VILMER — RØDE HUGIN

Teknobiler og andet gammelt legetøj Fora Teknobiler VILMER — RØDE HUGIN

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #79050

    Jeg kan ikke finde en forklaring på det navn ? Det er ikke Tekno men måske der er en af jer der kan kaste lys over navnet.

    Vilmerbilen er atypisk med et blik lad. Tror ikke der er andre Vilmer biler med det. På denne model er det den sene taglygte type.

    På frontens sider er guld tekst “RØDE HUGIN”
    På dørene er vægt tavler i guld med teksten:
    EV. 277
    L. 253
    60 KM
    2.PERSONER

    I den Nordiske Mytologi så er Hugin den ene af Odins to ravne. Hugin er tanken og den anden Munin er mindet. Nogen kæder navnene sammen med KAMP og DØD. Er bilen fra efter 1955, kunne det være en slet skjult tanke over Tekno´s plagiat biler.
    I 1949 var HUGIN et nybygget vikingeskib søsat i Frederikssund, og samme år sejlet ved egen kraft til England og foræret der til.
    i 1940´rne og 50´rne var Vikingerne oppe i tiden. Vi har måske af de mere kendte Papa-Bue´s Viking Jazz Band der opstod i den periode. Historien om Vikingen Røde Orm var svært populær i 1940´rne. Navnet RødeOrm blev efterfølgende transformeret over på de store sættevognsbusser der bla. kørte Valby-Køge ruten i 1948-61. Men om Vilmer bilen har noget med de gamle Vikinger at gøre er et spørgsmål.

    Jeg kan bare ikke få noget af det, til at passe på en lastbil der efter min bedste overbevisning bør have nr. 471, og slet ikke hvis bilen er fra før 1954-56.

    Jeg er åben for alle mere eller mindre skøre forslag til forklaringer, der kan gås vidre med.

    #79058
    Bertel Pedersen
    Participant

    Hej Hans Jørgen.
    Meget spændende bil med en ligeså fantastisk historie.
    Et bud herfra; den er “hjemmelavet”. Hvis du ikke kan finde den i nogle af dine skriftlige kilder.
    Blikladet kunne måske stamme fra en Tekno Dodge?
    Mvh. Bertel

    #79059

    Nej den er helt original og navnet/bilen er set flere gange. Jeg mangler bare en forklaring på navnet ?… Alle Vilmerbilerne har reklame for Vilmer… Vilmer dyre transport… Vilmer Olie rafinaderi… osv … Og sååå er der lige — Røde Hugin ???? Har fundet blikladet på en Chevrolet 6400 i en af “stroget” reklamerne nr. 471… men tror den kun holdt et år eller to hvorefter DEN fik Bedford lad.

    #79060
    Bertel Pedersen
    Participant

    Ok, Hans Jørgen.
    Jeg ligger mig fladt ned.
    Du har altså set den/ladet i det materiale Karl (Strøget), viser på MAR online.

    #79061

    Den Karl har på en af de røde reklamer er her — nr. 471… Chevrolet 6400… Den findes også med støbt lad hvor den bag fjælden kan tages af og bruges som slidske… De senere modeller har bare et alm. Bedford lad….

    Begge de første modeller findes som den gamle store Vilmer lastbil..

    I mine lister over biler Store lastbil fra Vilmer
    nr.456 – 470 alle sammen — Næste bliver 474 grab bilen fra 1956… Der mangler 471+472+473 — Man kunne tænke denne lastbil med blik lad… Militær tankbil og cevile tankbiler ???? Jeg ved det ikke men de findes jo !

    Chevrolet 6400 overtog pladsen og alle nr. i 1957 men der er byttet lidt rundt på nr. og den starter men 454… Bilen overtaget iøvrigt også 460, 461 og 462 der ellers var Lambretta modellerne der nu tildeles 560, 561 og 562…. Så vi har alle Chevrolet nr. 454-465 — 466 findes vidst ikke — 467-474 — 475 findes vidst ikke — 476+477 … Men her er en med nr. 471 med fast høj bagsmæk. På den gamle reklame er det ikke til at se om ladet er støbt eller blik, men jeg antager at det er blik ladet der er fortsat…. I senere reklamer optræder Chevrolet modellen med Bedford lad, både som mælkebil, og som alm. lastbil.

    #79063

    Her Ole Andreasens foto

    #79248

    Jeg har boret lidt mere i sagen… Tror faktisk kun det er den store lastbil der findes med blik lad….
    Det findes monteret klemt på to af chassisets tværvanger som på min… Der er så afstand mellem ladet og til bilens bagskærm… OG ladet kan være monteret med 4 nitter som på de små Tekno lastbiler. Der vil så ikke være afstand mellem lad og bagskærm…

    Guldtryk på fronten findes i tre varianter.
    Røde Orm
    Røde Hugin
    Røde Rolf
    Jeg kan finde noget i den Nordiske Mytologi der til dels kan passe men om det har en sammenhæng ved jeg ikke ?

    Chevrolet 6400 er ikke set med navnene.

    Big Bedford rød med blåt lad er set med teksten Røde Orm.

    #79286
    peter frandsen
    Keymaster

    Hej Hans jørgen
    Det er jo vildt spændende det, som du har gravet frem omkring Vilmer. Jeg har aldrig set disse varianter før.

    peter

    #79349

    Det er Ole A. der venligst har bidraget med oplysninger om varianterne. Jeg er ved at lave en liste med samtlige Vilmer biler, og har den nogenlunde på plads, men mangler dog nogen enkelte varenr. OG en masse billeder… 😉

    Kan oplyse følgende….
    Da Vilmer ikke måtte producere biler i de første lokaler, kom han i kontakt med maskinfabrikken TOBI, der i baggården huserede Molbergs Værktøjsfabrik. De var beliggende Hessensgade, Amager ca. to gader fra Langes Legetøj….

    Tobi var som bekendt lidt i klammeri med Tekno på den tid omkring 1952-53
    Der er lidt usikkerhed om det men muligvis fik Vilmer støbt biler hos Molberg først grundet forbudet for dette arbejde i hans egne lokaler.

    Lambretta scooter modellen er en ren Molberg ting. Vilmer har aldrig produceret den, men den er kommet ud fra Molberg fix og færdig, og pakket og leveret, fra omkring 1953. Den findes som Vilmer med både 400 og 500 nr. 400 nr. frem til 1956 og 500 nr fra 1956.
    Siden 1952-53 er samtlige støbe forme til Vilmer frem over er fremstillet af Molbergs Værktøjsfabrik. — Vilmer designede og Molberg lavede værktøjet.

    Molberg og Tobi gik sammen omkring 1960 med nogen biler under navnet LION. Molberg havde for inden lavet en meget fin Helikopter. Og med både LION og Molberg i bunden en meget fin Massey-Ferguson traktor. Da Molberg måtte lukke i 1967 grundet sygdom, overtog Vilmer denne traktor. Den endte sammen med Vilmerbilerne i syd Amerika 1971-80. Men om den er kommet ind i Vilmer programmet tidligere er uklart.

    Jeg har talt med Freddy Jørgen Molbergs søn, der slog hjul på biler helt frem til 1967. Husets frue og en anden dame malede bilerne, samlede dem og satte dekaler på. Det foregik i Villaen i Vanløse. Så LION biler har været i produktion 1960-67… Lambretta scooteren blev solgt som LION, VILMER, ZINCO og Stjerne Legetøj og med de navne på de respektive æsker men vidst kun med VILMER eller Stjerne Legetøj i støbningen af sidevognene. Jeg har selv en Vilmer og en Stjerne Legetøj.

    Så langt historien ultra kort.

    Jeg har bla. talt med en mand i Kalundborg hvis mor arbejdede på Vilmer fabrikken. Det giver jo lidt til historien om arbejdspladsen.

    Yderligere varianter af militærbilerne er lidt vanskeligt at beskrive helt korrekt. Men jeg er godt med her også, og er ved at kunne sætte korrekt lad design sammen med de korrekte udstyrs typer. Men guderne skal vidde at den del er vanskeligt for Vilmer var vidst ikke selv helt entydig i den sammenhæng, men opbrugte gamle designs inden de nye blev taget i brug.

    #79417
    Stroget
    Participant

    Hans Jørgen – what did the man say about his Mother and the Vilmer factory? What did she do there? Very interesting about the Vilmer – Molberg connection. Did the son tell you all this? It was very lucky to have found him.

    #79496

    Ohhhh — Ham fra Kalundborg, hvis mor havde arbejdet hos Vilmer. Jeg kørte til ham. Han boede ikke langt fra den gamle fabrik. Det var en meget kort periode hans mor arbejdede der, og han kunne ikke rigtig huske noget. De papire han havde var kopier af de artikler Ole Andreasen har på sin facebook side, så ikke noget nyt. Så det var ikke noget. Først kom dyrefoder bussen så kom militær bilerne huskede han. Jeg prøvede at presse ham lidt, men der kom ikke rigtigt mere ud ad det…… Vil tro at militær bilerne har været på vej ud. Hans mor har enten fået nogen rester eller de har været billige, fordi de var udgået… MEN jeg tror skal tale med ham igen en dag, han må kunne huske noget mere.

    GB
    Ohhhh – Him from Kalundborg, whose mother had worked for Vilmer. I drove to him. He lived not far from the old factory. It was a very short period of time his mother worked there and he could not really remember anything. The papers he had were copies of the articles Ole Andreasen has on his facebook page. So it was nothing new. First came the animal feed bus then came the military cars he remembered. I tried to push him a little, but it did not really come out anymore …… Will think that the military cars have been on their way out. His mother has either gotten some leftovers or they have been cheap because they were out of date … BUT I have to talk to him again one day, he must be able to remember something more.

    #79497

    Der er nogen der se hvad jeg skriver ind i mellem. SÅ Hr Jørgen Molberg ringede til mig og fortalte historier

    Knudove Jørgen Molberg – Søn til Freddy Jørgen Molberg fortalte mig det der er skrevet om Molberg/Vilmer/Lion/Tobi, eller har bekræftet mig i mine antagelser i forbindelse med det relativt store arbejde jeg har gjort for at finde historien frem — Rettelse (1967 skal være 1968) Freddy Jørgen Molberg, døde i 1992 og var siden hjerneblødningen i 1968 syg.
    I Molbergs værksted stod samtlige Vilmer biler med æsker på hylder over vinduerne. Men de blev alle sammen stjålet under et tyveri da fabrikken måtte lukke.

    GB
    Someone see what I write in between. SO Mr Jørgen Molberg called me and told stories

    Knudove Jørgen Molberg – Son of Freddy Jørgen Molberg told me what has been written about Molberg / Vilmer / Lion / Tobi, or has confirmed me in my assumptions in connection with the relatively large work I have done to find the story — Correction (1967 must be 1968) Freddy Jørgen Molberg, died in 1992 and had been ill since the stroke in 1968.
    In Molberg’s workshop, all Vilmer cars with boxes was on shelves above the windows. But they were all stolen during a theft when the factory had to close.

    #79500
    Stroget
    Participant

    Hans Jørgen – thanks/tak for your 2 replies. The history and the people are as fun to learn about as the old toy cars themselves!

    #89926
    Stroget
    Participant

    I am writing the next part of my Vilmer History for MAR Online (Bedford TK and Ford Thames Trader) – the previous one is https://www.maronline.org.uk/the-history-of-vilmer-toys-part-vii-cars-and-other-small-vehicles/

    I was looking at the decals I have left over from the factory (directly from the son) and saws these!!! There are 4 names that Vilmer wanted to use:

    Røde Rolf
    Røde Hugin
    Røde Hauk
    Røde Orm

    Because they printed these decals – they are very yellowed and very fuzzy!

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.