Volvo Viking tankbil
nr. 434
(1957-1972)
Fortalt af Peter Frandsen
Klik på billederne for at gøre dem større
Vedrørende beskrivelsen af bilen se artiklen med Volvo Viking grundbil trækker.
Tankbilerne er noget af det bedste Teknosamlerne ved. Bilerne er meget populære, og der er altid købere til en tankbil, uanset hvilken stand den er i. Bilen er bygget op omkring en grundmodel trækker. Både bil og trailer er fremstillet af konstruktør E. Spon i 1958. Traileren er ganske simpelt lavet. Den består af en overdel og en underdel i metal, som er nittet sammen med 2 nitter. Dækslerne er i metal på de første modeller og senere blev de lavet i lysegråt plastik. Traileren er dobbeltakslet men kun med enkelthjul
Der er lavet utrolig mange af dem og den var i produktion fra september 1957, hvor den kom på markedet til 1. april 1972, hvor det hele sluttede. De første modeller var selvfølgelig med pladehjul og de gamle lygter mv. Senere er den lavet med alle de ændringer som fulgte med Volvo.
De første modeller, der kom i 1957 var BP i grøn, Shell i gul,rød og sort, Esso i rød og U.S. Army. Senere blev disse modeller suppleret med andre modeller og både BP og Shell var med til det sidste.
Ovenfor til venstre Thorngreens annonce i politiken fra 12. august 1957 og til højre annonce fra Crome & Goldsmith fra samme år med den flotte Shell model.
Nedenfor annonce fra Politiken fra den 21. november 1964.
Bilen er i bund og grund meget primitivt opbygget men det er nu en særlig fornemmelse at stå med en tankbil i hånden synes jeg. Den er pragtfuld at køre med hen over bordet og står der en, kan jeg ikke lade den være.
Derudover er den selvfølgelig utrolig smuk i de forskellige farver den er lavet i.
Trailerens bund er pudsigt nok malet i forskellige farver. De fleste er sølvgrå, med der er også modeller der er sølvgrå hammerlakeret og andre er sorte.
En perle fra Tekno som de fleste gerne vil have i samlingen. Der er mange ”almindelig” tankbiler, men også nogle som er utrolige sjældne.
Volvo modellen er dog ikke så attraktiv som Scania tankbilen.
Fabrikken, der lavede tanken:
Thomas Henriksson har sendt mig denne helt fantastiske historie omkring fabrikken som lavede tankene. Jeg synes det er så interessant at jeg har valgt at bringe Thomas indlæg direkte i artiklen.
Bilen på billedet er en Scania.
Hvad skal jeg passe på?
Der er rigtig mange restaurerede biler og det kan derfor godt betale sig at se godt efter inden man køber en dyr model. Navnlig de mere sjældne biler restaureres i stor stil.
Skema:
Ruder: | Ja | |
Affjedring: | Nej | |
Styretøj: | Nej | |
Interiør: | Ja/nej | |
Løse lygter | Ja | |
Løse kofangere | Nej | |
Bevægelige dele: | Nej | |
Blink: | Nej | |
Decaler: | Ja | |
Samlet med: | Nitter | |
Flerfarvet | Ja | |
Blist-car model | Nej | |
Fremstillet af: | Tekno |
Særlige decaler:
Æskerne:
Modellerne:
434: BP/grøn
Den ældste BP model med pladehjul og det gamle udstyr. Den er ikke lavet i en mere moderne udgave, men der er lavet mange af den, så den er ikke sjælden. Pris i mint ca. 12-1500 kr.
434-01: BP/grøn,hvid,gul
Den motificerede model i den nye udgave. Den er normalt ikke lavet med pladehjul, men er lavet med hjul både med og uden gennemgående aksler. Sammen med Shell tankbilen vel nok den der er lavet flest af overhovedet. Til forskel fra nr. 434 har den et BP mærke på tanken på venstre side og et BP mærke med en vinge med teksten ”air” på højre side. På æsken er der en reklame for Supermix, som BP åbenbart kaldte deres benzin. Brændstoftanken er malet rød. Pris i mint ca. 1000-1200 kr. Er solgt både i pap og i billedæske. Den viste model er en af de sidste der er blevet fremstillet og mangler gangbroerne, som Tekno formentlig er udgået for på det tidspunkt.
Modellen herunder har jeg fået tilsendt af Peter Mose, som også har tilsendt billedet med Gulf tankbilen med den helt rigtige tank. Jeg har aldrig set denne model med pladehjul, men Peter har haft den siden 1960 og da den ikke har interiør og de gamle lygter tror jeg på den er ægte og original. Der findes ikke mange af dem.
434-02: BP/grøn,hvid,gul
Samme som nr. 434-01, men uden air decalen. Der sidder kun en BP decal på højre side. Man ser mest denne bil i Sverige, så det er muligt den kun er lavet til det svenske marked.
434-02a: BP/grøn
Samme decaler som på 434-01. Jeg har længe været i tvivl om bilen er original, men det tror jeg den er. Enten er det en meget sen model fra Tekno eller også er den eftersamlet, men den virker ok. Der hvor kobbernitten sidder bag på førerhuset er der sat en skrue i. Jeg har set det samme på det sidste modeller af Volvo blokvognen, så den er formentlig ok.
434-03: Esso/rød
Igen en af de første modeller fra 1957. Pris i mint 15-1800 kr.
Nedenfor den ældste æske med cellofan og nederst den rene papæske.
Afløseren for 434-03 og udover lidt andre decaler og nye hjul er modellerne meget ens. Pris i mint 15-1800 kr.
434-05: Gasolin/rød,hvid
Meget sjælden model fra det tyske Gasolin. Rød og hvid med enkle decaler. Jeg har kun set den i den sene udgave med hjul med gennemgående aksler. Pris i mint 3000-4000 kr.
434-06: Koppartrans/gul,sort,sølv
Svensk tankbil i rigtig flotte farver. Mest almindelig med pladehjul, men jeg har også set den i en senere udgave. Der medfølger en lille nøglering udformet som tankstander med en ”K” decal på. Det er ikke en sjælden bil, men den opnår altid en god pris. Der findes ikke så mange i Danmark, men i Sverige er der masser af dem. Den er lidt speciel fordi bundpladen på traileren somregel er sortmalet, hvor andre modeller er sølvfarvet. Nogle af koppartrans tankbilerne er leveret med en lille nøglering der er en model af en Koppartrans tankstander. Denne nøglering er utrolig sjælden.
434-07: Meteor/blå, rød, hvid
Meget sjælden tysk bil der kørte med mineralolie. Jeg har ikke set ret mange af dem i de mange år jeg har samlet på biler. Det vedhæftede billede er af en lettere skrammet model som blev solgt på auktion forår 2009 for 2500 dkr. Pris i mint 6000-8000 kr. Kun set med hjul med gennemgående aksler.
434-08: Nordisk Oli Kompagni/gul,turkis
Flot sjælden model som ikke set ret tit men den dukker dog op jævnligt. Meget eftertragtet da den er sjælden, men vel også på grund af de flotte farver. Kun set med hjul med gennemgående aksler. Pris i mint 4000-6000 kr.
434-09: OK/mørkeblå
Som 434-08 også en sjælden bil. Populær at restaurere men som regel mangler mærket på enden af tanken og den er malet i for mørke farver. Pris i mint 4000-6000 kr.
434-10: Scandiflex/lyseblå
Jeg har aldrig set den i en Volvo udgave – kun som Scania. Den viste model er restaureret.
Nedenstående billede er venligst stillet til rådighed af Niels Nørgaard. Han har selv taget billedet på Sydmarken i Søborg.
434-11: Scully GR Norman Group/rød,hvid
Sjælden men lidt kedelig bil formentlig kun fremstillet med hjul med gennemgående aksler mv. Pris i mint 3000-4000 kr.
434-12: Shell/rød,sort,gul
Igen en af de første modeller og måske den bil sammen med BP, der er lavet flest af overhovedet. Ikke underligt, det er en meget flot bil, navnlig kan jeg godt lide muslingeskallen på dørene, som er erstattet med Shell tekstmærker på de efterfølgende modeller. Bunden på denne model er sortmalet. Pris i mint 12-1500 kr.
En god samlerkollega har været så venlig at sende mig et brev som dokumentation for en konkurrence, som Shell har afviklet i foråret 1964. Brevet beretter om en heldig vinder af en Shell tankbil.
434-13: Shell med ACI/rød,sort,gul S.
Samme som nr. 434-12, men med en anden decal på tanken med teksten Shell med ACI. Mere sjælden end forgængeren og er lavet med støbte hjul uden gennemgående aksler. Dette er en særlig svensk model, hvor tilsætningsstoffet ICA i Sverige var optaget, derfor kaldte Shell det for ACI. En svensk teknosamler har sendt mig følgende:
När tillsatsen ICA (i bensinen) skulle introduceras i Sverige så gick det inte bra alls, för det fanns ett inregistrerat ICA hos oss … “Matvaruhandel” Drottning Juliana i Holland (har inte med detta att göra) ägaren av SHELL vände på bokstäverna till ACI för Sveriges del och så blev det två olika leksaks tankbilar pga av det. ACI bilen blev för Svensk export.
Pris i mint 2000-2500 kr.
434-14: Shell/gul,rød
Afløseren for 434-12 og også en rigtig sællert. Er solgt både i pap og i billedæske. Pris i mint 1000-1200 kr.
434-15: Tanka Capri/rød, gul
Lidt kedelig bil malet i Shells farver med en Tanka Capri decal på venstre side og en Släck Torsten på højre side. Tanka Capri var et svensk firma der lavede saft. Sjælden i Danmark med ligeså almindelig som Shell bilerne i Sverige. Pris i mint 1000-1500 kr. Kig på reklamen – en spritny Teknobil for 6 ediketter fra en saftevandsflaske.
Nedenfor en bil i æske, hvor æsken er original til denne model. Den er faktisk i den originale forsendelsesemballage, som viser at bilen er sendt fra saftfirmaet til en kunde.
434-16: U.S. Army/militærgrøn
Den sidste af premiere modellerne, der var med fra starten. Flot bil som er mest almindelig med pladehjul, men som også er lavet i en udgave med 10 hjulmøtrikker. En almindelig bil dog lidt mere sjælden end benzinbilerne.
Ovenfor model med hjul med 10 møtrikker.
Nedenfor æske til modellen. Bemærk langsiderne er ikke ens.
Andre:
Olieselskabet Danmark
Modellen er lavet efter at Tekno lukkede. Olieselskabet ønskede en tankbil i deres egne farver og henvendte sig hos en privatmand, der dels havde usamlede biler og biler der kunne restaureres. Der er således ikke tale om originale biler fra Tekno, men eftersamlede biler. Alligevel opnår den priser på samme niveau som originale biler. Der skulle være lavet ca. 150 stk. Der kan selvfølgelig godt være andre der efterfølgende har fremstillet flere.
Æsker
Tankbilerne har deres egne papæsker som er meget forskellige. Der er gjort en del ud af reklamerne på æskerne, som er noget af det flotteste der findes blandt Teknos æsker.
434-01 og 434-14 er solgt i billedæsker – de røde og hvide standard æsker – med tekst ”Tankbil”, men også i neutraleæsker eller æsker med andre mærker og numre.
Nogle få modeller som fx Shell tankbilen nr. 434-12 er solgt i en udstillingsæske i samme format som de gamle papæsker. De er gamle og forholdsvis sjældne. Disse æsker er også brugt på andre Volvo lastbiler, fx., autotransporteren.
Hej, Super fed artikel igen 🙂
Det ville være suepr fedt, hvis andre kunne kommentere på artiklerne og uploade billeder for at gøre værkert het komplet. En såkaldt “wiki” Jeg kan hjælpe dig med noget sådant om du vil.
// Henrik B. Andersen
Hej Henrik
Der er mulighed for at kommenterer på artiklerne og benytte Forummet, men jeg er ikke så interesseret i at give andre rettigeringsmuligheder direkte i artiklerne. Vi håber der snart bliler mulighed for at I kan lave jeres eget billedgalleri.
mvh
Peter
Hej!
Tack för en intressant hemsida!
Jag har länge undrat varför tankbilarnas släpvagna endast har enkelhjul. Hade de riktiga förebilderna det, eller valde Tekno den lösningen av någon annan anledning? Varför inte dubbelhjul?
Mvh
Johan
Hej Johan
Jeg har spurgt flere eksperter, der dog ikke kan svare på spørgsmålet. De mener begge typer har været lavet.
mvh
Peter
Hej Peter
Har du set Scania/Volvo tankbiler med tvilling hjul på tank trailener ?
Jeg har kun set dem med enkel hjul men med 2 aksler.
Mvh
ms super Flemming
Hej Peter
Har du set Volvo/Scania tanktrailer med tvilling hjul på tanktraileren ??
Jeg har ikke ville gerne se billeder af en sådan.
Mange Tekno hilsener
ms super
Hej Flemmning.
Nej det har jeg faktisk ikke – Tekno har aldrig klavet andre end den kendte model.
Hej.
Jeg har en af disse tankbiler. En Scania GULF model. Hvis du vil have billeder så sig til.. Og hva er den evt værd.
Hej Frederik
Det vi mener er når man skriver tvilling hjul betyder det at der er to hjul uden på hinanden lige som på baghjulene på Volvo/Scania der trækker tanktraileren. Tanktraileren den har 2 aksler med enkel hjul Det kalder man ikke for tvilling hjul.
Men send gerne en mms på dette no 22615140 hvis du mener du har en med tvilling hjul på tanktraileren orginal fra Tekno Danmark ikke Holland 😉
Mange Tekno hilsener
ms super Flemming
Hej Alle
Jeg er ikke helt sikker på om jeg har fortået problemet.
Hvis vi starter med “virkelighedens model “så er jeg ikke helt sikker på ,at Tekno har været tro mod originalen? Jeg har et billede af “virkelighedens model” i Volvo og Scania Vabis modellen, hvor tanktraileren er med enkelt aksel og tvillinghjul og jeg er derfor ikke helt sikker på, andet end at den model der blev produceret hos Tekno blev “tillæmpet” så proportionern blot passede til udseenet. Hvis spørgsmålet “går” på Teknos modeller så er jeg derimod sikker på at alle tanktrailere er produceret ens, med dobbelt aksel med enkelt hjul!
Billederne kan ses på http://www.tekno-vilmer.dk > Tekno > Tankbiler > Volvo / Scania Vabis
Med venlig hilsen
OA
Hej Alle
Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår problemet, men jeg gå ud fra at spørgsmålen dækker over den evt. forskel der er på Teknos tanktrailer og den virkelig model? Jeg har et par billeder af “Virkelighedens model” af Volvo og Scania Vabis med tanktrailer og begge har enkelt aksel og tvilling hjul. Ud fra dette mener jeg, at Tekno måske ikke var helt tro mod den virkelige model og derfor måske tænkte mere på, at få proportionerne i orden af hensyn til udseendet i orden! Hvis spørgsmålene derimod gå på om Tekno producerede tanktrailere med tvillinghjul, så er jeg helt sikker på, at alle tailere var ens, altså med to aksler og enkelt hjul. Billederne kan ses på http://www.tekno-vilmer.dk under Tekno > Tankbiler > Volvo & Scania Vabis Med venlig hilsen OA
Hej Alle
Jeg har talt med Max Jørgensen der har en livslang fortid i flyvevåbenet. Han kan berette, at der har været en tanktrailer nøjagtig magen til Teknos version på flyvestation Karup. Før i tiden var det helt normalt, at trailere og overbygningerne på last- og varebiler blev lavet i Danmark. mvh.
Peter
Hej Peter
Har Max Jørgensen billeder af en sådan tanktrailer?? 🙂
Mange Tekno hilsener
Ms Super
Hej igen
Jeg har en tank trailer som er født med de samme hjul som sidder som for hjul på en Hyster truck og den er helt orginal er det noget i/man har set før ??? 🙂
Mange Tekno hilsener
Ms Super
Hej jeg samler på Tekno militær biler, og mangler Volvo tankbilen i min samling.
Har et flot sæt Jeep, hænger + kanon samt chauffør som kan indgå i handlen.
Med venlig hilsen
Bjarne
Hej jeg faldt over denne sjove side med Teknos tankbiler og ved fra min farfar, at traileren/ tanken er lavet efter forbillede fra maskinfabrikken micromax, der lå i Herlev. Min oldefar startede fabrikken og min farfar fortsatte som direktør indtil den lukkede i 1980. De fabrikeredes tanken og trailerne til tankvogne og desuden producerede de også benzinstandere. Jeg har nogle billeder hvis du er interesseret? Mvh. Thomas
Hej Thomas
Det lyder meget interessant og en god Teknooplysning. Du må meget gerne sende billeder på min mail: peter4825@hotmail.com
mvh
Peter
Jeg har modtaget 2 meget interessante indlæg som endegyldigt sætter trailerens eksistens på plads, dels fra Thomas Henriksson og Peter Mose.
Indlæggene og billederne er tilføjet artiklen.
Thomas Henriksson har sendt mig denne helt fantastiske historie omkring fabrikken som lavede tankene. Jeg synes det er så interessant at jeg har valgt at bringe Thomas indlæg direkte i artiklen.
Min oldefar, Johannes Nielsen, var ansat på den kooperative maskinfabrik “Aurora”, og da den lukkede købte han resterne og startede sin egen maskinfabrik “micromax” på Nordre Fasanvej 170-172 på Frederiksberg. De producerede under 2. verdenskrig en trækuldsgenerator til at sætte på person- og lastbiler.
Senere flyttede fabrikken ud til nye fabrikshaller på Knapholmen 7 i Herlev. Der fabrikeredes bl. a. pumper, benzinstandere (micrometer) og tankvogne. Esso-tankvognen på billederne skulle vistnok være den, som Tekno kom ud for at opmåle og producere deres modelbiler efter – jeg ved ikke, hvorfor de har lavet modellerne med to enkelt baghjul? (Kommenter fra Teknosamleren: Det har nu nok været Gulfmodellen længere ned i artiklen, som Tekno har opmålt.)
Jeg ved at forsvaret og flere brandvæsener havde “micromax” tankvogne og tankanlæg, og da jeg var soldat i 1995 havde vi på Høvelte Kaserne stadig et “micromax” tankanlæg.
Min farfar, Bjarne Henriksson, blev efter min oldefar direktør for fabrikken og han havde en modeltankbil stående, hvorpå der var skrevet “micromax” og den var i rød og hvide farver.
Fabrikken lukkede i 1980 bl. a. på grund af 70′ernes oliekrise.
Jeg har fået tilsendt et brev fra en Shell konkurrence fra 1964. Brevet er gengivet under bil nr. 434-12.
mvh
Peter
Hej, Peter!
Förlåt att jag bombarderar dig med frågor, men de dyker upp i takt med att jag läser dina fina artiklar. Jag såg för övrigt ovan att jag skrev här redan 2014! Det hade jag glömt. Men den frågan om tvillinghjulen ledde till en intressant tråd med flera inlägg och till svaret på frågan: att det faktiskt fanns tanksläp med enkla hjul på de två axlarna!
Nu skulle jag vilja fråga dig om du vet om Volvo Viking fanns som vit ESSO-tankbil original från Tekno, alltså samma färger som Scania 110, eller om det rör sig om en eftertillvekning. Jag har en sådan men har bara sett ett par andra, så den verkar vara ovanlig.
Tack på förhand!
//Johan