Volvo 164 nr. 838

Volvo 164

nr. 838

(1971-1972)

Fortalt af Peter Frandsen

Klik på billederne for at gøre dem større.

Volvo lancerede Volvo 164 i oktober 1968 med en 3L 6 cylinder motor. Det var en luksusbil, hvor Volvo bevægelige sig ind på direktionsgange hos direktørerne, som fik en ny model at vælge imellem. Det var en flot bil og en stor succes fra Volvo, som fuldt ud kunne måle sig med bilerne fra Mercedes, BMW o.s.v. Det blev også starten fra Volvo til fortsat at sende en luksusbil afsted sammen med fremtidige nye modeller som 264, 760 og 960, som alle havde 6 cylindere. Jeg havde selv en Volvo 960 i flere år og rækkemotoren kørte fantastisk.

Derfor var det naturligt at Tekno tog udfordringen op og fremstillede en 164.er.

Volvo 164´s historie

Volvo 144 var en bragende succes for Tekno, da den udkom i foråret 1969, så det synes naturligt for Tekno også at fremstille en Volvo 164. Jeg ved, at den svenske agent Berico pressede på for at få en Volvo 164 fra Tekno. Jeg et brev fra Ivan Andersson, (den svenske agent) der vil have flere sennepsgule Volvo 144 biler. Svenskerne var ikke så tilfredse med den hvide farve og mon ikke også det gjaldt for Volvo 164. Men det er stor mentalitetsforskel mellem danskere og svenskere – den gule farve har været så populær i Danmark – heller ikke hos de rigtige biler.

I øvrigt har jeg også læst et sted, at direktøren fra Algrema/Tekno (Frederiksen) var stærkt utilfreds med at Volvo 164 tog så lang tid at få færdig, når man nu havde Volvo 144 kunne det vel ikke være så svært at lave en kopi. Det siger en del om Erik Frost Frederiksen, at han ikke forstod, hvor kompliceret værktøjsproduktionen for modelbilerne var og selvom det langt hen ad vejen var den samme bil, skulle der alligevel en del ændringer til.

Volvo 164 var formentlig også forsinket. Den er nævnt i kataloget fra 1970/71, men der er ikke angivet en pris i prislisten. Det plejede at betyde, at den endnu ikke var klar til salg. Berico har i et nyhedsbrev fra juni 1971 præsenteret bilen som nyhed og de var altid hurtige med at annoncere.

Den er ligeledes med i en Anders And reklame fra 1. juni 1971 også som nyhed, så det er rimeligt sikkert, at den udkom i juni 1971. Det gik stærkt med produktionen, når man tænker på, at Tekno lukkede i foråret 1972. På 3/4 år har Tekno godt nok nået at lave mange Volvo 164.er.

 

Øverst til venstre reklame fra Anders And, og øverst til højre nyhedsbrev fra Berico fra juni 1971. Nederst til højre prislisten fra Teknos katalog fra 1970/71 og til højre billedet fra samme katalog.

Ovenfor brev fra Volvo til Tekno fra den 17. januar 1969 vedr. udgifterne til annoncering for Volvo 164.

Ingen kender salgstallet, men der blev solgt 53.033 stk. Volvo 144 alene i Sverige på et ½ år, så nogle stykker er der også gået af Volvo 164.

Det hele sluttede i foråret 1972 og produktionen ophørte. Dog kom den igang igen, da Tekno Holland startede produktionen op i 1974, hvor der også blev fremstillet en del Volvo 164.

Modellens detaljer:

Med hensyn til beskrivelse af Volvo 164 henviser jeg til artiklen om Volvo 144, som også findes her på siden. Bilerne er fuldstændig ens på nær det ændrede frontparti og motor. Selvom den ikke er alt for vellykket set ud fra et håndværksmæssigt synspunkt er der nu alligevel meget eksklusivt over Volvo 164, måske især for os der elsker Volvo.

Som sagt er modellen beskrevet i artiklen med Volvo 144, så jeg vil kun beskrive ændringerne, der kom til på Volvo 164.

Selvom bilerne ligner hinanden og er fuldstændig ens måtte Tekno producere et nyt karosseri da fronten er anderledes, en ny fronthjelm, et helt nyt motorrum, da motoren er 6 cylinder på Volvo 164 – altså en anden motor end Volvo 144. Motoren er løs og faktisk med mange detaljer. Luftfilteret er forsvundet men bremseforstærkeren er kommet med.

Graveringerne i bunden er også ændret til “Volvo 164, nr. 838” og selvfølgelig “Tekno Denmark” . Forreste kofanger er også ændret og det samme gælder for den bageste. Begge kofangere er fremstillet i forkromet plastik. Der skulle også være plads til to ekstra forlygter. Decalen bagerst skulle selvfølgelig også ændres til Volvo 164. Alt i alt ret store komplicerede ændringer, selvom en del kunne genbruges. Selve forpartiet er rigtigt godt ramt. Kofanger, karosseri og motorhjelm mødes og der er faktisk ingen luft eller skævheder at se. Detaljen med kromkofangere ser drøngodt ud på Volvo 164.

Modellens værdi:

Få 20 år siden var der masser af dem til salg og mintbox modeller i den sennepsgule farve lå på nogle få hundrede kroner. Der har været en prisstigning henover årene, men synes jeg prisen igen er faldet.

Hvad skal jeg passe på:

Der er ikke rigtigt noget – det er ikke så dyr en bil, at det kan gå helt galt og der er ikke den store fidus i at restaurere den med henblik på videresalg.

Tekniske data

EgenskabJa/NejBemœrkning
Ruder:Ja
Affjedring:Ja
Styretøj:Ja
Interiør:Ja
Løse lygter:Ja
Løse kofangere:Ja
Bevægelige dele:Ja
Blink:Nej
Decaler:Ja
Samlet med:1 Skrue
Tofarvet:Nej
Blist-car model:Nej

Sœrlige decaler:

Volvo 164 decal og baglygter på bagenden.

Æskerne:

Kun leveret i udsigtsæsker. På toppen af æsken er der tegnet en vejledning i at betjene de ting bilen kan. På bagsiden er der en flot tegning af en Volvo 164. Indlægget i kassen er lyseblåt. På en af siderne er bilens tekniske data beskrevet og det fremgår, at bilen har 145 HK – en noget voldsom maskine i 1970.

Modellerne:

Bilmodellen var kun på markedet i ganske kort tid, men alligevel formåede Tekno at lave den i tre forskellige farver. Jeg har set forskellige særudgaver fx som Taxi, men jeg er ikke overbevist om at de er originale, men det kan de godt være.

1: Sennepsgul

Helt klart den mest almindelige farve til Volvo 164.

 

2: Hvid

Hvid er den mest sjældne farve. Der findes ikke så mange i hvid, hvilket ikke kan undre, når det største marked nemlig Sverige ikke ville have hvide.

3: Mørkeblå

Mørkeblå er heller ikke så almindelig – men jeg skønner, at der er lidt flere end den hvide. En af mine absolut yndlingsmodeller –  den er superflot i mørkeblå med de forkromede kofangere.

Prototype: Rødbrun

Nedenstående model er malet som farveprøve på Tekno i Hjørring. De valgte ofte at lave maleprøver i farver, som de ikke solgte, så de kunne kende den. Disse biler blev samlet af medarbejderne, som tog dem med hjem eller delene blev smidt ud. De er utrolig sjældne. Den må ikke forveksles med den hollandske udgave, som er malet i Holland.

Volvo 164 Tekno NL:

En af de få personbiler, som Tekno NL fik med sig, da de købte Algrema/Tekno i 1974 var Volvo 164. Hollænderne valgte at udgive den i fire nye farver, lyseblå, hvid, grøn og bordeauxrød, med en krom pynteliste på langs af bilen. Det er de samme bil tilpasset den hollandske produktion. De fik åbenbart ikke værktøjet til at støbe standarddækkene med til Holland, så de valgte at genbruge plastikdækkene fra Chevrolet Monza, som er både hårdere og større. Det ser forkert ud på bilen og den har svært ved at dreje. En dårlig løsning, men dog til at lave med. Jeg har udskiftet dækkene på mine biler på nær den grønne, som det ses på nedenstående billeder.

Tekno Holland tilpassede også æsken til deres design. En flot stærk æske, som er noget mindre end den danske.

Hvid, NL:

Bordeauxrød, NL:

Mørkegrøn, NL:

Lyseblå, NL:

Billedet mangler.

Politi:

Æskerne:

18 kommentarer til “Volvo 164 nr. 838”

  1. Endnu en super god artikel.

    Har altid undret mig over reklamebilledet i Anders And – modellen må være en prototype idet den mangler den skrå markering på kølergrillen samt at blinklysene er anderledes korte end på den færdige model.

    Svar
    • Hej Henrik
      Man kan aldrig regne med tegninger, dem har dygtige litografer pyntet på som det passer dem. Men fin observation.

      Svar
  2. Hej Peter

    Tror nu ikke netop dette foto er pyntet (er selv ‘litograf’) – kofangeren ser ret ægte ud, omend det er svært at se hvilket materiale den er lavet af.

    Er der ikke også en udvikling i håndtagene på 164’eren? Nogle modeller ser ud til at have store fordybninger under selve grebet og andre ikke, eller er det mig der ser forkert?

    Mvh. Henrik

    Svar
    • Hej Henrik

      Hvor spændende et du er litograf – så ved du selvfølgelig alt om hvordan man behandler billeder og reklamer. Tekno brugte jo ofte de samme motiver i katakloger, i reklamer, annoncer og på æskerne. Men hvordan oprindelsen på denne annonce er, ved jeg ikke. Farven er helt skæv, men den kan en litograf vel have leget med. De Volvoer jeg er alle med de samme dørgreb. mvh peter

      Svar
  3. Hej Peter,
    Så har du dækket alle Volvo personvigne fra Tekno. Til lykke med det og tak for endnu en interessant artikel. Det er skønt, de kommer så hurtigt for tiden.
    Jeg synes, 164 er en model, der er svær at få fat i, men nu har jeg da en senepsgul og en hvid. Du skriver ikke noget om interøret, men det er sort i min senepsgule og rødt i den hvide. Bunden er også forskellig, idet den semepsgule er mat sort, mens den hvide er blank sort.
    Jeg giver dig ret i, at det er en meget flot bil, og jeg glæder mig til at få fat i den mørkeblå. Jeg har jo lagt mærke til, at det er den første Teknobil, der kommer frem, når man går ind på Teknosamleren. Men begge mine biler er noget ujæne i lakken.
    Mvh Ole

    Svar
    • Hej Ole

      Det glæder mig at du finder artiklerne interessante. Interiøret er de samme farver som til Volvo 144 så de ting som er ens har jeg ikke beskrevet. Den blå 164, som pryder min forside var noget af det første jeg købte og en af de Teknoting jeg holder mest af. mvh Peter

      Svar
  4. Hej Peter
    Nu har du gjort det igen super dejlig læsning om de fine Volvo biler.
    De er efter min mening rigtige Volvo biler ikke kiniser kasser som i dag 🤪 men det er min mening
    Mange Tekno hilsener
    Ms Super
    Flemming

    Svar
    • Hej Flemming
      Det var fine biler disse svenske stålkasser, som har vundet mange hjerter rundt omkring. Jeg har selv en Volvo 940 fra 1997, som af mange blev betragtet som den sidste rigtige Volvo. Det er kones bil og hun kører i den hver dag. Kører som i 1997 – går stort set aldrig i stykker. Men jeg må nu nok sige at det du kalder “kineserkasser” for det første nok er mere svenske end man tror stadigvæk, og de kører fantastisk. Jeg tror ikke der er ret mange der er i tvivl om, at var kineseren ikke kommet til og havde lagt en kæmpe pose penge på bordet var det nok slut med Volvo. Så skulle vi alle køre i en grim tysk bil, hvor ingen kan stole på det de siger (smiler lidt Flemming).

      Svar
  5. Hej Peter
    Jeg holder faktisk meget af Volvo biler specielt de ældre 121 142 144 145 164 165 444 544 P1800 m.m
    Har skruet på dem alle sammen da jeg var mekaniker hos Volvo Sommer i Roskilde
    Jeg smiler rigtig meget når jeg kører i mine Tyske VW biler 👍😁🏁

    Svar
    • Hej Flemming

      Fine biler – jeg har faktisk lige skiftet min sidste gamle Volvo 940 ud med en XC 40 inscription – ikke dårligt – slet ikke dårligt Flemming. 940 var god, solgte den på 1½ minut til en Volvo mekaniker – han gad ikke engang at prøvekøre den, kom bare og hentede den. 23 år gammel – fejlede aldrig noget. Men XC 40 er som Jeppe i baronens seng. Den er ekstremt velkørende. Så længe Volvo er så langt foran tyskerne på design, kvalitet, køreegenskaber, udstyr, materialer, service mv., tror jeg næppe du får mig over i sådan en tysker. Men indrømmet – Volvo.en er en dyr og tørstig djævel og programmet er begrænset. De mangler virkelig småbilssegmentet og ikke mindst en lille SUV.

      mvh
      Peter

      Svar
  6. Hej Peter
    Det er dejligt der er kørertøjer til os alle 😁 jeg har aldrig haft de store fejl på vores VW biler nu er Volvo jo ikke fri for fejl og det er VW heller ikke 😁
    Hvis jeg skulle have en Volvo ville det blive en 444-544-210 med jeg jeg vil helst have en bobbel ovali ren nostalagi både Volvo og VWen kører rigtig dårlig 😂🤣
    Men de er fede

    Svar
  7. Hej Peter
    Det er dejligt der er kørertøjer til os alle 😁 jeg har aldrig haft de store fejl på vores VW biler nu er Volvo jo ikke fri for fejl og det er VW heller ikke 😁
    Hvis jeg skulle have en Volvo ville det blive en 444-544-210 med jeg jeg vil helst have en bobbel ovali ren nostalagi både Volvo og VWen kører rigtig dårlig 😂🤣
    Men de er fede
    Held og lykke med din “nye” Volvo

    Svar
  8. Godaften gutter.
    Hvis nu I kørte Skoda, så ville I få VW´s kvalitet – bare uden børnesygdommene – de er væk når Skoda arver teknologien.
    Og så er der flere penge til model biler ….

    Vh
    Gunner.

    Svar
  9. Det er ikke noget problem Gunner man skal altid købe den sidste af den gamle model så er det løst hilsen VW tossen

    Svar
  10. Hej
    Min dotterson tappade min 164 och den föll isär helt. Alla delar är kvar och den verkar hel i övrigt.
    Jag har försökt montera den igen men inte lyckats. För mig verkar det som om alla delar skall monteras mer eller mindre samtidigt.
    Jag undrar ifall någon har en idé om vilken ordning delarna skall monteras i?

    mvh
    Fredrik

    Svar

Skriv en kommentar