Triumph TR 2 nr. 808

Triumph TR 2 nr. 808

( maj 1956 – 1964)

Fortalt af Peter Frandsen

Klik på billederne for at gøre dem større.

Med udgivelsen af Austin Healey nr. 807 og Triumph TR 2 nr. 808 var parløbet med to biler adgangen genetableret hos Tekno. De var ligeledes tilbage på sporet med nogle super flotte modeller i særdeles høj kvalitet og med nogle ganske interessante detaljer som nyskabelser. Efter udgivelsen af Opel Olympia Rekord året før – som var en underlig konstruktion, se med Teknobriller, kom Tekno i den grad tilbage med nogle af de smukkeste biler, de nåede at lave og ikke mindst i forhold til konkurrenterne. Corgi Toys startede produktionen op i 1956 og udkom også med sportsvogne, dog uden at være i nærheden af den kvalitet, som Tekno viste med Austin Healey og Triumph TR 2. Det er tidsløse biler, som allerede var klassikere, da de trillede ud over kantstenen hos bilforhandleren og det smittede også af på Teknos modelbiler. Da Tekno modellerne har stort set identiske historier vil artiklerne med de to biler, derfor også ligne hinanden meget.

 

Triumph TR 2`s historie.

Austin Healey og Triumph TR 2 blev udviklet sammen og sendt ud på markedet samtidigt. I en annonce i Legetøjstidende fra maj 1956 proklamerede Tekno, at disse to nye bilmodeller udsendes på markedet til en pris af 4,75 kr.

 

Annonce i Legetøjstidende fra maj 1956, samt en notits fra samme nummer. Lidt sjovt at Tekno kalder den for Triumph 2 TR.

Tekno gjorde ikke det helt store nummer ud af præsentationen. Det var der derimod mange andre der gjorde. Modellerne blev flot modtaget af “kritikerne” og Tekno blev rost stort set alle steder fra, for netop disse modeller.

Austin Healey og Triumph blev nævnt flittig i prislister og reklamer helt frem til 1964, hvor de begge udgik. Der var en del biler, der måtte lade livet i 1960 og igen i 1964, hvor antallet af modeller var blevet for stort. Tekno benyttede lejligheden til at rydde lidt op og det kostede derfor disse to modeller deres karriere. Jeg tror egentlig de stadig solgte godt, men Tekno skulle også have kapaciteten på fabrikken til at producere modellerne. Det var dermed også slut med de små åbne engelske sportvogne, men til gengæld kom Jaguar E ud på markedet. En god erstatning for de andre.

I 1958 var bilerne selvfølgelig med i det store katalog og prisen var fortsat 4,75 kr. I 1960 var prisen steget til 5 kr. mens slutprisen i 1964 lå på 3,85 kr. Den nåede at komme på officiel udsalg, hvilket ikke var sædvane hos Tekno. Så noget tyder på, at Austin og Triumph skulle sælges ud for at gøre plads til noget andet.

Det gode ved kataloget fra 1958 er, at der nævnes de farver, som modellerne udkom i. For Triumphs vedkommende i farverne rød, hvid og i brun. Den brune er helt klart malet i metallak. Der også er fremstillet en lysegrøn, en gul og en blå model. Den lysegrønne er helt almindelig, mens den blå og den gule er sjældne.

Ovenfor Teknos store katalog fra 1958.

Austin Healey og Triumph TR 2 ændrede sig ikke gennem årerne. De fulgtes ad i tykt og tyndt, men i 1964 var det altså slut efter otte gode år. Ingen tvivl om, at det var modeller, der i høj grad bedrog til Teknos indtjening og modeller, som der blev solgt rigtig mange af.

Modellens detaljer:

Triumph TR 2 er udviklet hos Tekno på Rentemestervej. Det er tydeligt, at konstruktøren E. Spon var ved at være varm og havde vænnet sig til den særlige teknik med at lave modelbiler. Bilen ligner den rigtige bil ganske godt, men jeg synes ikke helt de store flotte buede forskærme sidder helt i skabet. Teknos bil har et lidt mere fladt design. Der er Austin Healey ramt væsentlig bedre. Men stadigvæk en modelbil med et meget flot udtryk.

Triumph TR 2 er lavet i størrelsesforholdet 1:45. Den er 85 mm lang og består af 22 løsdele.

Ovenfor vises Teknos katalog fra 1963, som angiver længden på Triumph til 85 mm.

Bunden er støbt i zink, som også blev fremtiden for Tekno bilerne. Bunden passer fint ind i karosseriet og har de rigtige krumninger, men den sidder ikke lige så perfekt som på Austin Healey. Der er ikke graveringer i bunden udover logoet “Triumph TR 2“, som ikke har fået æraen af at være skrevet med skønskrift. “Tekno Denmark” er også kommet med. Der er lavet nogle kvadratiske forstærkninger, som også findes på i bunden af Austin Healey. Modellerne har sølvgrå eller sølvgrå hammerlakeret bund.

Graveringerne på Triumph TR 2 er fine og tydelige, men der er ikke mange af dem. Begge døre er markeret. Fronthjelm og bagklap er ligeledes markeret, hvor der også er blevet plads til hængsler og benzindækslet, som er malet sølvgrå. Baglygterne er rødmalede. Den lille bagklap til nr.pl. er ligeledes markeret.

Det virker som om Tekno sparede lidt på detaljerne for at få overskud til nyskabelserne, som var kalechen, som er fremstillet i metal og malet i en anden farve end bilen. Det er en fin detalje, som ikke var kommet med på Healeyen. En anden nyskabelse var det løse interiør i plastik, med aftegninger af sæderne og hvis man kigger grundigt efter også af håndtaget til rudehejset i dørene, samt speedometer, omdrejningstæller, fire andre instrumenter og handskerumslåsen.

Interiøret er som regel gråt/beige, men det findes også som gult interiør, grønt i den brune model og jeg har set en hvid bil engang med rødt interiør, men om det er originalt ved jeg ikke. Rattet er af metal med tre eller fire eger, sort eller hvidt og sat fast med et søm.

Der sidder et meget fint vellignende vindspejl på bilen. Forlygterne er transparente løse lygter i plastik med riller som rigtige paraboler.

Kalechen ser flot ud på bilen og dækker den revne mellem interiør og karosseri, som er så tydelig på Austin Healey.

Hjulene er de velkendte drejede blanke hjul, som sidder på mange af sportsvognene. Den har rigtig flotte løse kofangere og et løst kølergitter. Delene passer perfekt til bilen.

Triumph TR 2 er en meget vellykket bilmodel, som til fulde lever/levede op til Teknos ry for kvalitet.

Modellens værdi:

Triumph TR 2 er ikke en sjælden bil. De fire farver rød, hvid, brun og lysegrøn findes i et stort antal. Mange har dog skader som trækker prisen voldsomt ned. En bil med knækket kofanger eller, hvor vindspejlet mangler har ikke ret høj værdi, men en mint box udgave med en flot fejlfri æske vil kunne indbringe et pænt beløb. De sjældne farver som gul og blå har jeg aldrig set udbudt til salg og vil kunne forvente en rigtig god pris. Det er min fornemmelse, at sportsvognene dengang også appellerede til det voksne publikum og mange biler gik den vej og dermed undgik destruktion i børneværelset. Biler med alvorlige skader er næsten værdiløse.

Hvad skal jeg passe på?

Triumph TR 2 har ikke nogen skjulte fejl eller fælder. Man kan se om kofangerne er limet eller vindspejlet mangler. Forreste kofanger og lygterne er udsatte og de mangler ofte. Vindspejlet er næsten altid væk.

Tekniske data:

Ruderja
Affjedringnej
Styretøjnej
Interiørja
Løse lygterja
Løse kofangereja
Bevægelige delenej
Blinknej
Decalernej
Samlet med2 Nitter
Tofarvetnej
Blist-car modelnej

Særlige decaler:

Der er ingen decaler på Triumph TR 2.

Æsker:

Æsken til Triumph delte den med MG-TD, Austin Healey og med Porsche 356. Det var teksten på endeflappen, der fortalte, hvad indholdet var.

Modellerne:

Der skete ikke ændringer med Teknos Trumph TR 2 gennem hele bilens levetid. Der er rigtig mange af de røde, hvide, metalbrune og lysegrønne, mens de blå er sjældne. Det gælder også modeller med atypiske farver på interiøret. Jeg tror ikke der findes andre farvevarianter, men det kan ikke afvises.

1: Rød, gråt interiør og mørkeblå kaleche:

1a: Rød, gult interiør og sort kaleche:

1a: Rød, brunt interiør og sort kaleche:

2: Hvid:

3: Lysegrøn:

4: Metalbrun med grå kaleche:

Malet med polycromat, som er metallak.

4a: Metalbrun med mørkeblå kaleche:

5: Blå:

Bilen er restaureret.

Jeg har en i originalfarve, men den er godt brugt.

6: Gul:

Intet billede.

 

 

2 kommentarer til “Triumph TR 2 nr. 808”

Skriv en kommentar