Teknobiler og andet gammelt legetøj › Fora › Teknobiler › ORIGINAL ELLER EJ
- This topic has 29 svar, 8 stemmer, and was last updated 8 years, 10 months siden by
Hans Jørgen Wagner.
- ForfatterIndlæg
- december 6, 2016 kl. 14:52 #38137
Hans Jørgen Wagner
ParticipantJeg synes emnet er interessant, og kunne godt tænke mig at vi vendte det her på forum.
Nogen er ligeglade fordi det er lige gyldigt for egen hobby. Jeg har det egentligt på samme måde, men finder alligevel emnet interessant. Det gør jeg fordi jeg ikke selv ønsker at blive snydt, når/hvis jeg en dag skulle stå og investere i en drømme model, til en høj pris. Så skulle da fannn stå i det hvis man nogen dage efter købet, finder ud ad, at modellen er hjemme malet. Og så synes jeg faktisk at det er interessant, på samme måde som de der ombygger en lastbil til en ønske model, eller andre finder vikingetiden interessant. Samtidig vil jeg mene at det kan blive oplysninger der kan komme alle til gode i et eller andet omfang på et tidspunkt. Man kan sige hvor nogen hygger med maler penslen, så hygger jeg også, med konkret modelhistorisk information.
Er nogen Tekno biler mere originale end andre ? Vi kan vel blive enige om at biler fremstillet af Tekno selv er originale. (Der er såvit jeg ved ingen af disse, der er kopieret fra andre) Lange/Termax modellerne opfattes også som Tekno originaler. KIRK modellerne kan accepteres, som en ekstra del af helheden.
Ex:
Er en Matchbox fremstillet i England i 1978 mere original end en Matchbox fra 1980 fremstillet i Kina ? Samlere i dag opfatter Matchbox biler som originale også de nye og dem fra efter 1997. Mattel ejer Matchbox og de har ejet dem siden 1997. Vi kan dermed konstatere at en original matcbox bil er fra 1953 og frem til i dag, og fortsat ud i fremtiden.
Tanke :
Er Tekno biler ophøjet over dette ? Står der Tekno i bunden må det vel være en Tekno bil.
Originale Tekno biler er fra før 1969. Der er ingen tvivel om det.
Fra 1969 kom der biler på markedet solgt af Tekno i blister-pack. Bilerne solgtes som konkurrence varer, og var samlet uden for ”huset” Det var udrangerede Tekno modeller, uden Tekno navnet i bunden. Af disse modeller fortsætter nogen, især VW 1200 helt frem til midt i 1980´rne.
Spørgsmål:
Er dem i blister-pack, og uden Tekno navnet i bunden, mindre Tekno biler end de andre ?
OG
Er alle dem fra efter 1972 mindre Originale Tekno biler ?december 8, 2016 kl. 00:22 #38170bjergsamler
ParticipantJa det er et spændende emne, men det er nok op til samleren selv, hvad man mener er originale ting 🙂
Fordi der findes så mange forskellige ting med Tekno i bunden, skal man være forsigtig med at sige ting er originale.
Jeg har da min egen standard for originale ting. Og heri indgår at bilerne skal være malet på Teknos fabrik. Om et dæk er skiftet, eller en 230 har fået ny original rude, synes jeg ikke den er mindre original af. Man kunne jo faktisk sende sin bil ind og få den repareret 🙂 Mener det var Sørensen, han hed.
Boret op er u-org. Skruer og nye underlige nitter er u-org.Men her er så lige en jeg ikke kan bestemme mig for. Ny monterede originale Transfer. Selvfølgelig sat på den vogn hvor den hører til. ( Shell på Shell, o.s.v. ) Den er lidt mere tricky hos mig.
Ny fremstillede transfer er u-org.
Og så er der lige bilerne fra Mainhardt. Nogen var jo klar til samling, andre manglede lidt maling, en manglede noget på ladet, og så Spedition Nord, som nok blev malet af mainhardt, men på måske på bestilling fra Nord.
Ganske som Tekno østjylland lavede OK tankvogne på bestilling midt i 80 erne.
( og skulle der være en OK til salg, giv mig et prej )Men dem som jeg kalder u-org, er jo ikke dårlige, for nogen af de tankvogne jeg har set er gud døde mig flot lavet !
Og HJW, du glemte de flotte Atlas Dinky, men de har trods alt nyt land i bunden.
Og en Walco på æsken og Kirk / tekno i bunden, er jo lidt underligt, sammen med Dalia, Chico, Autopile? , Joal. Nogle kan jo bruges til reservedele, de er jo ikke nittet allesammen.
Men glæder mig til at se hvad andre mener, der er org.
De venligste julehilsener.
december 8, 2016 kl. 04:22 #38171Hans Jørgen Wagner
ParticipantJeg vil først sige at jeg glemte ikke Dinky modellerne fra Atlas.Jeg vil iøvrigt mene at de er originale “Atlas Dinky” modeller. De er også gengivet med tilladelse fra Dinky ejer “Mattel”
Vilmer og Tekno har ikke noget til fælles som sådan, og Chico er vidst kun Vilmer biler, på lovlig vis da de købte værktøjet.
Auto-Pilen og Joal kan omgående afskrives. De er skruet sammen, delvist anderledes og fremstillet i Spanien af fabrikkerne ved at kopiere Tekno, modellerne og på samme måde gjort med nogen Corgi, Matchbox king mf. Man kan ikke uden videre ombytte dele mellem Pilen, Joal og Tekno modellerne. De er derfor at opfatte som plagiat modeller “COPYCATS” og det vil handle om Monza, Mercedes 300SL, Mercedes 230SL, Jaguar-E. Det er ikke mere Tekno biler end tilsvarende fra Dinky, Corgi, Atlas mv.Man skal huske at skelne mellem Mercedes 230SL, 250SL og 280SL- Det er vigtigt, når vi tale originale og uoriginale modeller, samt salg under andre navne.
Jeg tænker kun og udelukkende TEKNO. Tekno er interessant i denne sammenhæng fordi der intet står nogen steder, noget som helst, fra nogen overhovedet, at der er taget stilling til noget vedr. hvad der er originalt, eller uoriginalt. Derfor sætter jeg den også lidt på spidsen, for at få nogen kommentar.
Alle de andre mærker er der udemærket litteratur,- og store internationale internet fora om. For Tekno er der kun OS, og en masse gætterier fra fantasifulde Amerikanere, og alvidende Tyskere, der alle bliver små fornærmede når de rettes på af en lille Dansker.Tekno har altid lavet mindre serier til lokale formål. Bla. Volvo flyttebus til “Danmark” ved et jubilæum. En VW van som sangskjuler til sit eget jubilæum. Mindre serier til Opel forhandler osv. blot for at nævne nogen. Jeg vil derfor ikke mene at mindre serier i sig selv vil gøre en model til uoriginal.
Jeg mener forsåvit heller ikke at eftersamlede modeller, af dele fra overskudslagerene nødvendigvis skal betragtes som uoriginale. Delene er jo originale nok. For at tage en lastbil som exempel. Har den været blå, og er malet brun, så er den uoriginal i mine øjne. Men, er den umalet og så malet brun vil jeg opfatte den som original.
Vi er blot inde i de forskellige ejeres perioder.
Tekno Danmark 1928/32-1969
Kirk 1969-70
Algrema 1970-71
1971-74 Hvem som helst med dele bla. Walco og måske MPC ? og flere andre.
1974-85 — Enkelte modeller bla. VW 1200 sælgere ukendte.
1974 —- Tekno Holland — for enkelte modeller
1974-82 – Dalia — for enkelte modeller
1976-80 – Meinhardt maskinfabrik — for enkelte modeller
—– ER DER FLERE VI KAN SÆTTE NAVNE PÅ ? —-
Både virksomheder og privat personer der har købt delene, har rettighed til de dele de har købt. Med det som udgangspunkt kan der ikke være tale om uoriginale dele. Sættes delene sammen til små biler, bliver det vel ikke til uoriginale modeller ?
Har jeg en box og en traktor. Og køber en original ny, men gammel kost af Peter, så jeg har et komplet sæt. Det er det vel ikke blevet uoriginalt af ?
Nogen Tekno Holland er lavet hos Termax. Det er nogen af Dalia modellerne også. De Hollandske står der NL,i bunden af. Dalia modellerne står der Tekno Denmark i bunden på. Det er bla. Mercedes 280SL. Nogen vil jo kalde den for uoriginal, lige som en saab 99 med NL. i bunden. Men da det ikke kan ses, så opfattes Mercedes 280SL som original. Man synes ikke rigtigt at en Lincoln med mustang hjul, og uden Tekno navnet i bunden er en original. For den er samlet uden for huset, og solgt i en blister-pack. Men en magen til med Tekno navnet i bunden er da vildt original — Men den er vidst støbt i Spanien, og oprindeligt solgt i Dalia æsker ! ?
Men Dalia har jo på ærlig vis købt værktøjet, og sælger modellen som Dalia-Tekno, som der står på æskerne. Det er da original modeller blot fremstillet et andet sted, fuldstendigt som en Matchbox bil der idag ejes af Mattel og støbes i Kina. Tekno bilen skal blot puttes ind i den korrekte periode — Dalia perioden 1976-82 — Problemet er at vi ikke rigtigt ved hvilke biler/farver/mærkning der er tale om ?Jeg får altid skrevet for meget — Ja ! – Lad os få nogen kommentar
december 9, 2016 kl. 03:30 #38197Stroget
ParticipantThank you for the dates. I have always wondered when these other ‘Tekno’ were sold.
I have an ad for MPC strip ‘n steer, in an American boy’s magazine from December 1970, for the following models:
No. Model
914 FORD D-800 dump truck
915 FORD D-800 stake truck
931 MONZA spyder
933 Oldsmobile TORONADO
927 Jaguar XKE [US name for the E-type]So MPC started in at least 1970. All of mine have Kirk on the base…
december 9, 2016 kl. 04:53 #38198Hans Jørgen Wagner
ParticipantTekno Danmark 1928/32-1969
Dansk Legetøjs Industri (Danish toy industry) start 1928. Tekno 1932 only the engineer sets, but was quickly the name they used.
Kirk 1969-70
The agreement with H.Langes Toy A / S, stopping in 1969. Kirk Group had already in 1959/60 purchased H.Langes Toy A / S. Now Kirk Group also buy Tekno. Cars sold as Kirk and Tekno. Porsche and Toyota as Kirk only ewer.
Algrema 1970-71/72
The name KIRK is forbidden to use, KIRK group will not in the future be associated with toys.
Algrema is a Jutland based, doll company (about. 300 km. + 1 hour by ferry from Copenhagen / Tekno. It is far away in Denmark) 😉 They buy Tekno and the old but highly modernized, Lange’s Toys, development and molding department . But go bankrupt.
1971-74
Year not exactly. Anyone with parts perhaps WALCO and MPC? and several others.
1974-85
Year not exactly. Few models especially VW 1200. Sellers unknown. There appear even today in 2016 “new” VW 1200, never been assembled. I have one of them, i my VW collection.
1974 –
Tekno Holland — few models.
1974-82
Year not exactly. But my Spanish contacts say 1980 and 1982. Dalia — Few models.
1976-80
Year not exactly. “Meinhardt” engineering various trucks and semi trailers.
– ARE THERE MORE WE CAN PUT NAMES ON ? –
We have heard of one who sells tanker trucks on order. There is the city of Aalborg, prison that assembling Scania-Vabis cement trucks.“”””” Joal + Auto-Pilen has not made Tekno cars. They made their own tools after Tekno car models .. copycats .. Parts can not be directly exchanged between the Pilen, Joal and Tekno. Joal and Pilen did the same with some Corgi and Matchbox king models”””””
december 11, 2016 kl. 21:27 #38263rené Kjehr
Participanthej .
uha , man bliver helt ude af den med alle de oplysninger .
summa sumarum – en tekno bil er i mine øjne original . hvis den er lavet i danmark på tekno fabrikken . alt andet er jo ikke tekno . om så forme blev solgt til kina og de lavede biler , så vil de ikke være originale dansk produceret .
hvorfor køre et ganske udmærket emne ud i torvene .
alle ved hvordan en rigtig tekno bil skal være . problemet er alle dem der renovere bilerne , til org stand .
men hvor er det dejligt at få en helt original bil i hænderne , mint . så kan enhver mærke at det er guld .december 11, 2016 kl. 23:32 #38267Flemming Rasch
ParticipantHej Rene
Jeg kan kun give dig ret i at en Mint bil er guld men personlig har jeg det også rigtig godt med at restaurer et vrag så den bliver en fin bil igen MEN KUN TIL EGEN SAMLING ????????december 12, 2016 kl. 00:41 #38268Kim Bjarne Sørensen
ParticipantHej alle.
En anden sjov ting når vi snakker om originale Teknobiler.
Jeg kan huske da jeg i 1969 fik min første Tekno Volvo 144, den havde en ganske bestemt lugt. I dag har jeg 3 som stadig har den originale lakering, og de har også den oprindelige lugt. Jeg har altid været meget glad for Teknos Volvo 144, det er nok derfor det lige er den jeg husker bedst på lugten. Måske har i andre flere eksempler.MVH Kim B S.
december 12, 2016 kl. 01:22 #38269Stroget
ParticipantI got my Tekno 144 in 1970, I think, on the Stroget. I did not smell anything though! 🙂
Some years later in 1977, I was also collecting the Woodgrain box Matchbox Yesteryears, and I do remember that some of them smelled like perfume in the box!
I like all the history of the cars as well as the cars themselves. The dates and all the Tekno catalogs are fascinating for me. So I ALSO collect the Joals and the Pilens and the Walcos and the MPC and the …. 🙂
december 12, 2016 kl. 02:18 #38270Hans Jørgen Wagner
ParticipantHæ HÆ Alle oplysninger har i selv leveret i dette og tidligere indlæg, jeg har blot samlet dem og lagt et par til.
Du har ret Rene. En original DANSK PRODUCERET Tekno bil vil jo være produceret i DK. Ellers ville den ikke være DANSK PRODUCERET— 😉
OG en original Tekno bil er produceret på Tekno fabrikken.
Så skal vi definere hvilken af fabrikkerne der er de rigtige Tekno fabrikker. Vi kan konstatere at Mercedes 230/250/280SL, 300SL, Ford D800, Jaguar-E om mange andre IKKE er Tekno biler, for de er produceret hos Termax, og samlet hos Lange. Og nogen af dem fortsatte med at blive produceret hos Termax helt frem til ca. 1982… Var disse biler originale frem til 1972, hvor produktionen i gennerelle vendinger var hos Tekno i Kbhvn. Langes Legetøj, Termax, Belerva, kirk og endelig Tekno i Hjørring så kan vi jo diskutere om hvilken fabrik der er den rigtige Tekno fabrik ? Den oprindelige Tekno fabrik er vel nok mere end et hus. Der er flyttet og noget blev lavet i Fred.sund. Det hele blev vel nærmest stoppet i 1970 og flyttet til nye lokaler.
Alle Tekno biler uden Tekno navnet i bunden er samlet uden for Tekno fabrikken, Hvad med dem ? En Tekno Lincoln med Tekno navn i bunden og mustang hjul er fra Spanien. Hvad med den ? Man kan jo ikke se det hvis man ikke har æsken med.JEG SÆTTER DEN PÅ SPIDSEN — JEG VED DET — MEN HALVE LØSNINGER DUR IKKE.
Og, Vi snakker overhovet ikke vores egne hjemme lavede renoveringer. De er helt ude. Vi hygger os med det, og det er fint nok. Det er også et meget vigtigt historisk arbejde. Vi skal blot huske at fotografere stumperne under vejs, så vi kan fortælle om hvad der er originale varianter. VI VED DET, MEN NYE SAMLERE VED DET IKKE. Meget kan man ikke rigtigt se uden at skille bilerne ad, og det gør vi når vi renovere og ombygger.Og så ved man jo efterfølgende hvad man skal kikke efter. Ofte kan man se den originale farve indv. i modellen, eller overfladen på interiøret fx. i Mercury, eller støbe ændringer i bunden på Scania brandbilen oma. Men vores hygge renoveringer er naturligvis uoriginale. Og det er ikke dem vi har gang i her. Men hvordan kan man se på modellen at den ikke er original ?
Jeg har ikke noget problem i at kalde en Spansk Tekno for en original, Den skal blot sættes ind i den korrekte tidsperiode, som i dette tilfælled vil være Dalia perioden fra omkring 1974/76-1980/82 Så må det være op til den enkelte samler som fx. Rene, at fravælge sådanne modeller i sin samling. Men det kræver jo, at Rene ved den findes som “uoriginal” i måske 300.000 stk. der ude på e-bay mf. steder.
EN UORIGINAL PLAGIAT MODEL, ER FRA JOAL.
Dalia har ejerskab til modellerne, værktøjerne og navnet. Jeg vil også opfatte en eftersamlet lastbil som original. Alle delene er jo helt originale, så hvordan kan det blive uoriginalt ? En virksomhed har direkte købt et stort lager af dele, og samlet dem til hele biler. Hvorfor er det uoriginale biler ? Moedellen må blot ikke bære præg af omlakering. Uanset hvordan man vender den, så kan jeg ikke se de modeller bliver mere uoriginale end dem uden Tekno navnet fra blister pack. Men det vil være rat med en navne liste og en model, og variant liste, så vi alle har noget at forholde os til, uden at skulle gætte.Den problematik Rene stiller op anvendes også hos fx. Matchbox samlere. Vi er nogen der mener at de rigtige Matchbox biler er fra før 1972. Den ene, oprindelige grundlægger stoppede nemlig det år.(Jack Odell) hvilket man iøvrigt også kan se på modellernes støbetekniske del. Ikke destomindre opfattes de efterfølgende modeller dog af mange, efterhånden af de fleste, også som originale Matchbox modeller. Problematikken kom igen da Mattel overtog i 1997. Men den hurdle er man også komme sig over.
Jeg forsøger blot på at springe hele det afsnit over vedr. Tekno. For at gøre det skal vi først diskutere hvad der kan opfattes som en originalbil, for en nybegynder samler på 25 år… Vi skal jo gerne have nyt blod ind i hobbyen eller hur 😉 og så skal de nye samlere jo også gerne kunne forholde sig til hvad der kan opfattes som original, og hvad der ikke er original. Det er måske nemt for os andre, for vi har leget med de biler i 50 – 60+ år. 😉
mvh
Hans Jørgen- Dette svar blev ændret 8 years, 11 months siden af
Hans Jørgen Wagner.
december 12, 2016 kl. 02:26 #38271Hans Jørgen Wagner
ParticipantStroget
Walco + MPC is made in Denmark originals.
Joal + Pilen is copycats like plastic Yesteryears from Hong Kong.
May I ask if, PILEN Monza, model can open the rear? I have sen some who could not.
Dalia is made in DK/Termax + in original tools in Spain.december 13, 2016 kl. 17:26 #38277rené Kjehr
Participanthej . HJW .
jeg er slet ikke inde i tingende som du er , jeg tager hatten af for din viden omkring bilerne .
men jeg vil tilbage til dansk tekno … vi er enig om at fabrikken i Hjørring lukkede og slukkede i 1972 – ikk .
derefter blev navnet solgt til Holland .
i min lille verden er ALT hvad der er samlet eller lavet efter denne tid Uoriginal .
I Holland har man stadig formene til de gamle lastbiler og nok også flere . men det gør ikke biler originale hvis de begynder at støbe nye biler og kalder dem classic .
men ( jeg køber hellere en skrammet bil end en mint , hvis ikke der er dokumentation for ægteheden ) og jeg vil da aldrig købe en bil hvor der står made i Spain . om de nok er så original lavet på gamle forme fra Danmark .december 13, 2016 kl. 21:12 #38282Hans Jørgen Wagner
ParticipantNåh – jeg er nok ikke så veldigt inde i tingene, men har mødt bilerne mv. under vejs, og i nogen tilfælled stædigt vedblevet at søge på noget jeg VILLE finde et svar på. Og jeg er nok meget stædig nogen gange.
Problemet er at der ikke står made in Spain på bilen — kun på æsken … OG Termax som vi jo kender… Lavede biler til Tekno stort set fra 1949-72 og fortsatte til både Tekno Holland og Dalia frem til 1980/82 Jeg kan ikke rigtigt se at de er mindre originale end de samme biler fra 1971… MEN, det skal fremgå fra hvilken periode bilen er. Det er blot umuligt at notere for en Dalia bil uden box.
Når jeg går i byen og køber mig en ny Volvo med Diesel motor. Så køber jeg en original Svensk bil… Virksomheden ejes af FORD — Motoren er en PSA motor, alså en Fransk Peugeot maskine…Vil det så sige at alle nye Volvo biler er uoriginale… 😉
Vi er enige om at Tekno DK lukkede i 1972…Der blev solgt en masse færdigt støbte dele… Original dele…
Disse original dele samles af nogen til hele biler… Hele biler af originale dele er nu plusli uoriginale. Men skilles de ad igen bliver de originale ! ? —
Blisterpack bilerne er fra 1969… Støbt i dele på Tekno fabrikken, sendt ud til nogen andre der har samlet dem, og pakket dem… DE er alså også helt uoriginale, så længe de er samlede alså. For de enkelte dele er fremstillet på Tekno fabrikken og dermed originale — 😉
Jeg piller lidt, for jeg er nysgerrig på hvad der opfattes som uoriginalt i denne sammenhæng, og ikke mindst hvorfor.
Tekno lavede andet end biler. ingeniørsættene er Trix kopier. Mange møbler og garager til bilerne er ikke fra Tekno, men der står Tekno på. Skal vi være meget konsekvente er der rigtigt mange ting der ikke er originale mere.
Da Fransk Dinky drejede nøglen blev arbejdet med støbte biler flyttet til Spanien (Pilen eller Joal – husker ikke hvem) Her fortsatte man så med produktionen. Er det så uoriginale Dinky modeller ? er de franske også uoriginale Dinky når vi tænker efter —
Og er Tekno hævet over det hele, og og eksistere kun som originalt, fra før 1972, og kun det der er fremstillet på den for tiden værende fabrik.- Dette svar blev ændret 8 years, 11 months siden af
Hans Jørgen Wagner.
december 13, 2016 kl. 22:38 #38284Kjehr
ParticipantHej Hans Jørgen + flere.
Jeg vil gøre det kort (havde jo sagt farvel til dette forum, men !!!): Biler produceret under Tekno DK´s ledelse, opsyn eller samarbejde, mener jeg er originale. Om de er produceret i Norge, Horsens eller andre steder gør dem ikke mindre originale, men prisen for samme er forskellig.
Biler samlet i det nordjyske, Holland eller andre steder på kloden efter 1972, har ikke deres rødder hos Tekno DK i ovennævnte, så derfor i min verden ikke original.Spørgsmålet om man må skifte originalt med originalt er langt mere besværlig. Her er min korte holdning, og jeg siger igen den er svær. Hvis man kan opretholde samlekvaliteten fra fabrik med dele fra dengang, ja så er bilen original.
Jeg ved udmærket at opfattelsen kan varierer ude på decimalerne, men jeg har selv nogle biler som ikke falder i kategorien original , og det er helt fint, blot jeg kender historien.
Vi samlere bliver ALDRIG helt enige om dette emne, men det er fint og godt, for det forskellige giver jo netop styrken til at kunne tage dialogen.
Ps : Rene er min bror, og han har lært mig det jeg kender til Tekno 🙂
Mvh / Kim
december 14, 2016 kl. 04:43 #38285Hans Jørgen Wagner
ParticipantTekno danmark blev 38 år — 44 år hvis vi tæller tiden fra 1928 hvor navnet var et andet, med….. Tekno Holland er lige nu 42 år…. Tekno Holland lavede Ford D800 og fejebladet i 10 år mindst. De laver stadig Scania-Vabis 110. Det blev vidst kun til 8 år for Tekno DK…
Jeg mener de er originale… MEN DE OPRINDELIGE ER FRA TEKNO DANMARK, og så er nogen af dem jo fra Kirk….Vi skal ikke være enige. Var vi det, ville det være kedeligt. Der skal skeldnes mellem — OPRINDELIGT og ORIGINALT — Jeg jeg synes ikke vi skal blande renoveringer, og stumpe udskiftninger ind i det her endnu.
Men —
Vi køber en PH. lampe og synes den er vældig original. Jammen i dag laver de den vidst i kina, lige som alt fra Stelton, eller kongeligt porselæn.. Det sælges da som originalt. Er Tekno hævet over det ? Er Tekno kun originalt når det er fra før 1972 ?Min mission i det her er egentligt at sætte meget at det forfærtelige ævl lidt til dørs, som alle kan læse på internettet. Vilde historier om virksomheder med navnet Kirk kommer af stedet hvor fabrikken lå. At Mercedes 300SL og Jaguar-E, oprindeligt kom fra Joal. Nogen skriver enda at Mercedes 280SL blev opfundet af Dalia, og at Dalia havde et samarbejde med Tekno. Der skrives rigtigt meget vrøvl. Der er mange der ikke ved bedre, og de kommer heller aldrig til at blive klogere, for der er ingen steder de kan få vidden om emnet. Når man så ser hvad der sælges som originaler, enda på yderst velrenomerede udenlandske auktionshuse, så står jeg helt af. Men hvor skal folkene vidde det fra ? De kan jo ikke læse sig til det nogen steder. Derfor synes jeg denne diskusion er interessant, og vigtig. Ligesom variationer af modellerne er vigtig vidden. Kender vi ikke varianterne, kan vi heller ikke sige hvad der er,- og hvad der ikke er, originalt.
Som jeg kan udlede af ovenstående så er Tekno kun originalt når det er fra før 1972. Så skal jeg nævne at ca. 75% af de “near mint box” VW 1200 der sælges er så uoriginale de næsten skriger salgs fusk. Jeg kan godt se det, kan du ? Men lad os nu få nogen vilde kommentar, og nogen holdninger.
mvh Hans Jørgen
december 14, 2016 kl. 22:16 #38314rené Kjehr
ParticipantHej Hans Jørgen
Kommer du en dag til det mørke Jylland , så giver mig og min bror kaffe . så kan vi nok få en god eftermiddag og snakke om biler .
du skriver rigtigt meget , og jeg kan desværre ikke følge helt med , et lidt ordblind , andet hukommelsen . har haft et lidt træls liv ,
men du skriver mange interessante ting . specielt er jeg glad for at vi ikke er enige . ellers havde vi jo ikke noget at skrive om .
men lad mig nu tage et eksempel .. ORIGINAL ELLER EJ …
En stormfuld dag i det herrens år 1972 , måtte tekno fabrikken i Hjørring give op . En Konkurs blev det til . Denne dag skete der noget besynderligt . pludselig blev der et marked for samlere af de ellers ganske almindelige kendte biler . Fabrikken lå inde med mange projekter af nye modeller . men de kom aldrig til salg . nogle modeller var på foster stadiet ( corvette ) andre var lige op over for at blive født . ( MEN DET SKETE IKKE )
Så en Volvo FB 89 longtrailer bliver eller har aldrig været en original dansk teknobil . den er vist i tekno kataloget 71-72 som nyhed . jo , men aldrig solgt . dem der er på markedet er efter samlede ( uoriginale tekno ) . tror sku ikke det var planen at lægge grønne rør på traileren fra teknos side .december 14, 2016 kl. 22:22 #38315Kjehr
ParticipantJeg kan godt lide din vinkel der hedder “oprindeligt” eller “originalt”, for fra mit perspektiv er oprindeligt = originalt, men nu kan jeg da godt se og forstå forskellen.
Jeg håber det er ok for dig, men jeg er nød til at udtrykke min dybeste respekt for medmennesker, som søger svar på et spørgsmål, og ikke blot tager det første og bedste som sandheden. Du er en vedholdende person, som sætter sig ind i tingene på en måde som kræver respekt og anerkendelse.
Jeg har ikke de samme egenskaber, og sådan er det blot. Jeg kikker på tingene fra oven og ned, og danner mig min mening, men jeg har stor respekt for dig som person og menneske.
Du gør rigtig meget for vores verden, og bliv endelig ved med det.
Jeg er dog også nød til at tilføje at der er nogle spørgsmål, der ikke har et entydigt svar, og det ved du godt, men at udfordrer er den eneste måde at ændre på.
Jeg håber at forum kan modtage en ærlig og oprigtig besked herfra.
Mvh / Kim
december 15, 2016 kl. 01:27 #38316Stroget
ParticipantThis is a very useful and exhilarating discussion. Because there is no right or obvious answer, we can discuss and each have their own opinion.
I think it is more about what we like to collect. I like every aspect – the cars themselves, the catalogs, the history. That is how I found Peter’s website and all his articles and why I translated some of his articles into English for Model Auto Review!
I even got some of the Joal anf Pilens – to prove to myself they were or were not made from Tekno molds! 🙂 I am an engineer so I like all the design details. Therefore, I collect Joal and Pilen because they are ‘fake’ or un-original Teknos! 🙂
Thank you, Peter, for writing and saving the history for us and future collectors, and for making this forum!
Now I wish we could find some history of the Kirk-MPC connection and the Tekno-Kirk(?)-Walco-Dalia connections.
Karl
Indianapolisdecember 15, 2016 kl. 02:18 #38321Hans Jørgen Wagner
ParticipantWALCO is a German importer of Tekno cars, and they got the idea of “strip n`steer” in German called – Montage modell – eight years before MPC 😉 . Somewhere here on the forum says something about Kirk-MPC. Kirk’s promotion in US etc. Which. resulted in the Oldsmobile model. Kirk Group bought Langes toys roun. 1959/60. Lange’s toys made cars for Tekno, since 1949. Mr.Siegumfeldt, died and his daughter took over. The company stood for an big update, and she chose to sell to Kirk Group. Why Kirk went into toy industry, I do not know. But the company had spread in many directions during the period.
Tekno Holland – was the Dutch Tekno importer who early discovered an idea in the trucks, like the Dutch, company, Lion, did.
I collect also the other ones, and copycats to see the differences.But I have not all. They tend to keep higher prices than Tekno.december 15, 2016 kl. 02:52 #38322Hans Jørgen Wagner
ParticipantOg Rene og kim — Tak for ordene. Jeg er nok bare lidt stædig. Og i forbindelse med at jeg skal finde oplysninger vedr. mine mange VW bobler, så dukker der indimellem svar op vedr. Tekno også. De har jo alle sammen lavet VW Bobler, og dem der samler Bobler samler også noget andet osv.
Jeg skal da gerne give lyd. Kaffe kan man da altid drikke 😉 og min gamle Golf kommer præcis der fra så den kan selv finde vej.Og omvendt, så er der altid kaffe på kanden i Holbæk.
Nej Tekno havde ingen ide om grønne rør. Den variant ser også lidt mærkelig ud. Kørte den i virkeligheden så kunne rørene trille af til alle sider, og banke frem og igennem førehuset. Der var dog enkelte prototyper ude i samfundet af de to andre.
Der var en masse dele, og tilsyneladende også en masse æsker. Det må jo så være det der er samlet til hele biler. OG der bliver vi ikke enige 😉 …. Hollænderne skriver i deres historie, på hjemme siden at de havde Volvo og Scania longtrailer. Den ene med to containere, og den anden med lad og blik roof. Så det var de to der var oprindeligt tænkt at skulle ud som Tekno Denmark modeller.
Der er en masse VW bobler ude også. Mange har Mustang hjul. Ser man på akslerne, så er de tit for lange — bare 1 – 2 mm — men det er nok til at hjulene sidder lidt mere løst end dem fra Tekno´s blister packs. Aksel enderne har ofte en tendens til at være skarbe i kanten. Det vil de aldrig være fra Tekno. Støbningen kan være mindre fint afrinset, især ved samlinger, og så sælges de tit sammen med en gammel papæske der ser helt ny ud. Det fortsætter i dag, og Vectis sælger rigtigt mange af dem.- Dette svar blev ændret 8 years, 11 months siden af
Hans Jørgen Wagner.
december 15, 2016 kl. 13:06 #38325Hans Jørgen Wagner
ParticipantOriginale tankvogne — De påståes af være fremstillet i kasserede Tekno værktøjer. Kikker man efter så er det et lastbil chassis der er anvendt til sættevognene. Og finder man et nærbillede, opdager man det vidst er en Volvo hytte på en Scania front, og der er en dårlig tilpasning langs skærmenes overkant, men interessante biler — JUE, Brasilien — fundet billederne på Vectis. Jue har lavet nye førehuse i to omgange, så det kun er fronten der er tidligere Tekno på de sidste modeller.(ikke vist her)
De gamle Scaniaer har ellers fået noget at slæbe på. Men kikker man ind på You-Tupe og lure på lastbiler, umulige veje og modige chaufføre osv. så slæber de gamle biler endnu, med voldsomme overlæs, oppe i bjerge, ude i sumpen, gennem regnskove og tværs over ørkner.- Dette svar blev ændret 8 years, 11 months siden af
Hans Jørgen Wagner.
- Dette svar blev ændret 8 years, 11 months siden af
Hans Jørgen Wagner.
Attachments:
december 17, 2016 kl. 03:41 #38370Stroget
ParticipantI looked for a Jue truck for a long time for a reasonable price since they looked like direct copies (like the Joal and Pilen cars). I got one two years ago. As you can see, it follows the same cab design, but is larger! I have seen them also called Minimac if you want to look for one…
december 18, 2016 kl. 01:24 #38461Hans Jørgen Wagner
ParticipantThanks for the picture. It was also my conclusion that JUE was slightly larger. But as I can see they were sold as scale 1:50. They also had a normal truck. They are probably more like Nacoral. look much after a Tekno but not really be one.
Since no one else does, I just have send a correction to my previous post.. 1969 lose Tekno all the Kirk cars, and Kirk sell cars undet its owen name. Tekno is purchased by Algrema in 1970/71 and Algrema also buy Kirk toy department. Algrema-Tekno goes bankrupt in 1971/72
on WALCO see my post regarding 300SL and link. WALKO selling the model but must remove the Tekno name from the cars base. (1969-70)
- Dette svar blev ændret 8 years, 10 months siden af
Hans Jørgen Wagner.
- Dette svar blev ændret 8 years, 10 months siden af
Hans Jørgen Wagner.
december 18, 2016 kl. 15:50 #38471rené Kjehr
ParticipantHej .
Der kommer så mange informationer her inde , at det er helt overvældende .
Dog må jeg sige , min mening . så kan i blive sure eller ej ..
en tekno bil er fra før årg 1972 – alt andet er repo . om en bil er solgt i en anden æske til export , gør ikke bilen uoriginal . bare den er lavet i DANMARK , før årg 72 . måske tager jeg fejl , men der kommer ikke andet ind for dørene hos mig . og så lyver jeg dog lidt , der er sneget sig et par tekno Holland ind – men kun fordi prisen var så lille at det ville være kriminel ikke at købe dem .
dette forum hedder teknosamleren . så forstår ikke rigtigt hvorfor ………december 18, 2016 kl. 18:41 #38472Hans Jørgen Wagner
ParticipantRo på, Ro på — stryhns på — Synes jeg så et sted at du godt kunne tænke dig en eftersamlet Tankvon… Jeg har en holdning, du har en anden osv. sån er vi jo forskellige. Det er præcist det jeg vil have frem. Vi er 3-4 stk med holdninger her på forum det er tilsyneladende det hele. Skal vi så vende den om at sige det er uforskammet meget lidt, på “teknosamleren” når det sådan set er et tekno spørgsmål. Og så var der dem der blev lavet hos Termax frem til 1982, men vi skal måske slet ikke medregne Termax bilerne.
Vi er nået til:
75% mener at originale Tekno biler, kun er fra før 1972
og
25% mener de er alle originale, såfremt de beskrives korrekt for virksomhed og tid…. OG vi taler jo ikke en eller to biler, men nok nærmere mindst, 200-300 biler.
Og vi taler slet ikke om kopi biler. Men vi bør kende dem.
Tekno er vel også Tekno Holland.. Hobbyen er vel også dem er renoveres og ombygges. Skulle vi kun sidde og skrive om en Volvo fra 66 eller en Lloyd fra 60, så var emnerne hurtigt udtømte. Mange ude på internettet nævner denne hjemme side, og dette forum, som et levende og kompetent Tekno forum. Det var roser fra hele verden direkte ned i Peter´s turban. Du spurgte selv om den brune efter samlede lastbil kunne være original, hvilket vel grundes i en lille tvivel.Jeg må citere dig
“om en bil er solgt i en anden æske til export , gør ikke bilen uoriginal”
Det mener jeg heller ikke.
Citat fra dig igen
“bare den er lavet i DANMARK , før årg 72”
Her forstår jeg ikke holdningen. De eftersamlede biler er alle lavet af originale reservedele der er samlet til hele biler… Det bliver da til originale biler ????? bortset fra nogen grønne rør, to containere og et plastik lad.
Hvad er der uoriginalt ved biler fremstillet af Termax efter 1972 og frem til 1982 ????
Fx. Mercedes 280SL og Monza, kan ingen se forskel på, for at nævne to. Så begrænsningen med årstallet 1972 er komplet umulig at holde.— alså hvis vi skal omfatte Termax, Lange, kirk fremstillede biler som originale Tekno biler.
Ingen bliver da sure over holdninger. Holdninger er til for at blive ændret 😉 og stikker man næsen frem, så kan det give bagslag — og hvad så — ny emne 😉
Venlig hilsen
Hans Jørgen - Dette svar blev ændret 8 years, 11 months siden af
- ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.





