Teknobiler og andet gammelt legetøj › Fora › Teknobiler › Porsche 356 sp
- This topic has 53 svar, 7 stemmer, and was last updated 10 years, 1 months siden by
Kjehr.
- ForfatterIndlæg
- oktober 29, 2015 kl. 20:47 #31692
Kjehr
ParticipantHej Kim BS
jeg lægger lige et par billeder op af mine Lego og Pilot biler. Her er kun de bedste, men har naturligvis en del mere, men billeder må kun fylde 2GB.
Mvh / Kim
Attachments:
oktober 29, 2015 kl. 20:54 #31696Kjehr
ParticipantOg Kim – du får lige resten, hvis ikke de fylder for meget.
Mvh / Kim
Attachments:
oktober 29, 2015 kl. 23:09 #31702Kjehr
ParticipantHej Bertel
Du skal have ros for dit arbejde. Specielt blokvognen med truck er super flot.
Du har ret – der skal være plads til os alle. Vi er trods alt alle samlere, og har en fælles interesse.
Mvh / Kim
oktober 30, 2015 kl. 00:11 #31703Kim Bjarne Sørensen
ParticipantHej Kim.
Imponerende stor samling du har af de små Lego og Pilot biler.Der er jeg langt bag efter, jeg har kun 12 af de små Lego-biler, og har lige opdaget at jeg har en lille lysegrøn bus fra Pilot, jeg havde egentlig ikke tænkt nærmere over hvor den kom fra, men kom lige til at læse i bunden at der står Pilot, den ligner noget fra førrene måske først i halvtresserne.
MVH Kim B S.
- Dette svar blev ændret 10 years, 1 months siden af
Kim Bjarne Sørensen.
oktober 30, 2015 kl. 01:55 #31705Stroget
ParticipantKjehr – your little plastic car collection is just crazy good!!! I have never seen that many in one place before. (I have 2 Lego cars, I think!)
oktober 30, 2015 kl. 10:32 #31706Kjehr
ParticipantHej Kim B S
De små Lego biler er ikke altid så nemme at finde, men pas godt på din Pilot, for de næsten umulige at opdrive.
Mvh / Kim
oktober 30, 2015 kl. 10:54 #31708Kjehr
ParticipantKim B S
Du kan finde yderligere info omkring Pilot på følgende link.
http://www.danskmodel.dk/biler/Pilot/Pilot-oversigt.htm
Mvh / Kim
oktober 30, 2015 kl. 16:00 #31711Bertel Pedersen
ParticipantHej Kim (Kjehr)
Blokvognen har som alle mine ombyg/scratcbuild en historie.
Tekno vognen er for høj til at trucken kan køre op af rampen og over ‘knækket’. Matcbox lowboy traileren er af typen, hvor man frakobler ‘svanehalsen’ og kører op fra forkanten af ladet.
Trucken har jeg købt i den farvekombination, ‘danmark’ truck med Hyster mast og gafler. Har beholdt bagskærmene grønne for at bevare Takno’s oprindelige farvevalg.
Kreative hilsner til alle model freaks fra Bertel.oktober 31, 2015 kl. 01:46 #31733Kim Bjarne Sørensen
ParticipantHej Kim.
Fin side, som lige giver den viden som jeg åbenbart manglede. Det har nemlig vidst sig at jeg rent faktisk har hele 2 Pilot biler, nemlig den jeg har nævnt:
Nr 217 Lysegrøn rutebil,
og den anden er:
NR 233 Sort Ford Anglia (1952)
Begge er hel intakt, men Angliaen er en smule skæv i karossen, hvilket jeg kan se også er galt med flere af de afbilledet Anliaer på siden.MVH Kim B S.
oktober 31, 2015 kl. 04:50 #31734Hans Jørgen Wagner
ParticipantDe skæve pilot biler skyldes den termoplast der blev anvendt. den er om muligt dårligere end den Lego anvendte til at begynde med.”lego svejet” ses tit på flyttebilen, og det hvide Bedford lad og nogen gange på Bedford tankbilen. Med varmtvand og træklodser kan man være heldig at rette det hvide lad lidt oP. Men den går ikke på flytte bilen, der er ikke noget at gøre. Og er vandet for varmt giver det skjolder i den farvede plastik. Det ses ikke på det hvide lad.
De herre fabrikanter pilot og wiking byttede forme så både skibe og biler kan være de samme. Dog ikke helt 100% ens. Skibene er af metal men bilerne af plastik. Wiking plastikken holder imidlertid formen. Jeg har en underlig VW Bus. Det er en Wiking, men med Pilot hjul. Har spurgt Wiking stamtisch om den. De har ikke hørt om andre og mener der er en Pilot, eller Pilot forsøg. Den er bare ikke kommet længere. Lego begyndte jo med de små biler, og var så snu at de fik ene forhandling af Pilot biler uden for københavn… Wiking kom iøvrigt og opkøbte alt Pilot da Kortsen døde.
Der er et par virkeligt gode lego bil sider på nettet. Og der findes en super god bog om dem også. En Tysker har skrevet den. Han udgiver den når der er kunder nok. Har kontaktet ham for et par år siden, men han mente det nok ville vare lidt endnu inden bogen igen gik i trykken. ØVoktober 31, 2015 kl. 11:41 #31735Kjehr
ParticipantTak H.J.W for fyldestgørende svar omkring Pilot, Lego og Wiking. Jeg vil se frem til at det udkommer en bog omkring Lego bilerne, for den har vi manglet i mange år.
En af de bedste sider omkring Lego bilerne, kan findes på dette link.
http://www.miniland.nl/Historie/geschiedenis/balanced/index%20eng.html
Siden er efter min overbevisning meget tæt på at være komplet. Det samme er desværre ikke tilfældet med Pilot bilerne. Det link jeg satte på denne tråd, er lavet af en herre fra danskmodel.dk, men udfra min beskedne samling af Pilot biler, fandt jeg 11 kombinationer (specielt farver), som ikke var beskrevet.
Jeg ved ikke om der findes andre sider, men jeg har ikke fundet dem endnu.Måske vi i dette forum kunne stykke noget sammen, som kommer lidt tættere på en oversigt med biler fra Pilot ?
Der må være flere medlemmer som har biler fra Pilot, og det ville være passende at en sådan oversigt, laves i Danmark – synes jeg.
Mvh / Kim
oktober 31, 2015 kl. 18:07 #31736Hans Jørgen Wagner
ParticipantHelt enig. Det link du viste. Han er kommet rigtigt langt siden jeg sidst kikkede ind hos ham. Jeg må desvære sige at lige vedr. det Danske legetøj er der ingen der rigtigt gider at tage kampen op. Vores udemærkede side ejer laver et stort arbejde, der i meget høj grad omhandler virksomheden, og de menesker der tegnede virksomheden. Det er yderst interessant, og ses kun for meget få virksomheder, vis nogen overhovedet, i det omfang der ligges for dagen her. Så har vi Tekno bogen der viser de legetøjsbil modeller Tekno fremstillede. De der ikke er på foto er tit noteret ilisten, men langt fra alle sammen. Og så er bogen fyldt med små fejl, ikke mindst vedr. årstal, og mange af disse mangler simpelthen. hvad der kommer i nærheden af de udenlandske hjemmesider for fx. Matchbox, og Wiking, er denne side den eneste i DK. Pilot skibs modeller er der en side med. Og den er ikke så ringe enda. Det jeg forsøger er at liste kendte varianter af bilerne i retning af den liste jeg sendte ind for Mercury modellen. Det er udelukkende for på en måde at dæmme op for falsknerier, renoveringer, solgt som originale. Der er en del at finde der ude i verden. I Danmark har denne side nu nok bremset tendensen en del. Min interesse går også lidt på – Hvad er det egentligt for en bil ? – alså historisk baggrunds vidden om køretøjet mv.
Lego bogen hedder — lego Modelautos der 50er und 60er Jahre — Manden hedder Dr. Richard Hausmann, ceo for Siemens. og han findes også på fjæsbogen. Hans lego bog er udkommet 4x og de ligger omkring 80 euro på ebay når der kommer en til salg.http://www.siemens.com/press/pool/de/events/corporate/2010-10-ecartec/biography_hausmann.pdf
Attachments:
oktober 31, 2015 kl. 18:07 #31738Bertel Pedersen
ParticipantHej igen Kim (Kjehr).
Min ‘samling’ af Wiking og små LEGO biler, begrænser sig til Scania LB111 (naturligvis) trækker med containertrailer + en ombygget/mangelfuld LEGO køletrailer.
Kan husk at min bror og havde flere LEGO biler, men kan ikke finde dem.
Der var et par Mercedes vogntog og Bedford flyttebilen.
MVH BertelAttachments:
oktober 31, 2015 kl. 19:46 #31745Kjehr
ParticipantHej H.J.W
Super indlæg, men desværre er min indgangsboks til mit bredbånd blevet dårlig, så jeg skriver ikke mere på dette forum før medio næste uge, for det er alt for besværlig med en iPhone.
Mvh Kimnovember 3, 2015 kl. 17:42 #31772Kjehr
ParticipantHej igen H.J.W. Mit net er igen intakt, så det er rart.
Har søgt på Lego bogen, men der er ikke meget til salg (eller rettere intet), men jeg fortsætter.
Jeg mener stadig at det er rigtig synd, at det ikke findes en nogenlunde komplet oversigt over Pilot bilerne, og er stadig af den opfattelse, at det bør være nogle fra DK, der tager denne stafet.
Den det bærer indsigten, bærer også ansvaret efter min mening. Synd at der ikke er nogen der gider at tage kampen op. Jeg vil gerne koordinerer, men behøver input fra andre samlere af modelbiler.
Jeg har selv kontaktet Lego for at hører om de vil være behjælpelige med at få historien frem, men de henviste til den hjemmeside fra NL, som jeg har givet link til.
Pilot har levet i skyggen af Lego i mange år, men derfor har de samme berettigelse, da det trods alt var dem der havde førertrøjen på i de første år.
Mvh / Kim
november 3, 2015 kl. 17:46 #31773Kjehr
ParticipantOg H.J.W.
Du har fuldstændig ret. Ham der ejer denne hjemmeside, har virkelig ydet meget for historien omkring Tekno, og stor respekt for dette.
Mvh / Kim
november 3, 2015 kl. 20:03 #31776Bertel Pedersen
Participantnovember 3, 2015 kl. 20:11 #31779Kjehr
ParticipantHej Bertel.
Jeg tror det sidste, at bilerne så sådan ud dengang.
Så vidt jeg ved har Lego og Tekno aldrig haft et samarbejde.
Mvh / Kim
november 3, 2015 kl. 20:13 #31780Hans Jørgen Wagner
ParticipantJeg her det lige sådan. Men snakker vi Tekno så er de temmeligt flinke her på siden.
Cortsen (Pilot) og Peltzer (Wiking) var fra starten omkr. 1932, bekendte og startede op nogenlunde samtidig. Derfor er de første Pilot biler magen til Wiking bilerne, og derfor er der Tyske købere. Det samme gælder for skibene, og det gælder også for nogle mini modeller af biler, tog fly noget småt noget.
Lego fik imidlertid en super aftale med Pilot. Lego overtog simpelthend forhandlingen af Pilot biler uden for København.( københavn – vi taler alså ikke stor København ) så lego havde ene forhandlingen i Danmark så at sige. De startede samtidig med deres egne små Lego biler. Jeg tror jeg ved hvilke det blev solgt af agenterne —- Polit havde iøvrigt et problem med støbe kvaliteten, hvilket også var tilfællet med nogen skibe til legetøjs brug.
Interessant historie jeg en gang fandt — an ikke lige finde den igen — Måske noget tysk ? eller engelsk ?Hilsen Hans Jørgen
november 3, 2015 kl. 20:55 #31781Kjehr
ParticipantHej igen Hans Jørgen
Der er absolut ingen tvivl om at du kender tingene og har sat dig grundigt ind i dem. Jeg værdsætter dem der ved noget om modelbilerne, og det gør du.
Måske du kan hjælpe med Wiking – jeg har et sæt som blev solgt på MB muserum i D for år tilbage. Så vidt jeg ved er det første udgave (der findes to), og specielt den vinrøde MB skulle være ret sjælden.
Kender du sættet, og kan du sætte lidt flere ord på.
På forhånd tak
Mvh / Kim
Attachments:
november 3, 2015 kl. 21:05 #31783Hans Jørgen Wagner
ParticipantLauritz har noget interessant Pilot tog til salg nu…
Hilsen Hans Jørgennovember 3, 2015 kl. 21:54 #31787Hans Jørgen Wagner
ParticipantHar lige kikket lidt rundt. Mit Engelske link dur ikke. har prøvet at stave det på mange nærliggende måder men jeg tror siden er lukket desvære.Men søges der på wiking und pilot modelle så dukker der er del op
et par godehttp://www.wiking-story.de/lego.htm
http://alte-modellbahnen.xobor.de/t20104f48-Pilot-H-Modellautos-aus-Daenemark.html
http://alte-modellbahnen.xobor.de/t20104f48-Pilot-H-Modellautos-aus-Daenemark-1.html
http://wiking-auto.de/_pub/typen_2.php?fabrikat=x_stil&h_print_1=250
http://www.wiking-datenbank.de/index.phpder er en del på tysk netop fordi der var et samarbejde mellem pilot og wiking. Der er to – Data banken og kneule der man kan se wiking varianter, og de er næsten værre endMatchbox. Men man kan alså også se de modeller der blev til de første Pilot modeller
november 4, 2015 kl. 16:58 #31789Kjehr
ParticipantHej Hans Jørgen
Jeg er desværre ikke til skibe og tog, som er det eneste Pilot jeg kan finde på Lauritz, men tak for info.
Desuden køber jeg sjældent hos Lauritz, for deres vurderinger er for det meste enten alt for lave eller alt for høje. Desuden var der lige det lille nummer med QXL, hvor såret stadig ikke er helet. Håber dog at de kommer sig, men der er ikke ret mange som byder på modelbiler på siden, i forhold til før den nye side, gebyrer osv.Super links du har lavt op. Jeg kikker lige lidt mere, men jeg har det lidt svært med Wiking, da de har lavet SÅ MANGE forskelige modeller. Det jeg har er det gamle, men igen – det er lidt svært at få overblik.
Kan godt forstå, at dem der samler Wiking, holder sig til disse, for der er rigtig, rigtig mange.
Du skrev på et tidspunkt at du manglede en Matchbox King. Hvilken model og nummer er det?. Kan da lige søge i min oversigt og se om jeg skulle have denne.
Mvh / Kim
november 4, 2015 kl. 18:17 #31791Hans Jørgen Wagner
ParticipantJeg mangler “sku” 2 — nr. 23 og 24 Mercury politibil og Lamborghini Miura…
Du kan kikke her : https://sites.google.com/site/wagners2468/home/h-king-size
De sider markert med grønt er jeg færdig med. Skal dog nævne at jeg ikke er færdig med Superkings, er lidt usikker på årstal hvor jeg vil stoppe. Accesserypack er så svære at finde i DK at jeg nøjes med at snuppe en når jeg ser den.
Vedr. Pilot så høre skibe og tog jo med til historien. Det starter med skibe. Går over i havne miljø der således også omfatter tog Vi er i skale 1200, småtterier tilsv. vedr fly, og biler. OG så kommer plastik bilerne omkr 1950 og ti år frem. Skibene forts. Graver man i historien så bider det sig selv i halen, så det er lidt svært at splitte op.
Ja der er Wiking biler, og skibe, og fly nok at tage af. Men de første Pilot biler er Wiking biler, og Wiking folket samler også tit på Pilot, derfor skrives der også en del om det på deres fora mv. og der er også gode billeder på mine links.hilsen Hans Jørgen
november 4, 2015 kl. 20:11 #31792Kjehr
ParticipantHej igen Hans Jørgen.
Jamen dem har jeg flere af, og fandt lige et par stykker i rigtig god stand.
K-24 er i intakt, men ikke super fin kasse. Bilen er Mint
K-23 er Mint.Jeg er ikke så meget for 1:43 Matchbox, så jeg vil gerne forærer dem til dig, og så skulle samlingen være komplet.
Blot til andre på dette forum, så er det ikke noget jeg normalt gør, med at gøre en samling komplet, synes jeg er det værd.
Hans Jørgen – Du kan blot ringe, så aftaler vi videre.
Mvh / Kim
Attachments:
- ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.