Volvo 144 /nr. 835

Volvo 144

Nr. 835

(april 1969 – 1972)

Volvo 144 var endnu et vendepunkt for Volvo i slutningen 1960.erne, hvor Volvo PV havde brug for en afløser for Volvo Amazon, som havde været en kæmpe succes. Det lykkedes at foretage et modelskifte til Volvo 140-serien, som sammen med 200-serien også blev en enorm succes for Volvo. 140-serien var på markedet fra 1965 – 1974 og 200-serien fra 1974 til 1993. En helt usædvanlig lang periode for en familiebil, der ikke undergik den store udvikling.

Tekno havde gode relationer til Volvo var selvfølgelig hurtige til få fremstillet en model af Volvo 144 sikkert godt hjulpet af Volvo, som gerne så Volvo modelbiler i hænderne på børnene. Det blev en af de største successer for Tekno. Der blev solgt rigtig mange af dem på kort tid og især i Sverige kunne Tekno slet ikke følge med efterspørgelsen. Tekno fulgte senere op med storebror Volvo 164. Underligt nok kom der ikke en Teknomodel af st. car udgaven af Volvo 245. Måske skræmte sporene efter Volvo Amazon st. car, eller også – hvad der er det mest sandsynlige – Tekno havde ikke kapaciteten til at udvikle yderligere en bil på det tidspunkt.

Men Volvo 144 blev en af de Tekno modeller som man forbinder med “rigtige” Teknobiler. Det var dog en rose med torne – Volvo 144 var ikke en særlig vellykket model på alle områder, hvilket jeg vil redegøre for længere nede i artiklen.

Modellens historie:

Volvo 144 kom på markedet lige efter Påske i 1969 og kostede 15 kr. Den kom i den røde og formentlig også den hvide udgave med sideruder. Tekno meddelte i april 1969 i Legetøjstidende, at bilen var på vej fulgt op af reklamer i Anders And den 15. april og 20. maj 1969. Jeg ved svenskerne var utroligt interesseret i denne model og der har jeg set reklame i ”Kalle Anka” (Anders And) i juni 1969, så den er formentlig kommet samtidigt. (I reklamen er bilen spejlvendt i forhold til den danske reklame – hvad så end meningen er med det! Sverige fik højrekørsel i 1967.) Den første reklame var en tegning og først den 20. maj var der et billede af modelbilen. Tegningen er den samme, som er bag på æskerne.

Volvo 144 æske Volvo 144 æske Volvo 144 æske

1 billede: 15. april 1969

2 billede: 20. maj 1969

3 billede: 12. juni 1969 (Kalle Anker)

Faktisk kan man sagtens lave en højrestyret Volvo 144 eller 164, hvis man ønsker det. Man kan vende den øverste del af instrumentbordet spejlvendt og så har man en højrestyret bil.

På lidt over et ½ år solgtes 53.033 stk. i Sverige, hvilket var uhørte salgstal. Næst mest sælgende var Volvo Amazon 2-dørs i polisudgaven med 21.098 solgte biler. Kun 3 modeller solgte mere end 10.000 stk. i hele 1969. Ifølge importøren BERICO kunne de sælge mange flere, men Tekno kunne ikke følge med ved levering, navnlig op til Jul. På et tidspunkt ønskede BERICO at få flere modeller i den originale sennepsgule udgave som også Volvo 164 og Saab 99 blev leveret i. Det bemærkes, at det på det tidspunkt udelukkende var de ensfarvede modeller, der var på markedet.

Det er ganske pæne salgstal, da Tekno samtidigt sendte en Rallyudgave af Ford Mustang på markedet til 16,26 kr., men det var Volvo 144 som hittede blandt børnene.

Op til Jul sendte Tekno den gule model og en Taxi udgave på markedet og formentlig også den lyseblå model. Februar 1970 kom Politi og Polis modellen og juni 1970 kom Brandchefbilen. Fra 1. juni 1970 overtog Tekno/Algrema forretningen og det var herfra de øvrige udenlandske politimodeller blev lavet indtil februar 1972, hvor det hele sluttede.

Politimodellerne har figurer og blink og nogle har antenne i bagskærmen, det er dog ikke alle. Jeg har set antennen både i bagskærmen og i bagklappen, ligesom jeg har set modeller både med en og 2 figurer. 2 er dog det mest almindelige.

Volvo 144 polis bagklap Volvo 144 bagklap

Alle bilerne har decaler på bagenden, lygter og Volvo logo.

Lad os slå fast at Volvo 144 modellerne var en af de største salgssucceser Tekno havde, hvis vi regner med den relativt korte periode den blev produceret på ca. 1½.

På et tidspunkt reklamerede Tekno for et gavesæt bestående af en Volvo 144 og en Sprite Musketeer campingvogn, bl.a. i 1971/1972 kataloget på bagsiden og i prislisten fra 1970 fremgår at sættet koster 29,75 kr. Jeg har dog aldrig set en æske med et Volvo 144/Sprite logo, til gengæld har jeg en Ford Mustang udgave med en Volvo i.

Volvo 144 har i langt de fleste tilfælde en god finish og en nogenlunde lak. Der kan dog være nogle af de sidste udgaver især af Polisii varianterne, der har en rigtig dårlig finish. Det er især nogle af de grønne udgaver af Taxi og Polisii varianten, som ikke rigtig levede op til kvalitetskravet. (Se i øvrigt “Malermesterens beretning”).

Modellens detaljer:

Volvo 144 blev en meget populær model. Der blev solgt rigtig mange af dem på kort tid og den er også tiltalende. Sidder man med den på bordet er der noget over en Volvo 144. Navnlig styretøjet virker rigtigt godt og er nok det bedste styretøj på en styrbar Teknobil. Det har ikke den samme tendens til at hænge som mange af de andre modeller også dem fra Termax/Lange. Men i forhold til den foregående model fra Tekno, nemlig Ford Mustang er der en del forringelser i den samlede kvalitet af modellen.

Den har nogle udprægede udviklingsmæssige svagheder, som er meget tydelige. Selvfølgelig er den godkendt og det er stadig en flot model, men set ud fra et håndværksmæssigt synspunkt er den langt fra et mesterværk.

Volvo 144 består af ca. 45 dele, hvilket er lidt færre end en Ford Mustang. Den er 108 mm lang, hvilket giver et størrelsesforhold på 1:43.

Volvo 144

Den består af karosseri, bund, interiør mv. Affjedringen er en mellem løsning, i det baghjulsakslen hviler på 2 plastikflapper, der er støbt sammen med indmaden i bagagerummet. Godt fundet på og det virker udmærket. Hjulene er de samme som blev brugt på NSU, Saab 99 mv. Den har løse kofangere og kølergrill med Teknologo og prismelygter. Logoet er ret vellykket faktisk.

Den har flere funktioner, motorhjelm, døre og bagklap kan åbne. Der er et løst luftfilter og en bremseforstærker i motorrummet i rødt plastik. Sæderne kan ikke bevæge sig. I bunden er der et hul forberedt til en trækkrog til campingvognen. Hullet er 3,4 mm stort, hvilket betyder at trækkrogen ikke skal skrues fast, men monteres med en lille plastiksplit. Interiøret kan være sort, rødt eller beige. Rattet er sort eller gråt og er genbrug fra Mustang og Volvo F88. I bagagerummet findes et reservehjul på de første modeller. Senere blev der kun puttet et dæk i.

De første modeller var med løst dørpanel og siderude. Jeg har set den røde, gule, hvide og den blå model, samt Politi, Polis og Brandchefmodellen med sideruder. Der er sikkert sket et uheld med formen eller Tekno valgte at spare denne proces da sideruden blev fravalgt. Det samme skete for Ford Mustang. Det er dog ikke den eneste ændring på modellen. De første vognbunde havde en tap der gik op i instrumentbordet, men den forsvandt på et tidspunkt.

Vognbunde

Der har nogle klare produktionssvagheder først og fremmest knækker fronthjelmen meget let i hængslerne eller fronthjelmen falder bare ud. Det samme problem har bagklappen. Dørene har ikke stop, så de falder ind i bilen – en meget dårlig detalje.

Måske er det disse problemer der gjorde, at Saab 99 blev mere skrabet og egentlig synes jeg også den fungerer bedre.

Volvo 144 er samlet med en skrue, så tiden med biler samlet uden skruer var hermed også forbi. Selvfølgelig kan bile skilles ad, men den er ikke lanceret som en modelbil til at skille ad. Tekno har ikke ønsket at Volvo 144 skulle være en bil til at skille ad. Der er af samme grund aldrig lavet en samlevejledning til Volvo 144.

Men er flot bil, navnlig ligner Volvo 144 en rigtig Volvo, men alle døre og klapper er dumpet i forhold til, hvad Tekno ellers havde præsteret.

Modelles værdi:

Volvo 144 er en populær bil, men der er rigtig mange af dem i mint stand så priserne er ikke så høje. Den er kun lavet i udsigtsæskerne, som der også er masser af. Inder æsken er som regel lyseblå, men der er lavet en del modeller, som ikke er farvet men har almindelig papfarve.

Prisen for en mintbox ensfarvet Volvo 144 ligger på i underkanten af de 1000 kr. Politimodellerne lidt mere. Jeg vil mene Police og den hollandske Politimodel er mere sjælden end de øvrige og bør være lidt dyrere.

Hvad skal jeg passe på:

Volvo 144 især politivarianter kan være restaureret men det er ikke særlig almindeligt. Vær på vagt over for defekte fronthjelme og biler som kan være slået skæve. Ellers kan man roligt anskaffe sig en Volvo 144.

Hvad skal jeg passe på:

Der er ikke rigtigt noget – det er ikke så dyr en bil, at det kan gå helt galt og der er ikke den store fidus i at restaurere den med henblik på videresalg. Fronthjelmen kan være udskiftet, men det er ret svært at skaffe en original fronthjelm.

Tekniske data:

EgenskabJa/NejBemœrkning
Ruder:Ja
Affjedring:Ja
Styretøj:Ja
Interiør:Ja
Løse lygter:Ja
Løse kofangere:Ja
Bevægelige dele:Ja
Blink:NejPolitimodellerne
Decaler:Ja
Samlet med:1 Skrue
Tofarvet:Nej
Blist-car model:Nej

Sœrlige decaler:

Volvo 144 decal og baglygter på bagenden. Politi, Polis, Polizei, Police og Politie decaler. Størrelse og placering af politidecalerne kan variere en del. Taxa og Polisii udgaverne havde tagskilt og ingen decal.

Æskerne:

Kun leveret i udsigtæsker. På toppen af æsken er der tegnet en vejledning i at betjene de ting bilen kan. På bagsiden er der en flot tegning af en Volvo 144. Indlægget i kassen er som regel lyseblåt, men den er også solgt med “papfarvet” indlæg. På en af siderne er bilens tekniske data beskrevet, dog kun på svensk og engelsk.

Billederne ovenfor viser forskellige måder, som indholdet var markeret på. Det mest almindelige er et lille klistermærke med ”Politi”, som også blev brugt til de udenlandske modeller, men der er tilsyneladende også lavet æsker med tryk fx Polisii, jeg er dog ikke helt sikker på, at den er original. Ellers må man bruge kuglepennen, her til Polizei udgaven.

Modellerne:

Der er lavet så mange forskellige udgaver af Volvo 144, at det er umuligt at sige, om det alt sammen kommer fra Tekno fabrikken eller de er samlet senere. Der kan sagtens være flere end dem som jeg har oplistet.

Rød:

Rød Volvo 144

Bordeauxrød:

032

Hvid:

Nogle af de sidste modeller kan godt have sort instrumentbord og rødt interiør.

Hvid Volvo 144

Lysgul:

Gul Volvo 144

Karrygul:

Lysblå:

Lysblå Volvo 144

Taxi:

Med sort stribe, der godt kan være bredere. Der er ikke fremstillet et dansk skilt med teksten “Taxa“, hvilket fortæller at Tekno satsede på exportkunderne.

Volvo 144 Taxa

Taxi: 

Gul uden stribe – dette tilfælde med sort instrumentbord.

Teknosamleren (2)

Politi:

Med forskellig tagblinklygte.

Volvo 144 Politi Volvo 144 Politi

Volvo 144 Politi Volvo 144 Polis

Politi, sort:

Polis:

Volvo 144 Polis (1)

Brandchef:

Denne model på billedet har aldrig været pakket ud og der ligger et blink og en taglygte i bagagerummet. Bemærk det papfarvede indlæg.

Volvo 144 Brandchef Volvo 144 Brandchef

Police:

Sjælden.

Volvo 144 Police

Polizei:

Er lavet i en grøn/hvid og en sort/hvid udgave. Jeg har begge modeller fra den svenske importør, så dem ved jeg med sikkerhed er fremstillet.

Volvo 144 Polizei Volvo 144 Polizei

Polisii:

Den blå model er klart den bedste. Den grønne model er noget af det sidste fra Tekno i Hjørring og som regel er de ikke så flotte i maling og finish.

Volvo 144 Polisii Volvo 144 Polisii

Polisii grøn, uden tagskilt

Volvo 144 Polisii grøn

Polisii gul med tagskilt

Teknosamleren (5)

Politie:

Rigtig sjælden. I hvert fald i Danmark

Volvo 144 Politie

Rijkspolitie:

Intet billede. Jeg har aldrig set modellen, men jeg har medtaget den, da den er registreret i forskellige bøger om Tekno. Er der en der har et billede vil jeg gerne have det.

Tekno Holland:

Volvo 144 var en af kun tre biler der blev produceret af Tekno Holland – de to andre var Volvo 164 og Saab 99. De har egne æsker og har alle en stribe (pynteliste) på langs af bilen og brede dæk af typen som også er brugt på Chevrolet Monza. De har mørkt interiør.

Kvaliteten på de hollanske biler lidt dårligere end de danske. Finish var ringere, især fronthjelmen, som heller ikke er for god på de danske, passer ikke særligt godt.

Styreklodserne er i plastik og virker ikke ret godt, især ikke med de store dæk. Tekno Holland lavede deres egne standardæsker. De havde så et lille Volvo emblem på forskærmene, som Tekno DK ikke havde.

Blå:

Bordeauxrød:

Intet billede

Hvid:

Grøn:

Mørkeblå:

Samlevejledning:

Der er ikke lavet en samlevejledning til Volvo. I stedet har jeg lavet en fotoserie, hvor jeg step for step samler en Volvo 144. Det er vigtigt at alt bliver trykket ordentligt på plads.

Volvo 144 byggesæt (3) Volvo 144 byggesæt (4) Volvo 144 byggesæt (5)

Volvo 144 byggesæt (6) Volvo 144 byggesæt (7) Volvo 144 byggesæt (8)

Volvo 144 byggesæt (9) Volvo 144 byggesæt (10) Volvo 144 byggesæt (11)

Volvo 144 byggesæt (12) Volvo 144 byggesæt (13) Volvo 144 byggesæt (14)

Volvo 144 byggesæt (15) Volvo 144 byggesæt (16) Volvo 144 byggesæt (17)

Værktøj:

Jeg har lidt værktøj, som Tekno har anvendt i udviklingen af Volvo 144.

14 kommentarer til “Volvo 144 /nr. 835”

  1. Hi,

    Excellent and well made presentation of this Volvo scale model.
    There are even a few models that I have never seen before.

    Quite a shame that it is not available in English.

    Kindest regards from Luxembourg.

    Svar
  2. Hej Peter
    Vi havde for et par uger siden i anledning af din artikel om Opel Kadett en dialog om Teknobilers størrelsesforhold, hvor du var så venlig at oplyse, at Kadetten reelt var lavet i forholdet 1:40.

    Jeg er nu i den situation at jeg har en Volvo 144 og en SAAB 99 på hånden, begge er i rød.
    Med hensyn til 144’eren siger mit øjemål mig, at den er noget større end 1:43½. Jeg vil være taknemmelig, hvis du ville oplyse modellens reelle skala (da jeg nødig vil udstille den sammen med mine mere skalatro Tekno modeller).

    Vedr. 99’eren har jeg ikke fornemmelse af et størrelsesforhold der afviger væsentligt fra 1:43½. Fra din artikel er jeg opmærksom på, at 99 kan have en støbefejl i form af en buet karosseriside.

    Venlig hilsen Jakob

    Svar
  3. Hej Jakob H og Peter.
    Undskyld jeg blander mig.
    Da Volvo er en af mine absolutte farorit-bilmærker har jeg efterhånden temmelig mange Volvo-modeller i min samling, og deraf også en del af 140 serien, og de fleste er opgivet til !:43, og Teknos Volvo 144 er faktisk precis som de andre i stortset alle mål, Jeg mener derfor at størrelsesforholdet på Teknos Volvo 144 er 1.43 lige som de øvrige.

    MVH Kim B S.

    Svar
    • Hej Kim
      Tak for dit bidrag. Det fremgår af Politikens håndbog Bil og Motor, at Volvo 144 er 464 cm lang. Når jeg dividerer 464 med 43,5 får jeg en længde på 106,6 mm. Det er den længde modellen skal have for at overholde Teknos skala på 43½.
      Da jeg ikke har fået min røde 144 model endnu, kunne du måske måle længden på din Tekno 144. Lad mig høre hvad du finder ud af, please.

      Når jeg foretager samme beregning for Amazonen, som af Politiken oplyses at være 445 cm lang, får jeg en modelbil længde på 102,3 mm. I Teknosamleren oplyses længden til at være 100,5. Amazonmodellen er altså meget tæt på Teknos skala på 1:43½.
      Læs i øvrigt min korrespondence med Peter Frandsen under Frandsens artikel om Opel Kadett på denne hjemmeside.

      Vh. Jakob

      Svar
  4. Hej Jakob H.
    Jeg får længden af Teknos Volvo 144 til 107 mm.
    Kadetten havde jeg også godt lagt mærke til var lidt stor i Teknos udførelse, i forhold til andre Kadett A modeller jeg har i min samling som ellers er opgivet til !:43.

    MVH Kim B S.

    Svar
    • Hej Kim
      Tak for din måling. Med 107 mm må 144’eren i praksis siges at overholde Tekno’s skala på 1:43½. Jeg vil derfor købe denne Tekno bil, hvis den ellers er i orden.
      jeg har imidlertid bemærket, at 144’ere sjældent kan holde bagagerums klappen i lukket stand – se billederne her i teknosamleren.

      Vh. jakob

      Svar
  5. Hej Jakob.
    Problemet med bagklappen opstår hvis man plasere reservehjulet I reservehjulsbaljen, hjulet fylder nemlig lidt for meget.
    Ligger man hjulet I bunden af bagagerummet synes jeg ikke man har problemet.

    MVH Kim B S.

    Svar
  6. Hej Peter
    Du skriver at de danske 144 ikke havde Volvo logo på forklappen det passer ikke helt jeg har en 144 med logo som jeg har haft side knægt fra ny den var “lyse blå” med løse dør sider og side ruder jeg fik den i julen 1969 den er senere renoveret og malet mørke blå
    Mv
    Flemming

    Svar

Skriv en kommentar