peter frandsen

Forum Replies Created

Viser 25 indlæg - 501 til 525 (af 590 i alt)
  • Forfatter
    peter frandsen
    Keymaster

Gosh – men fare for at blive set skævt til – er I nogle nørder eller hvad? (sagt med et meget stort smil på læben)

mvh

Peter

in reply to: Hjælp fra FORUM #19415
    peter frandsen
    Keymaster

Hej Hans Jørgen

Jeg tror du meget vel kan have ret i at æsken er kommet i anledning af et eller andet fx jubilæet i 1966.

in reply to: Hjælp fra FORUM #19384
    peter frandsen
    Keymaster

Hej

Hvor er det spændende at se hvordan tråden udvikler sig navnlig omkring Mercedes og Bohnstedt-Petersen. Mercedes lå i Hillerød og Bohnstedt-Petersen var nok den største importør i Danmark, fordi hun udover agenturet også ejede forhandlerne i samtlige de større byer. I Hillerød var familien kendt som meget specielle, for at sige det mildt. Faktisk blev min far og mor chikaneret ud af deres lejebolig den gamle Bohnstedt-Petersen, som havde købt ejendommen og det savværk, hvor Mercedes siden kom til at ligge.

Men tilbage til æsken, som jo startede tråden. Jeg har haft en i gennem rigtig mange år og det jeg har fået oplyst er, at de blev delt ud som forhandlergaver på et tidspunkt. Ikke bare i Danmark, men over hele kloden. Min kommer fra USA. Jeg vil prøve at få en amerikansk samler til at skrive på Forum.

peter

in reply to: FORD V8 ladbil og andre af de gamle. #19355
    peter frandsen
    Keymaster

Enig – og det er jo et nørd Forum, hvor skulle man ellers få afløb for tankerne. Der er nok ikke mange nede ved pølsevognen, der gider på det.

mvh

Peter

in reply to: FORD V8 ladbil og andre af de gamle. #19346
    peter frandsen
    Keymaster

Jeg tror ikke på det. Måske har Brdr. Petersen fået hjul fra Tekno men problemet har været at alle metaldelene som regel blev støbt sammen, så Tekno har så skulle kassere resten af bilen. En teknik der i øvrigt blev meget dyr for Tekno senere, fordi det medførte store produktionsstop, når en enkelt del i formen gik i stykker. Men når nu i 2 studere så kraftigt, så kig igen på hjultyperne. V8 fælg og inderfælg er mindre en Dodge/Buick og dækkene er ej heller de samme. Det samme gælder for Packard. Så vidt jeg husker blev Petersenbilen også lavet som kopi uden loge på et tidspunkt.

mvh

Peter

in reply to: FORD V8 ladbil og andre af de gamle. #19316
    peter frandsen
    Keymaster

Hej Hans Jørgen

Jeg er ret enig med dig og selvom Packard kun er blevet solgt måske i et år med blikhjul, må vi formodede at det var en populær bil og der er solgt rigtig mange af dem. Jeg er ret sikker på, at V8 hjulene ikke kom ude fra Lange, at hjul og fælge ligner hinanden er sikkert fordi Lange har kigget lidt efter ved havelågen, hvilket Brdr. Petersen måske også har gjort.

mvh

Peter

in reply to: FORD V8 ladbil og andre af de gamle. #19315
    peter frandsen
    Keymaster

Hej Hans Jørgen

Jeg er ret enig med dig og selvom Packard kun er blevet solgt måske i et år med blikhjul, må vi formodede at det var en populær bil og der er solgt rigtig mange af dem. Jeg er ret sikker på, at V8 hjulene ikke kom ude fra Lange, at hjul og fælge ligner hinanden er sikkert fordi Lange har kigget lidt efter ved havelågen, hvilket Brdr. Petersen måske også har gjort.

mvh

Peter

in reply to: FORD V8 ladbil og andre af de gamle. #19311
    peter frandsen
    Keymaster

Med Teknos udgave mener jeg Teknobilen og ikke Packard egen i 1:1. Jeg ved ikke hvem på Tekno der har lavet hvad på det tidspunkt med Packard og Ford V8 kommer fra samme værksted – Buick er fra Lange og de havde ingen forbindelse. Det er umuligt med sikker at sige, hvornår og i hvilket omfang de enkelte biler er monteret med bestemte hjul, men det er da klart at Ford V8 kom i 1940 og Packard i 1946, så det er vel logisk at der er flere Ford biler. Vurderingen af bilernes kvalitet fra Spon må stå for hans egen regning, jeg synes nu de er ok tiden taget i betragning.

mvh

Peter

in reply to: Motorpumpe #19302
    peter frandsen
    Keymaster

Ja – og bunden til Triangelbilerne er den samme på alle modeller så man har kunne bruge motorpumpen efter den alle.

mvh

peter

in reply to: FORD V8 ladbil og andre af de gamle. #19301
    peter frandsen
    Keymaster

Hej Hans J

Bilen kom jf. Siegumfeldt i 1940 – om den var med gummihjul eller ej skal jeg ikke kunne sige. Samme Siegumfeldt har også nævnt, at der var masser af zink under krigen, hvorfor det blev det foretrukne materiale. Lange lavede med sikkerhed ingenting før eller under krigen, hvor han gjorde tjeneste i politiet. Han startede sin produktion op i 1946 i samarbejde med E. Learger-Larsen som havde en virksomhed der hed Termax.

mvh

Peter

in reply to: FORD V8 ladbil og andre af de gamle. #19293
    peter frandsen
    Keymaster

Hej Hans Jørgen

Jeg skal forsøge at svare efter bedste evne. Ford V8 kom efter Siegumfeldt eget udsagn i 1940 jf. et interview i 1955 med en avis. De første modeller var ganske rigtig mærkerøde. Det var den første støbte Teknobil, men han havde lidt erfaring med støbning, da han lavede nogle støbte soldater omkring 1930. Ellers var det ingeniørsættene og bliklegetøjet herunder falckbilerne der hittede. Packarden er fra 1946 i Teknos udgave – den kom samtidig med ambulanceflyveren og “eneret” for Tekno med at forhandle Zonen produkter. Flyvemaskinerne var de gamle Teknomaskiner som B1, DSB jageren og flyvende fæstning. I Teknobogen er de angivet som produceret fra 1938 – 1969. Jeg ved ikke hvornår de begyndte at støbe disse fly, men produktionen stoppede omkring 1951, hvor jeg har et brev fra den svenske importør Johan Falk, der klager over at Tekno har stoppet produktionen, hvilket medførte at Tekno lavede en særproduktion til ham. Flyvende Fæstning blev overtaget af det danske firma Stula.
    Når du nævner Ford V8 ladbilen mener du sikkert generatorbilen. Den er i sagens natur kun lavet med metalhjul/dæk fordi den kom sidst i krigen, da bilerne fik monteret generatorer og forsvandt ligeså hurtigt igen da gummi og benzinen vendte tilbage. Det er derfor den er så sjælden. Den er kun lavet i ganske kort tid.

mvh

Peter

in reply to: Motorpumpe #19292
    peter frandsen
    Keymaster

Hej

Motorpumpen var tiltænkt triangel sprøjten. Der lå et lille stykke blik i æsken som trækkrog og en lille montagevejledning. Men det var jo legetøj, så man har selvfølgelig kunne bruge den på hvad som helst.

mvh

Peter

in reply to: Ford D 800 omgyg/renovering #19269
    peter frandsen
    Keymaster

Hej Flemming

Hvis du selv har malet den blå farve på Irmabilen er den ramt utroligt godt. Man kan jo ikke se forskel.

mvh

Peter

in reply to: rep af decal, kan man det? #18606
    peter frandsen
    Keymaster

Hej Ib

Det ser da fornuftigt ud Ib. Decaler på rundinger er altid noget skidt. Hvorfor skal den ene Ford V8 leve uden forkofanger? Dem har jeg i listen.

mvh

Peter

in reply to: Thunderbird Lygter #18514
    peter frandsen
    Keymaster

Hej

Den er vist til mig der er indehaver af siden. Priserne på reservedele afspejler nogenlunde min egen indkøbspris og mængden af det jeg har på lager. Derfor er dit eksempel godt. Lygterne til VW type I og II har jeg en del af, mens lygterne til Thunderbird laver jeg selv på min drejebænk. Det tager tid at fremstille disse små emner og derfor koster de lidt og er faktisk dyrere end originale lygter.

Men det er stadig forholdsvist billige ting, prøv at kontakte et værksted og få en pris på et sæt drejede lygter. Prøv i øvrigt at se på det samlede udbud af reservedele – det er ikke noget man samler sammen på en formiddag.

Endelig er reservedelene et tilbud. Der er ingen købetrang.

mvh

peter

in reply to: Lego #18368
    peter frandsen
    Keymaster

Hej
    Jeg har ingen ide om værdien eller historien på det, men der er samlere til Lego og gode priser på det.

mvh

Peter

in reply to: Blister cars / 2. sortering #18131
    peter frandsen
    Keymaster

Jeg tror Tekno på dette tidspunkt har brugt de ting de nu engang havde til rådelighed for at få nogle penge i kassen. Metalhjulene uden hjulkapsler havde de masser af om det så var til Mustang eller med trådeger, så det har vel ikke givet mening at sætte Mustang hjul på MG-A og Ferrari. Det vigtigste har været at de skulle være så billige som overhovedet muligt.

mvh

Peter

in reply to: Blister cars / 2. sortering #18064
    peter frandsen
    Keymaster

Hej Ole

Jeg har faktisk også set en Volvo Amazon som du beskriver flere gange blandt andet på Ebay. Så jeg tror den er god nok at en del biler har haft denne kombination. Men om det er blistpack biler kan jeg godt være i tvivl om, da dem jeg har set var i de gamle papæsker, hvilket også er almindeligt for bunde uden loge og i rød og hvid med Mustanghjul, når vi taler Volvo Amazon. Jeg har derimod kun set en Volvo Amazon en gang i i blistback, og det var en 4-dørs blå bil i en amerikansk udgave, så den må være ældre. Det siger lidt om hvor svært det er med Tekno.

Peter

in reply to: Renoveringerr Dinky Foden #17894
    peter frandsen
    Keymaster

Hej Teknoib

Super at du har fundet vej til siden og det er rigtig fint at du medbringer andre ting end Tekno. Her er plads til alle med interesse for legetøj.

in reply to: Vilmer ?! #17699
    peter frandsen
    Keymaster

Hej Ole

Interessant, jeg troede faktisk ikke Vilmer kom i gang så tidligt. Det mystiske er, at til trods for retssag, erstatning o.s.v., solgte Tekno stadig bilerne i 1960. De må have lavet en eller anden overenskomst eller måske er sagen anket og har fået et andet udfald. Hvem ved? Jeg har en avisartikel, der dokumentere, at retssagen har fundet sted og Tekno tabte den. Ud over erstatningen skulle varelager og produktionsapparatet destrueres. Men det blev tilsyneladende ikke.

mvh

Peter

in reply to: Massy Ferguson traktor #17599
    peter frandsen
    Keymaster

Faktisk blev anhængeren til Dodge tømmerbilen også markedsført til Ferguson traktoren.

mvh

Peter

in reply to: Ford D 800 Longtrailer #17598
    peter frandsen
    Keymaster

Hej Flemming

Longtraileren i Ford D 800 udgaven er uden tvivl konstrueret hos Termax på Amager, som også lavede Ford D 800. Den nåede aldrig at komme i prduktion, men værktøjerne blev færdige og der blev i samlet nogle hundrede stykkker blandt andet af værkføreren i Hjørring og nogle få tilbageværende medarbejdere. De har sikkert solgt dem “ud af bagdøren”. Jeg har et par prototyper, som er umalede og kassen findes i hvid, beige, grå, sort, mærkeblå og rød, så der har været en ide med det hele. Friskomodellen er hollandsk og en super fin bil. Også den er støbt hos Termax. Den findes også en prototype med flat lad og container, men jeg har kun set den på en brocure fra Kirk fra 1971.
    Se i øvrigt mine artikler med Arbejdsdrengen og Malermesteren.

mvh

Peter

in reply to: Renault 4 CV #17345
    peter frandsen
    Keymaster

Hej

Jeg har faktisk lige fået ruder til den. Kan blot ikke opdatere dem på siden, da min egen PC er brudt sammen.

mvh

peter

in reply to: Tekno #765 DC-7 SAS #17325
    peter frandsen
    Keymaster

Hej Henrik

Det kan sagtens være en farvenuancefejl hos Lange, der har lavet denne flyver. Når det lige er SAS tror jeg ikke der har været noget ønske om at ændre på farverne.

Der kan være mange forklaringer. Det kan være kasserede emner som er taget med hjem af medarbejdere eller de blot er røget ud sådan.

mvh

peter

in reply to: Tekno Mercedes LP 322 – Pine kraft – Help needed #17047
    peter frandsen
    Keymaster

Hi
    I think it´s must be something from Finland. Pine is a very commen tree in Finland and “Kraft” could be someting like a´ timber firm or some kind off fuel production.

Google has no answer.

peter

Viser 25 indlæg - 501 til 525 (af 590 i alt)