Hans Jørgen Wagner

Forum-svar oprettet

Viser 25 indlæg - 1 til 25 (af 1,613 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • som svar til: LION-CAR , made in denmark #77923

    Skal vi lige slå en krylle på denne historie… Jeg har nemlig talt men en jovial herre med navnet Knudove Jørgen Molberg, og hans far, Freddy Jørgen Molberg er den spillerbrik vi skal have fat i, i spillet om LION der IKKE er Tekno. Og vi skal lidt omkring ude på Amager, i København og Kalundborg mv…

    TOBI starter i 1949 og lancere i 1950 en lastbil magen til Tekno modellen eller omvendt. Så laver de den af plastik, men dek gør LEGO også så den fabrikation stopper der. TOBI fortsætter med bilhjul afbalancerings aperater, og eksistere formentligt endnu eller er overtaget af anden virksomhed.
    Molberg bliver omkring 1946 ansat i virksomheden Jerolu bakkelit der har adr. samme sted som TOBI – Hessensgade 27… Der er et samarbejde hen over gårdspladsen. Jerolu flytter i 1952 og skifter navn til Jerolit.
    Molberg overtager værkstedsfaciliteterne og starter for sig selv.
    Nogenlunde samtidig er Kaj Christiansen gået ud af Langes Legetøj i vrede, og er startet for sig selv. Problemet er brandchefen der nedlægger forbud mod metalstøberi i de lokaler som Kaj Christiansen havde fundet til sin Vilmer virksomhed.

    Det er sådan at Kaj Christiansen finder på modellerne, men arbejdet med at fremstille forme og støbe værktøjer uddeligere han til —- MOLBERG —- Freddu Jørgen Molberg ændre efterhånden virksomhedens navn til Molbergs Værktøjsfabrik. Og da Vilmer ikke må støbe i sine lokaler er det nok ikke helt forkert at antage støberiet henligges til TOBI og/eller Molberg i perioden indtil Vilmer etablere sig i Kallundborg. Vi ved det ikke men det kan vi nok antage — FORDI – Lambretta scooter modellerne er Molbergs værk og dem vil Vilmer gerne have med i programmet, derfor støbes de med Vilmer i bunden. De er blot altid støbt og færdig produceret og pakket hos Molberg, siden 1954 hjemme i kælderen i villaen i Vanløse. Den har været i produktion frem til 1962 men fra 1958-62 måske som stjerne legetøj ?

    Helikopteren er tidlig nok 1955/56 (Molberg i bunden)– Massey-Ferguson traktoren nok 1956/57 (Molberg og LION i bunden)– Begge i prod. til 1968 — Vilmer overtager traktoren i 1968-70, og fra 1971-80 går den sammen med noget Vilmer til Fidart og Chico i syd Amerika.
    Mercedes racerbilen formodet at være fra 1957/58 som ren LION model.. Taunus FK1000 er forsynet med blinklygter foran og på siden derfor nok ikke tidligere end den virkelige bil (LION i bunden) 1960/61-68…
    Alt legetøjet blev samlet malet og forsynet med mærker hjemme i villa kælderen helt frem til 1968…. Det var husets frue, en dame til og sønnen der stod for det arbejde. Det blev solgt gennem Grossist, Poul Andreasen, Lyngby.

    OG — Vilmer støbeformene, alle uden undtagelse er fremstillet af Molberg. (ikke modellerne men værktøjet til at støbe i) Samtlige Vilmer biler mv. var at finde i æsker på Molbergs værksted. Alt er desværre gået tabt efter et tyveri.

    Freddy Jørgen Molberg får en hjerneblødning i 1968 og må stoppe sit virke. Vilmer overtager sansynlig resterne, og dermed også traktoren, der optræder i samme vindues æsken men med VILMER navnet på. Vilmer lukker i 1970, og sælges til syd Amerika. hvor traktoren fortsætter til 1980, men desværre ofte af dørligt støbegods med Zinkpest tilfølge.

    Hans Jørgen Wagner

    som svar til: Dinky Caravelle forlader reden #77814

    Looks like Amsterdam 😉 or Delft I think…

    som svar til: Mystisk ‘Tekno’ 401 Flyvende Fæstning #77812

    Nu må du ikke hænge mig op på årstal… Tror faktisk også at PF har det i en artikkel ? Tekno havde ikke rigtigt salg i de tre fly fra 1940 så de stoppede produktionen. Det har været omkring 1950… Stula tog så prod. op men nu uden Tekno navnet. Der var imidblertid efterspørgelse på de tre fly især i Sverige. SÅ Tekno hentede sine værktøjer tilbage, gravede navnet frem i formene igen, og fortsatte selv en produktion frem til omkr. 1964… En af grundene var at især Sverige havde modtaget nogen flyvende fæstninger ombygget til transport/fragt/godstransport og post fly efter krigen… Vi havde også een i DK. som transport fly.

    Dermed være sagt at din flyver er lidt sjælden – kun produceret et lille årstid.

    som svar til: Opdatering af Teknosamleren #77163

    yeeep Bertel

    som svar til: Opdatering af Teknosamleren #77146

    Det står tydeligt, men måske var den gamle side mere elegant….
    Jeg formoder den slags opdateringer vil gælde alt i nær fremtid… Om lidt skal vi nok regne med at det eneste der dur er google chrome eller noget tilsvarende, hvis vi overhovedet skal kunne søge på noget. Bruges fx. Chrome ikke til søgninger så kan man ofte ikke åbne sider allerede idag.
    Alle disse opdateringer, af sikkerheds grunde er gået kraftig ud over en del hjemmesider om vores hobby, og sikkert nok også fx. Tekno-Vilmer siden, der nu skal findes på facebook, lagt op som pdf vidst nok….
    Jeg selv er for flere år siden blevet opfordret til at ændre min side hos google. Mine sider kan bare ikke direkte overføres til det nye system. Jeg vil selv kunne se mine sider, men pr. september 2021 er det slut for alle andre. Mens jeg prøver noget andet når tiden er til det, ligger jeg løbende opdateringer ud på facebook, som PDF, under filer i min gruppe … Talk about old toys and other collectibles … I skal være velkomne…

    Men det jeg egentligt vil sige er — Er der noget på ældre hjemmesider der ude på nettet, som man synes er vigtigt for en selv så er det NU der skal hentes filer ned og konverteres til et skriveprogram eller pdf, hvis der skal gøres forhåbninger om at siderne skal kunne ses lige om lidt.

    Jeg vil ikke sætte en skræk ud om den favre nye verden, blot oplyse hvad jeg har forstået. Jeg har forstået at det generelt handler om sikkerhed, så lige om lidt kan gamle computere heller ikke opdateres mere. Min er nået der til sidste år, efter kun 13 år ! ja — 13 — uheldigt tal, findes ikke på hoteller mv. Den brød sammen og skulle have en ny hard-disc. Den kunne ikke fornyes nok i forhold til de moderne sikkerhedssystemer, der senere skal bruges af bla. skat, borger.dk, banken mf. og også for at åbne hjemmesider… Ikke i dag, men løbende fremover med start i september 2021 fra Google. Min computer mand, sagde sidste år, at køb af brugt computer så burde den ikke være ældre end fra 2017/18… Jeg sidder bag en -IMAC G5 24″ fra 2008- Den virker jo endnu upåklageligt, men ryger til side som extern hard-disc i løbet af næste uge. Fruen har været så ødsel at hun har investeret i to nye Windows maskiner, så må vi jo prøve det igen 🙂 Peter der mangler smilies Hi Hi Hi
    Men måske der er en computer eller to der lige skal tjekkes om den kan sikkerheds opdateres. Eller om der måske er gode Corona tilbud nu hvor ting er åbnet igen…Husk forresten at de nye maskiner ikke har CD/DVD afspiller eller brænder… Skrive programmer skal købes på nettet med abonnement.. Jeg har ikke haft Sikkerheds programer siden 2002 for det er normalt med i en MAC, der også har et andet styre system, men det skal også købes med abonnement i dag. Det er smart, for så kan de hæve penge hele tiden, af alle de abonnementer man skal have, naturligvis alt afhængig af hvad maskinen skal bruges til.

    som svar til: Søger Volvo lad #77131

    Jeg har aldrig spekuleret over de baglygter Flemming… Er de sene eller tidlige ? og gælder de også for traileren ?

    Har disse to varianter for en Vilmer trailer. Ved IKKE om forskellene også vil gælde lastbilerne ? Men det vil jeg meget gernehave besked om — 😉

    som svar til: Tomte-Lærdal — varianter #77122

    Ja der er noget at gå efter hvis man vil…33-35 modeller
    Galanite saab tror jeg er Dinky ? De har nok selv moderniseret fronten uden at gøre den lavere, og uden at ændre bilens kofangere.
    Jeg ved ikke med de andre derfra ? Men jeg har en fornemmelse af at førehuse til Volvo Titan og Scania-Vabis er fra Tekno. Måske også Saab 99.

    De store Volvo er faktisk meget fine, – har selv VW boble de har fået designpriser .. Alskov mener jeg de er fra, og bestemt ikke kopi af noget.

    Tomte Biler skala 1:43 ca.
    Solido/Tekno Peugeot 403 Cabriolet
    Solido/Tekno Renault Floride Cabriolet
    Tekno Mercedes 180
    Vilmer lille åben lastbil
    Budgie VW Pick-Up
    Corgi Mercedes 190 SL
    Corgi Mercedes 300SL
    Corgi Land-Rover
    Corgi Jeep Forward Controle
    Corgi Bentley convertible
    Corgi Ford Thunderbied Convertible
    Corgi Toyota 2000 åben.. Anden grill fordi Corgi,Toyota og James Bond ikke tillod Tomte brugen af bilen.
    Dinky VW 1300
    Dinky Ford Vedette (matford-fransk)
    Dinky Desoto/KEW-Dodge lastbil — (det var sådan en Dodge så ud da Tekno og Vilmer startede med at lave alle dem der kaldes Dodge idag !)
    Dinky Sunbeam Alpin convertible
    Dinky Chevrolet El-Camino Pick-Up

    Så var der
    Nacoral Volvo 145 — Det vidste jeg ikke 😉
    Lesney-Matchbox King Size Leyland/AEC Lastbil

    Generelt er alle bilerne udgåede når Tomte tager en produktion op. Men Leyland Tipper Truck var faktisk i produktion hos Matchbox da Tomte også fremstillede den. Det samme må gælde Corgi Land-Rover modellen, som jeg ikke tror Corgi slap fra model listen.

    Usikker med —
    Opel Rekord P1 Tekno ?
    Racer Dinky ?
    Renault 16 — Corgi ?
    Dexta traktor Corgi ?
    Renault 5 Corgi?
    Jaguar D-type Solido/Tekno ?
    Datsun 240ZC Coupé Corgi ?
    Citroén ID/DS Cabriolet ?
    Renault 12 ?
    VW Politi ?
    Jeep ?
    Alfa Romeo P33 ?
    Brandbil ?
    Lokomotiv ?
    Passager togvogn ?
    Åben godsvogn ?
    Traktor/Lastbil trailer ?

    som svar til: Tomte-Lærdal — varianter #77064

    De er så ens som at de er de samme —- 😉 Er helt sikker på at Tomte har købt tilladelse. Vilmer bilen er bare rettet lidt til, ved ladet, og så er Tomte hjulene lidt større, derfor er den lidt højere. Den overtog pladsen efter en Dinky “papegøje næb” Desoto/Dodge
    … Forresten så er VW Pick-Up modellen fra Tomte en kopi af Budgie modellen nu vi er ved papegøjerne… ;-)..

    som svar til: Tomte-Lærdal — varianter #77059

    Så er der lige en Mercedes-Benz 180 fra Tekno….
    Jeg har også biler fra Solido og Corgi men de er ikke øverst i kasserne.

    Attachments:
    som svar til: Corgi Toys katalog fra 1966. #76996

    Yeep – De gamle kataloger erlidt sjova at kikke i… Jeg er personligt vild med de fantastiske tegninger der ofte er især på forsiden. Det kom Tekno aldrig med. Det var nok mest Corgi, Matchbox og Dinky samt Märklin der havde det…. DUX havde gode forside til sættene, lige som Technofix æskerne woooiiiiii og så åbnede man æsken æææææooooiiii 😉

    som svar til: Austin A40 #76792

    Bertel — jeg bruger en gammel single kogeplade og/eller et gammelt strygejern. Kogepladen kan samtidig anvendes som fast underlag for opretningen. Jeg ved ikke hvordan det er med varmepistolen ? Men jeg har lykkes med at rette noget op uden af malingen har taget skade. Det var vigtigt på en flot bil, og det lykkedes alså. Jeg ved ikke om en varmeblæser kan være for hård ved lakeringen ?

    Kunsten er ikke at varme for meget, og ikke at varme for lidt. Jeg har for sjov taget min bunsenbrænder for at se hvad der sker… Man kan ikke se det, man kan ikke mærke det men plusli splatter det hele sammen hvorefter bilen kun er til omsmeltning.

    Alså opvarmning til materialet kan bøjes (bliver plastisk) ikke mere end det, og så holde varmen der konstant. Eller varme rette, varme rette osv. stille og roligt uden at stresse.

    Min erfaring er .. brug træværk tøj. Pinde lister osv. frem for metal værktøj. En papegøjetang er god men man skal virkeligt passe på ikke at klemme for hårdt, for så kan støbematerialet springe, lige som var det glas. Tangen bør måske også være varm for ikke at aflede varmen fra det der skal rettes op.

    som svar til: Austin A40 #76786

    Det kan måske godt betale sig at samle lidt sammen til flere biler… Men en rude til en Corgi A40 ligger på 5 euro i Holland… De sælger iøvrigt også Tekno 720 Opel P1 i ny udgave, og mange andre genoptrykte biler som færdige og som samlesæt.

    Jeg har handlet nogen Matchbox dele der — ingen problemer med dem.
    —modelcarparts— Har ind i mellem tjekket priser fra Dinky Club parts, der også har dele til alt muligt. Det er nærmest samme priser. Hvordan forsendelse, og Told regler et til England i dag ved jeg ikke præcist ?

    som svar til: Renovering av Tekno Volvo Trekkvogn #76711

    Jeg har ikke sådan en anhænger — men flere af de gamle — Afstanden fra bagkanten, må vigtigst være til aksel centrum… ud fra at skærm hullet skal passe til det hjul der sidder på akslen… Den afstand har du i beslaget der allerede sidder på traileren… Sætter du så et lastbil hjul på akslen, og holder et lastbil dæk præcist på vognkassen udv. så har du buen når du tegner langs dæk kanten…

    Jeg mener at trailer og bil er fastmonteret. Så der er ikke støtteben på. Urværksbilen har tre trailere at bytte om med.

    MEN…. Er der ikke forskel på traileren inden under ? Der hvor den sidder på lastbilen. Når den gamle trailer er monteret på en Volvo eller Scania, kan trækkeren så dreje nok ? Eller husker jeg forkert ?

    som svar til: NORSKE LEKER 1930-70 #76703

    Ja de ved godt hvad de skal have for det hos staten — MEN skal der betales Dansk moms af beløbet (i så fald er det beløbet uden Norsk moms) Og husk endeligt at du kan trække Norsk moms fra på selvangivelsen…..

    som svar til: Spørgsmål til alle i kloge folk #76650

    Ja det jo det… Men min Scania er nu god nok og har været udsat for leg og af den grund er kofangeren brækket af… MEN når der laves foto sammenligninger,så gør det ikke så meget de går i stykker — Det er jo sådan set bare endnu et minus i bogen i forhold til Tekno modellen 😉 Nå! men det var nu også bare for sjov. Og med en foto serie kan man een gang for alle bevise forskellen incl. alle de forskelle der iøvrigt dukker op under arbejdet. Jeg synes det er sjovt, eller hyggeligt, at sidde og nørkle med, især i sammenligning med andre der har skrevet om emnet, men uden at se hvad de lavede eller skrev om. Jeg skal jo også have fat i et par Joal modeller og jeg mangler også en af Monza varianterne. En venlig samler ude fra verden har sendt mig lidt billeder af en mindre Monza fra Guisval,-76mm lang eller noteres som skala 1:64. Den kan iøvrigt ikke åbne til motoren.. Guisval lavede også en MG1100 der som Tekno modellen kunne åbne foran.. Men igen en lille model. så sammenligning er omsonst i de tilfælled, for der er som sådan ikke kopieret noget, men man har måske kikket efter. Men det er meget morsomt at nørkle med de modeller….

    som svar til: Spørgsmål til alle i kloge folk #76640

    jo måske… Jeg har fundet en pæn bil — Ikke købt den — Mangler højre dør. Så det var bare hvis nu en dør kunne findes… Tænker lidt over det. Havde en tanke om at lave en sammenligning mellem den og Tekno lige som jeg har gjort med andre biler…

    Alså det betyder jo ikke alverden for at lave sammenlignings fotos, Der kan man nok undlade at lave fotos af den side hvor døren mangler — meeeeen bedre med en dør.

    Har en Scania med trailer fra Nacoral der mangler kofangeren…. Det er straks værre for det ses jo tydeligt.

    som svar til: Transfers. #76624

    Jeg har ikke den store erfaring i det…. MEN, en gang skulle jeg fjerne nogen mærker fra en Hyster. Det gjorde jeg med bagenden af en tændstik, et viskelæder, og sluttede af med at polere med voks…

    En anden skulle også have fornyet et par overføringsmærker. Jeg havde fået fat i nogen gamle original mærker. Der blev overfladen gjort grundigt ren, og de nye mærker blev sat oven på. MEN DET KAN MAN KUN MED ORIGINALE MÆRKER, de nye reproducerede mærker har nogen små forskelle (lige som mine æsker) fordi man ikke ønsker at deltage i fup renoveringer der sælges som originale over internettet….. og det har jeg fra hestens mule om man så kan sige, og det kan man iøvrigt også se hvis man kikker grundigt efter.

    som svar til: Spørgsmål til alle i kloge folk #76622

    Desværre Flemming — Det sidder på min gamle lastbil der venter på renovering 😉 —

    Men er der nogen der ved hvor man finder en dør til en Nacoral ? – Volvo –

    som svar til: Spørgsmål til alle i kloge folk #76617

    MIN BIL VAR —- Den tyrkisblå (lyse) uden tekst – samme farve bund, bil og trailer.
    Jeg havde en rød scania med trailer som min nye lillesøster på små 5 min. pillede totalt fra hinanden i 66… Den blev aldrig til bil igen.. Efter nogen knurreren gav den gamle efter og købte et nyt lastbil sæt til mig og det var den råhvide Volvo og trailer med den lyseblå bund og ruff. Den gamle røde scania var ude, om ikke andet så ude af Ankers Legetøj i Holbæk. Har den endnu men lidt overmalet, sån lidt over det hele.

    Jeg tror den med hammerlak er serie 2. det forekommer mig at andre fik lastbiler efter mig og det var dem med tekst på…

    som svar til: Nye biler i samlingen #75951

    UHA UHA fine sager der… Sådan et gammelt Märklin VW brød har jeg også, i samme farvet…. Den er 2-3xmere værd end et reklame brød fra Tekno… Uha UHa — pas på den — Fin samling der…

    som svar til: Stor samling Tekno til salg #75756

    Tjek div. salgs grupper på facebook.. Der er forskellige der virker ok… fx. gammelt legetøj over 30 år… Tjek det ud… Der er også nogen der direkte går på Tekno osv. Nu skriver du mekanik.. Tænker ingeniør sæt ? Og det går måske mindre godt på Tekno sider der mest er til biler, og aller mest lastbiler … Men jeg vil anbefale dig at tjekke nogen af Facebook grupperne…
    Du kan vælge først til mølle handler… Men skriv det tydeligt hver gang…
    Eller budrunde handler, der er som auktioner.. Ofte 24 timer fra første bud— Det går “sku” hurtigt og mobilpay så er det hele ovre på et par dage hvis der er nogen der byder…

    som svar til: BUS 850 — SMH #75573

    Præcis Kim— Har overvejet om bogen var værd at købe… Og det ser den ud til at være.. Tak for den info… SMH arbejdede sammen med Büssing, der endte med at eje 51% af aktierne.. De solgte både Büssing lastbiler og busser, klargjorte Peugeot og Wardburg for importørene og jeg så på nettet nogen fabriksbilleder. Det lignede militær Dodge power wagon i lange baner – i såfald er der klargøring for SMC der var Dodge importør den gang — OG Axel Semler grundlægger af SMC, var fra Odense og iøvrigt stor aktionær i Dansk Metal- og Autoindustri (Joker Bilen) så det er jo ikke helt umuligt…

    Ja jeg er sikker på det er en specifik bus model. Om der har været aftaler med Volvo (Tænker på det store V i grillen) ved det ikke. SMH lavede en del Volvo centermotor busser uden grill fra 1952 men de havde et lidt andet design.Kunne tænke mig at det er frit efter den ide at nogen Tekno busser ikke har en grill, hvis de ikke er NESA EL-busser fra odense. — OG det er ikke den på side 16 — Forkert front også nederst på fronten. Men det er den model der er på de sidste to fotos — 1954 modellen.
    SMH Smith, Mygind & Hüttemeier blev til Nordisk Karosserifabrik NK i 1956 – Kunne måske være forklaringen på at navnet forsvinder i bunden af Tekno busserne ?

    Jeg må hellere købe den bog — 😉

    som svar til: BUS 850 — SMH #75559

    Busser blev i DK lavet som karrosserier på andre bilfabrikkers chassiser. Man brugte træ rammer beklædt med blik. Efter WWII begyndte man med metal rammer beklædt med blik.
    Som med lastbiler og tankbiler var det også et problem at få en bus vægt ned, så den måtte bære mere end den vejede i egenvægt.
    Annoncen fra Ingeniøren, i artiklen om bus nr. 850 synes at forklere en del om hvorfor netop den bus blev valgt som Tekno bil. Det er muligt at Spon har glemt det lidt. Jeg ved det ikke ?

    Annoncen forklare at SMH byggede bus karrosserier efter et Svensk patent, der skulle lette vægten betydeligt for selve bussen. Man anvendte lukkede stål profiler ( de er stivere og lettere end fx. T profiler) og beklædte siderne med aluminium, som jo er væsentligt lettere end jernplader…. SMH havde leveret busser i 1953 til mange vognmænd, Odense Bytrafik og hæren… Vi har alså en ny måde at lave en bus på, en måde der blev den måde en bus blev bygget på fremover, med nye materialer der også blev standard indtil man fandt ud ad at bruge plastik og andet kunststof.

    Jeg synes faktisk at vi har med en spesifik bus at gøre. At den er fra SMH. At det ikke nødvendigvis er en Volvo, men en lille Dansk SMH bus, med en relativ stor betydning.Bussen i ingeniøren er sansynligvis en af de første fra 1953. Hvor de fotos jeg har vist tidligere er af 1954 modeller som er magen til Tekno modellen.

    som svar til: Projekt Lion Ford FK 1000. #75502

    Nemlig og ser du godt efter så sidder lygten på en større forhøjning på LION bilen der dækker over det aflange hul der ellers var en afviservinge i… Man stemplede simpelthen ikke hulle ud på de virkelige biler, til at begynde med. Senere blev forhøjningen jævnet ud… Kikker du godt efter er der også små forhøjninger lige under A-stolperne på LION bilen… Blinklygte… Den gang var det iøvrigt kun Danmark der havde lov for sideblink.

    Den endelige lov for blinklygter på alle biler, også gamle biler trådte ikraft i DK i 1969….

    som svar til: Projekt Lion Ford FK 1000. #75494

    Perfekt med forlygterne… Der er to typer lygter på Forden… De tidlige modeller havde fluoserende lygter fra Vilmer lastbilerne… De senere havde klare lygter.

    Kan godt li at du har malet blink på siden… Det er præcis det den har (også lige under A-stolpen) hvilket siger noget om produktions start for den mpdel. For i virkeligheden fik bilen først blink med 1961 modellen, lige som VW bilerne iøvrigt, så som legetøj kan den ikke være tidligere end 1961, selv om at nogen ude i verden gerne vil gøre den ældre. 😉

Viser 25 indlæg - 1 til 25 (af 1,613 i alt)