LION-CAR , made in denmark

Teknobiler og andet gammelt legetøj Fora Teknobiler LION-CAR , made in denmark

Viser 25 indlæg - 26 til 50 (af 51 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #46655

    I do not think so. Lion NL. was stopped with anything other than DAF cars already in 1958. They lent out the molding tool to Jefe in Spain. It will not be unnatural to lend it to Molberg, or perhaps try to work with Molberg and Vilmer. Here I think about the Vilmer Lambretta scooter was also sold as LION DENMARK.I do not think there were two LION factories in Denmark. There was also no reason to have two factories, because there were no trade restrictions with Holland as it was to Sweden and Norway.

    Molberg only had a helicopter in different variants. They have probably been able to lend LION’s outdated tools cheaply. Tekno as wholesale tok in the Lion DK. Opel and DKW cars, into the sales program, as cheap alternatives to Tekno’s own cars. But they did it only in 1958. Certainly, because Molberg also launched a Ford FK who could compete with Tekno’s model of the same car. Molberg launched a tractor that could beat Tekno in design, and then launched a scooter from Tekno’s enemy Vilmer. Tekno would not sell Molberg stuff, and thus Lion was out of tekno’s sales program. LION / Molberg did not tolerate it and they had to close around 1960, Because they now did not have Tekno’s large efficient sales organization anymore.

    I simply do not think there were two LION companies in Denmark that use the same name, occur and close at the same time. It will not make sense.

    #48599
    Anonym
    Inaktiv

    Hej alle! Nu faldt jeg over den her tråd ved google søgning. Jeg har de her to – er det Lion? I så fald, kan nogen rådgive om en pris ved eventuelt salg? Jeg kan simpelthen ikke finde dem nogen steder.

    #48601
    Anonym
    Inaktiv

    Og lige et fra undersiden også.

    #48602
    peter frandsen
    Keymaster

    Hej
    Jeg har brugt noget tid på at rode i alle mine papirer for at finde noget om de danske Lion fabrikationer. Der er ingen sikker viden om Lion i Danmark. Vi kan dog alle se, at Tekno forhandlede Opel Rekorden og DMW.en. Så vidt det kan vurderes er den nøjagtig magen til de hollandske Lion biler, bortset fra bundpladen, som jo helt sikkert er dansk.

    Ovennævnte Lion biler er nævnt i forbindelse med Tekno et par gange. Det mest interessante er en notits fra 1956, hvor Tekno præsenterer nyheder. “Nyt i biler er ogsaa en Renault 4CV af eget fabrikat, der imidlertid ikke er et Tekno-fabrikat, men en lille fin modelbil til en billig pris, og hvis den falder i kundernes smag, er detmuligt, at der fremkommer flere modeller af de billige “Lion car”.

    Notitsen fortsætter med at præsenterer Teknos egen Renault 4CV.

    Det vi ved er, at Tekno allerede solgte Opel Rekord og DKW i 1956 og Tekno havde et samarbejde med Lion Cars, som nævnt foroven. Jeg hælder til, at bilerne er fremstillet på Tekno fra bunden og færdiggjort her p.g.a. importrestriktionern og toldmure. Der var ikke fri import af legetøj i 1950.erne i Danmark. Man taler en del om udlån af forme, men Lion skulle vel selv bruge deres og det er ikke en svær form at lave, så min teori er derfor at den danske Lion Opel og DKW er lavet på Tekno i et godt stykke tid – da de er nævnt i kataloget fra 1958 men også i forhandler katalogerne og i bestillingslister. Der har sikkert været en plan med Renault 4CV efter samme mønster, men den er selvfølgelig overhalet af Teknos egen 4CV. Af den grund kan der godt være Lion Denmark Renault 4CV i omløb. De er bare sjældne, hvis de findes.

    Resten af Lion er en gåde. Ingen ved hvor de holdt til. Stjernelegetøj lavede en scooter magen til Lion, men det gjorde Vilmer også. Æskerne er vidt forskellige og modellerne ligner jo heller ikke hinanden særligt godt. Jeg har aldrig set en reklame fra et Lion produkt.

    Jeg var i Holland i foråret for at se Tekno Holland. Lion er opkøbt af Tekno Holland og jeg mennesker fra Lion. De har støvet det af, som de kan finde og talt med mennesker med stor viden om Lion. Ingen har nogensinde hørt om det danske samarbejde. De kendte ikke engang de danske modeller og sad måbende og kiggede på dem, som jeg havde medbragt.

    Det er en never ending story.

    mvh

    Peter

    #48604
    Anonym
    Inaktiv

    Hej Peter.
    Tusinde tak for din omhyggelige redegørelse – det er jo meget specielt! Et lille vindue ind i historien og noget, de færreste ved så meget om, kan jeg også se. Jeg vil gerne sælge de her biler videre, men jeg er i tvivl om, hvor og hvordan. Og hvordan de skal prissættes – jeg tænker ikke, at der er det store sammenligningsgrundlag? Kan du se, hvad de her to biler hedder?
    Og igen, virkelig mange tak for dit svar!
    Mvh Caroline

    #48605
    Anonym
    Inaktiv

    Jeg prøver lige igen med et billede af bagside

    #48607

    Den med at Tekno skulle have stået som producent af LION DK modellerne tror jeg faktisk ikke på………

    Lion NL. begyndte først at producere biler skala 1:48 i 1956.
    VW 1200, Opel Rekord, DKW 3=6, Renault 4cv, Renault Dauphin (den fik i 1958 vinduer), Renault Fourgon/kassevogn, og Commer walk-Thru kasse vogn. VW 1200 fik på et tidspunkt en større, firkantet bagrude, der nævnes produktions stop for denne model i 1966. Commer kassebilen fortsætter med reklamer længe efter.– se lånt net foto.

    Vi kan, af listen se at Mercedes raceren, Taunus FK1000 van, Masey-Ferguson traktor, og Lambretta scooter er rent danske Lion, modeller. Der har været flyvske udtalelser om Renault 4cv, Renault Dauphine, og VW 1200 som dansk producerede, men det har ikke kunnet bevises.

    Der er flere grunde til at jeg simpelthen ikke tror på at Tekno har produceret Lion Denmark modellerne.
    1) – Lambretta scoteren er en VILMER model først. Den er siden kommet som Lion DK, og som stjerne legetøj. (Jeg har selv en Vilmer og en Stjerne model)
    Vilmer og Tekno lå i,- eller havde lige overstået en, retssag på produktions tidspunktet- TEKNO TABTE. Det forekommer mig derfor utænkeligt at Tekno skulle producere noget fra Vilmer fx.
    2) – Masey-Ferguson traktoren er først en MOLBERG ting. Den kommer senere til at bære både MOLBERG, og LION denmark, navnene samtidig.
    Jeg kan kun svært forestille mig at Tekno skulle stå som producent af den ?
    3) – Der er fundet modeller med navnet “MOLBERG” støbt i bilernes dæk.

    Med tanke på at der kun er sikre beviser for DKW 3=6 og Opel Rekord, modellerne som værende solgt af Tekno, vil jeg påstå at Tekno kun har optrådt som grossist, og kun for de to modeller. Man har sikkert trukket sig, da Vilmer scooteren dukkede op. — Det ville da være forståeligt. Man havde da også selv bedre modeller, som Ford FK1000, Ferrari Racer, en nyere Rekord, og en ny DKW Junior, en mere solgt Vespe og mere interessante motorcykler — Lion modellerne var faktisk i drenge øjne håbløst gamle i 1958. — Vi var ikke bedre dengang end i dag 😉

    Mht. Lion NL. støbeforme mv. så blev det lejet ud, bla. til Spanske JEFE. Lion NL. var selv ophørt med produktionen af køretøjer andet end DAF temmeligt tidligt. DAF stillede både biler og tegninger mv. til rådighed for LION NL. DAF brugte tilgengæld LION modellerne til reklame mv. hos forhandlere og ved udstillinger. Både person,- og lastbiler. DAF varebiler og Lastbiler blev meget anvendt til Reklame biler svarende til Tekno VW rugbrød. Kun Lion NL. modellen af COMMER Walk-thru van, fortsatte i virkeligt mange år, som eneste ikke DAF model, udelukkende grundet verdien som reklame bil.

    Jeg tror MOLBERG var producent
    Det hænger vel også meget godt sammen med at både Lion denmark og Molberg forsvandt nogenlunde samtidig. Kun en helikopter med skrøbelige propeller hænger i luften lidt længere.

    Hilsen
    Hans Jørgen Wagner

    Attachments:
    #48609

    Kan lige linke til et par sider… Men man skal nok bruge google oversætter til dem….

    http://www.dafinminiatuur.nl/159399374

    http://autojauneblog.fr/tag/lion-car/

    http://www.liontoys.nl/eng/over-ons/

    #48610

    PS: Se ovenviste billede af bunden af de to Mercedes racerbiler… Det øverste dæk på den røde model står der vidst MOLBERG på………

    #48611
    peter frandsen
    Keymaster

    Hej HJ
    Jeg er for så vidt enig med dig. Jeg taler udelukkende om Opel Rekord og DKW.en, de øvrige har tydeligvis en anden historie, men de få fakta der findes har Tekno haft de to biler i deres sortiment og ligeledes annonceret en Lion 4CV. Den har de formentlig droppet inden udsendelsen, men det store mysterium er den danske bund. Havde den haft hollandsk bund havde det været åbenlyst. Jeg hælder stadig til toldgrænser som en væsentlig barriere for at kunne handle med udenlandsk legetøj.

    Tekno var i en tid lige omkring 1955/56, hvor de havde droppet deres blikbiler var begyndt med at markedsføre udenlandsk legetøj fx Corgibiler i 1956. Men ingen ved præcist, hvad der foregået.

    mvh

    Peter

    #48618

    Så skal de måske have lavet Opel og DKW nogenlunde som de lavede Solido senere ?…. Det kunne være plausibelt….

    Sååå vi ude i spin, eller en slaks “brainstorm”
    Tænkte så at Lion navnet måske ikke var registreret til legetøj i DK… Så spinner jeg at Vilmer og Molberg, måske lavede et modtræk over for Tekno. Vilmer kunne jo have et horn i siden på Tekno i forvejen, og Molberg lavede en virkelig flot Ferguson traktor, og har måske følt sig sat lidt ud på et sidespor, af store Tekno…. Det er spin, men det kunne måske også forklare de to forskellige logos. Karl har jo også været inde på at der kunne være to producenter til de Danske Lion biler. Det ville på mig virke skørt med to producenter. Omvendt hvis der har været lidt “krig” mellem nogen allerede etablerede producenter sååååå det måske ikke helt umuligt. Da der ikke kom mere nyt, undtagen DAF biler, fra Lion NL. har Tekno sikkert valgt at samarbejde med Franske Solido istædet for. DAF var nok nærmeste totalt ukendt i DK den gang.

    Tager vi Lion NL. Så havde de ingen biler eller tegninger at se efter, Kun billeder, og hukommelse (Derfor stoppede de med alt anden end DAF, der leverede både biler, tegninger og billeder til LION NL) Ikke destomindre ser personbilerne rimeligt ok ud. DKW 3=6 og Opel Rekord, er dog de bedste i formen. (Opel modellen findes tillige som metal byggesæt idag, nu med ruder)

    Lion DK, bilerne fx. Mercedes racer, Ford FK1000, er derimod lige så dårligt formgivet som Vilmer´s samtidige fx. Opel P1 carAvan, og som jeg ser dem på billeder, Mercedes, Volvo 444, Renault 4CV.
    ( Vilmer havde også noget vellykket ind i mellem som fx. Chevrolet lastbil, Austin jeep modellen, og Perrontraktoren. De to sidste ligner kopierede Dinky modeller )

    Det er ikke så svært at trykke “made in denmark” i en blik bund som i DKW 3=6 modellen…Og den gamle blikkenskager havde nogen vidden om blik trods alt. Jeg ved ikke hvad bund Opel modellen havde ?

    Hilsen Hans Jørgen

    #49406

    faldt lige over dette billede af en Renault Dauphine… se grundigt på billedet…… “made in spain” og der står også “JEFE”…. Så en box med mint bil siger JEFE og en Hollandsk stor samler siger at Lion lejede forme ud, bla. til JEFE.. Så må del vel passe i nogen grad… Billedet er, på ublu vis lånt fra Vectis.

    Kan nævne at DKW modellen, kom med ruder fra LION selv… DET gjore den ikke i Dansk version – Jeg har ikke set nogen. Jeg ved ikke om OPEL modelen kom med ruder fra Holland. Men den kopi bil der kan købes hos Hollandske “modelcarparts” har ruder. Ruderne kan købes som reservedel også… (man kan også købe Opel Rekord P1 Tekno kopi

    Min lille DKW 3=6 er renoveret for 20-30 år siden. Har dog lige dd. begået en Dansk box til den.

    #49416
    #49421
    Stroget
    Deltager

    Never seen a Danish box for these – real or repro!!! Nice!

    #49450

    De Hollandske er hvide med røde biler og hollandak tekst. De Danske er gule med Dansk tekst på den ene side og Engelsk tekst på den anden side… Som det ses af tidligere Renault foto er de Spanske også gule men lysere end de Danske. og al tekst er anderledes skrift type. Den åbne Opel box er en gammel Dansk original box… Kom til at lave en opel box også

    The Dutch are white with red cars and Dutch text. The Danish is yellow with Danish text on the one side and English text on the other side. As seen from previous Renault photos, the Spanish are also yellow but lighter than the Danish. and all text is different font type. The open Opel box is an old Danish original box. … Did an opel box too

    #49618

    Er lige faldet over vedhæftede fotos af en lambretta med sidevogn. Den sælges med originalbox… Jeg kan se der står Vilmer under scooteren. Samme scooter sælges som stjerne legetøj (jeg har en) og der står “stjerne legetøj” neden under… Man har åbenbart ikke ment det nødvendigt at ændre Vilmer navnet når den skulle være en LION model.

    #49625

    BOX til Lion DK.

    Der findes flere. Jeg har ikke fotos af dem alle derfor en beskrivelse.
    DKW og OPEL har samme box som Lion NL.
    Lion NL. starter med en råhvid box til bilerne i 1956. Denne box bliver senere gul. Den gule box overtages direkte af LION DK. men den har Dansk tekst (skala) på den ene side og Engelsk tekst (Scale) på den anden side. Hvor Lion NL. på enden har skrevet bilernes farver, står der på de Danske æsker vare nr. i en rød firkant. Og der står Made in Denmark på siderne.

    Lambretta scooteren er i en box der ligner Vilmers med sort/hvid foto af scooteren på siden, på råhvid bund. Enderne er røde med et lille løve logo og teksten LION neden under. Æsken har vejskilte på tre sider.

    Ford Taunus FK1000 har to æsker. Jeg hr desvæer ikke set begge æsker hele vejen rundt. Den ene har røde ender og den ene ende har ingen tekst, jeg ved ikke hvordan den anden ende ser ud. På mindst een side er der et tegnet billede af bilen, i en arbejdssituation.
    Den anden æske er som den gule vindues box der nævnes for traktoren.

    Mercedes racerens box har jeg ikke set.

    Masey-Ferguson traktoren er i en gul vindues box ( jeg har ikke set andre) Denne æske har vejskilte på bagsiden. På enderne et stort rødt mærke med et lille løve logo.

    #49627

    Ford FK 1000 med tre forskellige forlygter….
    1) Hvide plastik lygter. Sansynligvis selvlysende som på Vilmer biler.
    2) Klar plast lygte med relief mønster som en rigtig lygte.
    3) Prisme lygter

    #49681

    ÆSKER — LAMBRETTA —
    billedet havde forputtet sig i gemme bunken… Der er nogen der ikke har set æsker til Vilmer, Stjerne legetøj og Lion DK… Her er de for Lambretta scooteren
    Ser man på billederne så er foto med sidevogn spejlvendt… eller som de var i Sverige, der jo kørte i den “forkerte” side den gang.
    billedet er fundet på nettet

    Vilmer lambretta og Lion NL -DKW- box er efter samme opskrift. Stod samme navn på æskerne ville man ikke tage notits af det.

    #49782

    En lille ting der kan være interessant i forbindelse med Lion-Car / Lion-Toys fra Danmark er måske produktionssteder efter ophør i Danmark.

    Jeg er faldet over den artikkel der linkes til under min søgen om oplysninger. Det er alm. kendt at Vilmer bilerne, især Volvo lastbilerne er blev produceret af Chico Toys i Colombia. Det er måske mindre kendt at de har delt/udlånt forme og værktøjer til Fidart i Barzilien.
    Når artiklen læses, synes en produktion af køretøjer fra Vilmer, Molberg, og Lion DK. hos Chico Toys ikke ukendt eller overraskende. Molberg/Lion DK. Massey-Ferguson 35 fra Lion-Toys DK / Molberg og en Bukh traktor fra Vilmer blev således produceret side om side af både Chico-Toys og Fidart

    http://60toys.blogspot.com

    Jeg har lånt et par billeder fra artiklen. ups det er ikke bukh der vises

    #50124

    Jeg har fået nye oplysninger om hvor DKW 3=6 og Opel Rekord modellen kan være produceret, og så kan det hele give mening.

    Produktions stedet for de to nævnte biler er sansynligvis Langes Legetøj. Ifølge mine oplysninger står det i bøgerne “Lion Car 1956-1981” og “Lion Toys 1946-2001” De er begge Hollandske.

    Spinn:
    Langes Legetøj, samler biler for Tekno, der nu kan lancere en DKW 3=6 og en Opel Rekord der begge er “ældre” biler, som billig modeller. De lanceres som Lion-Denmark. LION DENMARK navnet er ikke registreret som et legetøjs mærke i Danmark ? Det kunne tænkes at Lange glemte det.

    Vilmer og Molberg går sammen og laver en serie biler i fælles skab samt de lancere hver deres egne modeller, en scooter og en traktor. Et løve mærke og navnet LION registreres som legetøjs mærke i DK.

    Registreringen af varemærke taber Tekno på forhånd. Lion Holland bilerne er “gamle” biler allerede i 1958, så der er nok ikke den stor købelyst. så discount forsøget droppes, af Tekno.

    #50127
    Stroget
    Deltager

    Yes, I have both books but can not read Dutch! The older one by Hans Tobbe came with an English translation. A very good story! This website has their photos: http://www.dafinminiatuur.nl/159399355

    2 books: https://myalbum.com/photo/1EbV9DZdl2Sd/med.jpg

    #50132

    Dutch is not a problem —— Google can. Google also can French and many other languages. …. You just have to change the word position, or find another word for the same meaning, for example. Rod, Pipe, Axle, to make sense, sometimes … I also use Google for English. I’m a bit dyslexic and can not always hear the spelling of the words

    Have ordered the book 1946-2001 … cant finde the other one — yet — 😉

    #50191

    NYT — OKT. 2018

    Jeg har modtaget den bog der er omtalt…
    LION Toys NL. Interessante modeller for Tekno samlere
    Navnet LION CAR kom i 1958

    Opel Olympia Rekord af model årgang 1956-57 skala 1:45
    Modellen var i produktion hos Lion i 1958

    DKW 3=6 var i produktion hos Lion 1958 til midt i 1960´rne.

    Iflg. bogen ” Lion Toys ”
    Sammen met de DKW werd de Opel in Denemarken in licentie gemaakt door Lange Legetøj Company, de fabrikant van Tekno verzorgd, waardoor de Lion Car Opel naast de oorspronkeliijke Tekno Opel in én Tekno-catalogus verscheen.

    Direkte oversat:
    Sammen med DKW var Opel i Danmark licenseret af Lange Legetøj Company, producenten af Tekno, der leverede Lion Car Opel sammen med den originale Tekno Opel i et Tekno-katalog.

    Skal vi rette det ind til noget der kan læses :
    Langes Legetøj, der producerede for Tekno, havde fået Licens til fremstilling af Lion Opel og Lion DKW modellerne. Begge modeller præsenterede Tekno i et katalog, sammen med deres egen Opel Rekord P1

    (( Det var alså ikke Tekno selv der producerede modellerne, men derimod Lange. — Peter nævner at Renault 4CV fra Lion nævnes som en mulig model til levering i 1956. Det kunne ske, da Lion havde denne model i produktion i 1956. VW modellen havde de også i 1956. Opel, DKW, Renault Dauphin fra 1958. Commer kasse bilen fra 1960, Renault kasse bil fra 1961 ))

    Bogen er i hård indbinding, på 136 sider og fyldt med farve billeder, af alle modellerne. Der står meget mere om modellerne end der her er nævnt. Og naturligvis om alle de andre biler virksomheden har fremstillet gennem tiden — Perioden 1946-2001 er den tid hvor Lion Holland var sig selv. De startede i 1946 og blev overtaget af Tekno NL. I 2001
    Bogen er på Hollandsk, omtaler virksomhedens start, hvad der er blevet produceret i perioden, med en god del tekniske specifikationer, og forskellige hjul til modeller solgt som special vare og normal vare osv. oma. Den er værd at bruge tid på for Tekno samlere, og lastbil samlere og naturligvis for Legetøjs,- og modelbil samlere, hvis de vil vide mere.

    #50200

    Karl fik ret i at der var to virksomheder i lille Danmark der producerede og solgte LION legetøjs bil modeller.

    Den ene virksom sammenfatter tilsyneladende H.Langes Legetøj A/S og Tekno.
    Den anden Lion virksomhed er tilsyneladende også et samarbejde, dog mellem Vilmer og Molberg.
    Alså to virksomheder på papir. Produktions, og salgs steder er de allerede eksisterende for begges bedkommende.

Viser 25 indlæg - 26 til 50 (af 51 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.