Volvo Viking blokvogn
nr. 861
(1966 – 1972)
Fortalt af Peter Frandsen
Klik på billederne for at gøre dem større
Vedrørende beskrivelsen af bilen se artiklen med Volvo Viking grundbil trækker.
Trækkeren til blokvognen er kun lavet i den seneste udgave med hjul med gennemgående aksler, interiør og prismelygter og kun i de velkendte farver med sort bund, orange førerhus.
Traileren er godt fundet på – der er tale om genbrugt fra Scania modellen fra 1960. Den præsenteres som nyhed i en annonce i Politiken fra den 17. september 1966 og annoncen er vist nedenfor.
Ovenstående er fra Teknokataloget fra 1970-71, hvor den er nævnt i prislisten fra januar. Prisen var 42,75 kr. for hele sættet med gravko.
Så Tekno har pustet nyt liv i entreprenørserien sidst i 1960.erne og har ladet Scania udgå og erstatte med Volvo modellen, men de har bevaret de samme numre nemlig nr. 860/861 ligesom 862 er det samme for både Volvo og Scania.
Man kan vel også blive enige om at det er et utroligt flot sæt som der trods den korte tid den var på markedet er solgt fantastisk mange af. Der er mindst ligeså mange Volvo blokvogne som der er Scania, selvom den er solgt i 6 år mere.
Selve blokvognen er støbt i et stykke med en løs bagklap og 4 sæt dobbelthjul. Langt de fleste modeller er lavet som Åkerman udgaver med en decal på bagklappen, men nogle af de sidste modeller havde ikke denne decal og de allersidste udgaver er i meget ringe kvalitet – dårlig lakering og finish med grater o.sv. Disse dårlige biler har som regel en selvskærende skrue, der hvor førerhuset sættes fast på chassisrammen, hvor de gode modeller har en kobbernitte.
De første udgaver er solgt i papæsker og senere blev de solgt i udsigtsæsker men som regel i neutrale æsker eller med et klistermærke på æsken som fortæller det er en blokvogn. Jeg har haft en der lå i en æske til Scania presenningbil nr. 451, så der er nok brugt det man havde ved hånden. Disse biler er uden gravkoen, som havde sin egen æske.
Hjulene på blokvognen er fremstillet specielt til denne bil – de ses ikke andre steder. Der er tale om dæk som blev brugt som standard på personbilerne.
Tekno løb formentlig tør for disse specialhjul på et tidspunkt og sætte i stedet “Volvo” hjul på traileren.
Ovenfor trailer med “Volvo” hjul.
Traileren blev fremstillet af Tekno Holland også, men her er Tekno Holland logo i bunden og der er brugt Volvo personbilsfælge og dæk fra Chevrolet Monza. Den hollandske udgave er kun lavet i Scania.
Scania modellen er mere attraktiv end Volvoen, som det ofte er tilfældet.
En mint model med gravko koster 12-1400 kr. Det er sjældent der er æske med til Volvoen.
Hvad skal jeg passe på?
Den er meget svag ved bagklappen, som kan ”låse” i en bestemt position og man derved kan brække lidt for hårdt og den bageste del af traileren falder af. Så kig om den har skader eller er bukket ved akslen til bagklappen. Vær på vagt for restaurerede modeller – navnlig fra Dansk Møbeltransport, idet bilen er utrolig sjælden. Jeg har kun set den med prismelygter og interiør.
Skema
Ruder: | Ja | |
Affjedring: | Nej | |
Styretøj: | Nej | |
Interiør: | Ja | |
Løse lygter | Ja | |
Løse kofangere: | Nej | |
Bevægelige dele: | Ja | |
Blink: | Nej | |
Decaler: | Ja | |
Samlet med: | Nitter | |
Flerfarvet: | Ja | |
Blist-car model: | Nej | |
Fremstillet af: | Tekno Danmark |
Æskerne:
Volvo blokvognen har sin egen æske papæske, som adskiller sig fra fx Scania blokvognen. Den har Volvo logoer og illustrationer af blokvognen og gravkoen. Der er ikke så mange Volvo blokvogne i papæskerne, da denne model kom ret sent og Tekno satsede mere på biler i udsigtsæsker.
Modellerne
861 Åkerman
861-01, Møbeltransport Danmark:
Meget sjælden model, som kun findes i begrænset antal. Bilen er leveret i papæske. Den er formentlig leveret både med grøn og orange bagklap.
Volvo og Scania udgaverne:
Bilerne er stort set ens, men der er forskel i størrelsen på dørdecalen. Volvoen er den ældste – hvilket tydeligt ses på pladehjulene.
Hej, hvad er værdien af dennne model, uden gravemaskine og uden baklap, med patina efter leg ?bare sådan ca ?
Åh, jeg vil tro ca. 200 kr., hvis trækkeren er ok.