørsen i Århus for 15 – 20 år siden. Han havde masser af dem – altså trækkeren og traileren uden lad alle i farverne rød/gul og sort. Presenningen i den originale gule farve findes også stadig. Der er nogen der ligger inde sådan noget fortsat.

Hvor rørbilen stammer fra prøver jeg at finde ud af, men jeg mener ikke det var fra Meinhardt.

Peter

in reply to: 1972+ — LONGTRAILER HISTORIE #50638
    peter frandsen
    Keymaster

Tekno nåede kun Volvo longtraileren, som prototyper fx som dem jeg har vist billeder af. Resten er selvbestaltede modeller som intet har med Tekno at gøre. Modellen med rørene er en af dem. Kan ikke huske hvor de kom fra, men kan godt finde ud af det. Jeg har også set biler med betonelementer. Selvom Tekno ikke nåede at få bilen ud i handlen var det tæt på, så de havde tusindvis af biler og stumper, som er fordelt efterfølgende. Hvorfor ladet forsvandt er der ingen der ved.

Vedr. Nord modellen er den også lavet som longtrailer.

Til Bertel: Du skriver Herning, men mener nok Hjørring. Mainhardts maskinfabrik lavede en del af disse biler af stumper de havde købt på auktion af konkursboet efter Algrema/Tekno. Om din bil kommer derfra eller den er lavet senere er umuligt at sige.

mvh

Peter

in reply to: 1972+ — LONGTRAILER HISTORIE #50595
    peter frandsen
    Keymaster

De lange lad fra Tekno Danmark var i metal – det samme var 20 fods containeren med Tekno Danmark logo i bunden. Jeg har selv flere prototyper fra Tekno, som det fremgår af billederne.

Jeg kendte Svend Åge ganske godt – han boede i øvrigt i Skørping – og jeg har også besøgt ham utallige gange. Han købte og byttede sig til mange ting gennem årene og han havde erhvervet sig en betydelig mængde longtrailere både samlede og usamlede. De var alle røde, gule og sorte, men ladene manglede. Derfor fik Svend Åge et værktøjsfirma til at lave et værktøj og støbe en del lad, der alle var røde eller hvide – og ikke mindst var de alle i plastik. De var godt lavet og passer perfekt. Det gjorde Svend Åge i stand til at samle et betydeligt antal longtrailere med gul presenning og da han fik fat i æskerne er de solgt i mange mange eksemplarer. Decalen er nylavet. Han fik faktisk også lavet en del ca. 50 stk. A.S.G. longtrailere hos malerKnud i Hvidovre.

Desværre var der en tvist mellem Svend Åge og værktøjsfirmaet, der lavede ladene, så han var ude af stand til at få støbt flere. Værktøjet – det er nok desværre gået tabt. Vi er flere der har jagtet det.

Alle ingeniør dele købte to brødre, som de fleste Teknofolk kender – nemlig Henning og Frits Thomsen som samlede masser af sæt og solgte dem på markeder rundt omkring i Jylland. Da de ikke havde flere æsker solgte de dem til Svend Åge – som hurtig løb lidt sur i dem og solgte dem videre til en mand på Fyn.

Men Svend Åge var en sjov fætter, som jeg godt kan savne engang i mellem. Han havde mange ting, men så imponerende var samlingen nu heller ikke – måske forveksles han med Carlo i Nørresundby, som havde en kæmpe samling af gode ting fra Teknofabrikken, som i øvrigt blev solgt for 2 – 3 år siden på auktion. Mine longtrailere stammer fra den aktion. mvh Peter

Viser 25 indlæg - 226 til 250 (af 591 i alt)