NORSKE LEKER 1930-70

Teknobiler og andet gammelt legetøj Fora Teknobiler NORSKE LEKER 1930-70

Viser 17 indlæg - 1 til 17 (af 17 i alt)
  • Forfatter

Har ikke bogem men faldt over et billede af bogen på nettet.. Det ligner sørme præcist Vilmer biler der bleb solgt som LM modeller… Opel 8,5 cm. lang, og Mercedes 10 cm. lang
    https://samler.no/nettbutikk/produkter/boker/norske-leker-1930-1970-detail

Attachments:

lige noget mere… LM Minicar — Det er nok fordi man har tendens til at blande Mecline og LM mini car, sammen. Ligesom Tekno og Vilmer 😉

Sven Thrysøe
    Deltager

Vilmer “kopi” biler og vaffeljern, så er produktionen da osse spredt godt ud 😉 Jeg har en LM Dodge kranbil i blå/gul fra Falken på hylden. De er supersvære at få fat i, også i Norge, og selv rene vrag løber vildt op i pris.

Stroget
    Deltager

Right LM Minicar!

http://www.vingaker.com/toycar/minicar.htm

A very nice website!

Hej Hans Jørgen, godt nytår.
    Har købt en julegave til mig selv; Norske Leker.
    Pris 399,00 Nrk. + porto 59,00 = 458,00 Nrk.
    Lidt peberet pris, men absolut en meget flot bog.
    Det er nok det nærmeste jeg nogensinde kommer på at eje noget af det fine legetøj, som bogen omhandler, da det handles til astronomiske priser.
    Meget interessant at der noget der hedder Tekno ingeniørset som ikke har noget med danske Tekno at gøre.
    PS til Peter, jeg ved godt jeg ikke har ophavsret til at gengive billeder fra bogen, men tror nok det går her på lukket forum, til ikke kommercielt brug/ med kildehenvisning.
    Ellers se HJW’s link:
    https://samler.no/nettbutikk/produkter/boker/norske-leker-1930-1970-detail

Med venlig hilsen Bertel

Stroget
    Deltager

A fantastic reference book! Thanks, Bertel!

Hej Bertel – jeg ejer den ikke endnu netop pga. prisen og der er faktisk 4 bøger om emnet. Skal have spurgt en af medforfatterne om hvilken der er bedst for folk med interesse for det danske legetøj…men noget er vidst under opsejling. Og for at ikke det hele skal gå galt skyder jeg noget info afsted, så det jeg umiddelbart ved er forkert bliver rettet.

LM mini-car, fremstillede Vilmer biler… Under navnet Norleg så vit jeg forstår, så producere Micline også Vilmer plastik biler… Det er en være vipse rede oppe i Norge. Jeg forstår udemærket at AS blev grundigt sur på Strømberg / Strømbergs plast…. Der er på fjæsbogen en gruppe jeg er med i … Scandinavian-Toys Discusion & History … og siden er fra før jul, så den er temmeligt ny, men holda op de er kloge der… Den gruppe kan anbefales rigtigt meget til alle der vil vide mere om Tekno i Norge, eller Vilmer, eller LEGO og Schade bilen og Joker modellerne osv osv osv… Læruns metal (LM mini-car) lavede vidst også Danske LONG H0 tog ellers var Mecline også blandet ind i det ?

Jeg har et byggehæfte for det Norske TEKNO…. Det er med kun een række huller, og svarer dermed til Meccano og Märklin… Mecline kopierede Tgekno DK sættet og solgte det under LEGO Mecline navne der stod på æskerne… FY DA FJY DA ….
    Der findes også en Svensk ved navn “Teknoset” også med kun een række huller.

https://www.facebook.com/groups/1100517497040652/permalink/1110727536019648/?comment_id=1110840282675040&reply_comment_id=1110871716005230

et salgs billede fra nævnte side…

Sven Thrysøe
    Deltager

Har bogen Norske Leker og den er rigtig god, der er danske biler fremstillet på licens i Norge i massevis: Tekno, Vilmer, Micro, Wittrock, Long (tog H0), Pilot og Lego. Har lige bestilt Norske Leker 2 for et par dage siden, den er så vidt jeg kan se mere bliklegetøj og andet legetøj af forskellig art

Jeg synes tids opdelingen lyder mærkeligt… 1890-1970 og 1930-1970… Et eller andet sted omtaler begge bøger de samme 40 år 1930-70…. 50 øre pr side er rigeligt hvis det halve er ens… Men jeg vil tro at bøgerne er væsentligt mere informative end teknobogen.

Sven Thrysøe
    Deltager

Min boka er afsendt fra Norge, så jeg kan vende tilbage når jeg har fået kigget lidt i den, men jeg tror nok Norske Leker 1930-1970 er den mest interessante for modelbilfolk og den nye er bl.a. trælegetøj, fængselslegetøj (det har de åbenbart også haft i Norge), bamser, bliklegetøj m.m. så det er nok derfor man har ladet årstallene overlappe hinanden. Og ja der er fine artikler om de forskellige producenter så udover flotte billeder er der også viden at hente om hvem og hvordan biler og tog blev lavet

Ole Monrad
    Deltager

Jeg har forsøgt at bestille bogen Norske Leker 1930-1970 via linket i denne tråd, men når man skal angive modtageradresse, er det kun muligt at vælge Norge. Hvordan har du, Bertel, båret dig an med at bestille den. Prisen på NKR 399 er jo et tilbud pt.
    Venlig hilsen
    Ole

Sven Thrysøe
    Deltager

Hej Ole
    Jeg købte bogen for nogle år siden og havde samme problem, så jeg skrev til http://www.samler.no og spurgte Bjørn Løvnæseth som står for det om jeg kunne få bogen sendt til Danmark og jeg betalte til ham via paypal, så det kan godt lade sig gøre
    Mvh Sven

Hej Ole, undskyld jeg havde ikke set dit skriv.
    Jeg brugte også Hans Jørgen’s link og oprettede mig som bruger.
    Ganske vist er siden henvendt til norske kunder, men jeg skrev København som by og Norge som land, det fungerede.
    Bestillingen gik i gennem.
    Blev kontaktet af SAMLER & ANTIKKBØRSEN’S Redaktør Atle Kildebo, som skrev:
    Hei Bertel,
    Boken ligger her til forsendelse.
    Problemet er at alle våre priser ikke er basert på sending til utlandet.
    Det vil koste oss opp mot Nkr 300 i porto å sende boken til deg.
    Det blir dermed et tap for oss.
    Men, du er sikkert en bra mann, og derfor skal jeg jeg sende deg boken likevel – uten pristillegg.
    Ha en god dag!

Mvh. Bertel

Ole Monrad
    Deltager

Så er det lykkedes mig at få fingrene i et eksemplar af Norske Leker, og det er en rigtig god bog, lækkert layout med mange fine billeder og interessante oplysninger. Tak for hjælpen til Sven og Bertel.
    Jeg bestilte bogen med Hellerup, Danmark som by og overførte NOK 399 + porto. Efter noget tid svarede Bjørn Løvnæseth mig og oplyste prisen til NOK 599 inkl. fragt, så jeg efterbetale de manglende kroner. Derefter kom bogen i Toldstyrelsens hænder, så der blev opkrævet moms samt et gebyr til PostNord på kr 160, så samlet set kom bogen til at koste kr 709.
    Bjørn oplyste mig for øvrigt om, at bogen er trykt i 1265 eksemplarer, og at de fleste er solgt.
    Kender man nogen i Norge, som vil give en bogen som gave, kan den sendes uden opkrævning af moms, så længe prisen er under kr 360, og da kursen på norske kroner pt. er 72,07, vil NOK 399 holde sig under grænsen.
    Mvh Ole

Ja de ved godt hvad de skal have for det hos staten — MEN skal der betales Dansk moms af beløbet (i så fald er det beløbet uden Norsk moms) Og husk endeligt at du kan trække Norsk moms fra på selvangivelsen…..

Hej Ole.
    Tillykke med købet. Det er en meget fin bog, trods prisen.
    Hvis du ikke siger det til nogen var jeg så heldig at få den uden dansk afgift og pis. (Pris 399,00 Nrk. + porto 59,00 = 458,00 Nrk.)
    Mvh. Bertel.

Viser 17 indlæg - 1 til 17 (af 17 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.