Hans Jørgen Wagner

Forum-svar oprettet

Viser 25 indlæg - 1 til 25 (af 1,724 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • som svar til: VOLVO 544 med decal #85881

    Nej eller ja — Det kan du have ret i… Det kommer jo an på hvor hen man ligger det “Originale fra Tekno” … Original fra Danmark ? – sikker ikke –
    Æsken prydes af en bil med nr. 1… Jeg ved ikke om det er tilfældigt, men jeg tror det egentligt ikke.

    Der er ikke en Svensk racer fra Tekno, så skal den være nr. 1 bliver det en Dansk. Som jeg nævnte kunne det måske tænkes at den Svenske importør mærkede et antal biler til at begynde med. Der kendes to mørkegrå biler uden interiør.. Ikke mange .. Kender du også en så er vi oppe på tre ! … Den ene skulle angiveligt være købt ny, af nu værende ejer for 60+ år siden.

    Men er de mærket i Sverige af importøren er det jo også Code2 biler, men mærkerne kan jo godt være de originale Norton mærker. Men det bliver interessant om der dukker flere op.

    som svar til: Aksler og dæk til Kosangas Lastbil. #85763

    Som aksler kan man somregl bruge almindelig svejsetråd… Altså det gammeldags i 0,5 m. længde. Det findes i mange tykkelser… Det bruger jeg med held til det mester fra Tekno, til små Matchbox… Nitten i enden laves med en hammer og måske en dorn. Der skal ikke meget “skæg” til for at hjulet bliver på akslen. Skal hjulet præsses på, så er det nok at give tråden en på siden med hammeren. Så bliver tråden lidt oval, og spender perfekt i hjulets hul.
    (Dinky aksler er ofte en lang rørsplit for dem der har skjulte ender. Altså hvor enden af akslen gemmes inde i et hjul – OG hvor hjulene ikke kan dreje om sig selv – VW1600TL, Ford Transit bla.) Corgi kan anvende rørsplitter til forskellige aksler bla. på Simon snorkel. Rørsplit fidusen kunne man måske også bruge på Tekno lastbiler og andre hvor hjulene sidder fast på akslerne. Men jeg må tilstå at jeg ikke lige ved hvor man skal finde sådan nogen tynde rørsplitter.

    Letløbshjul sidder på noget tyndere og fjedrende – Pianotråd – der også findes i mange tykkelser. Her er det nemmest at lime en lille mini perle på enden af tråden. Den smutter lige ind i hulle i hjulet og kan ikke ses.

    Pianotråd bruges også til affjedring. Man kan også bruge metalpakkebånd, især til Dinky. Corgi og Matchbox kan man bruge plastik pakke bånd til affjedring.

    Veteranbil dæk, og dæk til nogen af de små matchbox biler findes billigst i et sæt små O-ringe fra Lidel 😉

    Tråd af forskellig art findes hos Smeden / blikenslageren / VVSéren, bag på billige plastik vægure, osteskæren, i tykke plastslanger til emhætten, tynde søm osv. osv.

    Søm og stifter er bla. pejlestangen i forskærmen på en gammel Tekno Packard, eller holder rettet på plads i åbne vogne. Matchbox bruger lidt tykkere søm og så bruger de dem også til aksler, fx til tromlen på mejetærskere mv.

    Uoriginale dæk til en mercedes kosangas mf. findes i Peters liste…

    som svar til: VOLVO 544 med decal #85750

    Vi er nu oppe på to mørkegrå biler uden interiør… Mærkerne er røde med hvide 1-taller og det er overføringsmærker … DET er da lidt interessant eller hur… Begge biler er fra Sverige…

    Tænker at den Svenske folkbilen, måske er blevet mærket af importøren til at begynde med til hjemme markedet ?

    som svar til: Kosan gas bil farver #84890

    Maling kan fjernes på mange måder… Jeg har lavet en prøve på 8 forskellige metoder… En rigtig god metode er en gammel gryde. Kan ikke genbruges til mad lavning… Kom vand i og lad det koge… Skil bilen ad og fjern al gummi og plastik for det tåler ikke at koge… Kom bildelene i vandet mens det koger… Lad det koge… Kom en spiseske bagepulver i vandet og lad det koge et par min… Fisk så bilen op og børst malingen af under lunken vand… Nemt – Billigt og helt ufarligt.

    Det der sker er:
    Metallet udvider sig i varmen lige som alt andet. Det sker altså i det kogende vand at metallet nu udvider sig lidt…
    Laken udvider sig lidt mere end metallet, og løsner sig derved fra metallet.
    Bagepulveret forårsager en kemisk reaktion med den gamle maling, så denne ikke binder sig til metallet igen. Herved er det meste gamle maling nemt at fjerne.

    Man kan gentage processen efter behov. Ellers kan man benytte en messingbørste. Lille en til hobby brug eller en til hurtig sliberen. Messing børsten vil ikke danne ridser i støbe metallet. Det vil alle andre børster og især dem af kunststof.

    som svar til: 2 små projekter Siku #84860

    Og så har 1303´ren endda fået amerikaner blink på forskærmene 😉 flot resultat

    som svar til: Forsikring #84764

    Forsikring ved jeg ikke meget om, men er ok med det jeg har. Foto er en anden sag.
    Jeg kunne forvente at et forsikringsselskeb vil have fornuftige billeder, som om det nærmest er salgs annoncer. Man skal nok også huske at man kender selv en given ting, men det gør alle andre ikke. I dag er telefoner virkeligt gode til at fotografere med.

    Skulle jeg tage fotos til forsikring mv. så ville jeg gøre – som jeg har gjort – 😉

    Jeg har helt konsekvent fotograferet hver enkelt bil hvor taget ses, front og venstre side + bag og højre side + direkte fra bunden så hele kofangere ses. Kan den noget er det også vist. Det hele er lagt på USB som bla. fås billigt i biltema. Men forsikringen kan sikkert nøjes med et foto og en kort beskrivelse. Men skal du beskrive en ting så opfat dig selv som en uvidende køber – OG lav beskrivelsen ud fra det. Jeg finder at et foto for meget på gemme stikket, siger meget mere end en masse ord. Det er måske lidt svære med Anders And blade, bøger og billeder. Jeg har iøvrigt skrevet en masse ned vedr. hvordan man vurdere alt muligt og umuligt, på min hjemmeside. Det er meget godt alt sammen, men jeg er sikker på at en forsikringsmand i almindelighed bedre forstår et foto.

    Foto studiet koster 150 kr. Består af to billige lamper med hvad der svare til 75-100 gammeldags wat dagslys og et stykke hvidt karton, eller kopipapir til mindre ting..Brug helst et stativ for at undgå rystelser. Man kan få nogen billige små lomme stativer til telefoner fx. OG brug blits også.. Så undgår man en masse skygger. Oplys baggrunden med lamperne, og det som blitsen ikke synes at oplyse. Lad blitsen oplyse bilens side mod kameraet. Jeg har brugt et blåt karton på fotoet. Man kan også bruge farvet baggrund men farven kan skinne igen i de blanke og larkerede dele, så hvidt eller gråt til alm. billeder.

    NÅÅÅ der er noget galt med det sidste foto. Men det er vel nok til at forstå uden det.

    som svar til: MÆRKER #84641

    Kim, så er du jo ikke målgruppen. Jeg kan bare ikke helt se at dit indslag har så meget med Tekno originale mærker kontra uoriginale mærker at gøre ? Jeg handler mange steder, faktisk både køber og sælger jeg fra og til hele verden. Og ellers så opholder jeg mig på sjælland så Aars er udelukket her fra, såfremt det ikke foregår over internettet.

    Men for at dvæle lidt ved handler og fjæsbogen. Med de grupper jeg er med i handler jeg også. Nogen søger måske noget, eller viser sine samlinger osv. Så sendte jeg fx. nogen fotos af nogen små plastik biler til en i Belgien. I løbet af en lille time var de solgt til i forhold til her hjemme, rene fantasi priser.

    Jeg er naturligvis på facebook, for der er grupper der ligger inde med mange kloge folk der ved mange ting om meget. Og mange af os udvæksler vidden til vores hjemme sider. Man kan sige at uden fjæsbogen ingen hjemmeside indhold i mange tilfælled. Og mange har jeg faktisk henvist her til, når Tekno har været oppe at vende. For et par uger siden havde jeg gang i hele Ærø og Marstal, for at finde oplysninger om Legetøjsvirksomheden “Svane Legetøj” Marstal, der havde produceret nogen skibe af klodser under navnet “Svabaline” Uden fjæsbogen ingen informationer om denne producent, og produkterne. Det var en i min grupper der søgte oplysninger, og den slags detektiv arbejde synes jeg er interessant. Jeg mangler lige et par billeder – de kommer – så kan jeg præsentere historien som end ikke danske museer ligger inde med. Og jeg må sige at Marstal folket er serdeles informative, og der dukkede også familie op til producenterne. Spændende arbejde.

    Svabaline, historien kommer på min hjemmeside sammen med Røde Orm, Triton, Lion, Molberg, Tobi, Vilmer, den anden Lion og mange flere sammen med en alfabetisk opsætning af alle der har haft noget med legetøj at gøre fra år 0-2022, i DK. Det er en stor mundfuld, og der er meget langt endnu. Men det er spændende.

    Man kan jo benytte fjæsbogen til hvad man vil, men den er god til at søge oplysninger på, og den er god til at handle mange ting på, og med mobilpay så er de fleste handler forbi på 30 timer. Nu-vel det skal ikke være en reklame for fjæsbogen, for der er også en del mindre godt ved den, men så kan man jo begrænse udbudet af info om sig selv.

    som svar til: MÆRKER #84629

    Kim – Du skriver at du ikke har noget imod at købe renoverede biler, når bare du får det at vide og når prisen er der efter. OG det er præcis det, der er problemet. Det fortælles kun sjældent at der er renoveret noget, og derfor er prisen sat som var tingen original. Det går fornuftigt i facebook grupperne. Nok fordi vi er nogen der kommer til at sige noget nogen gange. Men kikker du på DBA eller Gul & Gratis så kniber det, og måske endnu mere på ebay. OG det er på ingen måde kun Tekno det handler om men også alle de andre der samles på, og det er ikke biler til et par hundrede kroner der tales om, men dem der er ti eller tyve gange dyre.

    Tager vi nu FALCK fx. på en Volvo kranbil med hjulkapsler. Så svarer K til de øvrige bogstaver, lige stramme linier med fod på… Bilen med hjul der har møttrikker bør der vidst stå Falck-Zonen på. Her har K i Falck fået et sving ben.
    FAlCK logo på siden har navnetrækket stående i lige linie på banderet under fuglen.
    Brandchef bilens side mærke er mindre og lidt anderledes og P samt 1 er hvid.
    Scania-Vabis… på presenning… se V – klodserne på benene for oven rager originalt ud over bogstavets ben til begge sider. Men fordi baggrunden er hvid ses det også nemt når mærket er gammelt og derved guldnet lidt. Samme mærke/tekst bruges dog også andre steder.

    Man kan jo sige at det alt sammen er lige gyldigt for biler til 200,00 kr. Og det er måske nok dem jeg køber flest af. Der med kan jeg jo også være lige glad. Jeg synes bare det er interessant at kunne udpege snyderne.

    som svar til: new restoration #84628

    I especially like the lions, only one red though. But nice trucks 😉

    som svar til: MÆRKER #84582

    Hej Peter
    Jo Jo der er sådan nogen småting der kan indikere at mærket er gammelt, men det er ikke altid på godt opbevarede biler og andet, for det er jo ikke kun på biler, og det er ikke kun for Tekno. Og det er ikke altid tydeligt på fotos. Jeg ved imidlertid at der normalt er forskelle på nye og gamle Tekno mærker, men det er der sikkert ikke på alle og ikke på alt det andet.

    Jeg har kendskab til nogen Tekno biler jeg har set, eller selv har skiftet mærker på, eller renoveret. Men jeg har også kebdskab til Lego biler, ikke mindst Bedford flyttebussen, og kranbilerne, og VW rugbrødene. Priserne på de små biler har overhalet samme typer fra Tekno, så det kan være en indbringende svindel bane. Så er der Märklin biler der også er snydt med, og det fortsætter. Navne logo/mærker på træ legetøj, og da det ikke altsammen kendes og fx. nogen gamle LEGO træbiler kan sælges for 14000,00 kr stk. så skal man til at passe på. OG HVOR ER DET ÆRGERLIGT ! Pluslig dukker der træting op over alt, og det skal med himlens vold og magt være LEGO alt sammen. Heldig vis er der LEGO folk på facebook der er ved at stable en komplet liste med billeder på benene.

    Jeg er sådan set ikke løbet ind i at købe nogen ud over de to første Tekno biler jeg købte på QXL for over 15 år siden. Jeg tænkte slet ikke tanken at de kunne være hjemme malet. Den gang var priserne noget højere for blik biler. En kranbil delvist ny malet men en original dyreambulance beløb sig til 1200 kr. incl. forsendelse. En anden Dodge/Buick tøndebil, og den var/er virkeligt godt renoveret, for 75 kr… Det er til at leve med, men havde der nu stået i annoncerne at bilerne var renoverede, så havde jeg ikke købt dem. Det man ind i mellem ser gør mig en anelse sur. Jeg er sådan set ligeglad med hvad tingene sælges for af penge. Men at tingene ofte sælges som originale kan jeg ikke ha` !

    Jeg undre mig samtidig over at købere ofte går efter annoncer med dårlige fotos, og dårlige forklaringer ? Er det fordi købere generelt tror de snyder mosteronkel i havehuset ? Personligt har jeg solgt brugte biler i bunker til langt højere priser end de stod til, enkelt vise, i første omgang. Og jeg har normalt mange gode billeder, og sælger sådanne bunker som skrot, slidt og godt brugt.

    Nu begynder det måske at lyde som en hel masse sure opstød. DET er ikke meningen. Men jeg synes det er sjovt at gætte 5 fejl hver gang jeg finder noget jeg kunne tænke mig i samlingen, og er i den forbindelse faldet over mærkerne. Jeg tænkte at det kunne være interessant at finde flere af dem.

    Den sidste jeg har set er en Volvo Tankvogn. Nittet i næsen men bag førehuset er en skrue sat i nede fra med spidsen ragende uden for, op bag førehuset. En rigtig finger river — Den går for at være original — DEN tror jeg ikke på.

    som svar til: Dodge til opretter #84216

    Det går ikke… A-stolperne er for skadede, og faktisk er taget fladt, og fyldt med en masse små bobler ?

    Den indgår i fortsatte forsøg. Er ved at blive omdannet til et trafik uhæld, eller en racer skade, fra Nürnburgring — Måske Roskildering ! ? OG så skal der laves støbe form af den, og støbes i resin.

    Jeg har en gang oprettet et Tekno Pick-up førehus der var trådt skævt… Det gik godt. Og et Vilmer Chevrolet chassis der var skævt og trykket i den ene side … Der gik også godt. Tror jeg viste det her på forum den gang. Men denne her er helt skæv over alt, dur ikke…

    som svar til: Dodge til opretter #84203

    Hej Flemming — Jeg ved godt det med for meget varme derfor bruger jeg en gammel kogeplade til besværlige ting. Så kan jeg varme tingen op og samtidig mærke når metallet er elastisk nok til at kunne rettes op…

    Passer man ikke på kan dette ske… En prøve for at se om malingen kunne “brændes” af.. da jeg lavede forsøg med tror 8 forskellige malingsfjerning metoder.. En superløsning var adskildt bil uden gummi og plastik dele. Ned i en gammel gryde med kogende vand. Tilsæt en god spiseske bagepulver – Det skummer op – Kog bilen i små 20 min. Tag den op med en tang og børst den af under koldt vand med en opvaskebørste… Hurtigt Nemt og Giftfrit og BILLIGT.

    Bilen var godt og grundigt overmalet med et tykt lag maling… Varme pisttolen igang og øhh – HOVSA den blev flad uden varsel. Så man skal passe på med for megen varme 😉 Malingen den tog ikke skade !

    som svar til: Dodge til opretter #84193

    Flemming – Hvad gør du så når den er spent så fint op ?

    Jeg selv plejer bare at tage en “voksen” skruetrækker og vride bunden op på plades, mens jeg holder bilen i den anden hånd… Det har lykkes endnu… Gør samme øvelse med små Matchbox biler. Især den ældre campingvogn og transportable canteen har samme problem, med at bunden trykkes ind/op.

    som svar til: VERDENSMESTER BILEN — VW – 17,feb. 1972 #84074

    Kim jeg hælder nok til 1962 modellen. Lille nr. plade næse, Byskilt foran smalde forblink… 64 fik bred nr.pl. lygte, og brede forblink og uden byvåben… 1965 fik forstørret samtlige vinduer med 1-2 cm. i længden og højden og forruden blev buet (meget lidt) og der kom et lille knæk ned mellem forklap og ruden… Trækrudernes sprodse blev skråt stillet. Indv. knapper blev sorte og sikkergeds korrekte flade. Hjul med 4 bolthuller og flade hjulkapsler…. MEN jeg snupper gerne den 66´r du viser – god farve.

    Bjergsamler jeg har ikke specifikt, noteret den i mine lister.
    Serie 300, Super Schnell, skala 1:66 kom i 1972, således også 1302S modellen fra Schuco i denne skala. Den kunne godt nå at være til en forhandler på en eller anden måde, men ikke mere end lige akkurat. For VW 1303 kom i 1973 og overtog pladsen i virkeligheden. Tror måske mere at det har været en tidlig Volfsburg Automuseum ting ? Jeg ved det ikke. Det er et selvstændig mus. der har en aftale med VW om at modtage ting. Har altid været privat eget, men er for et par år siden blevet til en særlig fond der ikke kan sælges. Det mangler bare et logo — Men de havde måske ikke et logo på det tidspunkt modellen kom på gaden ? Den med at den køre og køre og køre – er fra en gammel reklame.
    Den kan også være til forhandlere…. Den kan også være solgt fra fabrikkens suvenir bix. De havde sådan en der hvor man tidligere kom ind til fabriksbesøgs turen. Der har altid været sådan en rundvisning, der tager en timestid i åbne bus/tog ting… I dag foregår det via “Autostadt” området.

    Link til min VW side… Tror det måske virker endnu
    https://sites.google.com/site/wagnersvwmuseum/vw-modelbiler/r/schuco

    som svar til: Vilmer Chevrolet militærbiler #84065

    Jeg havde lige en til i gemmerne….
    Og en Champ mere …
    Vilmer bilerne passer iøvrigt til Reisler soldaterne…
    De røde til reisler brandmænd
    dermed kan en opstilling i skabet jo blive lidt interessant at se på for andre end bil nørder.

    Man skal bemærke mandskabs ladet… Det viste er monteret med en femte nitte ned i kadanen… Bilen findes også med det “gamle” lad se de to røde biler…

    Tager man de to hvide, og de to røde og militær bilen. Så er der ikgen sammenhæng mellem ny eller gammelt lad, eller om bilen kan fjedre eller ej, og om bagskærmene er runde eller kantede.

    som svar til: Vilmer Chevrolet militærbiler #84024

    Nogen af mine Chevrolet biler…
    Austin Champ er 1:63 lige som den lille lastbil … Lige lidt større end Tekno versionerne af den lille lastbil der ligger på ca. 1:65 — Vilmer er størst 😉

    som svar til: Vilmer Chevrolet militærbiler #84021

    Stjæler vi Karls brochure så kan man med god vilje se gevær holderen på Bedford bilerne…. OG det forekommer mig at de fleste Chevrolet biler også har den holder men det er svært at se ?

    OG jeg kan se Chevrolet kanon bilen også.

    som svar til: Vilmer Chevrolet militærbiler #84020

    Den holder er igen Vilmer der bruger rester, hvis den ellers er original på bilen… Den sidder også på de tre akslede Bedford hvor der er en soldat i mandehullet…. Den er til et gevær lige som bøjlen… Både bøjlen og denne bruges også i flæng på Austin Champ.

    Jeg har faktisk ikke set din midterste kanon bil før….

    Stalinoglet passer på din sidste bil. Samme til biler med smaldt lad. Men den gamle lastbil og de første Chevrolet biler kunne ikke skyde…

    som svar til: Nye biler i samlingen #84009

    Hvad kan man lave en køler af ?
    Altså selve køleribberne.. Er ved at ombygge en traktor men mangler noget til kølerens front der vil være synlig.

    Yep – Sand og slibe papir er godt til mange ting fordi de fås i mange korn størelser. Jeg har lavet er diorama en gang hvor jeg anvendte flere typer bla. til beton gulv, asfalt uden for et værksted og en tredie type som pudsede væge.

    Alm. malertape kan klistres på et tag som tagpap baner (måske på en skurvogn) Så maler man der med tynd maling nogen gange og vupti, det ligner gammel kryllet tagpap.

    Bølge pap til tag plader eller blik plader.

    Pakkebånd af plastik kan også ligne dørkplade men er relativt smaldt, så det kan være egnet til ramper og lign. Det er også egnet til reparation af affjedring.. Det er pakkebånd af metal også super godt til.

    Rinsten findes i mange størelser. De er flade på bagsiden, men kan anvendes til lygter. Nogen er med en lodret sølv papir kant og kan anvendes på Corgi biler.

    Krome paljetter findes i flere størelser. Nogen passer præcis til at lime ovenpå en gammel grim Tekno hjulkapsel. Orker man ikke at nitte nye lygter på en bus mf. så kan sådanne paljetter også limes på her.

    Små runde pakninger O-ringe findes ofte i sortimenter for en tyver i Lidel, og passer på nogen af de små Matchbox biler som Ford GT eller Ford Traktor. Større pakninger kan passe på nogen af veteranbilerne, den gamle mejetærsker mf. Biler som unimog, jeep mf. kan meget fint anvende standard Tekno dæk, og her vil jeg anbefale uoriginale…

    Grønt dyrehegn, til at forhindre dyr i at gnave bark af nye træer findes i mange størelser. Den ene størelse passer præcis til Corgi Toys Dodge – og traktor trailer kreatur vogne.

    Lad os få nogen flere gode ideer på banen, det kan altid bruges.

    som svar til: Vilmer Chevrolet militærbiler #84008

    Den er svær… Bilen er skala 1:50

    Jeg har listet samtlige Vilmer biler men mangler fotos af Volvo og Mercedes modellerne for at fuldende listerne.

    Chevrolet lastbilen kaldes af Vilmer Chevrolet 6400. Men den er ikke så lang så den er nærmest blot en Pick-up med tvillinghjul. Chevrolet gav den navnet “Taskforse” det skal jo lyde af noget. Det var iøvrigt verdens første arbejdsbil med panoramarude.

    Det svære ved Vilmer modellen er at den findes grundlæggende i fire versioner for hver model. Men Vilmer gør det vanskeligt for os efterfølgende, at pare lad og bil korrekt. Vilmer opbrugte lageret af gamle lad fra Lastbilen til Chevrolet modellen. Samtidig lancerede man nye lad typer for Chevrolet bilen alene. Og lige efter ladtyper for Bedford modellerne med tre aksler. De kom også på Chevroleten, hvor efter man lancerede biler med fjedre, og nye lad der også kom på Chrvroleten…

    Der findes også mindst fire chassiser.
    Variant ved Kofanger montering… Variant ved førehusets bagkant hvor chassiset fortsætter bag ud… Variant for montering af lad med en center montering i kadan. OG så findes der variationer med kantet eller rund bagskærm.

    Lad typer er er forsåvit fire varianter af… Den findes med den gamle lastbils ladvarianter, med sine egne varianter af samme, og med de samme varianter for Bedford. OG her komme endnu en variant ind nemlig selve ladet til Bedford tre akslet med lang skærm og til den to akslede uden skærme.

    Biler med fjedre anvender oftest samme lad som Bedford med fjedre… Det smalde lad
    Der er generelt to varianter af, Tank, Kran og stigebil.
    Åbent lad findes der fire af… Blik som på den gamle lastbil. Støbt med løs slidske som på den gamle lastbil… Støbt med høje ender kun Chevrolet… OG det sidste er støbt som på Bedford modellen.

    Så nåede forvirringen at blive total. Dermed forstås vigtigheden af kofanger monteringen, Chassiset set nede fra, Bagskærmen, Ladets montering særligt mellem kadan og lad. Lad typen for militær fladt lad uden skærme, lad med lang skærm eller smaldt ladt. Med alle de ting synlige kan man nogenlunde fastslå årgang. Nogenlunde fordi Vilmer opbrugte gamle lad inden de nye typer kom i brug, og Chevrolet modellen synes at være en skraldespand i den retning.

    som svar til: Lav selv dine stålnitter #83988

    Det er skrevet i Word — Kræver måske det program ?

    Eller tålmodighed… Klik på linket… Vent, det skal lige igennem virusprogrammet, og downloades… SÅ skulle det kunne ses nok for neden i dit åbne vindue… Kik på den downloadede fil og det åbner…

    Ser godt ud det han laver. Men jeg skruer meget tit mine renoveringer sammen, hvilket gør det nemt at ændre ting senere…

    som svar til: Oldsmobile Toronado nr. 933 #83962

    Nu er indslaget fra Jens Pii desværre fra 2015, men det er stadig interessant.

    Jeg kunne dog godt tænke mig at se mere til Bertels reparation. Det er en dum en på Oldsen, for taget er langt og uden støtter, så A-stolberne har et hårdt job på den model.

    Som legetøjsbil betragtet, så er valget af en GM bil ikke fornuftigt, og en Amerikansk en af slaksen er slet ikke klogt. Jeg mødte for et par år siden en Tekno Toronado — Troede jeg — den var fra 1968 og facelifted men en vildt tung og direkte usmagelig kæmpe forkromet forkofanger og grill. Modellen fik sådan en omgang til i 1970. Man kan måske tænke at en kommende legetøjs importør, og forhandlere, nok ville foretrække en “NY” model frem for en “GAMMEL” når nu vi taler om en relativt dyr legetøjs ting.

    Amerikansk bil industri, og General Motors især, skiftede model hvert år. Kikker vi efter så er der egentligt heller ikke mange USA biler som legetøj fra 1950´rne og 1960´rne heller ikke fra USA selv. Det er jo komplet umuligt for en legetøjs producent at følge med i den hysteriske model variation der fandt sted.

    Tager vi Opel så kom Teknos første model i virkeligheden i 1953. Inden Rekord P1 dukkede op 1958 så havde den tidligere model været igennem mindst 5 facelifts, altså nyt udseende hvert år! Med P1 i 1958, så kom der to år efter P2.. i 1958 var der en Kaptejn i 9 måneder !, Så kom Opel Rekord A to år efter en B model med en anden grill, og runde baglygter. Med Rekord C og D modellerne blev de så dygtige at de med forskellige fronter og bagplader kunne forsyne bilerne med navne som Opel, Vauxhall og Holden. Det var endda mere hysterisk i USA. Så et sats på en GM legetøjsbil midt i 1960´rne har bestemt ikke været salgs strategisk fornuftigt. Både Dinky og Corgi Toys havde også modellen, og opgav den. Men det har været det bil tekniske interessante for den virkelige bil der har trukket.

    Jeg har et par stykker af modellen, og er som sådan ikke hooked på den. Et eller andet sted er den bare stor og klumpet. Jeg synes ikke at Mercedes-Benz pagode modellen, eller Mercedes O bussen står i skyggen af Oldsmobilen hvad det tekniske for en legetøjsbil angår. Men det kan jo være mig der er gal på den. Jeg er generelt ikke til mange andre USA biler end 1953 Chevrolet, 1955 Thunderbird, 1959 Chevrolet, 1965/66 Mustang, og Chevrolet Corvair serie II og årstallene er faktisk vigtige. Jeg er egentligt heller ikke til Mercedes Design, men nok i højere grad til Citroën, men den fik Tekno jo ikke lanceret.

    som svar til: VERDENSMESTER BILEN — VW – 17,feb. 1972 #83826

    Jeg har aldrig rigtigt kunne li 1302. Boble snuden passer ikke til forruden.. Men så kom min drøm i 1973, 1303 Big mosgrøn metallic, med beige indtræk og 1,6 motor…. Så den til lanceringen hos VW… WOOOIII … Da jeg så fik en UFF bvader ik noget for mig. Dejligt stor bagagerum foran. Jeg kan være der med klappen lukket, eller omregnet til to kasser øl, og to kasser vand af de gamle flaske typer + det løse. Ikke dårligt. Sådan en 1303 kører jo som en forhjulstrækker. Lad mig straks få en gammel dags boble, med blik over alt, og som overstyre, så man ved hvor man har den. Det var også den der blev ved til 2003. 😉

    Har et lille foto ved hånden — 1302 fra GAMA den er ikke så ringe enda… Findes i flere farver 1:43… De lavede også en i 1:63 … 1303 havde de i 1:24
    De har dog været med siden 1946 – og jeg har en 1:30, 1947-53 brandmajor bil der mangler sirenen på taget.(den model er egentligt en KÖRA, fra 1938 støbt model. Man måtte gå over til blik i 1940 grundet forskellige rationeringer. GAMA overtog i 1947/48)… Og nogen omkring 1960 modeller ca. 1:48

    som svar til: Nye biler i samlingen #83798

    MUNCH – det er vel overføringsmærker ? — Er det klistermærker kan man anvende noget så ufarligt som WD40, eller en anden tynd olie… Det er klart at man ikke skal sprøjte WD40 på noget med vinduer som man ikke kan pudse rene indvendigt bag efter. Men så kan man jo påføre den tynde olie med en pensel…. Den tynde olie opløser klistermærket og limen… Kan med fordel også anvendes på gamle syltetøjsglas.

    som svar til: New in the forum #83731

    Not all spanich — Dalia is the same as Tekno — JOAL is a copy car — and you can not exthance parts Tekno-Joal.. They dont fit…

Viser 25 indlæg - 1 til 25 (af 1,724 i alt)