Teknobiler og andet gammelt legetøj › Fora › Teknobiler › Når modellerne forlader hylderne selv
- This topic has 7 svar, 3 stemmer, and was last updated 10 years, 11 months siden by Anonym.
- ForfatterIndlæg
- december 26, 2013 kl. 02:41 #19867AnonymInactive
Jeg er nu over 200 forskellige af Lledo`s Bedford 30 CWT fra 1950,
så derfor er jeg i gang med en ny reol.
Forleden stod jeg på min lille Ikea trappestige og ville tage et par enkelte vogne ned, men pludselig gik der Palermo i en Pepsi model
som uden videre ville rulle ned af hylden, men den tog de øvrige
16 styk med i afgrunden-jeg stod for med mit korpus og forsøgte at holde det hele, medens jeg råbte på hjælp til at opfange flugtbilerne
i en kurv,-det gik.
Nu har jeg indsat en spærring i hylderne som består af tætnings gummilister med klæb bagpå.De bliver lagt i afstand med bagerste hjul
dermed kan bilen ikke løbe af hylden. Ingen søm eller lim-listen kan
fjernes uden videre, eller tilrettes andre afstande.
Blot en ide, jeg er jo ikke snedker eller tømrer, så hylderne kan
nemt have fået en forkert hældning.
Her kan man se hvordan. 10m rækker langt, mine hylder er 6ocm
der kan stå 16-17stk pr hylde, alt afhængig af model.
Alle Bedfords har nu været nede, her er et udsnit.december 26, 2013 kl. 11:24 #19879Kim Bjarne SørensenParticipantHej Ib.
Det med den spæring på hylderne lyder som en god ide, jeg kender problemet ganske godt, da jeg har flere biler som køre ret let, som jeg gang på gang kan gå og skubbe ind på plads, fordi de ruller ud i mod glaslågen i mine vitrineskabe, så man skal passe meget på når man åbner en låge. Samtidig er hylderne lavet af glas, så det kombineret med Superfast-hjul, Whizzerwheels og lignende kan kun gå galt. Og den slags hjul er der jo ingen gang på dine Bedforder. Jeg har dog også selv nogen få biler fra Lledo, og det er rigtigt at de også køre rimelig let.PS. Ellers en fantastisk flot samling Bedforder.
MVH Kim B S.
december 26, 2013 kl. 18:45 #19887AnonymInactiveHej Kim
Tillykke med de nye vitriner, jamen jeg tror da godt det kan bruges
der også,nu har jeg jo alle modellerne(Bedford)i samme størelse så
jeg kan lægge strimlen efter det, jeg måler fra bagkant, 2cm frem
sætter et mærke og lægger strimlen der.
Det vil heller ikke beskadige dine glashylder, i starten brugte
jeg metalskiver under bag eller forhjul, men ned, det ville de.
Jeg har også oplevet at bilerne vil ud når man åbner en glaslåge
jeg har nogle Ikea væg glasskabe, men nu er der kun Zoo dyr,
Indianere, og lign figurer i dem. Der er problemet en andet.
Vælter en bagved, så er der ofte dømt domino effekt.
Prøv ideen, jeg købte lister i Bauhaus, ca 12 kr,- pr m.
ved selvafklip.
Tak for gode ord om Bedforderne, jeg tror faktisk der er mindst
50 igen, de blev lavet indtil ca 2005 da Lledo gik ned, først i Hong Kong, så i Macao, fmtl Kina,-siden købte Corgi navnet, og de sidste
er mærket Corgi, og kommer i de kendte gule æsker, men jeg har kun truffet på dem fra Frankrig(der findes tyske,franske,hollandske
USA firmabiler)og jeg mener der er en mulighed for at de laves enddnu.
Der findes nøjagtig samme model men fra det britiske “Oxford Diecast”
Der reklamerer man mest med de militære mindedage i August,men jeg
har fundet enkelte andre, der kendes under 50 forskellige.december 26, 2013 kl. 23:21 #19891Kim Bjarne SørensenParticipantHej Ib.
Mange tak. Ja, jeg tror også det kunne være helt fint i mine skabe.
Den grønne Morris Minor 1000 bindingsværkmodel fra billedserien her under, er også fra Lledo, fra en serie der hedder DAYS GONE. Jeg har set samme Morris lavet af Vanguards. Og de to modeller er nærmest ens, bortset fra at Vanguards modellen har lidt finere hjul, affjedring og sidespejle på forskærmene. Jeg har mistanke til at det måske er samme firma, som har brugt Lledo som navn til de billige model-serier, og når de skulle være lidt dyrere/finere, så var navnet i stedet Vanguards.
Er der nogen som kan bekræfte min mistanke?https://www.dropbox.com/sh/o3l58cb7ygyj41i/RZMzpxfWcg
MVH Kim B S.
- Dette svar blev ændret 10 years, 11 months siden af Kim Bjarne Sørensen.
december 27, 2013 kl. 00:41 #19893AnonymInactivejeg er ikke helt sikker, jeg har også 2 Lledo Morris( 1 herrergårdsmodel,(tror det er navnet på de her bindingsværkbiler, den ene er hvid decal Dairy Farm(mælk)under bunden står Promotional model manufactured by Lledo,Enfield,England.
Den var solgt sammen med en Bedford,samt en Ford som mælkereklame.
Den anden er gul,alm varvogn,mrk Lledo Van-Days Gone.Decal er “Radio Fun”
De har ikke ens bund,men samme hjul.Biler mrk Enfield, er de originale fabrikater fra England, de andre er fra Hong Kong.
Vanguard hører til hos Corgi,og ikke Lledo.Nogle Vanguard modeller
er begrænsede oplag, også genudgivelser af tidl.Corgi.
Corgi 1948-83 var en tid ejet af MetToy(Metal Toy)men først i 1956
kom den første støbte model, en Ford Consul,
I 1995 opstår Corgi med nye ejere, firmaet hedder nu Corgi Classic
og det er deres serie som hedder Vanguard-“mindeserie over et halv århundredes britiske biler” som det hed.
Lledo opstod i 1985.Jack Odell(navnet bagfra)samt en Leslie SMith
havde sammen startet Lesney i 1953, Odell fratræder i 1973,men kommer tilbage i 1981-82, 1982 sælges <lesney til Universial Toys.
Odell dør i 2007, 1983 oprettede han firmaet Lledo, dette ejes igen
af det nye Corgi-Corgi og Lledo fremstilles i Kina,og vedr Bedford,
så er støbeformen tydeligvis den samme som Lledo og Oxfords biler,
bortset fra hjulene,-jeg er næsten sikker på, det er samme farbik
i Kina.
Der er dog forskel på undervognen på Lledo fra engelsk til kinesisk
fabrikation.
Lidt kringlet velsagtensdecember 29, 2013 kl. 14:59 #19969Kim Bjarne SørensenParticipantHej Ib.
Jeg har lige kikket lidt nærmere på en æske fra Vanguards, og fandt faktisk et sted hvor der står, (© 2000 Lledo Collectibles, Harcort Way, Meridian Business Park, Leicester LE3, 2RL, Great Britain)
Det vil med andre ord sige at Lledo har copyright på Vanguards, så noget fællesskab må der være. jeg har også Corgi modeller som er lavet i Kina, så det er måske et stort fællesskab det hele når det kommer til stykket. Mine Lledo og Vanguards biler er alle produseret i England. Her under er lidt billeder af den Vanguards-æske jeg har skrevet om. Desvære er kvaliteten på mit kamera ikke særlig god til meget små ting.https://www.dropbox.com/sh/3dedgzax3is7eoa/dP3SBv9Wo1
MVH Kim B S.
- Dette svar blev ændret 10 years, 11 months siden af Kim Bjarne Sørensen.
december 29, 2013 kl. 20:35 #19972Hans Jørgen WagnerParticipantDe fusionerede virksomheder. Mettoys, og Playcraft bliver til Mettoysplaycraft. De to virksomheder kommer fælles med Corgi Toys bilerne. Her skal man huske at det kun er bilerne der bære navnet CORGI. Virksomhederne har en fornufti produktion af blik, siden plastik legetøj også til piger.
Op gennem 1970´rne sker der mange ting. Hot Weels dukker op, og englænerne får travlt. Så er der 8 ugers strække i england + stor brande hos både Matchbox og Mettoyplatcraft. og Mattel tjæner kassen. Mr. Matchbox ( Jack Odell) går af i 1972. Matcbox køber Dinky, og vi får Matchbox – Dinky samler modellerne. Odell starter op igen med sit navn stavet bagfra — LLedo — Mattel køber så det hele — Matchbox, Dinky, Corgi Vanguards og LLedo. Et andet Amerikansk firma — Zinhart — køber i 1999 LLedo, Vanguards og Days Gone, og de ejer dem vidst stadig. Mattel ejer Matchbox. OG Hornby der i 1987 solgte Dinky, har i 2008 opkøbt Corgi Classics, der i skala passer til Hornby model tog. 1:72 eller der omkr. vidst. Det hele bliver vidst produceret i østen- Mon ikke det er et par enkelte fabrikker der fremstiller alle dele, og samler dem og sender dem ud i fine æsker… (( Fru Tip Startede Tip&Co. i Nürnberg i 1912. TIPCO var allerede i 1919 under Phillip Ullmanns ledelse blevet førende legetøjs fremstiller. Ulmann var jøde og tog til England og grundlagde Mettoy i 1933 — Virksomheden lå i Swansea. To lokale hunderacer er – Corgi og Husky ))
Jeg har liiiii været historierne igennem. Tror det var ecensen her over. Så ligner bilerne hinanden så er der vidst en grund til det 😉
Hilsen Hans Jørgendecember 29, 2013 kl. 20:45 #19973AnonymInactivehej kim/alle
godt set, jamen det kunde tyde på at der er et sammenfald her, godt set Kim, og dit fotoapp er såmænd lisså godt som mit, som er et
genbrugs kamera
Corgi gik konkurs i 82, på stumperne (fmtl de samme ejere)oprettes
et nyt firma Corgi Classic, som får en udlægger iform af Vanguard
som er et udpluk af “britisk bil historie”
Lledo er en udlægger af Lesney, samme folk som Dinky, dvs MetToy,
Dinky og Corgi var konkurrenter, ind der sneg sig Tekno som højnede
sig på stor kvalitet, super decals, og rimelig holdbarhed.
Dinkys biler var næsten umulige at træde i stykker, hvorimod Corgi
var mere sofistikerede, “dreje hjul” vinduesglas, batteri til lygterne,
osv osv,
Vanguard har jeg intet af, men de minder en del om Atlas Dinky, de er i øvrigt meget fremme i Frankrig.
Jeg har netop fået en Atlas Esso tankvogn, af mrk Berliet, og jeg må nok sige, ret god, men købt via en sælger i Frankrig.
Nøjagtig kopi også hvad angår decals, Esso mærket med vinger, også æsken er som den originale.
Hele det her med firmaerne, startede da jeg så Lledo Bedford mærket
til salg som Corgi, og da jeg fik 2, var de i Corgi æsker-men jeg
har kun fået Bedford fra Frankrig i Corgi æsker, aldrig fra England - ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.