FERGUSON – ?

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #19638

    Er der nogen der kan give svar på hvorfor modellen blev rød ? Jeg tænker måske det udelukkende begrundes med at farven appelere mere til børn end grå ? Tekno´s produktions tid var 1950 – 1958 i den periode var en Ferguson grå. Harry Ferguson nåede at slos med Ford og vinde på det tidspunkt verdens største erstatningssum, og i 1958 indgå samarbejde med massey-Harris, og gå på pension. Masse-Harris var rød, og så vit jeg kan finde ud af, blev en ferguson ikke rød før samarbejdet. Omkr. 1957/58. Men der er relativt mange røde tekno modeller, at jeg tænker farven er kommet tidligere for disse, end for den rigtige traktor. SÅ ! – er der nogen der kender svaret for hvorfor tekno Ferguson modellen blev rød ?
    hilsen
    Hans Jørgen

    #19639
    Ole Andreasen
    Participant

    Hej Hans Jørgen.. Jeg har ikke noget svar på dit spørgsmål, men fandt lige et sjovt?? billede på Ebay.gb som jeg syntes passede godt i tråden! De originale farver er tilsyneladende ikke nok for alle 🙂
    MVH OLe A

    • Dette svar blev ændret 10 years, 11 months siden af Ole Andreasen.
    Attachments:
    #19643

    Hej ole .
    Nej man skal passe på der ude. Om den blå farve er original i virkeligheden ved jeg ikke. Fakta er at Ford og Ferguson samrabejdede, og havde dermed ensartede traktore, begge med hver sin version af Ford lastbil kølergrill fra 1940/41. Efter krigen ville Ford snyde Ferguson for brugen af Patenterne, men Ford tabte sagen. Jeg har set blå ford/ferguson men om de er i original farve er et spørgsmål. Ferguson kom i en periode i grøn, og i en periode i beige. En super model havde kobber farvet motor og gearkasse/bagtøj , og måske var der en rød diesel i 1957 eller også er det en Masey-Ferguson men stadig den gamle model. Men som Tekno model går den ikke rigtigt… 😉
    mvh Hans Jørgen

    #19649

    Hej Hans Jørgen og alle øvrige.
    Nu hvor emnet er Ferguson, er der lige en hjemmeside jeg vil vise. Johnny og Dorte som har siden, kender jeg i gennem knallert-forumet, og jeg har deltaget i alle deres knallert-træf. For uden Yamaha-knallerter har de nemlig en rigtig fin samling af landbrugsredskaber, som Johnny oprindelig startede som knækt ved at købe en grå ferguson for 500 kr. Den og meget mere kan ses på siden her under.

    http://www.dorte-johnny.dk/index.html

    MVH Kim B S.

    #20945
    Leif Nielsen
    Participant

    Hej Ferguson-Tekno-samlere.
    Jeg faldt lige over jeres diskussion om Tekno-Fergusonens forskellige farver. Jeg har selv en Mint-udgave med næsten alt udstyr også i Mint.
    Den er rød og det er formentlig den eneste farve modellen har haft ab fabrik, med mindre Tekno har giver USA-eksportmodeller andre farver.
    I England er der ikke, som i USA, tradition for glade farver på traktorerne.
    Den første prototype i fuld formatvar sort. En reminisens fra samarbejdet med Ford. En af de første traktorer Henry Ferguson beskæftigede sig med, var en ombygget Ford-T, der med et ombygningssæt kunne trække en plov. Og sort var jo den altovervejende farve på Ford-T.
    En upraktisk farve i landbruget, og Ferguson ændrede den endelige farve til grå, nærmere betegnet “Battleship grey” – altså samme maling som brugtes til de engelske (og danske) krigsskibe. Og grå var så Fergusons farve indtil efterfølgeren, den røde Ferguson 35 kom frem i 1956.
    Jeg ved ikke præcis hvornår Tekno startede med at lave Ferguson-modellen, et andet indlæg siger fra 1950. Altså længe før Ferguson 35.
    Tekno-modellen er ikke særlig virkelighedstro i detaljerne, det kan være en grå TE-20 eller 30 og det kan være en 35’er. (Jeg har selv en grå 1950’er, en rød 35’er og en ligeledes rød Ferguson 135 i fuld format). “Håndbremsen” eller “gearstangen” på Tekno-modellen er til at løfte redskaberne med, den ses ikke i virkeligheden.
    Jeg har i øvrigt også en full-size grå/rød Ferguson af første serie men uden typeskilt, men som på de Tekno-modeller, der er andet end røde, afsløres den røde bundfarve som regel, hvor der er skader i malingen.
    I bogen “Den grå slider”, Forlaget Motorploven, ser man i øvrigt på side 88 en række gamle, slidte Ferguson’er i alle mulige farver: Grå, rød, gul, blå…. og bare rustfarvet.
    M.v.h. Leif Nielsen

    #20946

    Hej Leif :
    Tekno ferguson modellen kom i 1950 og den var grå. Jeg har grå modeller og de er ikke røde inden under. Massey-Ferguson kommer som du ved af en fusionering af de to virksomheder i 1953. Massy-harris var rød, og da den grå Ferguson kom i en ny model blev den officielt rød mig bekendt.Tekno modellen har kun ændret farve ikke andet 1950 – 1958. Da man gik fra grå til rød hos Tekno har man slidt gamle allerede grå malede dele op. Den røde farve har været mere børne tiltalende, så det har sikkert været fornuftigt at ændre farve.
    Mig bekendt kom den grå Ferguson allerede i 1936. Ferguson og Massey-Harris gik sammen i 1953. Måske den gamle blev rød i USA ? jeg har set enkelte gamle røde, men de kan være malet om? Den gamle grå stoppede prod af i 1955 usa, og 56 i England og blev til 35 modellen. Den har sikkert været rød i USA og Grå i England.
    ( Ford beg- i 1939 og forts. til 1947 med Ford Ferguson modellen. Den er grå, grå/rød og er set i blå.) gule traktore er industri maskiner beregnet til intern transport, eller fejekost olign.
    Tekno Ferguson modellen er ikke god i designet. Men der er der ikke nogen af Teknos støbte biler der er før 1955. Lige med undtagelse af Ford V8 lastbilen, der faktisk ligner oki godt en 3-4 tons bil, MG tc, og Triumph går også an.Men det var jo legetøj og som sådan ikke med ringere design end mange andre, langt op i tredserne.
    Den rust farvede du nævner. Dem kører der stadig en del af, men de hænger oftest sammen med en lige så gammel vogn, der for det meste er grønlig. De køre med halm, hø og juletræer har jeg set. Det er da meget godt efter 60+ år i arbejde. Forresten står der en endnu mere rust farvet grønthøster på marken tæt ved mig. Dens ven er en ferguson i samme farve en gang om året 😉 De ligner ikke noget der virker men de køre hver år.
    Mvh Hans Jørgen

    #20947
    Leif Nielsen
    Participant

    Hej Hans Jørgen
    Det er interessant, det du skriver om de grå Tekno-modeller.
    Med hensyn til de store Ferguson’er var det den såkaldte A-type, der kom i 1936, det var Ferguson/Brown modellen, en primitiv jernkonstruktion at se på, men i grå farve. Den kom aldrig til Danmark og findes kun på enkelte danske traktormuseer. Det er ikke den, som Teknos Ferguson ligner. Her skal vi op til næste trin Ford-Ferguson 9N fra 1939. Men først i 1946, med den grå Ferguson fra Coventry, er der tydelig lighed med Tekno-fronten.
    Diskussionen kommer til at ligne den gængse opfattelse af, at Ford T kun blev lavet i een farve: Sort. Det passer ikke, den findes på samtidige reklamer også i andre farver.
    Ferguson’erne er teknisk set fantastiske. Når man, som jeg, har flere af dem, kommer de nemt til at så ubrugt i lang tid. Og alligevel skal man blot lade batteriet op og hælde en sjat benzin på, så starter de.
    Min 6 volt udgave fra 1950 drejer dog langsomt i starteren og som regel er benzinen fra sidst, man kørte, borte. Kondensvand i benzintanken skaber rust og så siver benzinen lige så stille.
    Engang var jeg ved at købe en ny tank, men det viste sig så, at det var min søn og hans “legekammarater”, der i nattens mulm og mørke sikrede sig lidt energi til deres knallerter og påhængsmotorer.
    Mvh
    Leif

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.