Chevrolet Monza

Viser 25 indlæg - 1 til 25 (af 26 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #41016
    psn
    Participant

    Importeret fra Jylland. Men hvad er det lige med bunden. Skal den se sådan ud?

    #41023
    Bertel Pedersen
    Participant

    Hej Peter.
    Skøn bil, men bunden ser godt nok spøjs ud. Måske er den ommalet!!
    MVH Bertel.

    Attachments:
    #41025
    Flemming Rasch
    Participant

    Det ser ud til at den har gang i noget zink pest under lakken prøv at skrab forsigtigt på en af “boblerne” der er nok noget Hvidt “pulver” ligende stof under malingen

    #41026

    Hej psn.
    Her er min eneste af slagsen, som jeg har harft fra ny, og der er aldrig ændret noget på den, så jeg ved med sikkerhed at den er original. Den er dog åben og i Tekno udgaven.
    Og min er også med den anden dæktybe, hvor din har dæk magen til dem på Porsche 911S og Toyota 2000.

    MVH Kim B S.

    #41068
    peter frandsen
    Keymaster

    Hej

    Det ligner godt nok zinkpest af den aggressive type. Der er nok ikke meget andet at gøre end at lave den være eller udskifte bunden.

    mvh

    Peter

    #41074

    Den er ikke go — Det kan smitte hvor metal røre metal. Det har jeg set og oplevet og har billeder af.

    Har læst vilde historier om at en pæn model er blevet angrebet af den der stor ved siden af ! ? Tror måske det er en historie. Men den bund der ville jeg nok tage af, og kassere. Vaske resten af og gemme det til dele, eller finde en anden bund.

    #41078
    Flemming Rasch
    Participant

    Den skal bare ha renset bunden af jeg vil gøre det i kaustik soda og efter den tur en tur i eddike syre og her efter affedtet med evt bremserens eller siliconefjerner og en gang ny maling ingen problemer i det
    Den nemme løsning er en anden bund til den fine bil
    Jeg har nogen biler der har haft “pest” de er fine i nu flere år efter og har ikke smittet nogen af mine biler
    Mvh Ms Super Flemming

    #41079

    Ja alt er relativt. Men er den gal med støbe materialet, sådan som det er normalt, så hjælpe overflade behandlinger ikke i det lange løb.Detender med at krakelere under laklaget, og blive skørt som tyndt glas. Det kommer inde fra… Og er bilen iøvrigt pæn ville jeg afgjort vælge en anden bund. For det første er der absolut ingen grund til ligefremt at invitere pesten inden for, for det andet holder modellens verdi når bunden er ombyttet, frem for malet.

    #41080
    psn
    Participant

    Ok. Må se hvad jeg kan gøre. Men det med at smitte andre lyder som en skrøne. Er det kun noget der rammer Tekno. Har aldrig set det på Corgi etc?

    #41081

    Jeg har et forsøg kørende. Hvis jeg finder to fordøre, en bagklap og en måske en del til bagen der holdet baghjul og motor i de rigtige farver vil forsøget stoppe. Indtil da står modellen isoleret for sig selv, for at jeg kan se hvad der sker.. NU med foto her på siden og med dato på… Den har stået hos mig i 4 år og det bliver langsomt værre. NYE REVNER spendt på hvornår bagakslen smutter af… Man fornemmer det er i materialet ikke i overfladen. Problemet er at bussen er rigtigt flot, bortset fra en lille revne i toppen som ses på foto. og så den PEST i bag delen…

    #41085
    psn
    Participant

    Øv. Begynder på at tvivle på at købe Tekno’er!

    #41086
    psn
    Participant

    Svar fra sælger. Ikke zinkpest. Dårlig lak!

    #41087
    Flemming Rasch
    Participant

    Hej psn
    Ingen problemer du skifter bare bunden så er dit problem løst må jeg spørge hvad den har kostet ??
    Mvh Ms Super Flemming 👍😎🏁

    #41090

    PSN — Desvære er det ikke kun Tekno. Det er alle. Og for 8 år siden blev det opdaget i nogen helt nye dyre samler modeller. Det skyldes forkert legering, alså blanding af støbematerialet. Eller det skyldes urenheder i støbematerialet. Jeg har foto af og kasseret et par matchbox, og et lille søg på nettet viser også marklin, fleischmann og mange andre. Hoved sagligt er det mest i ting fra før 1955-60. Ældre ting kan blive sprøde som tyndt glas, og knække nemt. Det skyldes at man ikke vidste bedre vedr. støbematerialets blandingsforhold. Det bliver bare sådan med alderen, og er ikke pest. Zinkpest kan også skyldes iltning af ubehandlede overflader og det stoppes som Flemming nævner. Rens, vask og mal. Men eftermaling er jo bestemt ikke originalt. Men er der revnet i materialet — UD MED DET. Men tag og skrab i boblerne og se om der er hvidt pulver lign inden under, eller deformering, eller ujævnheder af overfladen.
    Hæ Hæ — Har du aldrig kørt bag en 10 – 15 år gammel VW… Se håndtaget i bagklappen… De bobler hysterisk op alle sammen, og siver hvidt ud af dem… Der er ikke noget at gøre.. Har haft en Lupo og har nu en Golf. Man kan stoppet det et år eller to, og sååå slår boblerne ud igen. Googel på ordet og se skræmme billeder. Men det er jo heldigvis generelt få modeller man selv render ind i.

    #41094
    Flemming Rasch
    Participant

    Det er fuldstændig rigtigt det med håndtaget på motorklappen på de gamle VW bobbel men det forekommer også her i nyrer tid var hos Nelleman da Alfa 156 166 kom på marked der skiftede vi side spejle på 156 i store mængder og dørhåndtag på 166 i mængder de kogte simpel hent op Hyundai havde store problemer med spejle på Pony modellen det hedder bare af med det syge på med det nye 👍😎🏁

    #41097
    psn
    Participant

    Har givet 200 for Monza’en. Sælger har samlet i mange år, og siger det ikke er zinkpest.

    #41112

    Boblen havde også problemet på og 1962-66 hvor forklap håndtaget og dørhåndtagene var støbte. MEN det var nu Golf 2-3-4-5 Lupo, Polo og Transporter jeg tænkte på. bag klap håndtaget siver hvidt ud, og bobler op, på 98 %. Min Lupo fra 2001, og min fra 2001 og 11 år-300.000 km. gjodre det, der var ikke noget at gøre, Min GOLF fra 2002/3 gør lige det samme. Ja til værksteds timer kan det ikke betale sig at reparere noget. problemet på Golf´en mf. er at det angriber bag klappens galaniseringen, og sååå ruster det lige ved siden af håndtaget….. Så man skal holde det i ave, rundt om håndtaget.

    #41124
    Flemming Rasch
    Participant

    Hej psn
    gør dig selv en tjeneste skrab noget maling af på en af “boblerne” kommer der et hvidt pulver ligende stof frem så skal du renover eller skifte bunden ud det er kun et godt råd fra os der har samlet og renoveret i mange år Det er da ærgerlig med en flot model bil hvor bunden er dårlig ik 😉
    Mange Tekno Hilsener
    Ms Super Flemming

    #41125
    Stroget
    Participant

    The Monza came with both skinny and wide tires. I wrote an article for Model Colector (UK) on the ones I had found so far!

    Different Monza Parts for Different Companies

    Company Years Baseplate Tires
    ———————————————
    Tekno 1966-69 white skinny
    Kirk 1970 grey (black,hole?) wide
    strip ‘n steer 1970 grey wide
    Tekno 1970-72 white (black,hole?) wide
    Walco 1972?-? Tekno or Kirk wide
    Dalia-Tekno ? Tekno, white wide
    Joal 1970-? black, w w/o hole wide
    Pilen 1969-78 black, w w/o hole skinny
    Pilen-Artec 1988-? black plastic whizz
    ———————————————-

    #41126
    Flemming Rasch
    Participant

    Hi stroget
    Har du billeder af Monza med whizz hjul ??

    #41147
    Stroget
    Participant

    Yes! It has a simplified plastic baseplate. The headlight covers do NOT open and they are connected to the baseplate.

    #41159
    Bertel Pedersen
    Participant

    Hi Karl.
    Very interesting list of different baseplates and tires.
    Do you have a picture of the plastic baseplate on the Pilen-Artec?
    Best regards Bertel.

    #41168

    At påstå at, Pilen og Joal modeller er de samme som Tekno/Kirk modellerne er direkte forkert. DE er KOPI biler, lige som derres Mercedes 230SL, 300SL og Jaguar-E. Der er ikke anvendt Tekno/Kirk værktøj til dem. De er skruet sammen, eller skruen er anderledes placeret og enkelt dele kan ikke ombyttes. De to virksomheder gjore det samme med Matchbox og Corgi mf. hvilket med al tydelighed fremgår af salgsbrochurene fra Joal og Pilen.

    Dalia havde ejerskabet til modellen og værktøjet, og solgte iøvrigt bilen med “Tekno Denmark” stående i bunden, frem til 1982

    Walco havde købt nogen biler men måtte stoppe salget af dem der stod KIRK i bunden af… Walco havde lavet det nummer allerede i 1969 med Mercedes 300SL hvor de måtte slibe Tekno navnet væk for at kunne sælge dem.

    #41188
    Stroget
    Participant

    yes, H-J, you have to look very closely to see the Joal and Pilen are copies. I had to buy them and examine to confirm that. They must have bought a Tekno (or Kirk) and copied it directly: too similar!

    Do you think Walco started in 1969/70 with Kirk toys? When did they stop? Someone else guessed a date of 1972-?. I have both Kirk and Tekno in Walco boxes (could have been switched years ago though).

    And Dalia is also very hard to date. You think ?-1982?

    Here is the plastic base of the COPY Pilen-Artec,

    #41200
    Bertel Pedersen
    Participant

    Hi Karl, thanks for the photo, it looks like the ones made in China today.
    Yours Bertel.

Viser 25 indlæg - 1 til 25 (af 26 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.