Træk på alle fire

Teknobiler og andet gammelt legetøj Fora Teknobiler Træk på alle fire

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #19996
    Anonym
    Inaktiv

    Så er urværksbilerne fuldtallige.Den grønne efterløber International
    Transport, havde jeg erhvervet mig som en del med flere mangler.
    Den var blevet malet sort i fronten som dækkede det svenske & danske flag, og den sorte farve sluttede først ved transport decalen.
    Efter en del pudsning kom jeg i bund, min kone har produceret et par
    nye støtteben, da begge låger manglede og de er også erstattet.
    Jeg fik hjælp til farven fra Hobbystalden St.Heddinge, Humbrol metalgrøn nr 50 kan sagtens bruges lige netop til denne model, evt
    også for at dække småskader, blot en ide.
    Peter Frandsen hjalp med nye flag decaler, jeg har bibeholdt de originale transport decaler på siderne, de er rimelig intakte,
    så godt nytår for det til Peter.

    #20002
    peter frandsen
    Keymaster

    Hej Ib

    Flot samling af en noget sær bil synes jeg. Men du har da fået det bedste ud af noget skrot.

    Godt nytår til dig og I andre også.

    mvh

    Peter

    #20004

    Hej IB og alle andre :
    Og Peter – Jeg har lige læst din tråd. Det er et godt forum, og en super god side du har lavet. Mht. til priser, så skal det jo også hænge sammen med modellens verdi. Om det så skal gøres op i kr. eller hobby verdi. Bliver ting for dyrt, prøver nogen af os selv 😉 Godt gået bla. med decalerne…
    Tilbage til Urværksbilen — Fin samling.
    Jeg nørder jo lidt, og har fundet nogle underlige Amerikanske urværksbiler De er fra 1937 – 1939, så måske urværksbilen allerede var på tegnebrædtet den gang ? men er stoppet pga. krig og måske pladsmangel. Og så er der lige vores egen Røde Orm— DSB bussen der kørte Valby-Køge.
    NÅ Kødgryderne kalder og “koken” skal arbejde — GODT NYTÅR
    mvh. Hans Jørgen

    #20012
    Anonym
    Inaktiv

    jeg har også fundet nogle fotos af modeller som kunne ligne en rigtig forgænger til urværksbilen, især da der kommer en epoke med strømlinede lastbiler, busser og trækkere, så en hybrid mellem ovenstående inclusive en tillempet front som en britiske Scammell
    scarab, og ja, sær ser den ud, jeg har aldrig haft den i min tidligste
    legealder, men kun set den hos samlere samt i Tekno bøgerne.
    Der er jo også et par blik urværks personbiler fra Tekno, og det er vel det.Jeg har de her , fordi de passer til den tidsepoke jeg samler, den slutter ved Ford Mercury

    #20015

    Hej IB :
    Den tre hjulede Scammell Scarab Mecanical Horse model som du nok tænker på er desvære først kommet på gaden fra 1947 lokalt i England. Den kan derfor ikke have været inspirations kille til Tekno urværksbilen, der lokalt i Danmark kom på gaden allerede i 1946. Man ville også meget lettere kunne fremstille en trehjulet model der kun skulle dreje med et forhjul, frem for det relativt avancerede system som urværksbilen er forsynet med.
    I USA midt i 1930´rne fremstillede man de mest mærkelige og fantasifulde lastbiler, i hvad man opfattede som vildt aerodynamiske designs. Jeg tror mere på at disse køretøjer har været til stor inspiration hos Tekno. Og jeg tror man har manglet produktions plads, til fremstilling af de nye produkter man havde klar allerede omkr. 1940. Derfor er de nye Tekno modeller fra 1946 – 47 uden undtagelse, før krigs modeller, der simpelt hend har ligget og vendtet på fred.
    Andre Tekno Blik biler, bortset fra brandbilerne, er vel igrunden Schuco kopi biler.
    mvh

    Hans Jørgen

    #20016
    Ole Andreasen
    Deltager

    Hej Alle Blot en vild tanke: Det bemærkes, at produktionnummerne på Urværksbilerne er henholdsvis 450 (uden motor) og 451 (med motor)
    Da de øvrie enheder i serien: Fiskeanhængeren/Intern.Transport samt de to åbne trailere har produktionsnumrene 453, 454 og 455 kunne man måske få den tanke, at der var noget andet på vej eller noget andet i støbeskeen med et produktionsnummr 452 !! Kunne man tænke sig, at det var en persontrailer a la. Valby “Røde Orm” MVH Ole A

    #20036
    Anonym
    Inaktiv

    hej alle
    I har ret, modellen til urværksbilen kan sagtens være efter en af de nævnte strømlinede USA kørertøjer.
    Jeg ved faktisk ikke om Tekno har efterladt sig brugbart arkivmateriale, det kunne være på et erhvervsarkiv, men også ekspl
    Rigsarkivet, eller en privat aflevering fra feks Sigumfeldt til et
    arkiv, måske er det hele gået til.

    #20039

    Hej Ole :
    Ja den ville være oplagt, og jeg forstår egentligt ikke at man ikke smækkede sådan en ud af blik. Lego lavede en kæmpe stor en af træ. Den der kunne ligne af Røde orm busserne er den første fra 1947. Daværende verdens største bus. Den er dansk bygget på Leyland teknik, og der blev kun lavet den ene.De øvrige var langnæsede Büssing biler der havde lidt færre passager pladser. Men jeg tror faktisk at det er førkrigs bilerne der har inspireret. Især den som er foto 5 af denm jeg sendte med d. 31… også fordi forhjulene er dækket til. og der er svag aftegning af kølergrill i V form foran. Måske kun nr. 450/451 alså trækkeren, har været klar og ligget i venteposition i 5-6 år inden produktions start ? NÅ ! men det er rene spekulationer 😉
    mvh Hans Jørgen

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.