LION-CAR , made in denmark

Teknobiler og andet gammelt legetøj Fora Teknobiler LION-CAR , made in denmark

Viser 51 indlæg (af 51 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #77923

    Skal vi lige slå en krylle på denne historie… Jeg har nemlig talt men en jovial herre med navnet Knudove Jørgen Molberg, og hans far, Freddy Jørgen Molberg er den spillerbrik vi skal have fat i, i spillet om LION der IKKE er Tekno. Og vi skal lidt omkring ude på Amager, i København og Kalundborg mv…

    TOBI starter i 1949 og lancere i 1950 en lastbil magen til Tekno modellen eller omvendt. Så laver de den af plastik, men dek gør LEGO også så den fabrikation stopper der. TOBI fortsætter med bilhjul afbalancerings aperater, og eksistere formentligt endnu eller er overtaget af anden virksomhed.
    Molberg bliver omkring 1946 ansat i virksomheden Jerolu bakkelit der har adr. samme sted som TOBI – Hessensgade 27… Der er et samarbejde hen over gårdspladsen. Jerolu flytter i 1952 og skifter navn til Jerolit.
    Molberg overtager værkstedsfaciliteterne og starter for sig selv.
    Nogenlunde samtidig er Kaj Christiansen gået ud af Langes Legetøj i vrede, og er startet for sig selv. Problemet er brandchefen der nedlægger forbud mod metalstøberi i de lokaler som Kaj Christiansen havde fundet til sin Vilmer virksomhed.

    Det er sådan at Kaj Christiansen finder på modellerne, men arbejdet med at fremstille forme og støbe værktøjer uddeligere han til —- MOLBERG —- Freddu Jørgen Molberg ændre efterhånden virksomhedens navn til Molbergs Værktøjsfabrik. Og da Vilmer ikke må støbe i sine lokaler er det nok ikke helt forkert at antage støberiet henligges til TOBI og/eller Molberg i perioden indtil Vilmer etablere sig i Kallundborg. Vi ved det ikke men det kan vi nok antage — FORDI – Lambretta scooter modellerne er Molbergs værk og dem vil Vilmer gerne have med i programmet, derfor støbes de med Vilmer i bunden. De er blot altid støbt og færdig produceret og pakket hos Molberg, siden 1954 hjemme i kælderen i villaen i Vanløse. Den har været i produktion frem til 1962 men fra 1958-62 måske som stjerne legetøj ?

    Helikopteren er tidlig nok 1955/56 (Molberg i bunden)– Massey-Ferguson traktoren nok 1956/57 (Molberg og LION i bunden)– Begge i prod. til 1968 — Vilmer overtager traktoren i 1968-70, og fra 1971-80 går den sammen med noget Vilmer til Fidart og Chico i syd Amerika.
    Mercedes racerbilen formodet at være fra 1957/58 som ren LION model.. Taunus FK1000 er forsynet med blinklygter foran og på siden derfor nok ikke tidligere end den virkelige bil (LION i bunden) 1960/61-68…
    Alt legetøjet blev samlet malet og forsynet med mærker hjemme i villa kælderen helt frem til 1968…. Det var husets frue, en dame til og sønnen der stod for det arbejde. Det blev solgt gennem Grossist, Poul Andreasen, Lyngby.

    OG — Vilmer støbeformene, alle uden undtagelse er fremstillet af Molberg. (ikke modellerne men værktøjet til at støbe i) Samtlige Vilmer biler mv. var at finde i æsker på Molbergs værksted. Alt er desværre gået tabt efter et tyveri.

    Freddy Jørgen Molberg får en hjerneblødning i 1968 og må stoppe sit virke. Vilmer overtager sansynlig resterne, og dermed også traktoren, der optræder i samme vindues æsken men med VILMER navnet på. Vilmer lukker i 1970, og sælges til syd Amerika. hvor traktoren fortsætter til 1980, men desværre ofte af dørligt støbegods med Zinkpest tilfølge.

    Hans Jørgen Wagner

Viser 51 indlæg (af 51 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.