Teknobiler og andet gammelt legetøj › Fora › Teknobiler › Reparation af hjul
- This topic has 5 svar, 3 stemmer, and was last updated 10 years, 5 months siden by
Hans Jørgen Wagner.
- ForfatterIndlæg
- juni 12, 2015 kl. 19:38 #29348
Ole Monrad
ParticipantJeg har et par “biler”, hvor et eller flere hjul ekser, da skiven på bagsiden af dækket er gået løs. Billederne viser problemet på en Ferguson traktor og en Volvo P1800.
Jeg efterlyser gode råd til reparation. Umiddelbart har jeg overvejet at droppe et par dråber hurtigt tørrende lim ind mellem dæk og skive på traktoren. Der er rigelig plads til det. På Volvo’en er det noget mere besværligt, og måske svarer anstrengelserne ikke til resultatet.Attachments:
juni 12, 2015 kl. 21:39 #29351Sven Thrysøe
ParticipantHej Ole
Pas på med hurtig tørrende lim, quick lim, sekunden kleber og hvad det ellers hedder, der er meget fortynder i (derfor tørrer det hurtigt) men det er ikke alle dæk der kan tåle det. Især Matchbox’s biler og traktorer har en tendens til at dækket sidder løst, det løser jeg ved at klippe en strimmel tape lidt smallere end fælgen, klæbe den et par omgange omkring fælgen – vupti – dækket bliver siddende og det kan ikke ses og skader ikke dæk eller fælg, det kan måske også anvendes ved Tekno traktoren.
Skiven på Tekno bilens hjul der har løsnet sig er et almindeligt problem, skiven sidder jo fast ved at der er lavet nogle firkantede “hak” i den støbte fælg som holder den på plads. Jeg har lavet et stykke “værktøj” der kan lave disse “hak” igen – en lille børne størrelse knibtang hvor jeg med en vinkelsliber og fil har fjernet så meget af den ene kæbe så den kun er ca 1 1/2 mm bred, den anden kæbe er hel.
Du sætter nu skiven på plads, ligger så et stykke stof om den hele kæbe (for ikke at ridse/beskadige hjulet) som holdes på ydersiden af hjulet og med den lille kæbe kan du så genskabe de hak der holder skiven på plads når du klemmer knibtangen sammen. Det skal gøres med lidt gefühl men øvelse gør jo som bekendt mester (ja-ja mindre kan også gøre det), men det virker. Nogen gange, på lastbilhjul især, må jeg tage dækket af først da det bliver ved med at skubbe skiven væk, når man skal have fat med tangen, men prøv dig frem – håber det fungerer for dig også.Med Tekno reparateur hilsner Sven
juni 13, 2015 kl. 12:12 #29355Hans Jørgen Wagner
ParticipantHej :
Sven58 – det var en god iden med de sat—– Matchbox hjul. Jeg fatter til dato ikke at de i 9 år blev ved at fremstille de røde og gule hjul der krympede, for de krympede også den gang. En lang tur på 30 cm. på spisebordet og alle hjul var ofte faldet af.
Vedr. Tekno traktoren så har jeg selv limet et hjul sammen med superlim Det virker ok — MEN BRUG DET I GEL FORM — Så kan man duppe det ind med en tandstikker. Og fordi det er gele bliver det hvor man ligger det. Det tynde flyder ud alle vejne og skader mere end det gavner. Jeg formoder det er de to hjul halvdele (yderfælg og inderfælg) der skal limes sammen
Sven58 tangen er lidt avanceret, men givet et godt værktøj vis man har flere løse hjul. De små hjul med løse skiver kan man redde med en lille skruetrækker. Det generelle er at metallet ofte kun er ganske lidt deformeret for at holde hjul på aksler, eller som her skiver på hjul. Måske skal dækket af under arbejdet. Man må finde ud af hvad der virker bedst – Som Sven58 nævner – gefühl og øvelse gør mester – En alm. kærv skruetrækker lille med et godt håndtag. Bilen holdes så hjulet ligger ned i hånden, gerne på kraftigt lærred, eller en gammel handske el.lign. for skruetrækkeren kan smutte. Man ser den løse skive der nu placeres rigtigt. Det er ofte kun en eller to af “klemme” mærkerne er ikke holder ordentligt, de andre holder fint nok. Derfor er det vigtigt at skiven ligger korrekt, som da hjulet blev født. Med lidt hæld kan man nu trykke hjulets støbte materiale ud ved kanterne, så skiven igen holdes på plads. Det kræver lidt øvelse. Man kan også holde imod på et skærbradt, men pas på ikke at klemme hjulkapslen.
Man kan sådan set også lirke hjulet helt af. Ordne det med skiven, og klemme hjulet på igen. Som nævnt er det kun ganske lidt akslen er udvidet i enden for at holde på hjulet. (Den lille udvidelse kan klares med en velplaceret kørnerprik midt i akslen) en pas altid på den blanke kapsel. Den tåler ikke tryk, så bliver den straks bulet og flad.
hilsen Hans Jørgenjuni 13, 2015 kl. 12:23 #29356Hans Jørgen Wagner
ParticipantOLE
De ser fine ud begge køretøjer. – din traktor – hvilke farve transfer hr den på fronten ? der findes forskellige af dem. Men med det lille fortøj som din har, – har jeg kun listet en transfer i rød/hvid.
Til alle læsere :
I listen for traktor har jeg en listet med stort fortøj.
Grå krop, front, skærme hjul, fortøj,- sort rat … sæde ? transfer ? er der nogen der kan kaste lys over sådan en model.
Hilsen
Hans Jørgenjuni 15, 2015 kl. 12:01 #29375Ole Monrad
ParticipantHej Sven, Hans Jørgen og alle andre,
Hvor er det bare fantastisk. Man skriver blot et par linjer på forum’et, og straks får man del i erfaringer opsparret gennem længere tid.
I første omgang fik jeg klaret Ferguson traktoren med min “Sekundlim gelé”. Volvo’en må vente, til jeg har fået anskaffet noget mere værktøj.
Til Hans Jørgen har jeg vedhæftet et billede af traktoren, inden jeg overførte et af Peters transfers. Det var rødt med guldskrift. Du skriver også noget om et “lille fortøj”. Hvad dækker det over?
Jeg har også vedhæftet resultatet af mine anstrengelser. Da jeg for nylig købte traktorsættet, manglede den grønne påhængsvogn, og der var ikke nogen tap på mælkekassen. Påhængsvognen havde jeg selv fra min barndom med min fars reparation af løse baghjul. Resten af mine Tekno-biler blev stjålet ved et indbrud for nogle år siden. Mælkekassen købte jeg som reservedel hos Peter incl. mælkejunger. Det manglende rat blev klaret med ét, jeg har haft liggende siden jeg var dreng – nok i 55 år. Så – vupti – havde jeg et komplet traktorsæt.
Taknemmelig hilsen
Olejuni 15, 2015 kl. 16:24 #29390Hans Jørgen Wagner
ParticipantHej Ole
Godt vores viden kan bruges.
Ved ikke om det ses så godt på billedet. Den grå Ferguson har det lille fortøj som din — går om hjul akslen og rundt om nitten. Den røde har det store fortøj eller det med vinger. Det går rundt om hjulakslen, langsmotoren og har to små flapper ofte klemt op på motoren sider, så traktoren ikke kan dreje med jkulene.
Din traktor var en ny variant — Med grønt sæde og rød/guld mærket. vi er oppe på 13 varianter fordelt på 6 med lille fortøj og 7 med stort. Tak for den oplysning.Attachments:
- ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.







