Teknobiler og andet gammelt legetøj › Fora › Teknobiler › Hjul typer på Volvo og Scania
- This topic has 12 svar, 4 stemmer, and was last updated 10 years, 8 months siden by Bertel Pedersen.
- ForfatterIndlæg
- februar 16, 2014 kl. 18:38 #21240Flemming RaschParticipant
Hej igen Jeg troer ikke vi blev helt færdige med at ud forske det med ændring på de forskellige hjul typer på lastbilerne.
I følge et katalog jeg for nylig har anskaffet mig 1968-69 kan jeg se at de biler som er tegnet har den gamle type hjul med 10 hjulbolte og dem med rigtige billeder er der 6 hjulbolte så det er her overgangen må værefebruar 17, 2014 kl. 01:13 #21244Hans Jørgen WagnerParticipantHej MS SUPER .
Ja og måske ved ikke….. De store Scania modeller kom i 1965 og det med den “nye” hjul type der drejer om akslen (6 hjulbolte) Det var nødvendigt med hjul der sad løst på akslen for at få hæve/sænke systemet til at virke uden hjulene blev låst, og det var ligeledes nødvendigt, for at få hjulene til at fungere på dreje systemet…. Jeg tror simpelthend at man er begyndt med 6 hjulbolte hjulene i 1965. Hvad man havde liggende af den gamle type med 10 hjulbolte har man slidt op på de gamle og billigste lastbil typer. Så kan det rejelle skift måske have været 67, og tegningerne er genbrug i dit katalog. Det burde man kunne se i de to kataloger.
Hilsen
Hans Jørgenfebruar 17, 2014 kl. 14:54 #21248Bertel PedersenParticipantHej Flemming og Hans Jørgen.
10 hjulbolte/møtrikker er det korrekte antal, for både Volvo og Scania,
uanset hvad Tekno har brugt på deres modeller.Billede af en klassik Scania L80, med typisk bemaling af køler og lygte grills, og en Volvo L495 Titan.
MVH Bertel
- Dette svar blev ændret 10 years, 9 months siden af Bertel Pedersen.
Attachments:
februar 17, 2014 kl. 15:23 #21252Hans Jørgen WagnerParticipantHej Bertel :
Ja – Ja — Men det vi er ude i er Tekno variationer og så at sætte årstal på hvornår en evt. variation kom på markedet… Det er Tekno nørderi. Men din oplysning gør de gamle hjul fra Tekno, korrekte. Det fostre et nyt spørgsmål. Hvorfor ændre selve hjulet ? Har det været teknisk for dyrt at ændre aksel hullet ?
mvh Hans Jørgenfebruar 18, 2014 kl. 22:21 #21262peter frandsenKeymasterHej
Jeg er enig med Hans Jørgen i, at billederne i katalogerne kan være genbrug og ligeledes at de har været brugt på bestemte udvalgte biler fx Scania presenning/lad bilen. Men produktionen i midten af 1960.erne lå på ca. 4.000 enheder pr. dag. Så hjul er noget det forholdsvis hurtig er sluppet op. Man har nok ikke haft et lager til flere år.
mvh
Peter
februar 18, 2014 kl. 23:00 #21268Hans Jørgen WagnerParticipantHej peter .
jeg er ved at lave en snorkel brandbil på en defekt entreprenørvogn. Den har også der gamle 10 bolte hjul der sidder fast på akslen.
(Mangler forresten en kurv vis der er en der har sådan en liggende 😉Jeg mener at have set samme hjul på en Ærlige John også, men jeg kan ikke finde den i mit skab, måske den er i en kasse med andre venner.
Jeg kunne forestille mig at overskud af den gamle hjul type er gået over til “billig” bilerne,- Scania og Volvo modellerne med lad. Og nej de er sansynligvis hurtigt blevet brugt ab fabrik, men derfor kunne der godt være en overligger i en legetøjs forretning. Men hvornår udgik Scania og Volvo ladbilerne egentligt? Jeg mener aldrig at have mødt en vindues æske med dem i -!
mvh Hans Jørgen
Attachments:
februar 19, 2014 kl. 15:20 #21271Bertel PedersenParticipantHej Hans Jørgen.
Din snorkel brandbil blir’ super lækker, det ser ud til at der er interiøre i, hvor er det fra?MVH Bertel
februar 19, 2014 kl. 23:21 #21281Hans Jørgen WagnerParticipantHæ Hæ — interiør og mænd er fra samme slagtede Bedford fra Corgi som snorklen- Interiøret skulle lige spidses lidt for til, så kunne det lige proppes i.Der skal en lille afstandsklodse neden under for at interiøret ikke falder lidt ned. Skal have klare ruder i for at folkene kan ses. Det hvide er et halvt trakrorhjul fre en plastik tingest. Det største arbejde er at file hullerne til støttebenene — også fra Bedforden
Kravene til den var – Har der eksisteret en ? — Ja det har der — Den skal ligne noget Tekno kunne have fremstillet, og den skal kunne tåle leg så godt som de biler der har lagt dele til. Og jeg tror jeg når hele vejen rundt.
mvh Hans JørgenAttachments:
februar 20, 2014 kl. 09:45 #21285Bertel PedersenParticipantHej Hans Jørgen.
Det hele ser jo ganske godt ud, bare en lille detalje ; skal rattet ikke over i venstre side hvis den skal være dansk?
Stor Tekno hilsen Bertel.
februar 20, 2014 kl. 22:44 #21289Hans Jørgen WagnerParticipantJo og det kommer det ikke — 😉
februar 21, 2014 kl. 08:47 #21290Bertel PedersenParticipantHej alle
På min Scania L110, har jeg en Tekno/Mercedes bag aksel, med faste hjul. Mere Scania like med driv flange og tværrillet dækmønster.
MVH Bertel
Attachments:
februar 21, 2014 kl. 15:08 #21294Bertel PedersenParticipantANNONCE
Hvis nogen skulle få lyst at eje en corgi bedford simons snorkel bil,
har jeg set den kan købes hos Georg. http://www.teknobil.dk/salg_andrebiler/salg_corgi_simons_snorkel.jpgMVH Bertel
marts 13, 2014 kl. 08:54 #21712Bertel PedersenParticipantHej igen
Peter har en Scania blokvogns trækker, med 10 hjulbolte.
Jeg har flere af de først fra Holland, med de samme hjul.
MVH Bertel
Attachments:
- ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.