Teknobiler og andet gammelt legetøj › Fora › Teknobiler › 418 — VW "den røde løber" type 1
- This topic has 3 svar, 3 stemmer, and was last updated 6 months siden by
Hans Jørgen Wagner.
- ForfatterIndlæg
- oktober 18, 2016 kl. 23:19 #36946
Hans Jørgen Wagner
ParticipantDen første rødeløber model. Er der nogen der ved hvornår den kom på markedet ?
I Tekno bogen beskrives alle VW rugbrødene som værende fra 1953-60. Det er de jo nok ikke alle sammen. Og der var jo kommet en ny model i 1958-59.
Den røde løber har givet vis været med tidligt, og iflg. ham jeg arbejdede sammen med for længe siden, så havde de i tæppe forretningen og i bilerne, altid rigeligt af disse tekno biler. Men hvornår kom modellen egentligt.maj 4, 2025 kl. 08:42 #102408CB
ParticipantHej Hans Jørgen,
Jeg kan se, du i 2016 spurgte til Den Røde Løber modellen af Teknobiler.
Det var min morfars tæppebutikker, så det var ham, der fik dem lavet.
Mvh. Clausmaj 4, 2025 kl. 09:13 #102409Flemming Rasch
ParticipantHej CB
Det var faktisk ikke det HJW spørger om
Men god oplysning det var hvornår Den røde løber VW kassevogn kom på markeds??maj 16, 2025 kl. 10:24 #102561Hans Jørgen Wagner
ParticipantHej Claus – Jeg har først lige set din besked. Det var da en god oplysning. Kom endeligt med flere historier om bilerne, og forretningerne og din morfar. Det er altid interessant at få noget baggrundshistorie om legetøjet. Særligt legetøj i 1950-60erne har store aner fra virkeligheden både hvad angår designet og det der reklameres for. Det skyldes sansynligvis os der var slutbrugere kun ville ha noget der lignede det der kørte ude på vejen. OG så havde vores forældre det vidst på samme måde…. Så baggrunds historier er direkte guf for samlere, særligt for os der er vilde med historien. 😉
Men hvornår udkom bilerne egentligt? Det var bare fordi jeg var nysgærig i produktions tiden.
Reklamebilerne er nok ikke udkommet alle sammen i 1953 og de har nok heller ikke eksisteret frem til 1960 alle sammen. Der er mange reklamebiler og vi kan naturligvis ikke sætte årstal på alle, men nogen af dem kunne der måske findes årstal for, og det kunne være den røde løber.
Tekno købte lak hos Dansk Farve og Lak fabrik så man kunne måske gætte sig til årstal på den. Man kunne måske også gætte på biler til Falck og Zonen fordi Tekno altid har haft aftaler med dem, og den med det hvide kors “datidens officuelle mærke for ambulance” (der ofte mistolkes som rødekors!) er sikkert kommet med i den pulje.
Sådan er der flere man kan komme med kvalificerede gæt på. Andre kan man måske gætte årstal på fordi de er funde i æsker i særlige farver. Samme æsker findes i forskellige farver, men fx. Mecline i Norge udkom kun i orange æsker. Men den æske kan vi så sætte en tid på hvornår der er garanti for at den æske er udkommet senest. En anden lidt anderledes æske viser en VW Pick-Up set forfra, den kan vi måske også gætte lidt på. Mange æsker har simpelthen serien noteret bag på med firma navne.
Den rødeløber er i sin egen æske og for hver model er den æske ens fra start til slut, så vi har ikke noget at gå ud fra. Ingen ca. årstal for hverken start eller slut af den enkelte model. Vi kan se på bilernes hjul, men der er springet meget langt for den første model uden VW logo i kapslen og til den sene med VW logo. For anden version af VW rugbrødet kan vi tage første hjul med malet fælg, andet hjul med flad kapsel og hvid fælg og så kommer plastik hjulet. Her er der spring på 2-4 år der er til at håndtere. - ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.