Vilmer Dodge

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #80642

    Der kom også en fin lille Vilmer Dodge med i købet
    Er der nogen sim ved hvad der har stået på ladet af den ??
    Jeg tænker at den har været en stige bil ??

    #80664

    En lille lastbil som den der, har været en kranbil. Det er den eneste af de “små” lastbiler der har noget løst på ladet…
    Den “store” model ville med et lad der kunne ligne, være med lyskaster. Men Vilmer var et rode hoved, så stigebil findes også uden slange tromle bag på….
    Men den lille lastbil, som din er med autokran.

    #80666

    Har du evt et billed af sådan en ??

    #80669

    Jeg har faktisk to selv.. De sidder på min gamle puter… Ole A. har også nogen på fjæsbogen – hvor han har flyttet hele Tekno-Vilmer samlingen over, her et foto lånt derfra … Kran bilen findes med styrbare forhjul, uden dette, og med fjedre.

    En lign. kran bil findes i den store model, men kranen er altså større på den….

    #80672

    Hej Hans Jørgen
    Den er af min lille Dodge kan ikke styre og har faste hjul på akslerne ( faste hjul mener jeg at de ikke kan dreje på akslerne )

    #80683

    De “løse” forenklede plastik hjul kom sammen med affjedring iøvrigt også til Chevrolet og Bedford. Bedford blev samtidig korekt 2 akslet. (den har aldrig i virkeligheden eksisteret som 3 akslet) Begge mine små kranbiler har også fjedre og plastik hjul. En med røde og en med sorte hjul.

    Den lille lastbil kan dreje via et reservehjul på taget… De små har ikke udstyr på taget kun et reservehjul hvis de kan dreje…
    De kom først som styr bare biler omkring 1954… Omkring 1958 stoppede det, og bilerne kunne frem over ikke dreje. Det har været en spare runde for at holde udsalgsprisen nede.

    Hvornår Vilmerbilerne fik fjedre er der usikkerhed om. Der er dog flere ting der kan indikere at det var omkring 1961, i generelle vendinger for alle modeller. Og alle bilerne kom samtidig i klare plastik udstillings æsker. MEN de små anhængere var på udsalg allerede omkring 1956/57 ! — Så der er endnu nogen løse ender der skal strikkes sammen. Der er også spørgsmålet om lygterne. De fluoserende hvide blev ombyttet til klare lygter på et tidspunkt.

    Anhængere til de små lastbiler udgår når bilerne får fjedre, fordi anhængeren jo ikke kan sidde ordentligt på. Ubelastet bil får anhængerens forhjul til at svæve. Trykkes lastbilens fjedre ned falder anhængeren af.

    Jeg har den Komplette Vilmer historie og listet samtlige Vilmer ting. Men mangler årstal for Revolveren… Jeg mangler også nogen små billeder til listen af især mercedes og volvo modellerne og et par årstal hist og her.

    Revolveren blev sammen med to andre revolvere fremstillet i Norge af Lærum-Metal 1958-62… Lærum-Metal fremførte lastbilerne som Opel Blitz. Fakta er imidlertid at Dodge har de aldrig nogen sinde været. De små biler udspringer af samme, men større lastbil. OG den er ældre end både Bedford A, og Opel Blitz. De lodrette køleribber har inspirationen i langt højere grad fra 1946 Studebaker. En model som også Dinky-Toys havde, og Danske Stula. Vilmer kan ikke sige sig fri for at lade sig inspirere af netop Dinky.

    Den lille lastbil lavede Tomte-Lærdal som Vinyl bil 1962-72 og jeg har set den kaldt Chevrolet en enkelt gang. Jeg selv hørte navnet Dodge om bilerne første gang i 1970, og hverken den gang eller i dag kan jeg få det navn til at passe på noget. Det kunne være interessant at få oplyst hvor det kommer fra. Men jeg er bange for at det igen, igen er udenlandske samlere og skribenter der har ladet sig narre til at nævne navnet. Bla. Lone-Star havde Dodge lignende modeller med samme militær udstyr som Vilmer bilerne. Så måske det er kommet den vej rundt.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.