Mercedes – Benz 230 – 280

Mercedes Benz 230 – 280

Nr. 928 cabriolet

(juli 1965 – 1972)

Nr. 929 hardtop

(efteråret 1965-1972)

Nr. 932 politiudgaverne

(feb. 1967 – 1972)

Nr. 928/929 gaveæske

(sep. 1966 – 1969)

Fortalt af Peter Frandsen

Klik på billederne for at gøre dem større.

De fleste mennesker man taler med, som ikke samler på Tekno nævner ofte Mercedes-Benz 230, som den bil de husker fra deres barndom. Som med så mange af Teknos modelbiler er der nogle stykker, der virkelig skiller sig ud, som noget ganske særligt og som også fik succes for Tekno rent salgsmæssigt. En af de helt store successer, som bidrog rigtig meget til Teknos indtjening var Mercedes – Benz 230. Ikke alene var det en flot modelbil, men det var også den første modelbil i verden, der var samlet uden skruer eller nitter og som kunne skilles og samles igen. Det var nyt og noget af en revolution i modelbilsproduktionen.

Da jeg interviewede Poul Fjeldgaard (Salgschefens beretning) fortalte han, at da de på Termax afleverede Jaguar E modellen, som var samlet med en´skrue havde de oplyst at næste personbil bil ville være samlet helt uden skruer eller nitter og være til at skille ad og samle igen.

De holdt hvad de lovede på Termax og leverede et mesterstykke af en modelbil i Mercedes – Benz 230 SL (Pagode). Den skuffede ikke og der er solgt enorme mængder af den i den tid den blev produceret.

Det hjælper selvfølgelig også, at Mercedes – Benz 230 som rigtig bil er en ikonisk bil og har været det helt fra den første dag.

Der vil føre for vidt, hvis alle detaljer omkring Mercedes 230 skal med, så nogle steder er tingene lidt overordnet beskrevet uden at det bliver alt for nørdet. Underligt nok brugte Tekno aldrig bilens modelnavn “Pagode”. Tekno brugte kun modelbetegnelserne 230 – 280. Men jeg vil for overblikkets skyld anvende betegnelsen “Pagode”, hvor det er hensigtsmæssigt og omtale den som en Teknobil også selv om den kommer fra Lange/Termax. I forhold til Mercedes modellerne var den danske importør Bohnstedt-Petersen i Hillerød meget aktiv i forhold til modellerne. Deres navn er også nævnt på æskerne og jeg ved, at Bohnstedt-Petersen var kritisk overfor om nu bilerne havde en tilstrækkelig høj kvalitet. Og det må man sige at det havde de. Som stort set de eneste er nogle af Mercedes modellerne grundmalede. Det brugte man ellers ikke på Tekno.

Mercedes Benz 230 -280´s historie

Personbils modellerne:

Det ældste jeg har fundet på Mercedes – Benz 230 er fra Teknos reklame i Legetøjstidende fra juli måned 1965 og fra en Berico (den svenske importør) reklame fra juni 1965 i Leksaksrevy. Den må derfor været kommet i sommeren 1965 og er vist i den åbne udgave, som vi må formode kom først. Det var normalt for Teknobiler, at cabrioleten kom først. Det ser også ud til, at den røde var først på markedet. Der er dog ikke gået lang tid før både den hvide og den lukkede udgave er kommet ud.

 

Ovenfor til venstre Bericos reklame fra juni 1965, i midten Teknos tilsvarende fra juli 1965 og til højre Teknos reklame i Legetøjstidende fra august 1965, hvor samlevejledningen er vist.

Ingen tvivl om, at det har været en fantastisk nyhed. Man kan tydelig fornemme begejstringen i teksten.

Ovenfor annonce i Politiken fra den 17. juni 1965 og nedenfor fra samme avis den. 29. januar 1966. På dette tidspunkt har modeller været tilgængelige på markedet.

I Teknos katalog fra 1965/66 er begge modeller vist.

Herover Teknos katalog fra 1965/66.

Spørgsmålet melder sig jo hurtigt, hvornår modellen ændrede sig fra 230 til 250 og fra 250 til 280? Jeg ved det simpelthen ikke. Kigger man i de tyske produktlister fra Daimler-Benz over de rigtige biler blev 230 produceret fra 1963 – 1967. 250 fra 1966 – 1968 og 280 fra 1967 – 1971.

 

Teknos katalog fra 1968/69 til venstre og kataloget fra 1971/72 i midten samt et billede fra et svensk legetøjskataklog til højre.

Et forsigtigt skøn fortæller mig, at der absolut er flest Tekno Mercedes 230. Det er den mest almindelig model. Mercedes 250 er direkte sjælden, som almindelig personbil. Der er også en del af Mercedes 280. Mit bud er at Mercedes 250 kun blev produceret en ganske kort periode.

Jeg har oplistet en tidslinje, som jeg finder mest sandsynlig udfra den betragtning, at Tekno nok var forsinket i forhold til deres modelændringer i forhold til Daimler-Benz.:

Mercedes 230 fra 1965 – 1967/68

Mercedes 250 i 1968

Mercedes 280 fra 1968 – 1972

Jeg understreger, at det er gætværk, ingen ved præcist, hvornår Tekno skiftede mellem modellerne.

Hvordan kan man se om det er en 230, 250 eller en 280 model. Man kan kun se det to steder, dels i graveringen i bundpladen og på bagklappen. Der er ingen faste regler da bundplade og bagklap ofte ikke passer sammen, navnlig til 250 modellerne. Det er fx helt almindeligt, at bundpladen er en 230 og bagklappen en 250.

Der blev solgt rigtig mange Mercedes Pagode modeller fra Tekno og den var med helt til det sluttede i 1972. De sidste modelbiler var selvfølgelig 280-modellen og den var næsten udelukkende hvid med hardtop i udsigtsæske. De første æsker var røde papæsker med samleinstruktion. Senere kom udsigtsæskerne.

Selvom bilerne blev holdt i den røde og den hvide farve kom der på et tidspunkt en sort model, som efter min mening er klart den flotteste og som faktisk ikke er så almindelig.

Der findes ikke salgstal for hvor mange Teknobiler, der blev solgt, men jeg har tal fra 1969 fra det svenske marked. I 1969 solgte Berico 2200 stk. Mercedes Pagode modeller i alle varianter. Til sammenligning solges der 35.000 stk. af Volvo 144. Så selv om Mercedes modellen var meget flottere, sjovere og i langt bedre kvalitet, så ville svenskere bare have Volvoen.

Politimodellerne:

De første patruljebiler kom i februar 1967 kun i den danske “Politi” udgave i modellen som 230. Hvornår de øvrige er kommet ved jeg ikke. Policeudgaven er med i kataloget fra 1971/72, men den kan sagtens være kommet tidligere. Politimodellerne fulgte samme tendens som personbilerne i forhold til numre på modellerne. Der er dog en tendens til at der er flere Mercedes 250 blandt politimodellerne. Der er lavet seks forskellige Mercedes Pagode patrulejbiler som er: “Politi, Polis, Police, Polizei, Politie og Policia”.

Legetøjstidende fra februar 1967.

Nedenfor annonce i Politiken fra 18. februar 1967 til 14,75 kr.

Politimodellerne er kun lavet med hardtop og med to politimænd fra Reisler som chauffør og passager. De var alle sorte på nær til Polizeimodellen, hvor politimændene var grønne. Der er lavet to forskellige slags. Den ene er støbt i grøn plastik og jakken er malet grøn. Den anden er støbt i grå plastik og jakken er malet grøn. Det er formentlig den sidste udgave.

Gaveæsken:

Noget af det ypperligste, der er kommet fra Tekno er gaveæsken med en samlet og en adskilt bil i forskellige farver. Sættet udsendte Tekno i september 1966 i almindelig handel. Jeg har en prisliste fra juli 1966, hvor sættet ikke er nævnt og en liste fra september 1966, hvor sættet er nævnt som nr. 928/929 til en pris af 28,75 kr. Da det var et Lange/Termax produkt og det var dem der producerede biler og æsken er det mest sandsynligt, at sættet udgik i 1969, da KIRK valgte udgive deres egne modeller udenom Tekno. Den 20-årige aftale som Lange (KIRK) havde indgået med Tekno i 1949 om samarbejde udløb i 1969.

Jeg har aldrig set sættet udgivet som et KIRK produkt og da Algrema/Tekno overtog KIRK i 1971 har æskerne formentlig været væk og det var ikke på tale at genskabe dem. Så det er ret sikkert at sættet kun har været i handel i den nævnte periode.

På indersiden af låget fandtes samleinstruktionen. Det smukkeste ved det hele er tegningen på forsiden, som er noget af et blikfang. Som regel er sættet sammensat med den røde åbne model adskilt og den hvide lukkede, som den samlede model. Der kan godt have været andre kombinationer fx med en politibil og en rød åben model. Jeg har en gaveæske med en politimodel og en polizeimodel.

Nedenfor gaveæsken fra Teknos katalog fra 1968/69, hvor gaveæsken præsenteres med en politimodel og en rød variant. 

Legetøjstidende fra oktober 1966.

Mit eget sæt købte jeg i Sverige for en del år siden. Sælgeren fortalte, at det havde til hørt morfaderen og det stod i et skab i morfaderens kontor. En sjælden gang skete det, at han tog det frem og viste det til børnene – men kun se ikke røre. Da morfaderen døde havde alle dårlig samvittighed ved at røre ved det, det var som om morfar kiggede med. Derfor blev det solgt. Sættet er totalt mint og komplet selv med skumgummiindlægget. Sættet er et af mine absolut yndlingsobjekter.

Ovenfor mit eget “svenske” sæt.

Nedenfor et sæt med en polizeimodel.

Modellens detaljer:

Mercedes Pagode er udviklet hos Termax i Nürnberggade 19 på Amager og samlet og pakket hos Langes Legetøj i samme bygning. Det er så heldigt, at jeg i 2014 interviewede Leif Schiødt, som stod i lærer hos Termax og som var med til at udvikle modellen. Leif lavede kofangere og kølergitter. Hos Termax hed konstruktøren Bent. A. Nielsen – kaldet “bananen”. Det var ham, der var ansvarlig for udviklingen af modellerne. Christian Andersen fremstillede karosseriet i Eivind Jørgensen de løse dele.

Ovenstående viser den originale model af MB Pagode i dobbelt størrelse. De løse dele er sandsynligvis fremstillet af Leif Schiødt. Disse værktøjsdele var grundmodellen for den endelige form. Når alle dele var klar blev de skalleret ned til den ønskede størrelse 1:43½.

  

 

Ovenstående er originale tegninger, som Termax har brugt i udviklingen af Mercedes Pagode modellen.

  

 

Ovenstående modeller er de værktøjer i størrelse 1:43½, som blev brugt til at præge i den endelige form. 

I forhold til detaljer er Mercedes Pagode i særklasse. Alene det, at den kan skilles ad og samles igen uden skruer eller nitter var og er, en fantastisk detalje, navnlig når vi tager i betragtning, at den skulle holde til at børnene legede med den. Den skulle ikke bare stå til pynt på en hylde og de metoder, man brugte dengang til fremstilling af modeller og værktøj var stort set håndarbejde. Man havde ikke moderne maskiner som gnistmaskiner eller 3D-printere.

Det var en meget populær modelbil og formentlig en af de Teknomodeller, som der er solgt flest af overhovedet.

Grundmodellen består af ca. 58 løsdele. Den er 108 mm lang hvilket svarer til et størrelsesforhold på 1:40, som er noget større end idealet på 1:43½. Sportsvogne er ikke ret store, hvilket er hele ideen med dem, så Termax har sikkert haft brug for lidt ekstra plads til de mange funktioner.

Bilen er bygget helt traditionelt op, nøjagtigt som Teknobilerne blev opbygget dengang. Den består af et karosseri, en bund, døre, bagklap og fronthjelm, der kan åbnes. Løse kofangere, hvor bagkofangeren har malede røde baglygter. Løs kølergrill med stjerne med luft rundt om stjernen. Det har han lavet flot Leif Schiødt.

Kofanger og kølergrill adskiller sig en del fra andre Teknobiler. Læg mærke til hvor flot kølergrillen passer. Den ligger udvendigt på karosseriet, hvilket er ret vanskeligt at få lavet ordentligt, og den ligger fuldstændig tæt til karosseriet. der er ingen luft. Det samme gør bageste kofanger, som er meget tynd, og som også er presset ind i karosseriet og ydermere gribes af bunden og dermed holder hele bilen samlet.

En meget detaljeret motor i metal, hvor man kan se køleren gennem kølergitteret. Indvendig er den meget detaljeret. Et flot instrumentbord med løst rat, som ligner den rigtige bil. Der er graveret instrumenter ind i instrumentbordet, blandt andet “230 SL”. Forsæder, der kan vippe og køre frem og tilbage. Bagsæde og kardan tunnel med håndbremse og gearstang. Der er løse dørpaneler og sideruder. På cabrioleten er sideruderne helt oppe og på hardtopmodellen er sideruderne ½ oppe. Der er indlæg i bagagerummet og plads til reservehjulet som fulgte med i bilerne.

Eneste forskel på cabrioletmodellen og hardtopmodellen er at cabrioleten har en løst forrude, hvor forrude, tag, bagerste sideruder og bagrude er en enhed på hardtoppen. Taget er klikket på bagefter i den ønskede farve. Til at holde enheden fast er der skåret lidt ud af bagsædet så en lille tap i begge sider kan gribe fast.

Ovenstående billede viser de forskellige farver tag på hardtoppen, som jeg set gennem tiderne. Den røde er enten fra en prøveserie eller en prototype fra et prøvestøb.

Hjulene er standard Mercedes hjul, som er meget flotte. Bunden er utrolig detaljeret med loge og navn og modelnummer på bilen. Den har løse høje tranparente plastiklygter og malede blinklys på fraskærmene. Der er ikke så mange graveringer på modellen. Der er blevet plads til blinklys på forskærmene, dørhåndtag og lås, Mercedes logo på bag- og fronthjelm, samt modelnummer på bagklappen.

Hvis vi kigger lidt på farvesammensætningerne er der virkelig mange forskellige kombinationer.

Hvis vi starter med interiøret er hovedreglen, at der er sort interiør i den røde bil og rødt interiør i den hvide bil. Alle plastikdele har samme farvede. Rattet er rødt i det sorte interiør og sort i den hvide bil. I mange af de sidste udgaver af den hvide bil, var instrumentbordet sort. Standardfarven på hardtoppen var ligeledes sort.

Senere, kom der biler med gråt interiør. Det er set i personbilerne og navnlig i den sorte udgave og i Kirkudgaverne. Men der er også politimodeller, der har gråt interiør, som er ret usædvanligt. I det hele taget ses det grå interiør ikke ret tit.

Bundene kan også have forskellige farver og i hvilke perioder og i hvilke biler de har siddet, er umuligt at sige. Det er jo meget nemt at bytte om på delene. Den hvide bund til 230 er den mest almindelige og den sorte blanke bund med et hul til fastgørelse i æsken til 280 er også ganske almindelig. Det var en ændring Kirk lavede i den korte periode fra 1969 – 1971, hvor de selv fremstillede deres biler og funktionen med hullet skulle bruges til at fastgøre bilen i Kirks æsker. Det skete bare ikke, da æsken var så godt lavet at bilen ikke kunne rasle rundt. Tekno har aldrig sat Mercedes Pagode fast nogensteder. Jeg har også set matsorte og grå bunde til Teknobilerne.

 

 

Jeg har nævnt den sorte bil. De oprindelige sorte modeller fra Tekno i København, som regel MB 230 var i supergod kvalitet. De gamle sorte udgaver i papæsker med rødt eller gråt interiør er sjældne og eftertragtede. Senere kom Tekno i Hjørring med biler (280) i navnlig hvid, men også i sort i en ret dårlig kvalitet. Den sorte lukkede model er ofte med grå/beige hardtop.

Tekno døbte Jaguar E og Mercedes Pagode “10-stjerne model”. Det stod for 10 funktioner, som bilen havde, men i virkeligheden havde den mange flere og det sjove er, at man i Sverige og Danmark ikke var enige om, hvad stjernerne stod for. Begge fremhæver:

Affjedring, styretøj, motorhjelm til at åbne, motor, døre til at åbne, rat – sæder og interiør, bagklap til at åbne, stilbare sæder og ikke mindst, at bilen kan adskilles og samles.

Styretøjet blev forbedret på et tidspunkt. Det er den forreste kofanger, der holder sammen på hele bilen. Tages den ud – springer bilen fra hinanden. Kofangeren låses ved at et hul i kofangeren griber i en lille tap på hjulopretteren. Denne tap slides dog hurtigt, således at kofangeren falder ud. Tekno forbedrede dette ved at støbe en stor tap på hjulopretteren, som griber godt fast i kofangeren.

Billedet til venstre viser den gamle type og billedet til højre den nye type.

Hos Tekno fremhævede man yderligere reservehjul, rat, håndbremse og gearstang, samt flytbar sæder med sovebeslag. Modellen havde så mange funktioner at salgsafdelingen havde underestimeret bilens funktioner. Reklamer og æsker var sikkert klar længe inden bilen var færdig og konstruktørerne af bilen fik noget mere med end planlagt.

Havde Mercedes Pagode ikke svage sider. Jo – karosseriet har en kraftig tendens til at “krølle” således, at den buer som en flisbue på midten. Der bliver dermed meget luft mellem panelerne og bunden. Styretøjet virker fint, men bliver hurtigt “træt” og falder lidt sammen.

Politimodellerne:

Der er ikke så meget at sige om politimodellerne. Det var blot et hvidt karosseri med sorte døre, bagklap og motorhjelm med et blink på taget. Det almindeligste blink var det blå med hvid sokkel. Senere kom det lidt spidse blå blink uden sokkel og de svenske modeller med gult blink og hvid sokkel, som senere også fik blåt blink.

  

Decalerne – ja det siger jo sig selv. Æskerne var lidt specielle da papæsken var lidt højere end til personbilen, da blinket skulle kunne være der. Jeg kommer lidt mere ind på æskerne senere.

I de sort/hvide biler sad to politimænd i sort uniform. I Polizeimodellen var politimændene i grønne uniformer. De ældste figurer var støbt i grøn plastik og jakken malet. Senere brugte Tekno den grå udgave og malede jakken grøn.

Samlevejledningerne:

Som sagt mener jeg at Mercedes Pagode var den første modelbil i verden, der kunne skilles ad og samles igen uden brug af værktøj. Det er langt sværere at fremstille sådan en bil end man kan forestille sig. Der er krav til at hver eneste stump er konstrueret rigtigt og ikke flytter sig under brug. Hvis en del mangler er det ikke noget der virker.

Tekno gjorde også et stort nummer ud af at reklamere for bilen – især i starten. Senere fulgte flere modeller fra Termax uden skruer eller nitter, som Oldsmobile Toronado, Chevrolet Monza, Porsche 911, Toyota 2000, Ford D 800 og ikke mindst Mercedesbussen. Tekno kunne også, i det navnlig Ford Mustang var vellykket. Volvo F88 var også beregnet til at skille ad, men det virkede ikke ret godt og Tekno ændrede det på F89 modellen, ved at skrue førerhuset fast. N.S.U Ro 80 var en katastrofe så måske var det derfor, Tekno vendte tilbage til modelbiler med skruer som fx Scaniabussen og Volvo 144/164, samt Saab 99.

Samlevejledningerne til Mercedes Pagode er flot tegnet og de lå som indstiksseddel i alle æsker i et ret lille format.

Bilen skilles ad ved at trykke den lille plastiktap ind i bunden, der findes i bunden forrest på bilen. Når tappen er aktiveret kan man trække den forreste kofanger ud og bilen skilles ad.

 

De små indlægssedler kan have forskellige farver.

I skabet er vist en stor model af en samleinstruktion til Mercedes Pagode. Den kan ses på museet hos Tekno Holland.

Kirk:

De samarbejdsaftalen mellem H. Langes Legetøj (Kirk) og Tekno udløb i 1969 valgte Kirk at starte deres egen produktion op, med deres egne modeller – det vel sige de modeller, som var udviklet af Termax og som Kirk havde rettighederne til. Det var fuldstændig ens bilmodeller uden ændringer andet end logoet i bunden, hvor der nu stod KIRK DENMARK i bunden og så havde Kirk lavet et hul i bunden til en lille knap, som skulle holde bilen fast i papindlægget i æsken. Kirk ændrede ikke engang farverne på bilerne, hvilket jo nok skyldes, at det stadig var Langes Legetøj og Termax, der producerede dem, som de altid havde gjort.

Kirk markedsførte deres modeller under navnet ACTION navnet på æskerne. Der gik imidlertid kun til midten af 1971, så gik Kirk konkurs og virksomheden blev overtaget af Algrema/Tekno, som nu puttede bilerne i udsigtsæsker.

En lille sjov ting er, at Kirk nok ikke var klar med deres egne æsker fra starten. Derfor brugte de Teknos papæsker og satte en sort klisterlabel over Teknonavnet. Det ses på mange af Kirkbilerne, men denne æske er sjælden.

Nedenfor Mercedes 280 i KIRK udsigtsæske med IRMA prislap.

Algrema/Tekno:

Da Kirk gik konkurs købte Algrema/Tekno konkursboet og fortsatte med at lave Mercedes Pagode. Algrema/Tekno solgte nu bilen i deres udsigtsæske.

Kvaliteten på bilerne blev aldrig den samme igen. På de sidste biler er der ofte tydelig farveforskel på karosseri og bevægelige dele. Den har ofte ikke malede blinklys eller de er tværet ud. Mange har skader eller fejl på karosseriet eller farverne på interiøret er blandet sammen. En del blev eftersamlet op gennem 1970.erne hos Mainhardts Maskinfabrik, der købte de fleste reservedele af konkursboet, og det kvaliteten ikke bedre af. De blev lavet af de stumper, der var tilbage. Det er umuligt at sige, hvad der kom fra Algrema/Tekno eller hvad der er eftersamlet. De er i lige ringe kvalitet. Men det er en Teknobil og den er ret billig i disse varianter. Der er forbavsende mange af dem.

Walco modeller:

Walco var den tyske agent/importør af Teknoprodukter. På et tidspunkt fik Walco fremstillet Teknobiler i deres egne i øvrigt meget flotte æsker. Det var kun de biler, der kom fra Langes Legetøj/Termax, som fx Chevrolet Monza, Mercedes 300 SL, Jaguar E, Ford D 800 og Mercedes Pagode. Det er gode biler i god kvalitet og æskerne er super flotte. Jeg kender ikke meget til Walco eller disse biler, men de stoppede igen og jeg har fået fortalt, at det var efter pres fra de nye hollandske ejere af Tekno. Om det er rigtigt ved jeg ikke. Walco bilerne er ikke sjældne, men der kan være langt i mellem dem.

 

Eksempler på Walco modeller.

Kopierne:

Der er lavet modelbiler, som ligner Teknos udgave af Mercedes Pagode og der er meget stor lighed mellem modellerne. Nogle har spekuleret i, om det kunne være biler, som er fremstillet i Teknos forme, men det er det ikke. Der er tale om rene kopier og derfor vil jeg ikke bruge mere tid på dem. Hvis man opmåler dem er der stor forskel i målene, hvilket der ikke ville være, hvis de var lavet i den samme støbeform.

Modellens værdi:

De almindelige modeller, som den hvide og den røde har ikke stor værdi selv i mintbox stand. Den åbne model i papæske er nok lidt mere værd i forhold til den lukkede model, men det er stadig i den helt billige ende, når vi taler om Tekno. Biler i udsigtsæsker er vurderet noget lavere. Selv patrujlebilerne koster ikke alverden. Undtagelsen er den sorte model i papæske, som går betydeligt højere, men den skal være i mint stand og det skal være en af de tidligere modeller. Et rigtigt flot gavesæt ligger på nogle tusinde kr.

Den hvide lukkede model er der rigtig mange af og de har ikke den store værdi.

En slidt bil opnår ikke en særlig høj pris.

Hvad skal jeg passe på?

Efter som bilen ikke har den store værdi og den er dyr at restaurere, er der ikke så meget, man kan komme til skade med ved at købe en MB Pagode. Selv restaurerede modeller kan være attraktive fordi Mercedes modellen er en flot bil at have stående. Det eneste jeg kan komme på er, at den røde model af en eller anden grund har tendens til at havde zinkpest. Det ser man hvis der er skallet flager af karosseriet eller navnlig af bagklappen. Ellers opdager man det, når den knækker mellem hænderne.

Tekniske data:

Ruderja
Affjedringja
Styretøjja
Interiørja
Løse lygterja
Løse kofangereja
Bevægelige deleja
BlinkNejDog på politimodellerne
Decalerja politimodellerne
Samlet medUden skruer eller nitter
TofarvetNej
Blist-car modelNej


Særlige decaler:

Der er ikke lavet officielle personbiler med særlige decaler. Tekno holdt sig til personbilerne og så patruljebilerne, som Politi, Polis, Police, Politie eller Polizei og Policia. Der er lavet to størrelser af decalerne.

 

Æsker:

Vi skal nok dele æskerne lidt op i kategorier, hvis det skal give mening.

Papæskerne:

De ældste biler blev leveret i en rød papæske, som minder rigtig meget om den æske som Jaguar E blev leveret i. På æsken er der flotte tegninger af bilen og pile, der viser 10-stjerne modellen. Der er blevet plads til en lille rund sort markering, der antyder et samarbejde med franske Solido og Bohnstedt-Petersen er også nævnt sammen med bilens motorydelse på 170 HK. På endeflappen markerer nummeret 928, at der er tale om en cabriolet og 929, at der er tale om en hardtopmodel. Nogle gange er bilens farve markeret med en lille rund farvemarkat på endeflappen.

 

 

Til patruljebilerne er æsken lidt anderledes. Den er lidt højere, så der er plads til blinklyset. På endeflappen står der nummeret 932, som er modelnummeret for patruljebilerne og et billede af en politi model. Der er fire billeder på langsiderne af æsken med en Politi – Polis – Polizei – Police bil. Sådan ser de æsker ud, som jeg har. Den kan være andre variationer.

Ovenfor den originale tegning fra Tekno, som blev brugt på æsker og i reklamer.

Udsigtsæskerne:

Til personbiler anvendte Tekno deres standard udsigtæske i rød/hvid med blåt indlæg i æsken. På endeflappen stod nummeret 928 til cabrioleten og 929 til hardtopmodellen. Ofte er de byttet om eller de ligger i æsker med helt andre numre. Det har ikke haft så stor betydning, da man kan se bilen gennem ruden. Modelbetegnelsen på udsigtsæsken er altid 280. Jeg har ikke set en udsigtsæske med nummeret 250 eller 230, men man ved aldrig med Tekno. Man kan finde æsker med teksten “929 Mercedes 280 Coupe”.

 

 

Patruljebilerne har jeg set i alle typer æsker – også æsker uden tekst eller numre, men flere ligger i en udsigtsæske med modelnummer 928 og tekst “210”. Hvorfor ved jeg ikke.

  

Normalt blev modellerne leveret i pakker af fem stk.

Der er så meget rod i udsigtsæskerne, at der ikke er faste regler for hvilke biler, der ligger i hvilke æsker.

Gaveæsken:

Den er beskrevet ovenfor, men det er en meget flot æske og et flot eksemplar uden biler kan nemt koste adskillige tusinde kroner, hvis den er i mint stand.

 

Specialæsker:

Der er lavet en meget speciel æske til Mercedes Pagode. Der er tale om en papæske i samme format som de almindelige papæsker. Æsken har små håndtegninger på alle langsider og endeflapperne er orange med nummer 250 eller 280 og der kan være farvemarkeringer. På nedenstående æske i midten er nr. 280 en klisterlabel, så bilen er blevet opgraderet fra 250 til 280. Om den er lavet som MB 230 vides ikke. Der er et stort Mercedes logo, men ikke et nummer på modellen fx 928 eller 929. Hvor og i hvilken anledning æsken er kommet frem, vides ikke med bestemthed, men der er tale om en original æske. Det tætteste jeg er kommet på en forklaring er, at der er tale om et produkt, der blev udleveret til forhandlere. Den er set i USA også, og den dukker op jævnligt, men den er forholdsvis sjælden. Jeg købte min engang på et marked, hvor sælgeren hævdede den var hjemmelavet – hvilket jeg godt kunne acceptere, da den var meget billig. Den bliver solgt så sjældent, at den er umulig at prissætte.

 

Modellerne:

Kombinationsmulighederne er utallige i forhold til, at man kan bytte om på interiør og tag som man vil, så ingen kan sige med bestemthed, hvilke varianter, der er lavet.

Hvid:

Cabriolet.

Med rødt eller sort interiør

Modellen med hardtop:

Rød:

Cabriolet.

Med sort eller gråt interiør.

 

Hardtop.

Med sort interiør.

Med gråt interiør.

Sort:

Cabriolet.

Med rødt interiør.

 

 

Med gråt interiør.

Billedet mangler.

Hardtop.

Sort tag og rødt interiør.

Hvidt tag og rødt interiør.

 

Hvidt tag og gråt interiør.

Patruljebilerne:

Politi:

 

Polis:

 

Polizei:

Police:

 

Politie (NL):

Policia (E):

Bilen nedenfor er restaureret.

Dalia/Tekno:

Dalia/Tekno var en spansk firma, som producerede Taunus Transit uden tvivl i Teknos forme. Dalia fremstillede også Ford D 800, Mercedes-Benz 230, Ford Lincoln, Morris Marina mv.

Diverse materiale:

Nedenfor originalt materiale, som har været brugt til fremstilling af katalogerne i første halvdel af 1960.erne.

Tekno har også fået en plads i den store danske bog om Mercedes.

At Mercedes Pagode er populær viser nedenstående billede fra en norsk samler, der har samlet en pæn samling af netop denne bilmodel. Fantastisk at se så mange biler på en gang. Som det ses, er der ikke mange originale sorte i mellem.

 

 

13 kommentarer til “Mercedes – Benz 230 – 280”

  1. Hej Igen en god historie – tak for den –
    Mht. den hvide box så er den sammenfaldende med flere forskellige Mercedes jubilæer. Den kunne måske være kommet til i den anledning. Det er såvit jeg husker også en art Mercedes bil historie i stregtegning der er på æsken.

    Min første 250SL Cabriolet, kom i den fine box. Det var i forbindelse med at min far, i egenskab af bygningskonstruktør, lavede værksteder for Mercedes forhandler, Henry Pedersen. i Tuse ved Holbæk, blev det gamle mejeri ombygget til værksted, ikke mindst for lastbiler, og senere i Nykøbing SJ. Her skulle bla. også sælges Audi.

    Mercedes jubi. der er rimeligt sammenfaldne med omtalte hvide box :

    1883 – Benz und Cie — 80 år
    1886 – Benz patenten motorwagen – betegnes verdens første bil
    1899 et race med en Mercedes bil. Navnet fødes
    1900 – Første serieproducerede bil
    1901 Mercedes navnet registreres — 65 år
    1926 – Sammenslutning og navnet registreres nu – Daimler-Benz AG — 40 år
    1936 – Mercedes — 30 år – Verdens første Diesel personvogn
    1934 Bohnstedt-Petersen laver aftale med Daimler-Benz — 30 år
    1935 – starter Bohnstedt-Petersen sin Mercedes samlefabrik i Hillerød

    Svar
  2. Har fundet et foto af en special æske med 230SL —- forresten var disse æsker kun orange med tekst i den ene ende. Resten af æsken var med stregtegninger, som om den var pakket ind i gave papir. — sætter foto ind i forum

    Svar
  3. og så skriver du den kun var i 250 og 280 udgave 😉 Æsken reklamere ikke meget for TEKNO…. og min kom som nævnt fra en forhandler. Så er vi ved at kunne kredse den ind. slut tallet 4, 5, 6, og 9 vil jo passe udemærket med div. Mercedes jubi. så mit bud på special æskens prod. tid vil være fra modellen fødes… 1965-69
    NY MODEL TIL FORHANDLERNE…
    NY MODEL VED MODELBETEGNELSES SKIFT 230SL, 250SL, 280SL.
    Og så nævnte mærke dage/år. og så tror jeg æsken stoppede med Kirks overtagelse 1969 — Men den kan da godt være fortsat, ud fra at æsken slet ikke reklamere for fx. Tekno. Jeg tror æsken har været ren forhandler æske.

    Svar
    • Hej Hans Jørgen
      Jeg skriver ikke at den ikke er lavet i 230 udgaven, men at jeg ikke ved det. Der er en forskel. Men jeg tror det er rigtigt, at der er tale om en forhandler æske, sandsynligvis en Bohnstedt-Petersen har fået lavet. Det ville ligne Mercedes at få deres egen æske til kunder, der har købt denne ret dyre luksusbil. Der er sikkert også gået ud over landets grænser.

      Svar
  4. Jeg har for ca 35 år siden fået en Tekno bil af Peter Bohnstedt-Petersen. Det er en Mercedes 230 sl. Model 928/929. Den ligger i original æske, med film over og har aldrig været samlet. Hvad kan jeg få for den.?

    Svar
    • Hej Jan

      Det lyder som gavesættet med to biler. Jeg vurdere aldrig Tekno fordi priserne hopper op og ned, og der skal ikke meget til at trække prisen med. Blandt andet skal æsken være fejlfri for at opnå en god pris.

      mvh

      Peter

      Svar
  5. Very interesting. Great write-up.
    One thing must also be added. Since there are so few surviving models of this dealer-car, especially the black version, it is possible that the black version with roof doesn’t belong in this series at all, but was switched by someone in order to sell it, with use of the MB box.
    I am a fanatical collector, and have stumbled upon these dealer boxes at least twice per year. Never seen proof of a black version, and the red/white ones never were seen with a roof.
    Food for thought..

    Svar
  6. Very interesting article there!. Great write-up.
    The most complete I have ever seen, but then again, I had not yet found a single letter written about this dealer-car in all these years, haha! That makes this Nr.1 by default.

    There is a lot that can be added to this story..
    Since there are so few surviving models of this dealer-box, especially the black version in ANY box, it is possible that the black version with roof doesn’t belong in this series at all, but was switched by someone in order to sell it, with use of the MB box.
    I am a fanatical collector, and have stumbled upon these dealer boxes at least twice per year. Never seen proof of a black version, and the red/white ones never were seen with a roof.
    Food for thought..
    Never noticed the sticker labels but indeed, they are such boxes here. Nice catch.
    Also great to find out is that there are 230’s, 250’s AND 280’s out there,
    It is so rare that anyone, even MB Stuttgart, can tell me anything new about anything regarding my general collection. Just never happens.

    I still need to find out who actually released those dealer boxes.
    I have listed some of the issues here, the differences between the official Germany Gift Article series 1953-1986, and THIS box here.
    (Mind you, we do not speak about any of the many OTHER MB departments visuals, like “Internal documents”, Automotive manuals” etc.etc. This is about the “Marketing Department” policy, up until 1986.

    1.the historical MB Germany “all-cars-per-set principle” have 2 known exceptions. Thus, not a rule written in stone.

    2. Not mentioned before, but MB Marketing Department’s various historical editions basically never contained any “foreign-made” items. (like Tekno) They were always German produced.
    They first and only exceptions regarded writing equipment suppliers.
    Staring with the new 1971-85 gift editions, besides Lamy and Fischer pens, MB commissioned Parker, DuPont and Mont Blanc, but that’s about it, all the way up to the mid eighties, where that strict policy started fading.

    3. Packaging visuals
    Important is that within 1961-1971 there are NO exceptions to this packaging, and I own about 95% of every historical gift article ever issued. I have photos of another 4%
    The one and only variation one may find online are the official Stuttgart MB Museum gift shop items. They used the 1961-71 design but are actually RETRO-issues.
    Their boxes differ in a way that they have a BLACK-on white font on the long side, where during 1961-71 there always was a BLUE-on white font on the long side.
    Note how this pre-1971 280SL also has a black-on white font on the long side? That just wasn’t a thing during the actual 1961-71 era.
    So, the confusion returns, but there is more contradiction.

    4. Pre-1986, MB Germany Marketing department (maybe never) allowed anyone to use their era-correct MB font + era-correct star, together on ANY third-party marketing article, including their most major foreign MB distributors. I still can’t offer exception-examples, but it’s a big world out there.
    There is, however, overwhelming historical proof that MB never allowed anyone to use their packaging, not with minor changes, and surely not while ALSO using the era correct font+star on that issue.
    Foreign MB distributors would sometimes obtain permission to use the era-correct font+star, but MB would then insist on some other, major difference in the total configuration to ensure people would understand this to be a MB-sanctioned third party issue.
    They might insist on a clear extra, incorrect marker, like a larger, secondary incorrect font, like UK-MB Golf bags, or a strange color scheme.
    Another option for distributors and third parties alike would be use of the era-INcorrect font + the era-correct star or vice versa, like on MB watches”, or just the correct star alone, like some third-party MB-sanctioned customer gifts.

    Now, I know nothing much about Tekno. I just started looking into this, and only because of this 280SL.
    But, I bet the bank that the very same principles apply to all Tekno’s.
    I have seen the 60’s era-correct mercedes font on Tekno boxes. But there are no MB stars to be found anywhere, are there?
    -Except for the one on the photo I included.
    The era-correct blue-white star + the era-correct MB font combi indicates MB distributor-involvement/sanctioning.
    But, the Font and the star are not together in a single distinguished window, so it would not be an MB Germany commission. Plus, no German 1953-71 packaging.
    Leave it to the Germans to have rules for everything.

    So, what are we looking at here, with this 280SL?
    Personally, I don’t think this was a MB-sanctioned foreign distributor issue.
    If it was, this would have been the only exception to the rule ever, from 1953 until 1986. if it was, somebody at MB would have been short of a job right thereafter. It’s possible, but highly unlikely.
    Personally, my bet is that some dealer, maybe close to Tekno, rather than MB Denmark, went it alone.
    Despite the “third-party” historical ties between Tekno and MB, so quite possibly Tekno, during their last years in disarray, did not care to ensure written permission from Stuttgart for this project.

    Another rather wild theory would be that this was a one-time IAA expo commission. The MB marketing department has products and rules for such expo’s. However, no secondary products with that packaging are to be found, tekno is not a german product and MB does not mess with current formats to make exceptions.

    All of that would make this a rogue Tekno issue, as well as a rogue MB dealer gift, non-MB Germany-sanctiond, not even MB distributor sanctioned.
    Big difference is that it is the absolute only one of a kind in that way.
    Now, how does one estimate the value of that?

    Best wishes, SRJ Dieks

    PS, I posted this in 2 sections, unsure as to where I should have been posting this. My apologies if that was incorrect.

    Svar
    • Hi Diek

      Very interesting views – I just love people with a passion. I will start apologize for my old webside, it´s not modern and we work on a new image. Notting are right or wrong, but everybody can comment directly in the articles becouse it will help spread knowledge for Tekno and model collecting. But it´s not possible to upload pictures in these comment boxes. The comments will stay with the article. My Forum is like a Facebook thread – but the search engine are not good – but I hope for a new version soon. But you can upload pictures in at Forum

      I will try to reply on your comments and questions step by step.

      I don´t know much about Mercedes and there policies, but you have to understand, that Bohnstedt Petersen were really powerfull and even Mercedes have severel times tryed to elimate his power in Denmark, by disperse him having import off the cars, trucks and busses – and even all the dealers shops and garages all over Denmark. Nobody in world has the same privilege I think.

      Bohnstedt lived in the same little town as me with maybe 25.000 – 30.000 inhabitants in the 1960.ties. He and his family always driving the newest and biggest Mercedes and the change it all the time. He had his own estate and a (little) airport with his own airplanes – among these there were a DC3 giving to Denmark by US after the World War II – but when the US what it back he manage to keep it to he dead.

      I know all Teknos models and the boxes were approved by Bohnstedt – and remember Tekno made maybe the most detailed modelcars in the world and that knew Mercedes. I think the were happy working together with Tekno. If you read my article with the Mercedes 0302 bus you will find direct dokumention for corporation between Mercedes and Tekno. The box for the bus also carring a MB star.

      Therefore I think/guess that it was an easy matter for Bohnstedt get promission from Mercedes to produce a special box for his dealers and for Mercedes – if he at all have asked. I doubt that.

      I´m pretty sure Bohnstedt releast the dealer box – because it has no value for Tekno.

      Nobody can garantie that the car was delivered in open or closted version – in red, write or black colour. That would be logical that only the open version was in the box, but I don´t know. But I think the black version are possible because it´s rare on the marked. It´s not easy finding a black – but maybe Karl Schnelle a collector from US know something – I think he have one in black.

      The 250 – version are rare in all versions and when you meet it – it´s almost the “Police” version.

      The museums know nothing at all – it´s either students all just people having a job. Thats sad. Try severel times a Volvo with the same result.

      At last I have the say, but there are no secure knowledge about Tekno. My articles are build on material like drawings, protypes, the models, articles in all newspapers, katalogs fotos and interview with people working on Tekno etc. I have to compare all these information and put it together the exclusion method – and what is most likely.

      I compere all this with my many-year-olds knowledge how Tekno was working and thinking and whats was the most likely disposition they made at that time – but it´s certainly not knowledge by a scientific standard.

      Peter/Teknosamleren

      Svar

Skriv en kommentar