Restaurert? El Mint?

Teknobiler og andet gammelt legetøj Fora Teknobiler Restaurert? El Mint?

Viser 25 indlæg - 1 til 25 (af 29 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #33037
    Anonym
    Inactive

    Hei jeg er rett så ny med at sammle på teknobiler. Og jeg har mest købt gammle godt brukte biler. Men så købe jeg en bil på ebay og betalte mange penge på den. Men nå er jeg usikker på om den er om malet? Og forlykterne ser nye ud, når jeg ser på mine andre gammle volvo pv. Hvad trur di? Hvis den ikke er mint så sender jeg den I retur.

    #33039
    Anonym
    Inactive

    Neste bild på bilen.

    #33041
    Anonym
    Inactive

    Og så 3 bild

    #33043
    Bertel Pedersen
    Participant

    Hej OSloFalk.
    Velkommen her på site.
    Meget fin bil, men jeg syntes nitterne ser lidt suspekte ud.
    Vil mene bilen har være “åbnet” og kan nok ikke kaldes for mint.
    MVH Bertel

    #33045
    Anonym
    Inactive

    Jeg lurer på om forlykterne kan være originale? Og se på file mærker som er på bunden og karossen på bakre nitten. Kan det også være Org? Sælger er sikker på at det er en original.

    #33046
    Flemming Rasch
    Participant

    Det ser ud til at den har været åbnet forlygterne ser meget originale ud send gerne flere billeder af resten af bilen velkommen her på forum

    #33047
    Flemming Rasch
    Participant

    Her er lidt billeder af 2 af mine originale PV 544 en med plast lygter og en med glas lygter
    Det skal lige siges at mine ikke er i mint den lyse blå er kasseret fra Tekno i produktionen da det ene hjul vender forkert og den har en lak skade på venstre forskærm men ellers rigtig pæn fik den forærende af min tidligere genbo hvis far havde været maler på Tekno

    #33069

    Alså MINT betyder som ny, og det kniber måske lidt med foreste kofanger ? Jeg ved det ikke helt. Nu ender det op med billeder at 3 biler. Den første med plastik hjul, den næste med metal hjul og den sidste med Mustang hjul, vidt jeg kan se…. Den første ved jeg ikke om kan siges som MINT og det er umiddelbart foreste kofanger jeg hæfter mig ved. SÅ er der bagerste nitte, Den kunne ligne der har været åbnet op i bagenden ? Er bagerste kofanger flot og fin og nærmest ny ? hvor foreste kofanger er lidt slidt. Så er der noget galt. Er der lim rester under venstre forlygte ?

    #33130
    Anonym
    Inactive

    Hei og tak for godt modtagende. Og tak for alle svar så langt.Det ser ut som det kan være limrester under den ene forlykte. Esken er nok ikke mint men jeg trur den kan være go nok.

    #33142
    Stroget
    Participant

    It is a beautiful car. I think it is original. I have a few Teknos of that age with the same marks around the rivets. Bought many years ago in the box. I think it is a mark when they pressed down too hard when assembling the cars in the factory.

    #33164

    Hvad så her ?

    #33175
    Stroget
    Participant

    I see it now. Thank you for the red arrows! Is it damage before they assembled it? And got past quality control at Tekno? I looked at some of mine and don’t have any marks like that though. So I do not know for sure.

    Burland’s Hobby Shop was a toy and train store in Pittsburg, PA USA, in the 1950s and 60s!

    #33178

    Fejlen er sket under samling af bilen. Nitte maskinen har lavet ridsen. Eller har nitten været skåret af ? Jeg kan ikke se det på billederne. Men kofangeren ser gammel ud, så den har nok ikke været åbnet. Man må jo vurdere tingen når man sidder med den i hånden. ER DET SANSYNLIGT AT DEN HAR VÆRET ÅBNET FOR AT SKIFTE DELE UD ? Det er jo nogen sjældent fine plastik hjul den har på, så den er sikkert iorden. Plastik hjulene havde det med at knække så pas godt på dem. Hjulene bestemmer alderen så den må være fra omkr. 1966-68 begge år incl.Jeg er ikke helt sikker på hvor når de begyndte med de hjul Men bilen gik i blisterpack i 69 sammen med en flok andre, med Mustang hjul.

    Attachments:
    #33251

    Måske lige en der kan smide lidt benzin på bålet. Jeg investerede i en nydelig Austin Cambridge fra Corgi — Den var billig, rigtig billig — For den manglede en aksel stump og et hjul. Men som man kan se på billedet, så sidder selve styretøjet inde i bilen. I kassen med hjul var der en aksel men to små hjul på. Det er de helt små hjul der sidder på denne model. Det er en smal sag at klippe en aksel over og tilpassen den i længden, og lime den ind i hullet i bilen. Vupti det tog 10 min. at finde stumperne og til hjulet var monteret. Det er der ingen der kan se 😉

    #33261

    Hej Hans Jørgen.
    Det er en rigtig god oplysning. Jeg har nemlig en Corgi Polizei VW 1200 stående med samme aksel og hjulmangel, jeg havde ikke lige tænkt nærmere over hvordan den skulle laves, men det er jo ikke noget problem kan jeg se, og hjul har jeg nok af i skrot-kassen.

    MVH Kim B S.

    #33263

    Ja den har samme dreje system — ikke helt magen til, men samme princip, kan jeg huske fra en gang i 70´rne hvor jeg splittede begge to ad. Aksleerne er de samme, alm. standard corgi. Cambridgen har mini, imp, heinkel hjul. Boblen har det alm. Corgi hjul. Du kan jo måle aksel længden ved at stikke en tand,- eller tændstikke ind i hullet, og mærke af hvor den er uden for. Det er jo den afstand der skal ligges til, fra hjulet og ind i aksel hullet. Oprindeligt klemt fast, og der er et lille hul igennem, så brug super gel og kom lidt på hullets sider, med en tandstik. Husk lige at sætte et dæk på hjulet først, så der ikke skal brækkes i det bag efter.

    #33268

    Hej Hans Jørgen.
    Mange tak. Det skal prøves, denne Polizei VW er nemlig alt for pæn til skrotkassen.

    MVH Kim B S.

    #33270

    Hej Hans Jørgen.
    Nu er min Polizei VW lavet, og den ser ud som om den aldrig har været i stykker, og køre helt perfekt. Her under er billeder.

    https://copy.com/yIo2TsSnG1ElMcrm

    MVH Kim B S.

    #33277
    peter frandsen
    Keymaster

    Hej

    Det er flere bolde i luften. Er bilen opmalet eller har den været skilt ad for at udskifte dele. Jeg ser ikke tegn på at bilen er opmalet. Både karosserifarve og bundfarve ser ægte ud. Kofangerne er originale, ruder og hjul er også orignale. Lygterne så ofte sådan ud og limresterne er jo gule hvilket indikere at det er gammel lim.

    Hvad så med nitterne? Den bageste nitte har simpelhen fået for meget og har jo nærmest brændt nitten væk. Ridsen kan være opstået på mange måder, men den ser ikke frisk ud. Det kan sagtens være nitteværktøjet der har lavet den. På den forreste nitte er det tynde stykke helt yderst faldet af og det er også set før.

    Jeg mener bil og æske er ok. Men en anden ting er bilens stand. Den er jo langt fra i Mint stand. Nitterne, ridsen og de anløbne kofangere trækker jo voldsomt ned. Æsken er ligeledes lidt nusset. Mint er ting med ubetydelige fejl og de beskrevne skader er ikke ubetydelige, alene det at bilens oprindelse kommer til diskussion er et problem.

    Det kan også være klogt at kigge på, hvad sælgeren ellers har solgt/til salg.

    Jeg vil vurdere bilens værdi til 800 – 1000 kr. Men ellers en fin ting.

    Til OSLOfalk – spørg på Forum, hvis du finder noget du er interesseret i inden du køber. Du bliver meget nemt snydt på Ebay.
    mvh

    Peter

    #33278
    Anonym
    Inactive

    Hei alle sammen! Jeg er meget imponeret over hvilke detaljer jeg har fået vide om bilen. Alder og indkøbssted m.m. Jeg er ikke i tvivl længre på at bilen er orginal. At den ikke er helt mint gør ikke mig så meget. Før mig er det en ok bil og den gør mig gla så længe den er original. Jeg har nå kikket på nitterne og de er orginal. Men den bagerste nitte har fået meget press i sammlingen. Jeg trur at noen på fabrikken har dragit en fil over den før at det var noen skarpe kanter. Men jeg har aldrig sett det tidligere. Det er jo enda ment før barn (i alle aldre :). Jeg takker igen før godt modtagende på siden, før jeg har intrykk af at alle er velkommne amatører som mig og meget kunnige sammlere. Mvh Oslofalk

    #33279

    Hej Kim BS — Fint sæt du lige fik der 😉 Har du lagt mærke til at når man trykke bilen ned foran, går et lille stempel op inde i bagagerummet, og lyfter klappen så man kan få fat i den… En lille corgi detalje. Lige som på Corgi Ghia modellen hvor reservehjulet gør det sammen.
    Min den røde er skiftet ud, men næsehornet er mit eget gamle. Meget sjovt at Corgi leverede figure med til mange modeller.

    #33287

    Hej Hans Jørgen.
    Mange tak, ja de pynter da altid i mit skab med VWer.
    Ja, det stempel har jeg lagt mærke til, en sjov lille detalje.
    Mit næsehorn er sjovt nok også fra en jeg fik i fødselsdagsgave, da jeg blev 5 år i 1966, den oprindelig VW blev væk kort tid efter, men det løkkedes mig at bytte mig til min nuværende ved en af mine karmerater i midt halvfjerserne. Polizei VWen har jeg fået i en pose sammen med en masse andre gamle biler for ca 4 år siden, hvor der i øvrigt også var flere andre fine biler i mellem, blandt dem min Tekno VW 1500 og en Dinky Triumph 2000, begge kun med mindre brugsspor.

    MVH Kim B S.

    #33396

    Hej alle.
    Jeg tager lige denne tråd op igen. Jeg kom til at tænke på at det måske er forkert at sige at en bil er mint, hvis den ikke er 100% original selv om det ser sådan ud. Jeg har selv et godt eksempel. For nogen år siden fik jeg en meget fin rød Tekno Ford Mustang Cabriolet, eneste fejl var at venstre siderude manglede, fordi dørbeklædningen var faldet af sammen med ruden, dørbeklædningen var så blevet fundet men ruden var væk, derfor lavede jeg selv en rude, og det lykkedes at lave den så fin at jeg ikke kan se forskel på den og den anden i modsatte side.
    Benzin dunken er også på sin plads i bagagerummet og kassen er hel, dog slidt men indeholder også stadig en samlevejledning.
    Hvad er holdningen i dette tilfælde?

    Brugergallerier

    PS. Jeg kunne aldrig drømme om at sælge den da den pynter på min hylde sammen med min også ret fine Rally Mustang.

    MVH Kim B S.

    #33405
    peter frandsen
    Keymaster

    Hej Kim

    Bilen kan aldrig være i mint stand, hvis den har en uoriginal rude. Det er svært med Teknobilerne, fordi de ofte har fejl fra fabrikken og 90 % af bilerne ikke var mint da de forlod Tekno. Men kan man komme op på, at de absolut pæneste fra Tekno er mint er det vel også ok. Det er også vigtig at huske på at Mint ikke behøver at have noget med prisen at gøre. En Mint Mercedes 280 i hvid med hardtop har ikke den store værdi.

    I øvrigt er der en international skala der beskriver hvad mint er og som er udviklet til auktionsverdenen.

    mvh

    Peter

    #33408
    Stroget
    Participant

    If I buy a car from the store and leave it as-is, is that not Mint in Box by definition. If it has errors, then it is a rare variation! Or an error car! It would be worth more if it were a Hot Wheel. 🙂

    Maybe old Teknos and Dinkys etc have a different standard?

Viser 25 indlæg - 1 til 25 (af 29 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.