Mercedes-Benz LP 0322
(1960-1969)
Nr. 910, lastbil, 1960-1969
Nr. 910A, grisebil, juni 1967-1969
Nr. 911, Kosangas, 1961-1969
Nr. 912, skraldebil, 1961-1969
Nr. 913, Tuborg, 1962-1969
Fortalt af Peter Frandsen
Klik på billederne for at gøre dem større.
Lastbilen er noget af det bedste kvalitetsmæssigt som Tekno har fremstillet. Den er stort set i metal hele vejen igennem og meget robust. Den består af en grundmodel uden lad. Forskellen i modellerne er ladet.
Den er i øvrigt bygget op ret anderledes end de andre lastbiler. Denne model er meget mere robust. Den er næsten umulig at ødelægge. Chassis, førerhus, hjul og lad er kraftigere end fx Scania og Volvo lastbilerne. Derudover har den en perfekt affjedring som ikke findes bedre på nogen anden legetøjsbil. Den har spiralfjedre med en god vandring på alle hjul.
Den består af et chassis, en bundplade, et førerhus og en kardanaksel med udstødning og bagaksel. Førerhuset er indrettet med interiør i metal og metalrat. Nogle få af de sidst producerede har dog plastik rat – sædvanligvis i rødt. Rattene kan være hvide, røde eller grønne. Kardan og udstødning er nittet fast på chassisrammen. Lygter og kølergitter malet på i sølvgrå. Bagest på chassisrammen findes et trækøje, dog uden at der er en standardhænger til denne model.
Hjul og dæk kendes kun fra denne bil. De er ikke brugt andre steder og er af fantastisk kvalitet. Det er sjældent dækkene er dårlige på denne bil.
Glasset er lidt specielt, fordi det er samlet af 2 dele. Bagsiden mod bagruden fungere som lås og skal tages ud først ellers ødelægges glasset.
Hvis man kigger efter kan man se på chassisrammen, at den har 2 hakker og 2 buer på en af tværliggerne. Dette må have været forberedelse til et tiplad. Det passer lige med 2 cylindre og et fæstne. Hvorfor det aldrig er blevet lavet ved jeg ikke.
Ovenfor annonce i Politiken fra den 3. december 1960 indrykket af Tekno.
Lastbilen kom som den første i 1960. Herefter fulgte i 1961 skraldebilen og kosangasbilen. Endelig kom Tuborg i 1962.
Ovenfor annoncer fra Stormagasinet Havemann fra 1961 og nedenfor annonce fra samme sted fra 1962.
Tekno annoncerede for alle fire Mercedes biler i Politiken.
Ovenfor annonce fra Politiken fra den 17. juni 1961 omhandlende Kosangasbilen, bemærk at på de første biler skulle man selv sætte decaler på, og nedenfor fra samme sted fra den 16. februar 1963 omhandlende Tuborgbilen og endelig fra 10. oktober 1964, hvor det blev skraldebilens tur.
Den 3. september 1966 fik alle på nær Kosangasbilen lige lidt mere annonceplads i Politiken.
Hvad skal jeg passe på?
På standard bilen er der ikke rigtig noget. Trækøjet på foreste kofanger kan være knækket.
Se detaljerne på ladene længere nede på siden.
Modellerne:
910: Lastbil
Monteret med et kraftigt støbt lad.
Varianter:
Rødt førerhus, sort chassis og gult lad, hvide hjul
Rødt førerhus, sort chassis og grønt lad, hvide hjul
Rødt førerhus, grønt chassis og gult lad, hvide hjul
Rødt førerhus, sort chassis, hvide hjul (2)
Rød
Grøn
Gul
Rød/gul med blåt chassis
910A Grisebil
Der er tale om en almindelig lastbil, men med sidefjelde i metal hele vejen rundt. Sidefjeldet er lavet i et stykke, hvilket er helt unikt. Det er samme rækværk som blev brugt på kosangasbilen.
De fem grise fra Reisler er fremstillet i hård plastik. Den ægte bil skal have grise fremstillet i hård plastik. Udgaver med bløde plastikgrise på ladet, som ganske vist også er fra Reisler, er fremstillet efter Tekno lukkede. Bilen er svær at finde som original og æsken er sjælden, hvilket selvfølgelig skyldes, at den kun var på markedet fra juni 1969, hvor den blev præsenteret i en annonce i Legetøjstidende og til 1969, hvor den udgik.
Der findes rigtig mange restaurerede med bløde plastikgrise på markedet.
Æskerne til grisebilen blev mærket med en label på endeflappen “grisebil”.
Varianter:
Rødt førerhus, sort chassis og grønt lad, hvide hjul.
911 Kosangasbil
Grundbil med lad og rækværk. På ladet er der placeret en flaskeholder med huller til 28 flasker. Flaskerne er gule og støbt i plastik, med ”kosangaslogo” og håndtag. Decalerne til flaskerne blev leveret løs på et lille stykke pap pakket ind i plastik, så man selv kunne sætte dem på flaskerne. Det har gjort at der sidder disse mærkerne rundt omkring på bilerne efter børnenes forgodtbefindende. På ladet er placeret en sækkevogn. Førerhus, lad og hjul er gule. Chassis er lilla. Meget almindelig bil.
Standard decalen er et kosangasmærke på taget og på bagsmækken, samt et flaskemærke på dørerne.
912 Skraldebil
Grundbil med en særlig skraldekasse i blik. Bagklappen er støbt i grønt plastik med 2 løse skraldespande med løst låg hængende i 2 små huller. Spandene kan tages af. Under bilen er placeret en sækkevogn ved hjælp af et stykke blik. Bilen findes kun i grøn og med sølvfarvet skraldekasse. Ingen decaler. Utrolig mange af dem.
913 Tuborgbil
Grundbil med et lukket lad med jalousilåger på hver side i grøn, rød eller hvidt plastik. Jalousilågerne kan køres op og ned. Sækkevogn og grønne kasser i metal var ekstraudstyr. På førerhuset sidder den berømte Tuborghat i metal og en spids i messing. Decaler fra Tuborgs bryggerier. De hvide jalousilåger er de mest almindelige. De grønne er sjældne og de røde meget sjældne. Jalousilågerne revner nemt, så jeg anbefaler at man ikke rører dem mere end højst nødvendigt.
913 Page (5)
Grundbil med en træklods på ladet. En lidt anderledes Teknobil, fordi Tekno normalt ikke brugte denne form for produktion. Det kan skyldes, at kunden har ønsket netop dette udseende og det har været den billigste måde at producere i træ.
Bilen optrådte i en TV udsendelse som hed ”hvad er det værd” den 27. August 2008, hvor direktøren for “Page” i Danmark selv forklarede, at det var ham, der havde fået bilerne fremstillet hos Tekno. Page var et hollandsk firma, der lavede toiletpapir, mens transportfirmaet, der kørte med bilerne hed “Heynen Transport”. Page havde fået bilerne fremstillet for at markere for forhandlerne, at fremover kom varerne med lastbil og ikke med toget .
Der hører en tilsvarende hænger til bilen.
Sættet er leveret i klar plastikæske med rød træbund og er meget sjældent. Modellen fra TV blev solgt hos Frederikberg Auktionshus for 25.000 kr. medio august 2008.
Måske er denne bil den eneste der findes i denne stand.
Jeg har i februar 2009 haft lejlighed til at tale med direktøren (PM) der solgte bilen. Han fortalte, at Page ganske rigtigt var et hollandsk firma som handlede med toiletpapir og køkkenrulle. Varerne blev leveret fra Holland i jernbanevogne, men flere dyre om lastninger til følge. Det blev derfor besluttet, at varerne fremover skulle leveres med lastbil, direkte fra Holland til grossisterne i Danmark og for så vidt også i andre lande.
Ovenfor foto af bilerne fra Heynen Transport.
Direktøren bestilte bilerne omkring 1963-65 på Tekno hos salgschefen, som blev kaldt Onkel Tekno. Der blev aftalt hvilken model der skulle bruges og til hvilken pris. Da papir ikke vejer ret meget havde bilerne disse særlige høje kasser, for at der kunne være så meget som overhovedet muligt med på turen.
Formålet var ganske rigtigt at markere overfor grossisterne at denne ændring var på vej.
Der blev kun uddelt ca. 150 sæt i Danmark og et antal i udlandet, navnlig Holland, Belgien og Tyskland, men der er kun produceret et meget begrænset antal sæt.
Vognmandsfirmaet som fik ordren var hollandsk og hed ”Heynen Transport”. De kørte faktisk mest med Mercedes lastbiler og bilerne anvendt ved disse transporter kørte typisk 700.000 km uden problemer p.g.a. den lave vægt og dermed reducerede belastning af køretøjet.
Pine Kraft:
Finsk gave af Mercedes Benz lastbilen. Jeg har set den nogle få gange og altid i den lysegrønne farve. Pine Kraft var et finsk cellulosefirma, der lavede papir. Bilen har helt sikkert været brugt til reklame og på ladet lå en papirrulle.
Æsker:
Er kun leveret i papæsker, dog er Page leveret i en særlig gennemsigtig plastikæske.
Standard decaler:
Ingen
Teknik
:
Ruder | ja | |
Affjedring | ja | |
Styretøj | nej | |
Interiør | ja | |
Løse lygter | nej | |
Løse kofangere | nej | |
Bevægelige dele | nej | |
Blink | nej | |
Decaler | nej | |
Samlet med | Skrue – dog nitte ved udstødning/kardan | |
Flerfarvet | ja | |
Blist-car model | nej | |
Udsigtsæske | nej | |
Papæske | ja |
Diverse:
En Teknosamler har sendt mig dette billede af en fin Mercedes lastbil med presenning. Den er næppe original fra Tekno, men stammer formentlig fra en vognmand, der selv har fået lavet en serie af biler. Mercedes lastbilen er ikke født med presenning.
Et opslag i arkivet i Horsens fortæller om en vognmand, Verner Nielsen, som døde på plejehjem i 1983. Det kan jo være den samme – i-hvert-fald er der noget der tyder på, at bilen er helt tilbage fra Tekno tiden.
