Teknobiler og andet gammelt legetøj › Fora › Teknobiler › Porsche 356 sp
- This topic has 53 svar, 7 stemmer, and was last updated 9 years, 2 months siden by Kjehr.
- ForfatterIndlæg
- oktober 21, 2015 kl. 14:45 #31436KjehrParticipant
Hej – jeg er ny på denne side, men har et spørgsmål til kyndige Tekno samlere. Har selv samlet i en del år, men kom forbi denne Porsche 356, som har følgende historie.
Nevø til Tekno´s ejer fik denne til at give til en skolekammerat som fyldte 10 år.
Bilen er rigtig flot, og for mig ser den original ud. Desuden er bunden pudset bedre end normalt for denne bil.
Er der nogle, som har samme historik på en Tekno bil ?Ved godt at historien altid er rigtig svær at bekræfte, men er nu ret sikker på at den er ok.
Attachments:
oktober 21, 2015 kl. 18:50 #31447KjehrParticipantHej igen alle.
Har kikket lidt omkring på denne side, og det drejer sig rigtig meget om at renoverer diverse biler!
Jeg er ikke til “ødelagte” biler, og som min bror siger, er det som at tage et billede af et frimærke og tro at billedet er som originalen.
Beklager hvis jeg har stødt nogle, men det er desværre sådan jeg har det.Mvh / Kim
oktober 21, 2015 kl. 19:48 #31448Flemming RaschParticipantHej Kim mange gange velkommen her på forum her er der heldig vis plads til os alle vi der sidder og restaurerer og dem som kun samler på originale biler jeg har det sådan at hver gang jeg har restaureret en meget brugt Tekno bil så er den redet fra at “køre” til skrot men de bliver kun i min egen samling syntes det er sjovt at sen en “skrot” bil blive fin og stråle med sin nye overfrakke 😉
Mange Tekno hilsener Ms Superoktober 21, 2015 kl. 20:27 #31449Hans Jørgen WagnerParticipantHej – Velkommen til.
Nu kan vi jo ikke alle sammen sidde og glo på een bil halve år ad gangen, så derfor er der nogen der renovere. Jeg synes personlig også at det er en meget hyggeligt beskæftigelse. Jeg renovere dog ikke for enhver pris, men det kommer an på hvordan modellen er slidt. Der er helt enkelt ikke nok flotte biler fra Tekno så vi alle sammen kan få en fin original en. Og personligt har jeg nok lidt svært ved at se at en gammel legetøjsbil er hel så meget værd som de kan handles til. Og så skal du huske, at når vi renovere tager vi nogen gange nogle umulige opgaver. Lykkes det så kan erfaringerne gives videre. Når man kan rette en skæv chassisramme op, på en tekno bil, så kan det jo være at den erfaring er guld værd, den dag du finder en pæn Lincoln, med en lidt skæv forklap. For nu er der mindst en der ved hvordan den skal rettes op uden at malingen ødelægges — mig — En anden ting ved renovationer er, at der kommer vidden frem om de enkelte modeller. Ikke kun vedr. 10 taller på fronten, men også vedr. variationer i støbningen osv.men også megen vidden vedr. farver og mærkninger dukker op. Jeg nørder en del i den retning, lige som Matchbox folket. Men for at listerne skal blive så fyldestgørende som muligt kræver det naturligvis at den fremkomne vidden også beskrives fyldestgørende.
I den forbindelse søger jeg fx. oplysninger om hvorvit Mercury politibilen var forsynet med en POLITI mærkning ? for det har jeg endnu ikke set. Men der ligger måske en i en rodekasse, med den originale mærkning. Den er gemt fordi hjulene skal bruges vis man finder en der mangler et hjul. Det er jo også renovering, men det er der ingen der kan se.
For så at komme tilbage til din Porsche 356. Har du en alder på den, Er 10 tallet originalt, det er ikke noget Tekno ellers har anvendt i den størrelse, og kan du sætte nogen navne på involverede personer ?
Bunden er hammerlak malet meget mørk eller sort agtig og så er den lakeret med klar lak. Jeg har sådan en i blåmetallic, og et par VW 805 bobler. Jeg ved ikke hvorfor de ser sådan ud. Men der er før Tekno gik over til hammerlak for alvor.
Jeg har rent faktisk listet 4 tæt skrevne A4 sider, med varianter på Mercedes 230-250-280SL modellen, samt med hendvisninger til de efter fremstillede Tekno modeller fra andre legetøjs fremstilleder. En der i den forbindelse ofte nævnes er Joal. Men det er en kopi bil. Dalia er derimod en Tekno. Og sådan kan jeg fortsætte med andre modeller. Herbie er også en der ofte er fejl oplysninger om, hvilket jeg kan rette op på, i det omfang nogen har interessen. Jeg er ikke kommet til Porsche 356 endnu, men jeg kan jo starte op nu…..
Så selv om at vi renovere, og scratsbuilder ind i mellem, så kan vi også blive helt seriøse, så jeg synes afgjort at du skal blive hængende.
Hilsen Hans Jørgenoktober 21, 2015 kl. 20:34 #31453Hans Jørgen WagnerParticipantJa jeg skriver meget og glemmer noget alligevel. Rigtig meget af den vidden jeg har samlet er kommet fra de kære samler kolegaer her på siden. Uden dem, havde jeg kun omkring halvdelen. Det sker når vi Barinstormer.
oktober 21, 2015 kl. 20:50 #31455KjehrParticipantHej Hans Jørgen og tak for svar.
Det jeg skrev var ikke en provokation, men blot en holdning. Stor respekt til dig og dine kolleger, for der har jeg, også selv om der bliver ændret på de gamle biler.
Jeg samler på de fleste gamle biler, men specielt de Danske. Jeg ville være glad hvis der er nogle, som ville sparre omkring samlingen.
Mvh / Kim
Ps : Jeg ændrer desværre ikke min holdning til biler som er renoveret.
oktober 21, 2015 kl. 21:11 #31456Bertel PedersenParticipantHej Kim.
Der skal også lyde et varmt velkommen her på site, fra mig.
Jeg er selv en af dem der renoverer og scratcbuilder.
Bygger også gerne replica modeller (nye biler forklædt som gamle).
Som andre her på site er det for mig en fornøjelse at se en “skrotbil” genopstå og dermed få en ny chance. Kan også finde på at blande forskellige fabrikat sammen til nye aldrig før sete varianter.
Også en opfordring til dig om at benytte brugergalleriet og vise os billeder af biler i din samling.
MVH BertelAttachments:
oktober 21, 2015 kl. 23:36 #31458AnonymInactivesuper flot samling Bertel,
oktober 22, 2015 kl. 01:11 #31464Hans Jørgen WagnerParticipantMan kan se på tingene fra mange vinkler. Udgangspunktet for en renovering eller et Scratshbuild projekt er — ødelagte biler. Når de er ødelagte og bygges op igen er det vel at betragte som et byggesæt. Tog folket har sjovt nok ikke særlige problemer ved anden mærkning, eller ombygning af modellerne.
Nogen renoveringer kan ikke ses. Det er at renovere en Mercedes 250 SL, når der sættes en anden forrude i. Når den manglende dør beklædning erstattes, eller såmend når det manglende reservehjul kommer på plads. Der er blot ingen der kan se det. At finde en Porsche 356 der mangler et hjul, og så finde et andet hjul magen til, og sætte det på er en renovering. Der ingen der kan se det, og ingen ved det, vis det ikke fortælles.
Der er andre nuancer. En Code 2 bil er en med mærkninger. Dvs. mærkning iflg. aftale med fabrikanten af den pågældende model. Det er fx. reklame bilerne. En code 3 er en bil som fx. du eller jeg sætter et mærke på, eller de 2000 gule VW bobler der stod “sig navnet” — OMA — på. Oma DK havde selv mærket bilerne uden aftale med modelbil fabrikanten. En porsche 356 med et 10 tal på, er en Code 3 bil. Forresten er en renoveret model også en Code 3 bil. Officielt intet værd, men sælges dog alligevel til hyggelige priser nogen gange, især vis det er mærkninger, og der er plausible forklaringer til det. Jeg tror da forresten ikke der er nogen der er så indbildske at de tror de renoverede modeller er som originalen. Det forholder sig anderledes med scratshbuild. her frembringes modeller ofte af noget der ikke kan fremskaffes på anden vis, FX. mine topless Tina, og VW 1500 Cabriolet. Det vil også gælde for mange især militære køretøjer, og fly mv.
Det kan blive et meget interessant emne. Hvor langt kan man gå. Hvad er originalt og hvad er ikke originalt. Jeg har en Code 3 VW Herbie model. En ikke renoveret Corgi Juniors. Den har et pap til blistpack, og bilen har fået klistermærker, på Corgi maner´. Den er således helt original, dog ombygget, og nærmest Scratchbuild på samme tid.
Det var en side bemærkning. Jeg ved ikke om der er nogen der vil gå ind i en diskution om emnet.Attachments:
oktober 22, 2015 kl. 13:05 #31468KjehrParticipantHej H.J.W og tak for svar.
Jeg kan sagtens se pointen i det du skriver, men jeg ser personligt ikke, at det er at renoverer, hvis men bytter eller tilføjer dele til en bil, som vel og mærke er originale, og det gøres uden at bryde plumper ol.
Så længe alt er som oprindeligt og det er gjort ordentligt, finder jeg ikke man ændre på originaliteten.
For min Porsche 356, er der to muligheder. Enten er tallet 10 tilføjet efter fabrikken har lavet bilen, og så er den uoriginal, eller også er historien sand, og så mener jeg biler er original, også selv om den ikke er beskrevet som standarden.
Jeg var fornylig sammen med en anden samler, som kendte en gut i Sønderjylland som var fantastisk til at renoverer biler. Han gjorde det dog med respekt for originaliteten, ved at tilføje et R i bunden af bilerne – Det findet jeg ret sympatisk og god stil.
Vi har nok alle købt en bil, som viste sig at være renoveret, og det er ikke den bedste oplevelse men kan blive udsat for – synes jeg.
Mvh / Kim
oktober 22, 2015 kl. 13:46 #31469KjehrParticipantHej Bertel og tak for velkomst og svar.
Som jeg har skrevet tidligere samler jeg ikke kun på Tekno. Specielt er jeg glad for Lego, Pilot, Corgi og de gamle Lesney biler, udover Tekno naturligvis.
Jeg ved ikke helt om brugergalleriet kan ses af alle og enhver, men vedhæfter da lige et billede af et par biler som betyder noget for mig.
Sættevogne fra Tekno, finder jeg meget harmoniske og flotte.
Mustand Police kom med da de er lidt sjældne
Et par Corgi Mostest kom også med, da de er sjældne
Cherry Heering, da der ikke er så mange af dem.
Porsche 356, da jeg stadig tror op originalitetenMvh / Kim
Attachments:
oktober 22, 2015 kl. 14:54 #31471Hans Jørgen WagnerParticipantJa Kim — At købe en renoveret bil som værende original, den går ikke. Der kan jeg kun være helt enig med dig. Det er falsk og snyd. Men at møde den type sælgere er ikke kun modelbil samlere forundt. Tænk blot på alle de falske Design møbler, lamper mv. der er i omløb, eller de hjemmelavede “antikviteter” For at undgå den slags fælder skal der oplysninger frem, om de originale, så man har noget at forholde sig til. Jeg siger ikke at din Porsche er uoriginal, Jeg siger at det er en Code 3 model, og det er det uanset hvem der har sat 10 på den. For den kan vidst ikke gå ind under betegnelsen, prototype, ikke med den medfølgende historie.
Flotte biler du har der, og to af jubi. bilerne kan jeg se. Dem er der ikke så mange af. Jeg må så erkende at det er den første jubi. med en Scania-Vabis som trækker jeg har set.
Hilsen Hans Jørgenoktober 22, 2015 kl. 15:33 #31472KjehrParticipantHej igen Hans Jørgen
Orange Scania med Nordisk Diesel på kølerhjelmen, er heller ikke den model man ser flest af rundt omkring.
Af andre biler jeg er glad for, kan nævnes MB Page med hænger i rigtig flot stand. Den kom dog ikke lige med på billedet, da der ikke var plads.
Code 3 eller ej, så er jeg tilfreds med min lille Porsche og historien bag, som jeg nu tror er ok.
Du har ret – der er desværre alt for meget, som sælges under forkerte forudsætninger, og det kan godt ødelægge det for dem der gerne vil samle, eller vil starte op på at samle.
Tak for roserne til mine to jubilæums modeller. De er flotte, og som sagt, synes jeg godt om netop disse modeller.
Mvh / Kim
oktober 22, 2015 kl. 15:56 #31473KjehrParticipantKøbte de to Scania jubilæum af en der havde arbejdet hos Scania, og måske de har byttet lidt rundt på tingene, for at få netop denne bil.
Kunne være trækker fra Scania blokvogn “Dansk Møbeltransport”
Mvh / Kim
oktober 22, 2015 kl. 18:47 #31474Bertel PedersenParticipantHej igen Kim.
Brugergalleriet er åbent for alle, der deler samme interesse som os andre.
Så hvis du har muglighed for det er jeg sikker på at vi er mange der gerne vil se et par snapshot fra din samling.
Meget fine biler du har, specielt møbeltransport “danmark”.
For mig bliver alt godt bedre med en Scania.
Der er jo mange “skoler” indenfor modelbil samleriet, original modeller kontra virkelighedstro ??? Her på site er der heldigvis plads til alle fraktioner.
Et eksempel på ombyg/renovering/replica’er er min familien “danmark”.MVH Bertel
Attachments:
oktober 22, 2015 kl. 18:48 #31476Hans Jørgen WagnerParticipantJa det var det jeg tænkte, I anden forbindelse vedr. en reklamations sag, var jeg på besøg hos en der havde fået to af sin bedstefar der arbejdede i flytte firmaet den gang. Det var begge volvo og MINT, og han ville ikke sælge, IKKE TALE OM 😉 jeg kunne ellers fint nøjes med den ene !
oktober 22, 2015 kl. 20:56 #31480KjehrParticipantHej igen og tak for tilbagemeldinger.
Jeg undres lidt over, at det er de to Scania Møbeltransport som har fokus.
For mig er Porsche mere speciel, og de to Mostest meget mere sjældne. Tror også at den orange Scania + Leeuwen Zegel er noget mere sjælden end de to Scania møbeltransport.Ved ikke helt om jeg lægger yderligere billeder op, men vil først sikre mig at det kun er medlemmer der har adgang, for som skrevet med H.J.W, er der desværre en del der kan og måske vil misbruge dette.
Mvh / Kim
Ps : Er det ingen herinde der er til Lego og Pilot ?
oktober 24, 2015 kl. 13:22 #31487Kim Bjarne SørensenParticipantHej Kim.
Velkommen på forum. Ellers en fin Porsche du har der, og endda med en sjov historie til. Og også en rigtig flot samling, de øvrige biler du viser, de måtte også gerne stå i min samling.Som flere af de øvrige her inde er jeg en af dem som renovere, hvis bilerne er blevet til vrag, da det kun er til mine egne hylder, og det er nu vældig hyggeligt at sidde at nørkle med de små biler, og på den måde får jeg nogen biler som ellers ville være alt for dyre til min tegnebog.
Eksempelvis er jeg meget glad for Volvo Amazon Herregårsvogn, som jo er voldsom dyr som original Teknobil i pæn stand, Jeg har dog en enkelt rød i flot original stand, som jeg købte sammen med 13 andre fine, mest Tekno og Corgi-biler for kun 1000 kr for snart 20 år siden. men der ud over har jeg fundet smådele fra skrotbiler til Tekno Volvo Amazon Herregårsvogn så der til sidst var til en mere, så jeg selv har lavet en hvid også, og sådan har jeg gjordt med flere, i øjeblikket har jeg gang i to Herbie projekter, en som bliver bygget op fra bunden, som gerne skal komme til at stå næsten som en ny, og en som kommer til at stå med original lakering let patineret men ellers intakt. Her er en tråd om Volvo Amazon HGV.Du spørger om nogen er til Lego og Pilot. Sidst-nævnte har jeg desværre ikke noget af, men Lego har jeg til gængæld en hel del af, da jeg stadig har alt hvad mine to brødre og jeg samlede som børn. Her er en tråd om mit Lego.
Jeg har dog kun en mindre samling af de små biler de lavede i tresserne, blandt dem Mørkeblå Opel Rekord P1, Sort VW 1200, Grå Mercedes 220 SE, Shell Mercedes Tankbil mm.
MVH Kim B S.
- Dette svar blev ændret 9 years, 2 months siden af Kim Bjarne Sørensen.
oktober 24, 2015 kl. 14:03 #31491Hans Jørgen WagnerParticipantKjehr kan alle jo også fint skrive og misbruge… Nu er det sådan at vi også har en kode ord… Googler du på H.J.W. eller Hans Jørgen eller Wagners, eller teknosamleren, så kommer alle mine billeder op. Det kan man se fordi jeg har navn på alt hvad jeg oploader af billeder. Og det er ens for alle. Er man paranøja over sine ting så skal man helt og aldeles undlade at sætte billeder eller tekst på internettet overhovedet, for det kan uden undtagelse alt sammen findes af en der er selv lærd ud i brugen af computere som mig. DEN ER IKKE LÆNGERE. Og nej en scania på en møbeltrans, er mere sjælden end en der er blå, beige eller orange. Det burde du da vidde når du samler ! Porschen er måske sjælden men du har ikke leveret en plausibel historie. Du har ikke et årstal, og du har ingen navne. Jeg kunne i teorien komme med en tilsvarende historie vedr. min lille Corgi Herbie, og nøjes med at have bilen. Corgi har aldrig lavet en Herbie men måske en prototype ? eller noget. Det er ikke for at blive uvenner at jeg farer i blækhusetmen jeg synes faktisk du er lidt langt ude i dine antagelser ind i mellem.
Hans JørgenPS…. Jeg mangler kun Vauxhall Lego bilen
Jeg har omkr. 75 Pilot biler og nogle sjældne lokomotiver og vogne….
200 Wiking biler her af en del magen til Pilot bilerne
omkring 500 Matchbox,,, Mangler kun een King af de gamle.
et par hundrede Tekno biler, maskiner og møbler. 20 Märklin biler, og omkring 800 VW bobler og ca. 60 der ikke er bobler. En anselig Märklin samling HO— noget Bing -O- og Pionær ekspressen. Hvad der svarer til en hel reol med bøger, papir, brochure, fotos, postkort oma. vedr mine samlinger.
Og så sidder du nok og tænker — Ja-Ja det er nok renoverede — Næh de er ikke talt med, og det er de ombyggede heller ikke.oktober 24, 2015 kl. 17:20 #31492KjehrParticipantHej Hans Jørgen og tak for svar.
Ved det ikke helt, hvilken af mine antagelser du blev lidt stødt over, men tror det var den med at oploade billeder. Jeg viser gerne min samling til andre der samler, men ønsker ikke at vise den til alle og enhver, og det mener jeg faktisk er ret normalt og OK, da der desværre findes mennesker der lever af at “finde” ting af værdi på nettet.
En del mennesker har sat deres hus til salg på nettet, hvor de har vist billeder med designer møbler, B&O osv., og sjovt nok, er det pludselig nogle som mener de har mere krav på tingene end dem der rent faktisk ejer dem, og sådan er det desværre når ting kan omsættes til penge.Nu ved jeg ikke hvor du bor i landet, men du skal være mere end velkommen til at komme forbi mig en dag hvor du alligevel kommer omkring Vejle, og så viser jeg gerne min samling frem.
Jeg er faktisk en ret omgængelig gut omkring de 50, som bestemt har stor respekt for de samlere der ved meget om tingene, og jeg tror som udgangspunkt, at mine medmennesker er ærlige og oprigtige.
Jeg har omkring 7000 biler, hvor de mest gængse er fordelt :
Antal
Matchbox 2.374
Corgi 770
Danske (-lego) 670 (primært Tekno)
Lego 402Jeg ved ikke alt om modelbiler, men mener dog jeg ved en del. Den orange med “Nordisk Diesel” på kølerhjelmen, er ikke engang beskrevet i tekno-bogen, og derfor anser jeg den for sjælden, men jeg kan tage fejl.
Iøvrigt en rigtig flot samling af Pilot biler du har dig, og hvis jeg forstår dig ret er din samling af Lego biler komplet (undtagen en), og det må jeg nok betegne som unikt.
oktober 24, 2015 kl. 18:44 #31493StrogetParticipantKjehr – that is a fantastic collection. (I hope you can read English, sorry I am the only non-Scandinavian on this list.) I collect Tekno, Vilmer, and now B.P. Also 1/43 Alfas since they are easier and cheaper to find!
oktober 24, 2015 kl. 19:52 #31496KjehrParticipantThanks Stroget.
Good to have somebody from outside Scandinavian to join this site.
Best Regards
Kim
oktober 24, 2015 kl. 20:29 #31498Hans Jørgen WagnerParticipantNej Kim — det var det med, at misbruge mine initialer H.J.W. som der ikke er hemmelige, for dem har jeg anvende de sidste 50 år. De der kender mig ved det er mig. Og det er der sikkert en masse der ved det, selv om at de ikke kender mig. Hugo Johannes Wimmer kunne fx. være mig….Og så kan man jo google på det navn. Har lige logget af for at se hvad man kan se når man ikke er logget på. Og man kan læse alt hvad vi har skrevet, fuldstændigt som på alle andre fora. Kunne man ikke det ville man jo heller ikke kunne tiltrække ny medlemmer. Man kan jo sige at du selv har fundet vej her til, måske ved at se hvad vi skriver om. Man skal såmend ikke være bange for andres initialer, men man skal være varsom med egne let genkente oplysninger.
Hilsen H.J.W.oktober 24, 2015 kl. 20:36 #31499Hans Jørgen WagnerParticipantMEN — det var Porschen vi kom fra ik sandt ?
Det var den der var interessant og det er den det skal handle om. Kan vi få noget på banen om den, og om hvad du vil, vi skal i den forbindelse. For mig kan vi godt tage hul på en brainstorm om vidden og varianter på den model. det kunne også være interessant med oplysninger vedr. rude indsatsen. Jeg har bemærket at ikke alle har ruder, men er meget i tvivel om hvorvit de er originale ? Det kunne også være interessant med bundfarve, karrosseri farve og dæk farve og liste variationer i den retning. OG naturligvis div. mærkninger med tilhørende historier.
Hilsen H.J.W.oktober 24, 2015 kl. 20:55 #31500KjehrParticipantHej Hans Jørgen.
Jeg beklager hvis jeg har misbrugt dine initialer. Jeg refererende til dig i en åben dialog på dette forum, hvor du skrev at det ikke var i orden at sælge renoverede biler som originale og mere var der egentligt ikke i det. Jeg understregede blot at det uærlige findes.
Jeg stiller alle oplysninger om min Porsche til rådighed, som kan være relevant for at belyse denne variant i Tekno´s serie af biler. Desuden vil jeg meget gerne stille mine andre biler til rådighed, hvis de kan være til hjælp for at gøre os klogere på historien.
Mvh / Kim
- ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.