Skruer

Tekno har mest benyttet sig af nitning når bilerne skulle samles, men der er nogle få undtagelser. De ældste skruer, der blev anvendt var skruer med tomme gevind på 1/8 tomme svarende til 3,1 mm. Den ligner en almindelig 3 mm skrue men passer ikke i gevindet.

Senere blev en selvskærende skrue benyttet.
De ældste skruer man brugte var med rundt hoved og lige kærv. Hovedet runder hele vejen rundt, hvilket man sjældent ser på moderne skruer, hvor hovedet er fladt på toppen. Har bilen disse moderne skruer er de formentlig skiftet ud med en 3 mm maskinskrue eller der er tale om eftersamlede biler.

Figur 1 og 2 viser originale skruer med 1 1/8 tomme gevind. Skruerne som er markeret med en pil er brugt på biler produceret på Tekno og skruen på figur 2 ses bl.a. anvendt til samlingerne på sættebiler og tankbiler mv. De øvrige skruer er anvendt på biler produceret hos Lange`s legetøj, som var mere tilbøjelige til at bruge skruer frem for nitter. Reglen var dog mest udpræget på de ældste ting produceret i 1950.erne og først i 60.erne. På de sidste producerede biler er der ingen faste regler.

Figur 1

Figur 2

Figur 3 herunder viser nye moderne skruer. Sidder de på bilerne er der grund til mistanke og moderniseringer.

Figur 3

Figur 4 viser de sidst anvendte skruer med selvskærende gevind.

Figur 4

Figur 5 herunder viser til højre en skrue til Volvo bussen nr. 850 og til venstre samleskruen til en Scania bus nr. 851.

Skruen til Volvo bussen er 38 mm lang og har et lille hoved hvilket er nødvendigt for at topdækslet kan sidde fast i taget. Skruen til Scania bussen er 45 mm lang.

 

Figur 6 Æske med skruer til blikbiler og ingeniørsæt.

Figur 6

Biler med 1/8 tomme skruer: Tallet længst til højre i rækkerne er længden på skruerne.

311-360 Blikbilerne og flyver
420 Ford Taunus 1000 (både nitter og skrue), 9,5 mm
420 Scania Vabis 140, 17 mm
427- Triangel (skruen længst til højre i den øverste række), 4,5 – 5 mm
450- Urværksbil (dog en sekskantet skrue, formentlig fordi urværket er købt på Schuco).
451 Scania Vabis presenningbil, 17 mm
453 Scania Vabis cementbil, 17 mm

465 IH traktor, 19,5 mm
731- Buick ambulancen, 4,5 mm
734- Dodge lastbil, 14 mm
770- Minidodge, 4,5 mm
761- Motorcykel, 4,5 mm
719 Morris Oxford, 4,5 mm
720 Opel Record, 4,5 mm
723 Mercedes-Benz 180, 4,5 mm
724 Opel Kadett, 9,5 mm
725 Mercedes-Benz 220 brand chef, 6,5 – 9,5 mm
726 Mercedes – Benz 220, 6,5 – 9,5 mm
727 DKW Junior, 6,0 – 7,7 mm
730- Mercedes- Benz ambulance, 3,5 – 7,7 mm
815 Sprite Musketeer, 32 mm
850 Volvo bus (samlet med skruer gennem taget), 38 mm
851 Scania bus, 45 mm
864 Hystertruck, 19 mm
910 Mercedes-Benz lastbil, 9,5 mm
924 Mercedes – Benz 300 SL Roester, 7,7 mm
925 Mercedes-Benz 300 SL hardtop, 7,7 mm
926 Jaguar E Roedster, 7,7 mm
927 Jaguar E hardtop, 7,7 mm
(Både Volvo og Scania sættebiler)

Biler med selvskærende skruer:

445 Scania stigebrandbil
459 Volvo Express brandsprøjte (kun montagen af baghjulene)
835 Volvo 144
828 Volvo 164
860 Åkermann gravko
865 IH traktor
870 Scania Honest John
(Derudover er trækkrog til campingvogn og stige efterløber også monteret med en selvskærende skrue.), 6,0 – 17 mm

 

 

 

 

 

11 kommentarer til “Skruer”

  1. Egne undersøgelser vedr. Tekno Ingeniørsæt (som jeg kan se ikke har den store interesse på denne ellers udmærkede side) viser, at Siegumfeldt må have anvendt amerikanskstandart gevindværktøj fra ca 1930 : det drejer sig om NC 6-32 snittappe og klup’er til de fleste gevind i ingeniørsættene samt til f.eks. akslerne i blikbrandbilerne. Gevindene ligner et ret sjældent anvendt Whitworthgevind: 5/32´, som også har en stigning på 32 per tomme, men topvinklen i gevindet er 60 i modsætning til Whitworths 55 grader.
    Tappe og Klup’er kan let fås via nettet eller som del af større sæt hos Biltema. Fra ca. 1942 hedder gevindene UNC 6-32.
    Tekno omskifter nr. 67 som udgik af produktionen omkring 1960 havde fingerskruer med UNC 4-32 gevind, bare hvis der er nogen som har undret sig.
    mvh Svend Mortensen

    Svar
    • Hej Svend

      Mange tak for dit indlæg – det er da interessant med så præcis en fremstilling af det anvendte gevind. Det er lidt sjovt at der er anvendt en amerikansk standard, så ellers ikke har været så populært i Europa. mvh Peter

      Svar
  2. På min Tekno omskifter er der brugt UNC No. 5 – 40 gevind.
    Det var vanskeligt at finde frem til dette rette gevind.

    Svar
  3. Mojn.

    Er der nogen her som ved hvor man kan købe skruger og møtrikker til Tekno Ingeniørsæt, jeg har forsøgt om Harald Nyborg har Tekno størrelsen uden hel, de vil heller ikke tager det hjem fra en anden af deres butikker, hvis jeg ikke køber 1000 stk.

    Svar
    • Hej Rudi
      Teknos gamle originale skruer i tommemål er eftertragtede, men du kan sagtens købe 3 mm skruer og møtrikker fx i Bauhaus. Der kan du købe 100 af gangen.

      mvh
      Peter

      Svar
      • Mojn Peter.

        Mange tak… har du evt. et nummer til de skrue og møtrikker ved Bauhaus få over 350 type skrue mv. ved at skrive skrue hos dem.

        Mvh.
        Rudi

        Svar
      • Mojn Peter.

        Har ikke kunne finde skruerne ved Bauhaus… Få alt andet op fra træskrue til blot med seks kande hoved, men kan ikke hitte finde hove med kæbe og gevind (maskine skrue) på deres hjemmeside.

        Mvh.
        Rudi

        Svar
  4. Mojn Peter.

    Har ikke kunne finde de skrue ved Bauhaus, når jeg søger på skruer, ja for jeg et hav af skrue op, ved søg på bold få jeg bolter og WC og Håndvask mv. men ikke skrue på 3 mm ca. 7 mm lange med kæbe.

    Mvh.
    Rudi

    Svar

Skriv en kommentar