Tekno blik biler 😁

Teknobiler og andet gammelt legetøj Fora Teknobiler Tekno blik biler 😁

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #72684
    #72697
    Stroget
    Deltager

    Most (or all) of these are mine: https://www.hobbydb.com/marketplaces/hobbydb/subjects/tekno-tinplate-series

    Can I add your variants to hobbyDB?

    #72698

    Hej Karl
    Det er ok men de er ikke til salg 😁
    Du mangler denne her 😁🥴 på dansk
    hedder den gasgenerator bil mange biler
    kørte under 2 verdens krig kunne man ikke få benzin
    så man kørte på gas

    #72701
    Stroget
    Deltager

    hobbyDB is not just for sale – its for people’s collections too. Mine are there, but they are not for sale!

    Very nice generator truck!!!

    #72704

    Tak den er med brugsspor og skal være som den er 😁👍🏁

    #72866

    Jeg mangler generator bilen for at have en komplet samling.. Jeg har ikke alle med kun røde eller kun sorte skærme, men der er en del dobbelt i samlingen. Har en hvid også. Har to blå, en med blå skærme og en med sorte skærme. Den med blå skærme har en oprindeligt rød bund der hos Tekno er malet blå. Selve bilen er hvid inde i kassen på alle blå modeller.
    Blik hjul med sorte eller grå malededæk, formentligt før WWII
    Støbte hjul formentligt under WWII
    Støbte hjul med gummidæk efter WWII

    Blikhjul med gummidæk der har rille. Jeg kan ikke rigtig placere dem til andet end lige før WWII fordi de af af hvidblik, der blev rationeret 1940-48, og det ville være naturligt at fortsætte med at støbe hjulene, og så sætte gummi dæk på efter WWII fremfor at producere relativt dyre blik hjul.

    #73004

    Var der ikke nogen usikkerhed om prod. start for projektørbilen ?

    Her i 1940 Ilum katalog…

    http://www5.kb.dk/pamphlets/dasmaa/2008/feb/daellsvarehus/object102040/da/#kbOSD-0=page:11

    #73005
    #73006
    #73096

    TVILLINGHJUL — Der har været nogen der mente at tvilinghjul om ikke på alle, så når blikbilerne havde støbte hjul, ville se bedre ud på kranbilen.
    Tvilling montering vil nok være relativt usansynlig, på den forholdsvis lille (daværende store) 3 tons Bedford bil, og det ville ude i virkeligheden kræve en særlig tilladelse, for tvillinghjul blev ikke generelt godkende før 1955.

    Jeg sidder og leger med færdselsloven pt. og der kommer mange sjove ting frem….
    Gul trekant på taget – skal vise at bilen (stor eller lille) køre med en eller to anhængere 1943-55… Man måtte dog køre med to anhængere frem til 1957… i 1956 blev det kendte rød/hvide “PÅHÆNG” skilt indført.
    Bremser på anhænger. I helt gamle dage var der et bremsehus på traileren med en vognstyre i/bremsemand, ligrsom det kendes fra togvogne. Han bremsede traileren når lastbil chaufføren gav tegn. Senere blev det til 0-750 kg ingen bremser. 750-3500 kg påløbsbremser virkende på mindst en aksel eller det halve af anhængerens aksler. Pr. 1957 skal alle trailerens hjul kunne bremse og virke fra chaufførens bremsepedal.
    Akseltryk 6 tons 1947 kan tillades 7 tons i 1955 8 tons, i 1977 10 tons osv.

    I 1950`rne sled een 10 tons lastbil lige så meget på vejen som 10.000 personbiler med et akseltryk på 0,6 tons — en 12 tons lastbil sled så meget som 160.000 personbiler — UHA UHA – godt vi har fået trukluft på både bremser og fjedre og meget bedre undervogne og dæk.

    Forresten så blev der forbudt med bla. reklame figure på taget af biler i 1960 — Jeg tænker biler som fx. Roed-Sørensens VW med manden på taget. Men forbudet ville også gælde en stor høvl, et WC en græsslåmaskine eller gummi ænder oma. Man må naturligvis transportere tingene fra A-B på taget. Men det kræver jo at det kan bevises i ordre bogen, hvis nu fætter haps med bødeblokke tropper op.

    Nåh ja —
    1940-1945 ingen privat bilisme
    1945-1950 Bilkørsel måtte kun ske lokalt (1949-50 tillades 3 ugers kørsel i hele landet)
    1940-1952 INGEN kan købe ny bil eller andet motorkøretøj uden en tilladelse. Ingen får en tilladelse ! Der var fx. 40.000 der søgte tilladelse til bil køb i 1950 men kun 10 fik en tilladelse.
    En arbejder løn lå omkring 8500 kr. om året før skat. Lidt mere for funktionære og lidt mindre for kvinder. En gennemsnitlig bil kostede 14000 kr. En indkøbstilladelse helt frem til 1957 kunne give rabat på ca. 4-5000 kr….. Men nu var det dog sjældent at almindelige arbejdere kunne få en tilladelse til andet end en motorcykkel. Så gamle brugte biler var i høj kurs, og bla. Ford-A overlevede i vid udstrækning langt ind i 1960´rne i hverdags drift.

    #73098
    peter frandsen
    Keymaster

    Det var da en vild historisk gennemgang Hans-Jørgen.

    #73174

    Hæ Hæ — Det var bare det overfladiske af de 6-7 sider jeg har nedfældet. Skærme på lastbiler og anhængere blev lovbefalet i 1956 men ikke på biler hvor disse skærme ville være uhensigtsmæsige… DVS at Tekno Tip lastbilerne Volvo og Scania er korrekte, frem til og med 1963 hvor ALLE skulle være forsynet med skærme.
    Vejskilte blev ombyttet i 1955, dog havde man indtil 1957 til at få det gjort over alt.

    Der er meget man ikke lige kan bruge til noget, men jeg fandt da en forklaring på den gule trekant. Omvendt kan man jo have tingene i værktøjskassen når biler skal tidsbestemmes, og især hvis der skal ombygges noget der skal ligne ting fra gaden.

    #73261

    Så kom de sidste to ny ankommende på vejen igen efter en tur på pladeværkstedet og mekanikeren veteran synet 😁🥴🤗

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.