Teknobiler og andet gammelt legetøj › Fora › Teknobiler › Træk på alle fire
- This topic has 7 svar, 4 stemmer, and was last updated 11 years, 1 months siden by
Hans Jørgen Wagner.
- ForfatterIndlæg
- december 31, 2013 kl. 00:23 #19996
Anonym
InactiveSå er urværksbilerne fuldtallige.Den grønne efterløber International
Transport, havde jeg erhvervet mig som en del med flere mangler.
Den var blevet malet sort i fronten som dækkede det svenske & danske flag, og den sorte farve sluttede først ved transport decalen.
Efter en del pudsning kom jeg i bund, min kone har produceret et par
nye støtteben, da begge låger manglede og de er også erstattet.
Jeg fik hjælp til farven fra Hobbystalden St.Heddinge, Humbrol metalgrøn nr 50 kan sagtens bruges lige netop til denne model, evt
også for at dække småskader, blot en ide.
Peter Frandsen hjalp med nye flag decaler, jeg har bibeholdt de originale transport decaler på siderne, de er rimelig intakte,
så godt nytår for det til Peter.december 31, 2013 kl. 18:02 #20002peter frandsen
KeymasterHej Ib
Flot samling af en noget sær bil synes jeg. Men du har da fået det bedste ud af noget skrot.
Godt nytår til dig og I andre også.
mvh
Peter
december 31, 2013 kl. 18:52 #20004Hans Jørgen Wagner
ParticipantHej IB og alle andre :
Og Peter – Jeg har lige læst din tråd. Det er et godt forum, og en super god side du har lavet. Mht. til priser, så skal det jo også hænge sammen med modellens verdi. Om det så skal gøres op i kr. eller hobby verdi. Bliver ting for dyrt, prøver nogen af os selv 😉 Godt gået bla. med decalerne…
Tilbage til Urværksbilen — Fin samling.
Jeg nørder jo lidt, og har fundet nogle underlige Amerikanske urværksbiler De er fra 1937 – 1939, så måske urværksbilen allerede var på tegnebrædtet den gang ? men er stoppet pga. krig og måske pladsmangel. Og så er der lige vores egen Røde Orm— DSB bussen der kørte Valby-Køge.
NÅ Kødgryderne kalder og “koken” skal arbejde — GODT NYTÅR
mvh. Hans Jørgendecember 31, 2013 kl. 22:14 #20012Anonym
Inactivejeg har også fundet nogle fotos af modeller som kunne ligne en rigtig forgænger til urværksbilen, især da der kommer en epoke med strømlinede lastbiler, busser og trækkere, så en hybrid mellem ovenstående inclusive en tillempet front som en britiske Scammell
scarab, og ja, sær ser den ud, jeg har aldrig haft den i min tidligste
legealder, men kun set den hos samlere samt i Tekno bøgerne.
Der er jo også et par blik urværks personbiler fra Tekno, og det er vel det.Jeg har de her , fordi de passer til den tidsepoke jeg samler, den slutter ved Ford Mercuryjanuar 1, 2014 kl. 17:43 #20015Hans Jørgen Wagner
ParticipantHej IB :
Den tre hjulede Scammell Scarab Mecanical Horse model som du nok tænker på er desvære først kommet på gaden fra 1947 lokalt i England. Den kan derfor ikke have været inspirations kille til Tekno urværksbilen, der lokalt i Danmark kom på gaden allerede i 1946. Man ville også meget lettere kunne fremstille en trehjulet model der kun skulle dreje med et forhjul, frem for det relativt avancerede system som urværksbilen er forsynet med.
I USA midt i 1930´rne fremstillede man de mest mærkelige og fantasifulde lastbiler, i hvad man opfattede som vildt aerodynamiske designs. Jeg tror mere på at disse køretøjer har været til stor inspiration hos Tekno. Og jeg tror man har manglet produktions plads, til fremstilling af de nye produkter man havde klar allerede omkr. 1940. Derfor er de nye Tekno modeller fra 1946 – 47 uden undtagelse, før krigs modeller, der simpelt hend har ligget og vendtet på fred.
Andre Tekno Blik biler, bortset fra brandbilerne, er vel igrunden Schuco kopi biler.
mvhHans Jørgen
januar 1, 2014 kl. 22:29 #20016Ole Andreasen
ParticipantHej Alle Blot en vild tanke: Det bemærkes, at produktionnummerne på Urværksbilerne er henholdsvis 450 (uden motor) og 451 (med motor)
Da de øvrie enheder i serien: Fiskeanhængeren/Intern.Transport samt de to åbne trailere har produktionsnumrene 453, 454 og 455 kunne man måske få den tanke, at der var noget andet på vej eller noget andet i støbeskeen med et produktionsnummr 452 !! Kunne man tænke sig, at det var en persontrailer a la. Valby “Røde Orm” MVH Ole Ajanuar 2, 2014 kl. 00:25 #20036Anonym
Inactivehej alle
I har ret, modellen til urværksbilen kan sagtens være efter en af de nævnte strømlinede USA kørertøjer.
Jeg ved faktisk ikke om Tekno har efterladt sig brugbart arkivmateriale, det kunne være på et erhvervsarkiv, men også ekspl
Rigsarkivet, eller en privat aflevering fra feks Sigumfeldt til et
arkiv, måske er det hele gået til.januar 2, 2014 kl. 00:30 #20039Hans Jørgen Wagner
ParticipantHej Ole :
Ja den ville være oplagt, og jeg forstår egentligt ikke at man ikke smækkede sådan en ud af blik. Lego lavede en kæmpe stor en af træ. Den der kunne ligne af Røde orm busserne er den første fra 1947. Daværende verdens største bus. Den er dansk bygget på Leyland teknik, og der blev kun lavet den ene.De øvrige var langnæsede Büssing biler der havde lidt færre passager pladser. Men jeg tror faktisk at det er førkrigs bilerne der har inspireret. Især den som er foto 5 af denm jeg sendte med d. 31… også fordi forhjulene er dækket til. og der er svag aftegning af kølergrill i V form foran. Måske kun nr. 450/451 alså trækkeren, har været klar og ligget i venteposition i 5-6 år inden produktions start ? NÅ ! men det er rene spekulationer 😉
mvh Hans Jørgen - ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.