Teknobiler og andet gammelt legetøj › Fora › Teknobiler › Nyt i min samling. › Svar til: Nyt i min samling.
Hej – Jeg kan da lidt historie om VIBO —— Rudolf Friedrich Nielsen (1909-80) var bager, men begyndte at lave trælegetøj i 1942 i kælderen hvor han, hans familie og hans forældre boede. Der er bla. kommet røde traktore ud fra virksomheden der kunne minde om LEGO eller Hanse mf. modeller og den allesteds nærværende røde træ dukkevogn.
SÅ begyndte man at lave div. udstyr til ønskedukken, bla. klapvogne og dukkevogne og meget andet udstyr af tråd ofte beklædt med plastik dele.
Mange dele havde hjul på, og efter 1960 og i en periode står der LEGO i disse hjul. VIBO havde nemlig købt hele overskudslageret af hjul til LEGO trælegetøj, da LEGO ophørte træproduktionen i 1959/60…. OG jo. LEGO ophørte med træ, Bilo-Fix var i familie med, men ikke en del af LEGO…. SÅ pas på der ude… Ikke alt der står LEGO i hjulene på er fra LEGO, og slet ikke hvis det er af ren plastik eller med tråd konstruktioner.
VIBO startede i 1942 og da Rudolf døde i 1980 lukkede virksomheden.
Plastik dele blev fremstillet af CAVA i Maribo.
Kim BS kan du lokkes til at sætte et foto af BP anlæget ind som jeg må bruge i mit for alle tilgængelige DanskLegetøj år 0-2025+, leksikon (pt.407 sider) -helst uden noget foran. Og du nævnes naturligvis under foto.