Hans Jørgen Wagner

Forum-svar oprettet

Viser 25 indlæg - 1,651 til 1,675 (af 1,783 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • som svar til: Hjælp fra FORUM #19378

    Jep — Findes i store træk på engelsk, på nettet har læst. Problemet er nok at Tekno hos BP er blot en reklame som der ikke ofres tid på.— og knut — Iflg. Wikipedia og andre killer så overlapper modellerne hinanden med et lille års tid. Sikkert for at få solgt overskuds dele, og for at sikre biler til kunder der ikke havde råd til den nye og kraftigere model hver gang. Måske noget med at holde den nye til hjemme markedet et år, før den kom på verdens markedet ? Det er jo en måde hvor på man kan holde udgifterne nede, vedr. børne sygedomme på en ny model. VW gjore det sådan til op i 1970´rne. Der kan også være noget med export til USA. Vis bilen IKKE var på bilen hjemme marked, så var der ikke amerikanske straffe afgifter, ved indførelse af biler. Derfor kørte Volvo 444/544 lystig med B16 motore i Sverige, men til USA var vognen med B18 motore.Samme situation gjaldt Amazon. Man sparede simpelt hend afgift, og kunne sælge bilen billigere på et stort marked. Det var noget der måske godt kunne mærkes i Mercedes klassen, hvor bilen måske blev billigere end Porsche, Ford Mustang, Chevrolet Sting Ray mf.
    Findes æsken med 230SL på, så må den være kommet i forbindelse med Mercedes-Benz eget 80 års jubilæum…1966 … Bohnstedt-Petersen som firma blev 55 år i 1966 — Da bilen i omkr. samme periode havde betegnelsen 230-250 og 280, så kan æsken godt være fra 1965 – 67
    Hilsen Hans Jørgen
    http://bohnstedtpetersen.dk/index.htm

    som svar til: Hjælp fra FORUM #19371

    Nå jeg har kikket lidt på nettet uden større hæld, men noget har jeg fundet ud ad.
    A) Mercedes-Bens begynder i 1886
    B) Bohnstedt-Petersen starter i 1911
    C) Bohnstedt-Petersen starter med Merceded-Benx i 1934
    Tager vi pkt. C) så er det 30 år til lands, til vands og i luften for B-P i 1964. Samme år stopper man samle fabrikken og konsentrere sig 100% om import af færdige biler. Det kunne være en mulighed.
    B) Giver 50 år i 1961 men det holder ikke med en 280SL Men 55 år for firmaet B-P i 1966 kunne være plausibel.
    A) 1966 bliver Mercedes-Benz 80 år Det kunne også være en mulighed.
    De æsker jeg har fundet på nettet står der kun 280SL på og det passer vel meget godt med en 280SL
    For at ødelægge det hele skal der oplyses :
    Bilen – Mercedes-Benz 230-280SL – model W113.
    230SL kom i 1963 udgik i 1967
    250SL kom i 1966 og udgik i 1968
    280SL Kom i 1967 og stoppede i 1971
    Skal det så være en sprit ny 1967 model, efteråret 1966 i jubi. box ? uha den strammer lige med årstallene, og model betegnelsen, men måske. Tekno har været på forkant. Bohnstedt-Pedersen ligeså, og kunne kalde den for en jubi. model for sig selv, og for Mercedes, afh. af hvad det lige passede bedst i en handels situatione, med faderen til knægten der lige fik en “reklame” bil 🙂

    Hilsen Hans Jørgen

    som svar til: FORD V8 ladbil og andre af de gamle. #19369

    OK – Tak — synes bare mine slanger ser for fine ud i forhold til bilen, men de er noget stive i det, så de er nok rigtige.

    hilsen Hans Jørgen

    som svar til: FORD V8 ladbil og andre af de gamle. #19363

    Hmmmm — Pølsevogne, er de ikke ved at være ulovlige de fleste steder ? Kom til at tænke på Ford V8 ladbilen 😉 Alså slangerne til benzinbilen. Jeg har en med fine hvide plastik slanger, men burde det ikke være cykel ventilgummi ? og er det ikke det samme for mini Dodge benzinbilen ?
    mvh
    Hans Jørgen

    som svar til: Hjælp fra FORUM #19361

    Hej Ole :
    Fin æske den der. Et eller andet sted forekommer det mig som noget med jubilæum. Det synes jeg at have hørt. Der står 280SL på så hvornår kom den ? 1886 + 75 år = 1961 og 80 år er 1966. Eller den Danske imprrtørs jubiæum ? Det kommer an på hvor gamle biler der vises på æsken.
    mvh
    Hans Jørgen

    som svar til: FORD V8 ladbil og andre af de gamle. #19348

    Hej peter :
    Det kan da også være at Petersen bare har kopieret hjulene ? Dodge/Buick hjulene er større end Ford V8 ja. Tankerne var mere i retning af, at Lange jo kom med Dodge/Buick ambulancer og lastbiler. Tobi lastbilen er samme, hedder blot Chevrolet med Chevrolet logo i hjulet. Hjul typerne er den samme som Ford V8 bare lidt større. Med det som udgangspunkt kunne man forestille sig at Lange fremstillede hjul. Bare en tanke, ! —
    Petersen og Tekno Ford V8 hjulene kan jeg ikke se, og ikke måle en forskel på. På mit kvadratiske foto af Petersen baghjul, og Tekno bilen neden under, er hjul fra begge firmaer, tæt på. Dækkene er tilfældige og ikke originale på Petersen bilen. Petersen bilen har luket den nederste trekant i V. Men iflg. mine andre Tekno originaler, kan det også ske for dem. Så den variation er også ens.
    Er det for nørdet 😉
    Jeg synes det er meget sjovt at grave i. Det er også meget sjovt at holde modellerne op mod historien generelt, og for de enkelte modeller. Man kan ikke undgå at lære noget, og man kan finde facts der kan sortere fuskere fra. Det er vigtigt synes jeg. Men det er da muligt at jeg er blevet skadet med en lomme lygte og en lup, af at kikke på for mange matchbox, hvor der virkeligt gås filatelistisk til værks. Her er det ikke kun hjul og dæk mønster, men også hvordan støbningen er indv. i karrosseriet — Vildt svært at se på de små tingester. Så jeg synes stadig væk V8 hjulene er interessante 🙂

    Hilsen Hans Jørgen

    som svar til: HO BILERNE — SMÅ PLASTIK BILER ? #19345

    tror det kommer med her ?

    som svar til: HO BILERNE — SMÅ PLASTIK BILER ? #19344

    Hej Bjergsamler :
    Her er en “nørde” side om wiking.
    mvh Hans Jørgen

    som svar til: HO BILERNE — SMÅ PLASTIK BILER ? #19343

    Hej Ole :
    Tror Wiking generelt har været lidt egenrådige. Nu kender jeg ikke årstallet for nævnte artikkel. Pilot (Cortsen privat ) og Wiking ( Peltzer ) var bekendte og samarbejdspartnere allerede omkr. 1930 og frem hvor de bla. byttede støbeforme til vandlinie skibe, havne mv. Dette samarbejde holdt man efter krigen, hvor Pilot simpelthend fremstillede Wiking biler i lånte forme. Det holder sig gående til midt i halvtredserne hvor Lego sikre sig eneret til Pilot bilerne uden for København. Måske Wiking simpelthend ikke ønskede at komme i klørne på sådanne fuskere, der blot vil lukrere på derres arbejde. Man skal også huske på at Tyske patenter var suspenderet efter krigen, og så er det vel nok lidt svært at stole for meget på nogen, der sidder tunkt på den danske legetøjs fabrikant forenings taburet. Mrklins små metal figure er som Wiking bilerne relativt gode. Märklin figurene ligner lidt for meget Reislers tilsvarende. Der kan være mange grunde til at man holder kortene tæt til kroppen. Tekno Junior modellerne ligenr rigtigt meget Wiking modellerne. Men man kan se forskel på nederste køler ribbe og afmærkningen til nr. pladen foran der mangler, lige som trækruderne. Det er ikke det store problem at foretage disse ændringer og fermstille egne forme. Det kan måske være Teknos svar til Wiking i den forbindelse. Lesney-Matchbox gjore det mere end een gang, blot med Dinky modeller. Tekno junior modellerne ville imidlertid vise sig som værende bedre med metal hjul, som Pilot modellerne. Wiking havde plastik hjul. Jeg har personligt aldrig oplevet at det var hjulene der gik itu ! – ? Tekno Junior hjulene er også af plastik,— messing farvet plastik —
    Märklins små metal figure er som Wiking bilerne relativt gode. Märklin figurene ligner lidt for meget Reislers tilsvarende. Der kan være mange grunde til at man holder kortene tæt til kroppen. Men er det ordret hvad der skrives var det et noget arogant ord valg. Set i historiens bakspejl, måske forståeligt.
    Hilsen Hans Jørgen
    PS: Jeg kan anbefale at der søges på Pilot, for der er noget oki historie at finde, men det er grundlæggende med skibe som hoved tema.
    Wiking Datenbank index er også god når man har fundet ud ad hvordan siden fungere.

    som svar til: FORD V8 ladbil og andre af de gamle. #19331

    HÆ HÆ Lige min antagelse d. 29/11 kl. 2316 næst sidste afsnit. 😉 De har solgt div. hul, og Dodge/Buick/Chevrolet lastbiler til flere, ind til AS. lavede en aftale som Lange ikke kunne sige nej til ! —
    Hilsen
    Hans Jørgen

    som svar til: Motorpumpe #19330

    Hej Teknoib :
    Katastroevogn, og pionærvogn er det ikke to ord for stort set samme køretøj. I tekno sprog hedder den Sprøjtevogn. Jeg skrev ikke at tekno trianglen var fra 41. men at jeg havde set et billeder der vidst daterede sig til 41. Det var så forkert årstal der var på billede teksten. Hvad jeg søgte var om det kun og udelukkende var Ford V8 ladbilen der kom i 1940, fordi andre tekno biler også er før krigs biler. Bla. er Packarden en af dem. Men de fleste spørgsmål i den retning er løst under Ford V8 tråden. Nu er en del Triangel årstal også løst Så det kører jo her inde.
    Kan da nævne at GM også havde samle fabrik i kbhvn. Min farmor havde et skur i haven bygget af Chevrolet kasser netop fra samle fabrikken.

    som svar til: FORD V8 ladbil og andre af de gamle. #19318

    Hej Peter :
    Jeg tror også Packard var en populær model. Og såååå var der måske heller ikke så mange at vælge imellem i 1946/47. At man har valgt en Packard er lidt underligt. Måske nogle Falck / Zonen nørder kan hjælpe ? Jeg har ikke kendskab til en dansk Packard som ambulance ? Ej heller som postbil. Tilgængæld fik P&T 1946/47 ikke mindre end 71 stk Chevrolet varebiler, af Marshall-hjælpen. Et eller andet sted kan jeg slet ikke forstå at chevrolet bilen stortset ikke findes som Dansk legetøjs bil, bort set fra Lego modellen der var lidt større. Men det samme problen synes at være omkr. Bedford ladbilerne, der var svært populære 1950 – omkr. 1972.
    Mht. V8 hjulene – så har jeg renoveret en Petersen V0 ford Coupe, og en Ladbil.Til pesonbilen manglede forakslen helt. Jeg har monteret TEKNO hjul og jeg kan alså ikke se forskel på tekno hjulene og på de hjul der var/er på petersen bilerne — Helt ens. Jeg tror ikke de har været taget af. Tekno hjulene har jeg fra en skrot Tekno V8. (dækkene er tilfældige) Men de har nok kikke meget grundigt 😉 Og det er slet ikke usansynligt.
    Hilsen
    Hans Jørgen
    link til Chevrolet foto : http://www.flickr.com/photos/postogtelemuseum/with/4789519349/http://www.flickr.com/photos/postogtelemuseum/4789519443/http://www.flickr.com/photos/postogtelemuseum/4789519443/http://www.flickr.com/photos/postogtelemuseum/4789519443/

    som svar til: FORD V8 ladbil og andre af de gamle. #19312

    Hej :
    Jeg er måske ord kløver. Men hvis det er klart at Packard kom i 1946, så er det også logisk at der er flerer Ford med blik hjul,end der er Packard. Iflg. hvad man kan læse sig til flere steder, så kom de støbte hjul med gummi dæk i 1946/47. Alså kan Packard kun have været leveret med blik hjul et lille års tid. – hvis den kom i 1946 –
    Jeg har måske formuleret mig dårligt. Jeg havde forståelsen af at man fra Tekno side ikke, vurderede tidligere støbte biler særligt succes fulde da Spon blev ansat. OG – JEG synes Packard er akkurat lige så dårlig som langes Buick ambulance mf. hvorfor man kunne formode disse modeller var fra samme hånd. Ford V8 ladbilen er væsentligt bedre, både i form, og støbe tetaljer.
    En detalje er de støbte hjul med V8 mærker i. Det er samme hjul der sidder på Brd. Petersen Ford V8 coupe og lastbil. Jeg mener de skulle være kommet i 1945, uden at jeg er helt sikker på det. Hjulene kunne faktisk være fra Lange der jo også kom med Dodge og Buick hjul, og måske også hjul med Chevrolet logo til Tobi lastbilen-
    Det flyder og roder lidt rundt når man gravet i facts, og fortællinger 😉 og man tænker — Det var vidst en værre legetøjs fabrikandt forening, den forening, de havde —
    mvh
    Hans Jørgen

    som svar til: FORD V8 ladbil og andre af de gamle. #19305

    Forresten :
    Jeg kunne egentligt godt forestille mig at man er startet med blik hjul. Sammenligner man Ford V8 ladbilen med samtidige blik biler fra fx. lehmann gnom modellerne mf. så er Forden langt foran. Allene hjulene er faktisk meget fint arbejde, lige som det også er tilfældet for blik bilernes blik hjul, der jo også er rejelle dobbelt hjul uden skarpe kanter. Der var faktisk ikke så mange af de andre der kunne præstere det, til samme salgs priser. Al blik fra Tekno bærer præg af at det var en “gammel” blikkenslager, der havde fingeren på pulsen. Man kunne forarbejde materialet meget fint, og samle det grundigt solidt. Og det hele uden skarpe og skærende kanter, som ellers er kendetegnet for det meste blik legetøj, både før og senere.
    mvh
    Hans Jørgen

    som svar til: FORD V8 ladbil og andre af de gamle. #19303

    HEJ :
    TAK FOR SVAR– Havde lige glemt det med Lange og Politiet.
    Vi kan alså regne med der har været en produktion af Ford V8 ladbilen fra 1940 og frem. Et skud i tågen, så kunne det godt være ladbilen, der jo blev til generator bilen, og kranbilen, samt skraldebilen. Det er vidst også dem der findes med blik hjul. Det er også dem der er med ren blik, lad opbygning, som jo var det foretrukne materiale for blikkenslageren.
    Du skriver at Packarden kom i 1946 i Teknos udgave ! Hvad mener du med — i Teknos udgave– ? Ligger der noget i ordvalget ? Den relativt brede køler bør indikere en før krigs vogn. Omvendt er modellen relativt dårligt proportioneret, i forhold til Ford bilen, så det kan næsten ikke være samme værktøjsmager der har været på spil. Det ligner mere at packard og Buick ambulancerne er fra samme hånd.
    Så er der gummi hjulene. Så vit jeg kan regne ud er de kommet i 1947. Det der var fremstillet og i butikkerne skulle sælges først, og evt. lager ting skulle bruges op. Packard og Ford V8 ladbilen har derfor måsket kørt på blik hjul ab fabrik, i 1947 også.
    Det jeg tænker på er- Ford bilen ses relativt ofte med blik hjul. Packard bilen med blik hjul er mere sjælden men ikke umulig at spotte hist og pist. Det må betyder at der er blevet passt på bilerne, at produktionstiden har været mere end et år, eller at der har været produceret mange enheder. Da man ikke tilskriver de første modeller større succes da Spun skulle ansættes, hælder jeg måske mest til en længere prod. tid, og at der er passet på bilerne.
    Hilsen Hans Jørgen

    som svar til: FORD V8 ladbil og andre af de gamle. #19294

    Hej Peter :
    Jeg spekulerede ikke over generatorbilen direkte, men ville mene den var senere end 1940, hvilket du også lader forstå.
    Men kom der overhovedet en støbt Ford vogn ud ad Tekno fabrikken før 1946 ? Har man nået at fremstille en -0- serie ? og hvornår ?
    Det jeg hæfter mig ved er AS udtalelse til avisen, at Ford V8 var klar til prod. i 1940. Kom den med gummi hjul der ? Siden kom blik hjulene (som packard også havde) for så igen at få hjul med gummi ?
    Hvid blik blev rationeret under krigen, og det kunne jeg forestille mig at støbe materialer også blev. Da værktøjerne måske var klar til brug, giver det jo mening hvis Tekno/Lange før krigs bilerne, først kommer på markedet efter krigen.
    Blev støbematerialet rationeret, har det også smidtet af på flyene, der må have været stoppet en periode.
    mvh
    Hans Jørgen

    som svar til: Motorpumpe #19272

    Hej :
    Hjulene har jo en trekant på — men derfor kunne den måske nok hænge på en Ford V8 også. Så er der ikke så mange andre samtidige modeller at vælge imellem fra 1946 – 1950. Jeg ville mene som der står andre steder, at pumpen er tænkt til pionær vognen – Triangel brandsprøjte nr.486 – det er iøvrigt også sådan den er afbilledet på æsken. “Tekno bogen 2007”
    Noget helt andet : Jeg har været på Egeskov mus. for et par år siden. De har ikke så mange “teknobiler” men de har/havde en del forskellige motorpumper til at spende efter biler. Fra helt gamle med messing køler og frem. Jeg kan da anbefale stedet til en heldags tur, for der er meget at se, i mange interesse retninger.
    mvh
    Hans Jørgen

    som svar til: Bilder av noen av mine Tekno biler #19268

    He ole A.
    Tror du ikke at Tekno eller AS personligt måske, har fået et godt tilbud af Falck der ikke kunne siges nej til ? Zonen og Falck var jo konkurrenter. Kastede Falck fx. 1 kr. efter hver bil med Falck på, og Zonen bare ikke ville give mere end 25 øre, så kom der jo kun til at stå Falck på modellerne 😉 Jeg tænker på at der tidligere har været både Zonen og Falck biler. Det kan også være der var et godt bil abbonement til chefen ? Jeg har repareret skurvogne til en Cirkus. Mester fik gratis billeter til familien, så cirkus betalte ikke noget for rep. Sån er der så meget !
    Og nu noget helt andet : Falck brandchefen kørte hel rød Zodiac mk.III i Holbæk, og den sidste Zonen chef kørte helt sort Zodiac mk.IV, og det har været omkr. hvor det ellers kunne være Volvo 144.
    Hilsen Hans Jørgen

    som svar til: åkerman blokvogn #19094

    TJEK — ORIGINALE RESERVEDELE — 861 —

    som svar til: Tekno hilsen til alle #19082

    Hej Bertel :
    Glad for at det virkede. Kom lidt i tvivel om, om det kunne gøres på denne hurtige måde på en Windows maskine. Jeg ved jo ikke hvad du har. Jeg bruger selv Mac.
    Fine biler. Stigebilen har den en gul stige ?

    Hilsen Hans Jørgen

    som svar til: Tekno hilsen til alle #19077

    Hej bertel:
    Har du ikke en der hedder værktøj for oven i skærmbilledet, når dit foto ligger på skrivebordet ?
    Ud på skrivebordet med foto… klik værktøj… klik størrelses justering… redusere til passende mindre størrelse…
    hilsen Hans Jørgen

    som svar til: Mack #19003

    Hej Teknoib :
    Vis jeg ikke husker helt forkert, så står der sån en Marck ladbil på Teknisk Mus. i Helsingør. Det kan godt være den ikke er så stor som dem i Conwoy, men et eller andet sted er er en Ford TT nu nok lidt baby agtig ved siden af. De har iøvrigt også en scania stigebil som Tekno modellen og en BP benzinstander som den blå fra Brd. Petersen. Men de er vidst under ombygning pt.
    Hilsen Hans Jørgen

    som svar til: VW 411-412 Historie #18942

    Jeps. og jeg glemte lige K70 der vel igrunden overtog 412 pladsen sån halvt om halvt en meget kort periode. Jeg kunne nu iøvrigt godt lide K70 modellen. 412 havde også direkte insprøjtning, som noget at det første i mellem bil klassen. Type 3 1600 fik det også på E versioner. Eneste tidligere var en lille unselig 4 personers Gutbrod model i halvtredserne. Mercedes fik imidlertid Gutbrod fuelinjection den gang også.
    Det er jo det mest utrolige som små modelbiler kan føre til af automobil historie. 😉
    Jeg sidder lige og sveder lidt over styrebrev til bus 6 uger på fuld dag tid. Kom i tanke om min morfar. Han kørte sin morbrors Ford model TT ladbil i 3 år. Så mente morbroren at det vr tid til at få et kørekort. Morfar tog vognen til politigården. Ja – Ja Eriksen. Ka´han og kyre vognen. Hvor efter morfat kørte tre gange rundt på pladsen. Køreprøve og teori bestået- Kørekortet underskrevet og iorden. — ded var ded — og for 100 år siden.
    Hilsen Hans Jørgen

    som svar til: VW 411-412 Historie #18931

    Hej :
    VW havde noget model rod omkr. 1970. Nordhof var hård og imod alle større vw biler. Efter ham gik der lidt rod i sagerne. VW fik fat i NSU der havde udviklet en bil der skulle dække tabet efter RO80. De knækkede selv nakken og bilen blev til en VW – VW K70 – Daimler-Benz kunne ikke rigtigt lave penge på DKW, som de omdøbte til Audi og puttede en 4-takt motor i. Audi blev så fanget af VW.
    Audi 60 – 90 – 100 var i programmet. VW boblen i 3 udgaver. Karmann-Ghia, typ3/1600 og typ4/411-12. Typ 3 var 12 år gammel og kunne ikke trække flere kunder. Audi 60 og 90 forsvinder. Vi får så Passat i 3 og 5 døre, og Audi 80 ( samme bil som sedan ) med 2 og 4 døre. typ 4 – 412 dør en stille død. Vognen kan heller ikke tilskrives større succes. Pladsen overtages af VW passat og Audi 80 LS/GLS eller måske Audi 100.
    Golf lanceres som VW boblens afløser, men det sker ikke. Så kommer der en Polo, den kommer også som Audi 50, men Boblen fortsætter til 1978 som tysk bygget.
    412 modellen var nu en avanceret model udstyrs mæsigt, og burde tilskrives bedre omtale end det den ellers får. Der solgtes en del stationcars, meget tit var de med automat gear. Mig bekendt var termostat styret og tidsinstilleligt benzinfyr standard. Det er det ikke endnu i dag- E. versionerne havde allerede i 1969 start/stop automatik. Stop af motoren vis man holdt mere end 3 min. Start igen ved tryk på speederen. HVABA – vi kom i et nyt årtusinde før det kom sån i store træk. Karmann Ghia blev afløst af VW-Porsche 914 med centermotor.
    det var vidst sådan i store linier.
    Hilsen Hans Jørgen

    som svar til: Hva skjer med hobbyen vår? Dør den ut? #18909

    Det var dog et herligt udtryk “forgubbing” Det er vel sådan at interesser, for lige netop Tekno biler, Corgi og Dinky Matchbox Wiking osv. måske vil rende ind i en forgubbing. Det er sansynlig vis også fordi bilen som sådan var mere “stort” at eje rigtigt, i vores barndom. Det har naturligvis smittet af på vores interesse. Men der er en del der leger med fjernstyrede biler, og der er en del der leger med Scaelxtric, som med model tog, i klubber med store baner. Jeg er den eneste, i min nærmeste omgangskreds med interessen for de små biler. Sådan har det altid været. Jeg købte faktisk nogle gamle nogen i antik forretninger da jeg var en stor knægt der burde være for gammel til små biler. Da der var Tekno udsalg i halvfjerserne var jeg også ude at shoppe. En måde at holde liv i hobbyen på er sansynligvis oplysning. Både om selve hobbyen, men så sandelig også vedr. modellerne, og de varianter der findes. Ser man på Matchbox og Wiking, så er der ude i verden mere røre i samlerverdnen, end jeg fornemmer her i norden. Jeg mener helt klart at der skal oplysning til. Billeder på nettet, så dem der søger på fx. Opel ikke kan komme uden om en snes Tekno modeller osv. Jo flere der ser modellerne, des flere og måske yngere menesker vil naturligt tage hobbyen til sig. Så vi skal selv gøre noget for at stoppe en forgubbing. 😉

    Hilsen
    Hans Jørgen

Viser 25 indlæg - 1,651 til 1,675 (af 1,783 i alt)