Volvo Viking grundbil

Volvo Viking grundbil

1957 – 1972

Denne bil er konstrueret over det velkendte Tekno koncept, der er blevet brugt mange steder til lastbilerne og var et princip, som startede allerede ved blikbilerne. Der blev lavet en grundmodel, som så dannede basis for mange efterfølgende modeller, hvor Volvo Viking er et rigtig godt eksempel og med sine mange produktionsår en klar succes for Tekno. Bilen ændrede sig ikke meget, men er blevet brugt som grundmodel for Volvo med lad og presenning, nr. 432 og 438, kranbil nr. 436, trækker for tankbil, sættebil mv., og tipbil nr. 862.

Gennem perioden udviklede bilen sig en lille smule, men tidsmæssigt fulgtes de ad, forstået på den måde, at kranbil og sættevognen mv. ændrede sig samtidig. Decalen på motorhjelmen fulgte med helt til sidst og mangler kun på de sidste eftersamlede biler.

Grundmodellens detaljer:

Grundmodellen består af tre hoveddele – et chassis, et førerhus og en bund. Alt andet på bilen er noget som er løsdele og som ændrede sig gennem tiden, men det gjorde grundmodellen ikke.

Chassiset er opbygget med selve rammen, bagskærme, tank og værktøjskasseanlæg for forhjul og en tap til at hæfte chassiset til bunden. Der er ingen graveringer på chassiset. Det har dog aftegninger af bladfjederne ved baghjulene.

Bunden består af forskærmene og graveringer med rille til fodstykket under dørene og foran lygterne. Der er indgraveret logo “Volvo Tekno Denmark”.

Førerhuset har graveringer til fronthjelmen, kølergitter, et lille dæksel på hver side foran dørene og døre med håndtag og hængsler.

Det hele samles med en nitte forrest og en kobbernitte gennem øjerne bag førerhuset.

De første modeller var med blanke pladehjul presset på akslen og særlige trapezformede dæk. Den havde støbte forlygter på stilk, med et stykke blankt blik trukket omkring lygten og den var uden interiør. Glasset i bilen var svagt farvet grønt så man ikke kunne se lige gennem bilen. Det blev også brugt på personbiler. Glasset var sat fast i taget ved hjælp af en kobber/stålnitte, en skive og en prægning. Som noget særligt ved denne bil var der foran monteret et lille blikstykke med Volvos logo.

  

Næste generation fik nye hjul med 12 møtrikker også presset fast på akslerne, men med de velkendt Tekno dæk med slidbane som fulgte med lige til det sluttede. Volvo logoet på kølergrillen forsvandt på nogle af bilerne men sad fortsat på andre i en overgangsperiode.

  

Næste ændring kom, da bilerne fik de mest kendte hjul med 6 møtrikker og gennemgående aksler. Det er det mest populære hjul og blev brugt gennem mange år. De første modeller havde ikke interiør og de gamle lygter. Bilen fik senere hvidt interiør, rat og klart glas i ruden. Den fik en lygte på stilk i gråt plastik med en prismelygte i. Denne lygte holdt ikke ret godt og blev hurtigt ændret igen. Biler med denne lygte er lavet både med og uden interiør.

 

På sidste model blev forlygterne skiftet ud med prismelygter, der sidder monteret direkte i forskærmen.

  

Herunder billeder af et Volvo Viking førerhus uden interiør, hvor man tydeligt kan se den grønne rude og metalskiven der holder ruden. Der er præget et 1-tal i den ene og et 2-tal i den anden. Det dækker over at der blev støbt flere førerhuse i den samme form og værktøjsmageren dermed kunne se hvilken der eventuelt var defekt. Tekno ændrede støbeformen så ”lygtehuset” blev tilpasset lygten og på forstærkningen omkring nitten, ligesom graveringen ”Volvo” er større på den seneste model. På billederne er det den ældste model til højre.

 

 

Her vises forskellen på lygtehuset.

 

Her vises forskellen på forstærkningen og på Volvo graveringen.

 

En lille sjov detalje, der også er ændret er prægningen på kobbernitten, hvor den ældste model er kryds præget, hvor den seneste model er varmenittet som selve nitningen på bilen.

 

Volvo Viking ”Trækker”:

Grundmodellen har også været fremstillet som trækkende køretøj til sættebiler. Bilen og udviklingen har været den samme som ovenfor beskrevet. Eneste forskel er det korte chassis til trækkeren.

Chassiset til trækkeren er blot en kopi af det lange chassis, blot tilpasset lidt i størrelsen.

Andet:

Volvo Viking

Original brochure for Volvo Viking.

5 kommentarer til “Volvo Viking grundbil”

  1. Volvo wiking er bestemt en af mine favoritter blandt teknobiler. Altid spændende at læse om.

    Er der iøvrigt nogle som er interesseret i Dinky biler fra Editions atlas – jeg har nogle som jeg vil afhænde.

    Poul

    Svar
    • Hej Poul
      Enig god bil. Med hensyn til Atlas biler, så flyt dit tilbyd eller i Forum på hjemmesiden. Denne tråd egner sig ikke rigtig til salg.
      mvh Peter

      Svar

Skriv en kommentar