Volvo 544 PV nr. 822

Volvo 544 PV 

Nr. 822

(1959-1968)

Fortalt af Peter Frandsen

Klik på billederne for at gøre dem større.

Volvo 544 PV er en rigtig klassiker. Den rigtige Volvo var med til at grundlægge Volvos renomé, som en solid kvalitetsbil. Derfor skulle Tekno naturligvis også have en model af Volvo 544 PV. Det blev en stor succes også for Tekno. Der er solgt rigtig mange af dem over en lang periode, dog ikke så mange, som Volvo Amazon, som også var på markedet i noget længere tid.

Volvo 544 PV´s historie

Det ældste jeg har fundet på Volvo 544 PV er fra en dansk Tekno prisliste fra 1959 til 4,25 kr. Den er også med i svenske brochurer fra 1959 og jeg har ikke kunne finde noget tidligere, så vi må konkludere, at Volvo 544 PV kom på markedet i 1959. Den første model var lidt skrabet uden interiør, rat og affjedring, men den havde dog en rude. Det fortsatte helt frem til 1963, hvor modellen blev faceliftet med netop interiør, rat og affjedring, men også med de såkaldte “Safety wheels”, hvor hjulene kørte rundt på aksel og som ikke faldt af. Den første model havde hjul, der var presset fast på akslen. Bilen kom også i fem nye farver i 1963.

Nedenfor prisliste fra Tekno fra 1959.

Ovenfor Berico`s annoncer i “Leksaksrevy” til venstre fra 1959 og til højre fra 1963 og nedenfor annonce i Politiken fra den 1. juni 1963, som har samme motiv som Berico annoncen.

Nedenfor annonce fra Illums Julekatalog 1959, hvor Volvo 544 selvfølgelig også var med.

Man kan tydelig se forandringen i Teknos eget katalog, hvor bilen i 1961 blot er vist som den er, hvorimod den i kataloget fra 1963 og igen fra 1965-66 er vist sammen med symboler af de ovennævnte ekstra ting, der var kommet i bilen. I 1965 har Tekno valgt at vise en hvid bil i stedet for en rød.

Til venstre illustration fra Teknos katalog fra 1961 og til højre fra 1965-66 med symboler.

Ellers er den nævnt i kataloger og prislister både i Danmark og i Sverige frem til 1968, hvor den ikke mere er at finde i prislisterne. Prisen i 1963 var steget til 5,85 kr. hvilket jo ikke var voldsomt, når vi tænker på forbedringerne. Udgik bilen så i 1968? Måske.

Tekno valgte at sælge flere udgåede modeller som blist-car biler til en billig pris, men Volvo 544 var ikke en del af de varenumre, som Tekno selv oplyste var blist-car biler. Bilen er imidlertid lavet med de såkaldte “Mustanghjul”. Jeg har set Volvo 544 i papæske med disse hjul, ligesom det er tilfældet med Volvo Amazon og Saab 96 med den smalle kølergrill.

Annoncer i Legetøjstidende til venstre fra 1964 og til højre fra 1967 og nedenfor annonce i Politiken fra den 30. maj 1964, hvor der reklameres for både Volvo 544 og Volvo Amazon.

Ford Mustang kom på markedet i maj 1967 så det kan godt være realistisk, at de sidste Volvo 544 er blevet leveret med Mustanghjul frem til 1968, hvor den så er udgået. Den fik således omkring 9 år på markedet.

Det sidste jeg har på Volvo 544 PV er fra Legetøjstiden fra februar 1968, hvor prisen var 7,25 kr.

Annonce fra Legetøjstidende fra februar 1968.

Selvom det var en simpel konstruktion og langt fra fx Ford Mustang, Jaguar E o.s.v., var der efterspørgelse på den, hvilket også fremgår af Teknos Volvo reklamer i Legetøjstidende op gennem 1960.erne.

Tekno var meget konservative med Volvo 544. Den vedblev med at være den samme leveret i samme æske. Tekno kunne godt have lavet en politiudgave eller lignende, som fx med Volvo Amazon, men det skete ikke. En 210/Dueet ville også have pyntet i porteføljen.

Men Volvo 544 var en af Teknos største successer. Der er solgt ufattelig mange af dem fra start til slut.

Modellens detaljer:

Volvo 544 er en vaskeægte Tekno. Alle Teknos Volvoer blev udviklet og fremstillet hos Tekno i Rentemestergade i København. Det var Erik Spon, der var konstruktør på bilen og ham, der var ansvarlig for udvikling og for fremstilling af værktøjerne til modellen.

Lad os være enige om, at det er han sluppet godt fra. Den er meget vellignende og en rigtig fin og detaljeret modelbil, navnlig når vi tænker på, at den er fra 1959.

Modellen er 102 mm lang, hvilket giver et størrelsesforhold på 1:44. Grundmodellen består af ca. 31 løsdele. Modellen uden affjedring mv., af lidt færre dele.

Graveringerne var et af Teknos varemærker og Volvo PV 544 var ingen undtagelse. Der er graveringer til døre, dog uden håndtag, pyntelister langs bilen og på for- og bagskærme og den lille forstærkning foran bagskærme. Der er fronthjelm og bagklap med lås og håndtag, samt Volvo logo. Der er også en gravering rundt om bagruden, samt til benzindækslet på venstre side. Den har malede gule blinklys foran og malede røde baglygter.

De første modeller fra 1959 havde som sagt hjul, der er presset fast på akslen. Senere fik den hjul der løb rundt på akslen og som ikke kunne falde af og senere igen plastikhjul – og helt til sidst Ford Mustanghjul. Så den har været hele turen igennem.

Billedet herunder viser en bil, som er blevet kasseret hos Tekno, fordi montricen har snorksovet og vendt hjulet forkert. Jeg har fået billedet af en god Teknosamler, som har fået bilen af en Teknomedarbejder. Biler med Mustanghjul er sjældne.

Den gamle udgave var ret simpel, hvilket den jo er, når der kun er en top og en bund. På de gamle modeller er ruden sat fast to steder – hvilket ændrede sig til et sted på den senere model. Lygterne var af den transparente type, som også ændrede sig til lygter af prismetypen. En lille ændring skete med den forreste kofanger som måtte skæres lidt til for at kunne være der i den face liftede model med affjedring. Kølergrillen er som kofangerne løs og ser ret godt ud på denne bil.

Nedenfor vises et karosseri med dels to et et fæstningssted for ruden og de to typer forreste kofangere.

 

Nedenfor viser de to typer lygter.

Endelig vises de to typer med og uden affjedring. Det har faktisk krævet en del ekstra at lave affjedring.

Interiøret er rødt eller beige og ruden klar – dog har der været modeller med grønligt glas. Rattet er af standardtypen, som blev brugt i personbilerne.

Bunden er flot lavet med fine detaljer og indgraveringer med “Tekno Denmark” loge og “Volvo PV 544” samt modelnummeret “822″. Bunden er som regel sølvfarvet eller malet beige/grå. Der er forberedt til campingvogn med et hul bagest i bunden. Langt de fleste modeller har et 2,8 mm hul, som passer til Teknos skrue, men de sidste biler havde et hul på 3,4 mm til enten en større skrue eller til den sorte plastiklås som Tekno gik over til, når trækkrogen skulle monteres. Tekno ændrede også på differentialet ved at slibe det flat. Måske har det hængt fast i gulvtæppet under kørslen.

Nedenfor viser de to typer, hvor modellen til venstre har fået fjernet detaljerne i differentialet.

Nedenstående viser en bil med grønlig rude. Den er ikke køn, men den er fra min egen barndom og der har været leget godt og grundigt med den.

Der er ikke kommet i så mange forskellige farver, men det interessante er, at Tekno ændrede farverne da den nye model kom. Det kan være for at tilpasse modellen til Volvos farver.

Den blev leveret i den samme papæske gennem alle årerne.

Modellens værdi:

Det er en attraktiv bilmodel og Volvo 544 er i den lidt dyrere ende af personbilerne også selvom, der er rigtig mange af dem. Der er egentlig ikke forskel i prisen om det er den gamle eller nye model. Det går samlere ikke så højt op i. Priserne svinger meget så det er svært at give en konkret pris/vurdering af Volvo 544.

Hvad skal jeg passe på?

Den har sine svagheder omkring de løse kofangere og ruden. Mange af dem har skader på vinduessprodserne og de har en tendens til at få skævheder ved bagruden. Modellerne med plastikhjul har ofte skader på hjulene.

Tekniske data:

Ruderja
Affjedringja/nej Affjedring kom i 1963
StyretøjNej
Interiørja/nej Interiør kom i 1963
Løse lygterja Klare lygter indtil 1963 – herefter prismelygter
Løse kofangereja
Bevægelige deleNej
Blinknej
Decalernej
Samlet medNitter
TofarvetNej
Blist-car modelNej Måske – det vides ikke med bestemthed.


Særlige decaler:

Der er ikke Volvo 544 PV med decaler fra Tekno.

Æsker:

Bilen blev leveret i papæsker, der ikke ændrede sig fra start til slut. Æsken har sin egen lidt specielle farve, som nærmest er lilla med motiver af bilen, som på æsken har fået et væddeløbsagtigt skær med nr. 1 på døren. Underligt, når den udelukkende blev solgt i familiebilsudgaven. Læg mærke til det lille hul i æsken på det første billede. Det er lavet for at man kan se farven på bilen. Alligevel har en del æsker fået en lille farvemarkering på endeflappen. Det har været mere praktisk, da bilerne i legetøjsforretningerne ofte var stillet ovenpå hinanden med enden af æsken udad.

Modellerne:

Jeg har valgt at dele modellerne op i de ældste først uden interiør, rat og affjedring og senere den nyeste model. Der kan nemt være andre farver eller farvenuancer end de nævnte. Blandt andet er der farvenuancer, der er svære at placere, blandt andet om bilen er beige, sandfarvet eller lysebrun. De kan være falmet eller Tekno har sjusket lidt med farverne.

Modeller uden interiør mv.:

Rød:

En af det mest almindelige farver.

Bordeauxrød:

Sort:

Der er ikke så mange af dem i den gamle udgave.

Hvid:

Den er mere usædvanlig i den gamle udgave i hvid end i den nyere udgave.

Lysbrun:

Lidt mere usædvanlig.

Sandfarvet:

Grågrøn:

Gråblå:

Mørkeblå: 

Armygrøn:

Lidt sjælden.

Modeller med interiør mv.:

Bordeauxrød:

En af det mest almindelige farver.

Sort:

Hvid:

En af det mest almindelige farver.

Blågrå:

Lyseblå:

En af det mest almindelige farver.

Mørkeblå:

Sjælden farve og kan være et sammentræf mellem mørkegrå og den blå.

 

Lysbrun:

Sjælden farve.

Diverse materiale:

Billede af Volvo PV 544, som repræsentanterne havde med ud i legetøjsbutikkerne.

Nedenfor en annonce i Politiken fra den 1. december 1964 omhandlende den rigtige bil.

 

 

5 kommentarer til “Volvo 544 PV nr. 822”

  1. Hej!

    Åter igen en mycket bra Tekno-artikel. Stort tack.
    För mig är Volvo PV 544 Teknos mest intressanta modell och utan tvekan är det Nr. 1. Har en vit bil utan interiör.
    I nyskick till 100 % och med en fin originalkartong. Det var den första bilen i min Tekno-samling och det redan hösten 1985.
    Det var också min första riktiga bil. I juni 1970 köpte jag en PV 544 från 1960.

    Hälsningar
    Thomas

    Svar
  2. Igen god læsning fra dig Peter og som med de andre artikler lærer man noget om hvor og hvornår den pågældende model er fra 👍😁
    Godt du kunne bruge billed af min 544 hvor hjulet vender forkert 👍😎🤪🏁
    Mange Tekno hilsener
    Flemming

    Svar
    • Hej Flemming
      Ja – billedet af din bil har ligget længe i hyttefadet. Der findes ikke mange med Mustanghjul. mvh peter

      Svar
  3. nej og slet ikke en som er kasseret på fabrikken hvor det venstre forhjul sidder forkert den er sjov at have i samlingen
    Mvh
    Flemming

    Svar

Skriv en kommentar