Kirk – 1970-71

Viser 25 indlæg - 1 til 25 (af 41 i alt)
  • Forfatter
    Stroget
    Deltager

I have been trying to build up the Kirk page with photos on hobbyDB. I would be happy to upload any of your photos to fill in the missing items.

What do you think? https://www.hobbydb.com/subjects/kirk-brand

Next, maybe I will do some Vilmer and Tekno???

Karl

Hello: I am not sure that all Kirk cars was sold as KIRK only, they also sold Tekno cars in Tekno boxes. Same cars as Kirk cars, with the exception of Toyota and Porsche – only Kirk. And, for example. Mercedes 230SL continued after Tekno Denmark collapsed completely, with the Tekno name at the bottom, but produced by,- and sold in Dalia box until 1980, and something with Jaguar E, and Monza too, and more.

Hans Jørgen

Stroget
    Deltager

Yes, I think you are right. I am trying to document everything in a Model Product box or with Kirk on the baseplate.

I have made a list of about 1 mil long. I’m working on it yet, and it is with all the Tekno item no. I can find. And with any possible manufacturer. My list lacks many things, but it starts with no. 1 and ends right now with no. 1705 There are some holes but most of it is there already now. There are many cars made by Kirk but as a model power, and KIRK name at the bottom, I only know … Mercedes 280SL (only 280SL not 230 and 250) Ford D Series but is not sure all variants, Oldsmobile, Chevrolet Corvair Monza, Mercedes O bus? Jaguar E ?, and those found only with Kirk name is Porsche 911 and Toyota 2000GT.

Stroget
    Deltager

Hans Jørgen

I have the Mercedesd bus and Jaguar with KIRK in the baseplate, so those are yes!

The Kirk toys were sold as kits in the US market by MPC, called strip n steer. A period ad for strip ‘n steer, in an American boy’s magazine from Dec 1970, shows the following models:

No. Model
    914 FORD D-800 dump truck
    915 FORD D-800 stake truck
    931 MONZA spyder
    933 Oldsmobile TORONADO
    927 Jaguar XKE [sic]

Yes – but the two, have they also been sold in Model Power box? never seen one.

Stroget
    Deltager

Oh, I see. No, I also have not seen the the Mercedes bus or Jaguar in a black Model Products box.

peter frandsen
    Keymaster

Hi Karl

Mercedes bus are made in black Action boxes. Kirk also used ordinary Tekno boxes with a KIRK label on fx om Mercedes 230, Jaguar and the Mercedes bus to.

Stroget
    Deltager

Thanks Peter! i have never seen a Tekno box with KIRK label! or a black Action Mercedes bus box! Thanks!

Could I use these photos on hobbyDB?

Hi Karl
    Her is 3 i Got restaurerer from junk to almost new cars
    Carlsberg beer and Faxe beer and Irma Coffi

Hi :
    Noppe… only 280SL as a KIRK with kirk name on… 230SL and 250SL only as Tekno.

Stroget
    Deltager

Ms Super – Those are very nice trucks! The Faxe and Carlsberg were Tekno Holland, but the Irma was Tekno Denmark only? That is what I have in my collection so I am not sure of other versions.

Hi Karl it is corigt i Think you shut ser the foto of some of my truck sorry my bad english ?

MS Super — Mener du det er rigtigt hvad Karl nævner ? Jeg har ivertilfældet samme opfattelse, som Karl. Kan nævne at fejebladet fortsatte til mindst 1984 men alså i NL. udgave. Det er desvære alt for nemt at ombytte bundkar, og få en sjælden model 😉
    Jeg er iøvrigt ikke helt sikker på hvilke, Ford D modeller, og hvor længe de fortsatte i Holland. Tekno bogen viser det heller ikke men nævner alle som værende fra 1968 – 1972 desuagtet at sættevognen, og kassevognen -“der spiegel” eller “BR Legetøj”- slet ikke har fået tildelt et varenummer. Det ville jeg opfatte som noget man lige lavede i en håndevending, for at få kroner i den slunkne pengekasse.

peter frandsen
    Keymaster

Hi Karl

Of course you can use my pictures. I will one off the bus with label. Tekno Holland ended producing toy models in 1980 and started with there modelproduktion. I have these information from Termax. They moulded the plastic parts for Tekno Holland for those model they had made the tools for ealier.

Ford D 800 was different in the painting and the decals wasn´t waterdecals.

br

Peter

peter frandsen
    Keymaster

These 3 pictures are not my own and I will delete it again.

br

Peter

The yellow one is as fare I know the latest run from 1984.

Foresten så er Holland sættevognen med nr. 922 Da nr. 921 ikke bruges af Tekno, kunne det nr. formodes at være til “der spiegel/ legetøjs” kasse bilen.På den måde hænger nummereringen sammen for Ford D800 modellerne kontinuerligt fra nr. 914 – 922

peter frandsen
    Keymaster

Der er delte meninger om Der Spiegel er fra Tekno. Jeg kender flere der påstår at den udelukkende er fremstillet af Walco. BR modellen er helt umulig at få oplysninger frem om.

mvh

Peter

Ærgerligt — Nu passede det lige med nummereringen —- Det der er dyrt at fremstille er kassen. Mærkningen er nem nok, også i 1970. Jeg har aldrig haft en i hånden. Kassen har ingen åbne muligheder det er vidst bare en plastik box. Det er ikke rigtigt Tekno agtigt. Et lånt foto fra Lauritz.com viser Spiegel modellen i en orange box (Holland ?) og den står på flamingo i bunden. Tegningen passer til bilen, og nummeret er 816. Der er også en gul en ! Har ikke oversat det endnu. se link.

http://autojauneblog.fr/tag/carlo-nilsson/

Hilsen Hans Jørgen

NÅ men det var jo altsammen ud ad et sidespor i forhold til det emne der oprideligt startede denne tråd. Men ikke desto mindre et interessant spor at forfølge en dag.

peter frandsen
    Keymaster

Hermed det billedet af Mercedes bussen i en Teknoæske med Kirk label.

mvh

Peter

bjergsamler
    Deltager

Hej Hans-Jørgen.
    Den hollandske kasse er ikke til Der Spiegel, på billedet kan man tydeligt se slidtage der passer til venstre sidefjæl på ladet. Så den æske må stamme fra en LVG med lad sider.
    Nå ja og så er døren en anden nuance af rød 🙂
    Den gule ser spændende ud, men mærket ser ud til at være et klistermærke, som også set på Falck ladvognen fra holland, så den kunne tænkes at være derfra. Lige som jeg ser det 🙂

I øvrigt en fed artikel om VW type 3. Ja Carlo havde virkelig de sjove og spændende ting.
    Håber der er nogen der vil oversætte den artikel 🙂

mvh
    Bjergsamler.

bjergsamler
    Deltager

Æske til Bus O302.

Lige en variant mere 🙂

mvh.
    Bjergsamler.

Ja det er en ganske interessant, men næppe overraskende artikkel ! Man kan jo køre den gennem Google oversæt, og bytte om op ordstillingen så den passer ti Dansk hvis det kniber.
    Jeg er ikke helt enig med Spiegel og Herz kassen
    1) jeg har ikke hæftet mig ved den lyse dør fordi den kan være gået itu, og derefter ombyttet med en anden. Der er rigtigt mange røde døre at tage af.
    2) Jeg formoder de slidmærker du referere til er de sorte mærker på kassens hjørner. De kan komme mange steder fra.

Jeg hæfter mig ved HERZ kassen der har præcis samme små “ben” der rammer Ford chassiset. Har Spiegel kassen stået på et lad, og alså som den er forsynet med ben, ville side fjeldenes evt. slidmærker være længere nede. Jeg tror kasserne er ok, men jeg tror den gule Herz er nogen år nyere. Men det kunne da være interessant med nogen mål, så det kan konstateres, om kassen i det hele taget kan stå i et lad.

Klistermærker er meget nemmere at lave for os med computer og printer i dag. Jeg vil tro at forholdet har været det samme for profetionelle i 70rne. Den hurtige reklame bil fik klistermærker på. Det var hurtigt, og billigt, og godt til små serier. Corgi brugte stort set altid klistermærker.

Fin bus. Sjovt som den egentligt ser lidt gammeldags ud i de farver. I Flensburg var der et busselskab. Förderederei. De havde også sådanne busser som din men hvide med blåt på. Har været en tur i Harzen og en tur i Berlin med dem. Det var iøvrigt behagelige busser. Chaufføren hed Remcke, begge gange, og han boede i bussen. Det har ændret sig lidt siden 1972. Nu har chaufføren venligst fået tildelt et hul under sæderækkerne til at sove i.

bjergsamler
    Deltager

Slidmærkerne sidder i det klare plast der udgør hele siden, af æsken.
    Prøv at holde en d-800 med lad hen ved siden af æsken. Det passer som fod i hose.

Og jeg tror ikke at spiegel kassen passer i et lad.
    Nummer på kassen er D-0810 og de danske var kun D-0800.
    Tekno nummer DK = 916 = presseningsbil.
    Tekno nummer NL = 916 = ( nok samme bil, da det ville være nemmest )

mvh 🙂

Viser 25 indlæg - 1 til 25 (af 41 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.