Teknobiler og andet gammelt legetøj › Fora › Teknobiler › FORD V8 ladbil og andre af de gamle.
- This topic has 21 svar, 4 stemmer, and was last updated 10 years, 6 months siden by
Hans Jørgen Wagner.
- ForfatterIndlæg
- november 27, 2013 kl. 14:35 #19273
Hans Jørgen Wagner
ParticipantHej alle :
Er der nogen der kan noget historie, eller på anden måde kaste lys over de gamle støbte biler ?
I Peters artikkel — tekno Historien/Anden verdenskrig afsnit 4 —
“Ford V8 blev fremstillet i 1940 sammen med de første flyvemaskiner”
Andet sted læser jeg at de første Ford V8 biler er mørkerøde. Er det dem fra før,- eller efter 1946 ?
At ford V8 ladbilen allerede var klar i 1940, giver mening, da modellen var en årg. 1938/39
Hvilke flyvemaskiner er det iøvrigt tale om ?
Kom der en produktion igang inden og/eller under besættelsen ?
Var der andre biler i støbeskeen omkr. 1940 ?
triangel bilerne giver også mening. Har et eller andet sted set sprøjtebilen på foto som virkelig bil og sprit ny fra 1941, Det samme gælder iøvrigt stigebilen.
Langes Buick Ambulancer, og Packard bilerne er lige ledes førkrigs biler Har de været på bordet allerede før 2krg ?
Jeg har kun set Ford V8 ladbilen med blik hjul. Det vil indikere en tidlig model sansynligvis sidst i 1940´rne eller var den måke endnu tidligere ?
Mange spørgsmål, men det kunne være interessant, hvis der kunne dukke et, eller flere besvarelser op.
Hilsen
Hans JørgenAttachments:
november 27, 2013 kl. 22:43 #19293peter frandsen
KeymasterHej Hans Jørgen
Jeg skal forsøge at svare efter bedste evne. Ford V8 kom efter Siegumfeldt eget udsagn i 1940 jf. et interview i 1955 med en avis. De første modeller var ganske rigtig mærkerøde. Det var den første støbte Teknobil, men han havde lidt erfaring med støbning, da han lavede nogle støbte soldater omkring 1930. Ellers var det ingeniørsættene og bliklegetøjet herunder falckbilerne der hittede. Packarden er fra 1946 i Teknos udgave – den kom samtidig med ambulanceflyveren og “eneret” for Tekno med at forhandle Zonen produkter. Flyvemaskinerne var de gamle Teknomaskiner som B1, DSB jageren og flyvende fæstning. I Teknobogen er de angivet som produceret fra 1938 – 1969. Jeg ved ikke hvornår de begyndte at støbe disse fly, men produktionen stoppede omkring 1951, hvor jeg har et brev fra den svenske importør Johan Falk, der klager over at Tekno har stoppet produktionen, hvilket medførte at Tekno lavede en særproduktion til ham. Flyvende Fæstning blev overtaget af det danske firma Stula.
Når du nævner Ford V8 ladbilen mener du sikkert generatorbilen. Den er i sagens natur kun lavet med metalhjul/dæk fordi den kom sidst i krigen, da bilerne fik monteret generatorer og forsvandt ligeså hurtigt igen da gummi og benzinen vendte tilbage. Det er derfor den er så sjælden. Den er kun lavet i ganske kort tid.mvh
Peter
november 28, 2013 kl. 00:18 #19294Hans Jørgen Wagner
ParticipantHej Peter :
Jeg spekulerede ikke over generatorbilen direkte, men ville mene den var senere end 1940, hvilket du også lader forstå.
Men kom der overhovedet en støbt Ford vogn ud ad Tekno fabrikken før 1946 ? Har man nået at fremstille en -0- serie ? og hvornår ?
Det jeg hæfter mig ved er AS udtalelse til avisen, at Ford V8 var klar til prod. i 1940. Kom den med gummi hjul der ? Siden kom blik hjulene (som packard også havde) for så igen at få hjul med gummi ?
Hvid blik blev rationeret under krigen, og det kunne jeg forestille mig at støbe materialer også blev. Da værktøjerne måske var klar til brug, giver det jo mening hvis Tekno/Lange før krigs bilerne, først kommer på markedet efter krigen.
Blev støbematerialet rationeret, har det også smidtet af på flyene, der må have været stoppet en periode.
mvh
Hans Jørgennovember 28, 2013 kl. 21:55 #19301peter frandsen
KeymasterHej Hans J
Bilen kom jf. Siegumfeldt i 1940 – om den var med gummihjul eller ej skal jeg ikke kunne sige. Samme Siegumfeldt har også nævnt, at der var masser af zink under krigen, hvorfor det blev det foretrukne materiale. Lange lavede med sikkerhed ingenting før eller under krigen, hvor han gjorde tjeneste i politiet. Han startede sin produktion op i 1946 i samarbejde med E. Learger-Larsen som havde en virksomhed der hed Termax.
mvh
Peter
november 29, 2013 kl. 00:47 #19303Hans Jørgen Wagner
ParticipantHEJ :
TAK FOR SVAR– Havde lige glemt det med Lange og Politiet.
Vi kan alså regne med der har været en produktion af Ford V8 ladbilen fra 1940 og frem. Et skud i tågen, så kunne det godt være ladbilen, der jo blev til generator bilen, og kranbilen, samt skraldebilen. Det er vidst også dem der findes med blik hjul. Det er også dem der er med ren blik, lad opbygning, som jo var det foretrukne materiale for blikkenslageren.
Du skriver at Packarden kom i 1946 i Teknos udgave ! Hvad mener du med — i Teknos udgave– ? Ligger der noget i ordvalget ? Den relativt brede køler bør indikere en før krigs vogn. Omvendt er modellen relativt dårligt proportioneret, i forhold til Ford bilen, så det kan næsten ikke være samme værktøjsmager der har været på spil. Det ligner mere at packard og Buick ambulancerne er fra samme hånd.
Så er der gummi hjulene. Så vit jeg kan regne ud er de kommet i 1947. Det der var fremstillet og i butikkerne skulle sælges først, og evt. lager ting skulle bruges op. Packard og Ford V8 ladbilen har derfor måsket kørt på blik hjul ab fabrik, i 1947 også.
Det jeg tænker på er- Ford bilen ses relativt ofte med blik hjul. Packard bilen med blik hjul er mere sjælden men ikke umulig at spotte hist og pist. Det må betyder at der er blevet passt på bilerne, at produktionstiden har været mere end et år, eller at der har været produceret mange enheder. Da man ikke tilskriver de første modeller større succes da Spun skulle ansættes, hælder jeg måske mest til en længere prod. tid, og at der er passet på bilerne.
Hilsen Hans Jørgennovember 29, 2013 kl. 11:19 #19305Hans Jørgen Wagner
ParticipantForresten :
Jeg kunne egentligt godt forestille mig at man er startet med blik hjul. Sammenligner man Ford V8 ladbilen med samtidige blik biler fra fx. lehmann gnom modellerne mf. så er Forden langt foran. Allene hjulene er faktisk meget fint arbejde, lige som det også er tilfældet for blik bilernes blik hjul, der jo også er rejelle dobbelt hjul uden skarpe kanter. Der var faktisk ikke så mange af de andre der kunne præstere det, til samme salgs priser. Al blik fra Tekno bærer præg af at det var en “gammel” blikkenslager, der havde fingeren på pulsen. Man kunne forarbejde materialet meget fint, og samle det grundigt solidt. Og det hele uden skarpe og skærende kanter, som ellers er kendetegnet for det meste blik legetøj, både før og senere.
mvh
Hans Jørgennovember 29, 2013 kl. 22:20 #19311peter frandsen
KeymasterMed Teknos udgave mener jeg Teknobilen og ikke Packard egen i 1:1. Jeg ved ikke hvem på Tekno der har lavet hvad på det tidspunkt med Packard og Ford V8 kommer fra samme værksted – Buick er fra Lange og de havde ingen forbindelse. Det er umuligt med sikker at sige, hvornår og i hvilket omfang de enkelte biler er monteret med bestemte hjul, men det er da klart at Ford V8 kom i 1940 og Packard i 1946, så det er vel logisk at der er flere Ford biler. Vurderingen af bilernes kvalitet fra Spon må stå for hans egen regning, jeg synes nu de er ok tiden taget i betragning.
mvh
Peter
november 29, 2013 kl. 23:16 #19312Hans Jørgen Wagner
ParticipantHej :
Jeg er måske ord kløver. Men hvis det er klart at Packard kom i 1946, så er det også logisk at der er flerer Ford med blik hjul,end der er Packard. Iflg. hvad man kan læse sig til flere steder, så kom de støbte hjul med gummi dæk i 1946/47. Alså kan Packard kun have været leveret med blik hjul et lille års tid. – hvis den kom i 1946 –
Jeg har måske formuleret mig dårligt. Jeg havde forståelsen af at man fra Tekno side ikke, vurderede tidligere støbte biler særligt succes fulde da Spon blev ansat. OG – JEG synes Packard er akkurat lige så dårlig som langes Buick ambulance mf. hvorfor man kunne formode disse modeller var fra samme hånd. Ford V8 ladbilen er væsentligt bedre, både i form, og støbe tetaljer.
En detalje er de støbte hjul med V8 mærker i. Det er samme hjul der sidder på Brd. Petersen Ford V8 coupe og lastbil. Jeg mener de skulle være kommet i 1945, uden at jeg er helt sikker på det. Hjulene kunne faktisk være fra Lange der jo også kom med Dodge og Buick hjul, og måske også hjul med Chevrolet logo til Tobi lastbilen-
Det flyder og roder lidt rundt når man gravet i facts, og fortællinger 😉 og man tænker — Det var vidst en værre legetøjs fabrikandt forening, den forening, de havde —
mvh
Hans Jørgendecember 1, 2013 kl. 19:20 #19315peter frandsen
KeymasterHej Hans Jørgen
Jeg er ret enig med dig og selvom Packard kun er blevet solgt måske i et år med blikhjul, må vi formodede at det var en populær bil og der er solgt rigtig mange af dem. Jeg er ret sikker på, at V8 hjulene ikke kom ude fra Lange, at hjul og fælge ligner hinanden er sikkert fordi Lange har kigget lidt efter ved havelågen, hvilket Brdr. Petersen måske også har gjort.
mvh
Peter
december 1, 2013 kl. 19:21 #19316peter frandsen
KeymasterHej Hans Jørgen
Jeg er ret enig med dig og selvom Packard kun er blevet solgt måske i et år med blikhjul, må vi formodede at det var en populær bil og der er solgt rigtig mange af dem. Jeg er ret sikker på, at V8 hjulene ikke kom ude fra Lange, at hjul og fælge ligner hinanden er sikkert fordi Lange har kigget lidt efter ved havelågen, hvilket Brdr. Petersen måske også har gjort.
mvh
Peter
december 1, 2013 kl. 21:07 #19318Hans Jørgen Wagner
ParticipantHej Peter :
Jeg tror også Packard var en populær model. Og såååå var der måske heller ikke så mange at vælge imellem i 1946/47. At man har valgt en Packard er lidt underligt. Måske nogle Falck / Zonen nørder kan hjælpe ? Jeg har ikke kendskab til en dansk Packard som ambulance ? Ej heller som postbil. Tilgængæld fik P&T 1946/47 ikke mindre end 71 stk Chevrolet varebiler, af Marshall-hjælpen. Et eller andet sted kan jeg slet ikke forstå at chevrolet bilen stortset ikke findes som Dansk legetøjs bil, bort set fra Lego modellen der var lidt større. Men det samme problen synes at være omkr. Bedford ladbilerne, der var svært populære 1950 – omkr. 1972.
Mht. V8 hjulene – så har jeg renoveret en Petersen V0 ford Coupe, og en Ladbil.Til pesonbilen manglede forakslen helt. Jeg har monteret TEKNO hjul og jeg kan alså ikke se forskel på tekno hjulene og på de hjul der var/er på petersen bilerne — Helt ens. Jeg tror ikke de har været taget af. Tekno hjulene har jeg fra en skrot Tekno V8. (dækkene er tilfældige) Men de har nok kikke meget grundigt 😉 Og det er slet ikke usansynligt.
Hilsen
Hans Jørgen
link til Chevrolet foto : http://www.flickr.com/photos/postogtelemuseum/with/4789519349/http://www.flickr.com/photos/postogtelemuseum/4789519443/http://www.flickr.com/photos/postogtelemuseum/4789519443/http://www.flickr.com/photos/postogtelemuseum/4789519443/Attachments:
december 2, 2013 kl. 01:21 #19329Ole Andreasen
ParticipantHej Alle
Jeg kunne egentlig godt tænke mig “At springe en bombe” for har vi ikke tidligere hørt om hjulene på Dodge/Chevrolet/Buick/Ford V8 fra Tekno og ligeledes Chevrolet fra Tobi-Toys og så også nu også Ford V8 fra Tekno og Brdr. Petersen. Hvis mine antagelser holder stik, nemlig at alle Buick-Dodge/Chevrolet bilerne i virkeligheden er prodfuceret hos Langes Legetøj og ikke på Tekno! Så kunne man måske også finde løsningen i, at det i virkeligheden er Langes legetøj, der har solgt hjul til de øvrige producenter?? Eller hvad ??
MVh Ole A.december 2, 2013 kl. 01:52 #19331Hans Jørgen Wagner
ParticipantHÆ HÆ Lige min antagelse d. 29/11 kl. 2316 næst sidste afsnit. 😉 De har solgt div. hul, og Dodge/Buick/Chevrolet lastbiler til flere, ind til AS. lavede en aftale som Lange ikke kunne sige nej til ! —
Hilsen
Hans Jørgendecember 2, 2013 kl. 18:10 #19346peter frandsen
KeymasterJeg tror ikke på det. Måske har Brdr. Petersen fået hjul fra Tekno men problemet har været at alle metaldelene som regel blev støbt sammen, så Tekno har så skulle kassere resten af bilen. En teknik der i øvrigt blev meget dyr for Tekno senere, fordi det medførte store produktionsstop, når en enkelt del i formen gik i stykker. Men når nu i 2 studere så kraftigt, så kig igen på hjultyperne. V8 fælg og inderfælg er mindre en Dodge/Buick og dækkene er ej heller de samme. Det samme gælder for Packard. Så vidt jeg husker blev Petersenbilen også lavet som kopi uden loge på et tidspunkt.
mvh
Peter
december 2, 2013 kl. 22:26 #19348Hans Jørgen Wagner
ParticipantHej peter :
Det kan da også være at Petersen bare har kopieret hjulene ? Dodge/Buick hjulene er større end Ford V8 ja. Tankerne var mere i retning af, at Lange jo kom med Dodge/Buick ambulancer og lastbiler. Tobi lastbilen er samme, hedder blot Chevrolet med Chevrolet logo i hjulet. Hjul typerne er den samme som Ford V8 bare lidt større. Med det som udgangspunkt kunne man forestille sig at Lange fremstillede hjul. Bare en tanke, ! —
Petersen og Tekno Ford V8 hjulene kan jeg ikke se, og ikke måle en forskel på. På mit kvadratiske foto af Petersen baghjul, og Tekno bilen neden under, er hjul fra begge firmaer, tæt på. Dækkene er tilfældige og ikke originale på Petersen bilen. Petersen bilen har luket den nederste trekant i V. Men iflg. mine andre Tekno originaler, kan det også ske for dem. Så den variation er også ens.
Er det for nørdet 😉
Jeg synes det er meget sjovt at grave i. Det er også meget sjovt at holde modellerne op mod historien generelt, og for de enkelte modeller. Man kan ikke undgå at lære noget, og man kan finde facts der kan sortere fuskere fra. Det er vigtigt synes jeg. Men det er da muligt at jeg er blevet skadet med en lomme lygte og en lup, af at kikke på for mange matchbox, hvor der virkeligt gås filatelistisk til værks. Her er det ikke kun hjul og dæk mønster, men også hvordan støbningen er indv. i karrosseriet — Vildt svært at se på de små tingester. Så jeg synes stadig væk V8 hjulene er interessante 🙂Hilsen Hans Jørgen
december 3, 2013 kl. 14:08 #19355peter frandsen
KeymasterEnig – og det er jo et nørd Forum, hvor skulle man ellers få afløb for tankerne. Der er nok ikke mange nede ved pølsevognen, der gider på det.
mvh
Peter
december 3, 2013 kl. 17:37 #19358Ole Andreasen
ParticipantAaHa, så det er der (pølsevognen) vi skal sætte ind for, at få tilgang og interesserede hos nye samlere? men er besøg ved pølsevognen ikke også på tilbagetog? 🙂 mvh Ole A
- Dette svar blev ændret 11 years, 11 months siden af
Ole Andreasen.
december 3, 2013 kl. 20:58 #19363Hans Jørgen Wagner
ParticipantHmmmm — Pølsevogne, er de ikke ved at være ulovlige de fleste steder ? Kom til at tænke på Ford V8 ladbilen 😉 Alså slangerne til benzinbilen. Jeg har en med fine hvide plastik slanger, men burde det ikke være cykel ventilgummi ? og er det ikke det samme for mini Dodge benzinbilen ?
mvh
Hans Jørgendecember 4, 2013 kl. 01:25 #19368Ole Andreasen
ParticipantHej Hans Jørgen.
De slanger der er på min Ford V8 er hvide grummislanger eller meget lyse gummislanger! Motorpumpen har jeg i tre udgaver: een med rød plastikslange, een med brun gummislange og een med lys gummislange, så jeg ved ikke hvad der er mest korrekt.. MVH Ole Adecember 4, 2013 kl. 01:54 #19369Hans Jørgen Wagner
ParticipantOK – Tak — synes bare mine slanger ser for fine ud i forhold til bilen, men de er noget stive i det, så de er nok rigtige.
hilsen Hans Jørgen
april 19, 2015 kl. 01:05 #28600Stroget
ParticipantI am still interested in when and why Tekno converted from rubber to metal to rubber (or metal to rubber?) tires on their FORD V8s. Was the rubber shortage in Europe the same as the US at that time. See the 1942 poster from the US about the lack of new rubber supply after 1942…
http://www.learnnc.org/lp/editions/ww2-rationing/5911
Perhaps from 1940-42, they used rubber and then as well after the 1945 surrender? So from about 1942- about 45 was tinplate?
april 19, 2015 kl. 02:15 #28603Hans Jørgen Wagner
ParticipantI believe that Ford V8 came in 1940, and with tin wheels. Fine wheel in two parts, with the hubcap which was marked V8.
Packard car came in 1945 with Tin wheels too.
In 1946 they got cast wheels with rubber tires, similar to Lange’s Buick Ambulance.
I also believe that the large tin cars had tin wheels first. They were also in two parts that were pressed together. The wheels were cast also in 1940. After the war these cars also got rubber tires. - ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.




