Teknobiler og andet gammelt legetøj › Fora › Teknobiler › Blik biler
- This topic has 4 svar, 3 stemmer, and was last updated 6 days, 15 hours siden by
Flemming Rasch.
- ForfatterIndlæg
- januar 29, 2025 kl. 10:54 #100918
Flemming Rasch
ParticipantDer er talt en del om hvilken bil de er kopieret efter har læst at det evt skulle være Bedford men jeg faldt over dette foto af Opel Blitz det syntes jeg ligner rigtig meget på nær den delte rude
Attachments:
januar 30, 2025 kl. 11:30 #100924Peter Mose
ParticipantHej Flemming
Du kan have ret i, at blikbilerne kunne være kopier af Opel Blitz. Og dog ikke:
Både Bedford og Opel fabrikkerne var købt af General Motors. Og lastbilerne, som blev produceret i 30’erne var på begge fabrikker kopier af Chevrolet lastbiler. På Bedford fabrikken havde man i årene 1929 – 31 fremstillet Chevrolet lastbiler. Men med den økonomiske krise i 30’erne opstod der importbegrænsninger, og produktionen blev ændret til helt lokal produktion, både i England og Tyskland. Og bilerne blev tilpasset de lokale normer. Og der blev også små synlige forskelle.
En er ventilationsribberne på motorhjelmen. Opel Blitz beholdt de lodrette ribber. Men på Bedford blev de vandrette. Se foto, lånt fra J-bog, “Bedford lastbiler i Danmark”.
Teknos blikbiler har vandrette ribber, så det må være en Bedford, som er forbilledet.
Mvh Peter MoseAttachments:
januar 30, 2025 kl. 21:49 #100931Flemming Rasch
ParticipantHej Peter
Tak for respons 👍 ja det er rigtig at de begge to er GM biler fedt med de små forskellefebruar 2, 2025 kl. 21:24 #100959Hans Jørgen Wagner
ParticipantOG skal vi så også tage den een gang til…. Tekno havde aftale med Falck om eneret til Falck navnet på de røde blikbiler…. Falck havde i 1936 indkøbt nye Bedford ladbiler, der i løbet af 1936 blev ombygget efter Falck´s specifikationer…. Alle bilerne blev leveret samtidig til de forskellige Falck afdelinger landet over i 1937…. Det morsomme er så at Tekno blikbilerne udkom samtidig i 1937 sansynligvis efter aftale med FAlCK mon ikke? Så Bedford… Falck har stadig en enkelt tilbage og den ruller på vejen hver sommer.
Bilerne tog oprindeligt udgangspunkt i den Amerikanske Chevrolet ladbil fra omkring 1932. Både Opel og Bedford udviklede dog væsentligt selv på fremtidige chassiser og motore. De nye modeller fra begge virksomheder med delvist frembyggede førehuse var såledet stort set uden Amerikansk inflydelse. Man havde rykket motoren ud over forakslen, og førehuset delvist ind over motoren. På den måde kunne de nye ladbiler i 1935 med samme længde som forgængeren fremvise et længere lad til transport af gods.Noget helt andet er at der er forskel på forlygte monteringen Opel på skærmen og Bedford på siden af køleren.
Noget tredie er at Opel Blitz fra 1930erne og hele vejen til Olsens flytevogn kun findes med tvillinghjul, hvor imod Bedford var at få men single hjul til 1959, hvor man lancerede en lidt mindre model (dog større end Ca modellen)
Som noget fjerde så blev både Opel Blitz og Bedford samlet i København på GM samlefabrikken…
Alderspræsidenten kører forest. Man har også en Blitz lige under 70km ..Med tvillinghjul.. Og man kan fornemme størelsen på datidens mellemstore lastbiler der svarede til en 35 år nyere Ford Transit. Der er sket et eller andet siden da.
Det kan måske tilføjes at Bedford modellerne fik rund køler i 1939. Et design der holdt til den nye og endnu mere fleksible Bedford A-series dukkede op i 1953.
- Dette svar blev ændret 1 weeks, 1 days siden af
Hans Jørgen Wagner.
- Dette svar blev ændret 1 weeks, 1 days siden af
Hans Jørgen Wagner.
- Dette svar blev ændret 1 weeks, 1 days siden af
Hans Jørgen Wagner.
februar 4, 2025 kl. 11:30 #100990Flemming Rasch
ParticipantHej Hans Jørgen
Mange tak for dit indlæg om Bedford og Opel Blitz
God læsning - ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.