Toyota 2000 GT
Nr. 934
(1970 – 1972)
(august 1970)
Toyota 2000 var Toyota’s svendestykke i 1967. Bilen blev bygget for at tage kampen op med Jaguar E og Porsche 911 modellerne. Det var en unik bil Toyota præsenterede, og da bilen var håndbygget, blev der ikke lavet så mange af dem – faktisk kun 353 modeller i alt indtil 1970, hvor modellen udgik. Den blev præsenteret første gang på biludstillingen i Tokyo i 1965.
Den mest kendte model er nok coupemodellen som James Bond benyttede i filmen “Du lever kun to gange“ fra 1967. Der er kun lavet de 2 coupemodeller, som blev brugt i filmen, resten var med hardtop. Det påstås, at Sean Connery var for stor til at sidde i den kun 116 cm høje bil, derfor blev den åbne anvendt.
Corgi fik rettighederne til at lave James Bond–modellen.
Herover Corgi’s meget fine bil som kom på markedet i 1967. Bagklappen kan åbne, og den kan skyde raketter bagud. Ikke underligt at den solgte rigtigt godt. Bemærk fælgene, som er med tråd eger, mens KIRK’s bil er med en anden fælg med et betydeligt større hjul. Det ser dog meget naturligt ud på bilen, men virker voldsomt sammenlignet med Corgi’s model. Corgi kunne sælge bilen for 13,50 kr., mens KIRK–modellen kostede 18.25 kr.
Modellens historie:
Det var vel meget naturligt, at KIRK ønskede at lave en model også, og de fremstillede derfor den originale model med hardtop i 1970. Bilen er sandsynligvis tegnet og konstrueret hos Termax, men støbeformene er lavet hos Belewa A/S i Glostrup, der var et selvstændigt værktøjsmager firma under KIRK i Glostrup. Fakturen på værktøjerne fra Belewa A/S til H. Langes Legetøj, (som var KIRK) er dateret fra den 31. marts 1970 – 29. maj 1970.
Bilen kan umuligt være kommet før værktøjerne så den er efter al sandsynlighed kommet på markedet som en KIRK model i sommeren 1970 samtidig med Porsche 911 S, som var søsterbilen.
Regningen til KIRK var på svimlende 467.298 kr., udelukkende for værktøjerne, dertil er kommet tegninger o.s.v. En betydelig sjat penge i 1970 kr. Fakturen er vist nederst i artiklen.
Den blev udelukkende produceret som en KIRK model, da KIRK og Tekno intet havde med hinanden at gøre på dette tidspunkt.
Ovenfor annonce i Legetøjstidende fra juni 1970, hvor Toyota og Porsche præsenteres som kommende nyheder.
KIRK reklamerede i Anders And Bladet for deres produkter. Nedenfor en annonce fra september 1970.
Modellen dukker op i Teknos katalog fra 1971–1972 som et billede af en rigtig bil, og der findes ikke reklamebilleder med en modelbil. Den findes ligeledes i det franske Solido katalog fra 1971, hvor den er afbilledet som modelbil i den gule udgave. Den er med garanti kommet før Porschen – der også kun fremtræder i det franske katalog med en tegning. Pudsigt at Solido har evnet at have et billede i deres katalog, hvilket hverken Tekno eller KIRK havde.
Ovenfor er Toyota 2000 medtaget i Teknos katalog fra 1971/72.
Toyota 2000 og Porsche 911 er opdateret i den sidste prisliste fra Algrema/Tekno fra februar 1972 til en pris af 16,75 kr – hvilket var 1,5 kr. mindre end den pris KIRK forlangte ved premieren i september 1970. Bilerne har sikkert været for dyre og Algrema/Tekno havde ikke været med til at betale udviklingen af modellen, så de har naturligt kunne sælge den billigere.
Nedenstående er det originale billede af den bil som blev brugt i reklamerne for bilen og som også blev brugt på bagsiden af æskerne.
Ovenstående er en original tegning som har været anvendt formentlig til kataloger eller annoncer, hvor bilens funktioner er illustreret. Jeg har dog aldrig set den i den sammenhæng, så det har KIRK formentlig ikke nået inden de lukkede.
Der er ikke noget, der tyder på et samarbejde mellem KIRK og Tekno/Algreema på det tidspunkt, men sikkert er det, at KIRK var fri af den aftale fra 1949, som blev indgået mellem Siegumfeldt og Langes Legetøj om en samarbejdsaftale. Bilen blev markedsført under firmanavnet Models Produkts eller MP Models og blev leveret i sorte udsigtsæsker under navnet Action. KIRK’s produkter blev forhandlet gennem et grossist firma i Kastrup, der havde to navne, nemlig Top–Ring og Topri–Cana A/S. Underligt nok havde KIRK det officielle navn KIRK Mini Cars A/S.
Ikke underligt, at de gik konkurs, de har vel ikke engang selv kunne finde rundt i alle de navne. På æsken findes hverken KIRK eller Tekno logoet, og i bunden af bilen er udelukkende KIRK logoet. Jeg har aldrig set en model med et Tekno logo. Den er nævnt på KIRKS eget reklameblad fra 1970–71 men stadig kun med et billede af en rigtig bil. Jeg føler mig overbevist om, at der ikke har været et samarbejde mellem KIRK og Tekno fra 1970 og frem til sommeren 1971, hvor KIRK’s modeller igen fremtræder i Teknos reklamer, sikkert som følge af, at Tekno/Algreema overtog KIRK Mini Cars A/S.
Herover en transportkasse fra KIRK.
Senere blev der i lighed med Porsche 911 lavet en æske i Teknos kendte røde og hvide farver med Toyota 2000 trykt på endeflapperne. Denne æske er ikke så almindelig, hvilket kunne tyde på, at den ikke har været i handlen så længe.
Den er ligeledes lavet i en “saml selv” udgave i en blå samleæske, som ikke er særlig prangende.
I samleæsken lå en blistpack med karosseridelene og en pose med alt tilbehøret samt en samlevejledning. Æsken er af ringe kvalitet og langt fra den meget flotte og velgennemførte æske som KIRK bilerne ellers lå i.
Toyota 2000 GT fra Termax er en utrolig flot modelbil, som i alle henseender er gennemført og fortjener respekt. Det er ikke en særlig attraktiv bil for samlere og som med Porschen er der kun få farver at vælge i mellem.
Men trods den korte levetid og noget omtumlede tilværelse blev der solgt rigtig mange Toyotaer, så den er på ingen måde sjælden.
Modellens detaljer:
Toyota 2000 og Porsche 911 S er søstre. De er bygget op på samme måde, og en hel del af stumperne er genbrugt.
Toyota 2000 er 99,5 mm lang og da den rigtige bil er 4175 mm lang er størrelsesforholdet 1:42. Den består af 57 enkeltdele.
Bilen er kun lavet i den karrygule og den sølvgrå udgave. Den karrygule er den mest sjældne, selvom bilen ikke er særlig sjælden heller ikke som samleudgave.
Toyota 2000 GT er konstrueret som “take á part” model og er rigtig flot lavet. Den er blevet forenklet meget i forhold til Oldsmobile og Chevrolet Monza, formentlig for at gøre den billigere at producere, men det er den ikke blevet dårligere af. Den styrer godt, og de bevægelige funktioner som døre, front og bagklap virker udmærket. Dog har dørene en tendens til at ville hænge. Det skyldes, at de bliver holdt på plads af en plastikklods, som er trykket ned af instrumentbordet, men det skal ikke give sig mange 1/10 millimeter før døren hænger. Denne finesse er rettet på Porsche modellen, så der er noget der tyder på, at konstruktøren har været klar over problemet. Bagklappen bliver også hurtigt lidt slap i det.
Faktisk er der en fejl på baglygterne, der alle er røde. På den “rigtige” model er de to inderste lygter hvide – formentlig baklygterne.
Bilen adskilles ved at åbne motorhjelmen og trække motoren op. Herefter kan den forreste kofanger trækkes ud, og bilen falder fra hinanden. Motoren bliver hurtig lidt løs, og man skal passe den ikke falder ud og bliver væk. Bilen samles i omvendt rækkefølge uden anvendelse af skruer.
Den er som sagt kun fremstillet i 2 standardfarver og kun med sort interiør.
Toyota 2000 er en fin bil med mange gode detaljer, men den har lidt flere småfejl end Porsche 911 S og de øvrige biler i KIRK familien.
Omvendt er hele udstødningssystemet, som holder sammen på hele bilen ret genialt lavet.
Formene til Toyota 2000 er forsvundet ligesom det skete med formene til Porsche 911. De kom ikke med til Holland. Porsche formen stod hos Termax og i forbindelse med Algrema/Teknos konkurs i februar 1972 indeholdt Termax en del af støbeformene som sikkerhed for betaling.
Tekno Holland købte en del fri, men det gjaldt altså ikke for Toyotaen. Det var sådan at Algrema/Tekno havde mere end svært ved at få støberiet til at fungere, hvorfor Termax stod for meget at støbearbejdet og service på formene – derfor stod de hos Termax som havde rådighed over dem der konkursen indtraf.
Vi skal have en gennemgang af bilens opbygning og detaljer. Hvis vi starter med karosseriet er det en stærk konstruktion, som holder godt til leg. Den er meget vellignende i forhold til originalen. Der er graveringer på siden af forskærmene, luftindtag øverst på skærmene og under forruden, ved de nedsænkede forlygter, sideblinkene på bagskærmene og til benzindækslet på venstre bagskærm.
Der er løse døre med dørhåndtag, løse sideruder og løse dørbeklædninger. Bagklap med løs rude og fronthjelm. Åbnes fronthjelmen kommer den ualmindelige flotte og vellignende forkromede motor til syne.
Kigger man ned i motorrummet på torpedostykket er der faktisk graveringer af forskellig teknik. Det er bare en af de detaljer som Termax var en mester i. Der er ingen, der lægger til dem, men en eller anden af værktøjsmagerne, formentlig Christian Andersen har lige fundet plads til lidt ekstra. Det var det dna Termax var gjort af og som gjorde den store forskel.
Bilen har sort interiør, løse forsæder, der dog ikke kan køre frem og tilbage, løst instrumentbord med aftegninger af instrumenter, som faktisk sidder som på den rigtige bil. Der er også løst rat, som er identisk med det, som sidder i Porsche 911 S.
Den har løse kofangere, hvor den forreste har prismelygter, som er sat fast i en plastikindsats og sat fast på bilen.
Bagkofangeren er løst og syner ikke af meget – men den er der. Baglygterne er ligeledes sat i plastikindsatser med to røde prismelygter i hver side.
Hjul og styresystem er næsten det samme som på Porsche 911.
Bunden er lidt speciel bygget op. Selve bunden er blot en plade kun med “KIRK Denmark” indgraveret. Der var ikke plads til Made in Denmark.
Det specielle ligger i den måde bilen er samlet på – som selvfølgelig var uden skruer. Der sidder en lille fingerplade forrest på bunden, som holder motor, kardanaksel og bagtøj, som er samme enhed. Motoren presses fast og låses af den lange udstødningen.
Når først det er på plads sidder det fint, men motorenheden knækker utroligt nemt, hvis men ikke sørger for at skubbe bunden helt frem.
I samlevejledningen er der medtegnet et reservehjul, som meget sjældent ligger i bilen. Men det passer fint i bagagerummet.
En rigtig flot bil som man roligt kan anskaffe sig.
Hvad skal jeg passe på:
Der er ingen fælder i at købe en Toyota 2000. Som regel skal styretøjet lige have en smule olie for at virke igen. Prisen ligger på nogle få hundrede kr. for en pæn eller mint model. Den gule er lidt mere attraktiv end den sølvgrå. Modellen i Teknoæsken koster noget mere. Modellen i KIRK æsken koster ikke meget ekstra frem for en mint bil uden æske.
Tekniske data
Egenskab | Ja/Nej | Bemœrkning |
---|---|---|
Ruder: | Ja | |
Affjedring: | Ja | |
Styretøj: | Ja | |
Interiør: | Ja | |
Løse lygter: | Ja | Prismelygter gule foran og røde bag |
Løse kofangere: | Ja | |
Bevœgelige dele: | Ja | |
Blink: | Nej | |
Decaler: | Nej | |
Samlet med: | ||
Tofarvet: | Nej | |
Blist-car model: | Nej | Samlesæt |
Sœrlige decaler:
Ingen decaler.
Æskerne:
Kun leveret i udsigtsæsker både som standardæske fra Tekno, men også i ACTION æskerne fra KIRK og i samleæske.
Modellerne:
Sølvgrå:
Karrygul:
Samleudgave:
Samleinstruktion:
Faktura:
- Brev 1
- Brev 2
- Brev 3



Hej Teknofolk
Har lige fået mig en karrygul Toyota. meget flot.
Bliver i tvivl om der skal være en bag kofanger også??
Der er to aflange revner, hvor den nok skal sidde.
Hilsen Loejtved
Hej Loejtved.
Der skal være en bagkofanger på Toyotaen. Du kan den på billedet af den adskilte bil, bag bagklappen i artiklen.
mvh
Peter
Artiklen er opdateret 1. januar 2023.
Hej Peter.
Tak for endnu en spændende artikkel om en meget fin Tekno/Kirk bil.
Jeg har en Toyota 2000 GT lavet af Japanske Tomica – Dandy.
Sender dig billeder af den på mail, brug dem til artiklen hvis du har lyst.
Hilsner fra Bertel