Teknobiler og andet gammelt legetøj › Fora › Teknobiler › Historie
- This topic has 8 svar, 2 stemmer, and was last updated 9 years, 7 months siden by
Hans Jørgen Wagner.
- ForfatterIndlæg
- marts 24, 2016 kl. 21:44 #34304
Pii
ParticipantJeg vil gerne høre, om der er nogen herinde, som kan bekræfte/afkræfte mine data: En salgsdirektør ved navn Knud W. Jakobsen blev ansat i Kirk-koncernen omkring 1967 og fik af den daværende direktør Ole Nygaard-Andersen overdraget firmaet “Langes Legetøj” og fik som opgave at forøge salget i Amerika af Teknobiler. Jeg mener at han fik en millionordrer igennem med amerikanerne og at det var Oldsmobile Toronto han fik ordrer på. Er der nogen som har hørt om det ?
Mvh. PiiAttachments:
marts 25, 2016 kl. 20:14 #34306Hans Jørgen Wagner
ParticipantJeg synes at have set en lignende historie, et sted. Tror det er under Wikipedia Kirk historie. Og det er klart at det er Toronado der skulle bære salget som Tekno´s eneste Kirk/Lange producerede USA bil. Lange/Kirk aftalen med Tekno stoppede først fra og med 1970. Dvs. at frem til og med 1969 måtte Lange/Kirk ikke selv sælge biler, det skulle gå gennem Tekno. Dermed er det Tekno biler der skulle sælges, som du også skriver.
At jeg nævnte Toronado som eneste USA bil skyldes at den anden er en prototype bil fra GM der basere sig på forældet 1962 Chevrolet Corvair teknik.En vogn der nød meget lidet flaterende kritik i hjemlandet. Toronado var der i mod ny teknik for en så relativt stor vogn. Forhjulstræk var fx. for USA biler, ikke set siden Cord 810/812 i 1937.
mvh Hans Jørgen- Dette svar blev ændret 9 years, 7 months siden af
Hans Jørgen Wagner.
marts 25, 2016 kl. 21:26 #34308Hans Jørgen Wagner
ParticipantGregers Kirk var Adm. Driektør frem til sin død i 1967… D. Dirks sad på posten frem til 1971 … Knud W. Jakobsen (som du nævner Pii) fra 1971-85 men han kan naturligvis være ansat i anden afdeling tidligere – MEN…
Grundet store tab i Glostrup afdelingen måtte hele virksomheden træde i likvidation i 1970. Kirk koncernen var stor og omfattede, ud over Telefon produktionen, rigtigt mange forskellige virksomheder også uden for Danmark. Glostrup afdelingen omfattede Haka husholdningsmaskiner, Langes Legetøj mv.
Med min ringe indsigt, synes det lidt usedvanligt, at salgschefen for den konkurs der nedlægger hele virksomheden, træder ind som koncern leder ? Telefon afdelingen blev solgt til ITT i 1970 og fortsatte under navnet Standard Electric Kirk frem til 1986, alså under en Knud W. Jakobsen´s ledelse.mvh Hans Jørgen
marts 26, 2016 kl. 17:26 #34310Pii
ParticipantTak for indlæggene – måske der er nogen der kan supplere, når de ser et billed af direktør Knud W. Jakobsen.
Attachments:
marts 26, 2016 kl. 20:05 #34376Hans Jørgen Wagner
ParticipantJeg kommer lige med noget mere :
Corgi-Toys var hurtigere, og fremstillede en billigere og mindre model (1:51) allerede i 1967. Den kunne tage hjulene af 1968-72.
Tekno modellen kom først på markedet i 1969.
Skulle der laves et USA handels fremstød med legetøjsbiler, så har det ikke specifikt været Toronado modellen man i 1967, havde med i lommen. Det har nok mere været det, sælgeren havde med hjem fra USA som et ønske der ovre fra. Og her har det været uden tanke for hvor lang tid det tager at fermstille en produktionskalar legetøjsbil med det ønskede antal funktioner, i Danmark, sat i forhold til de meget hyppige modelskift især GM modellerne både fra USA og på verdens plan, præsterede. Toronado bilen i virkeligheden var allerede opdateret/Faceliftet rimeligt meget i 1969/70 ad hele to gange. Legetøjsbilen var således allerede i 1969/70 “gammeldags” Hele fronten havde fx. et helt nyt design, uden klap lygter.General Motors havde man vel egentligt et anstrengt forhold til, i en eller anden grad hos Lange og Tekno. Det er blevet til to Rekord modeller i halvtredserne, og en Kadett omkring 1960. Da man så lavede en Monza fik man afslag på at anvende Chevrolet eller GM navnet. At man er gået til GM kan derfor måske undre lidt. Men det kan være et USA ønske med den model. Og Lange/Kirk ville konkurrere med Tekno´s Ford Mustang model måske. Jeg mener også at Oldsmobile Toronado modellen er lidt større end 1:43,5
link til model historie her på siden :
Jeg har i og for sig gennem hullet dit første indlæg Pii. Hvad med en opdatering af fakta. 😉
Ole Nygaard-Andersen nævner du som direktør. Det må så være for Glostrup afdelingen? For koncernen direktørene i Kirk, var i 1967, to andre.
Sælger Knud W. Jakobsen må have haft noget andet med til USA. Han kan der ovre have lavet en aftale vedr. Oldsmobilen hos GM, og et slagsled – Hvem? Der må have været en legetøjs sælger med ind over. Dette ud fra at legetøjsbilen nok ikke specifikt var tiltænkt autoforhandlere.
En af de ting der gik galt i Glostrup, var måske tiden. KWJ var måske sælger smart i en fart, og troede at man lige kunne lave en superlegetøjsbil med venstre hånd i en fart. Men fakta var at det tog halvandet år inden den var produktions klar, og da var den virkelige bil tæt på at være en helt anden. Jeg tænker at de der havde afgivet en million ordre kunne være blevet sure, når de så den forældede tingest, der blev fremlagt.
mvh Hans Jørgen
Der er grunde til at GM modeller ikke ses så ofte som legetøjsbiler. Opel Rekord var der 6 forskellige af 1950-60 og 5 forskellige fra 1960-70. Olsen Banden Chevrolet modellen kom i 1959. Den var væk i 1960, og inden vi skriver 1961 havde den fulstændigt ændret design med 3 kraftige opdateringer. Vauxhall var ikke meget bedre. Der var mere ro på hos Ford. At støtte et legetøjsbil projekt, ville nok have betydet at det var den nye model der kom ud, og ikke den tidligere model. Det er her jeg tænker det kan være gået galt, for både sælger, og køber. Og dermed den omtalte store ordre.
- Dette svar blev ændret 9 years, 7 months siden af
Hans Jørgen Wagner.
marts 27, 2016 kl. 11:00 #34382Pii
ParticipantH.J.W. – du skriver: “Ole Nygaard-Andersen nævner du som direktør. Det må så være for Glostrup afdelingen? For koncernen direktørene i Kirk, var i 1967, to andre.” Jeg har læst mig til, at Gregers Kirk døde i 1967 og kronprinsen til Kirk-Koncernen var adm.direktør Ole Nygaard-Andersen. Kirk-Koncernen ejede 57 meget forskellige virksomheder, der i blandt Kristian Kirks Telefonfabrikker i København, Horsens og Århus. Ole Nygaard-Andersen røg uklar med den ene af direktørerne for telefonfabrikken i Horsens, N. P. Thøgersen og fyrede ham.
marts 27, 2016 kl. 20:25 #34386Hans Jørgen Wagner
ParticipantAdm. Direktøre i Kirk.
1892-1923: Emil Møller
1923-1935: Kristian Kirk
1935-1940:
1940-1967: Gregers Kirk
196?-1971: D.Dirks
1971-1985: Knud W. Jakobsen
1985-1989: N.P. Ditlefsen
1989-1991: S. Hoff-Jessen
1991-2005: Peter Skov
2005-2007: Ole Lysgaard Madsen
2007-2015: Sten Dyrmosehentet her fra :
https://da.wikipedia.org/wiki/KIRK_telecom
Men jeg skal også nævne at jeg ikke er gået ud i en dybere forskning, inden for dette område. Men oven viste liste skulle være toppen i herakiet. Hvem der i givet fald er direktør i div. under afdelinger/fabrikker har jeg ikke tjekket op på.
Jeg har rigtigt meget Tekno historie liggende på en flok CD´r fordi jeg har lidt gang i en produktions liste. Jeg har set din historie et sted. Ikke med navne, men nogen lunde som du startede med at skrive den. Men der er ingen der kan have taget en Oldsmobile Toronado med til USA i 1967. Lange/Kirk var slet ikke begyndt på at fremstille den endnu. Den kom beviseligt først på markedet i 1969. Man har så påbegyndt fremstillingen i 1968 ca.
GM havde sagt NEJ TAK da man sidst lavede en GM model bil. Man stod så med en rigtig fin bil der måtte bære navnet Monza, fordi det ikke var et GM patenteret navn. At lave en anden på forhånd ville nok ikke være aktuelt.(Oldsmobile var ejet af GM, lige som Chevrolet, Buick, Opel, Vauxhall m.m.f.)
At manden er kommet hjem med en mill.ordre har sikkert omhandlet andet en en legetøjsbil. Men med den for øje, må den sådan set have skuffet lidt på direktørgangen, ovre i USA, hvor nogen af disse sikkert lige havde købt en vogn — DEN NYE MODEL, og her fik de en dyr legetøjsbil af en 2-3 år gammel model.
Emnet er interessant, så jeg følger med. Håber at der dukker noget mere op.
et par fotos fra Toronado brochure — 1966/67 + 1968/69 + 1970 og den var jo lige så forandret bag i. Jeg ved da godt det er legetøj. Men bil fabrikken skulle sælge biler, og ville lægge mere vægt i designets korrekthed. Endelig var udsalgsprisen her hjemme omkr. en ufaglærts time løn tror jeg ?Attachments:
marts 28, 2016 kl. 10:09 #34420Pii
ParticipantHej Hans Jørgen – du har fuldstændig ret, du har set en artikel med nogenlunde samme indhold tidligere. Det var i oktober 2015 under overskriften: “Oldsmobile Toronado nr. 933”. Bloggen gik i stå, så jeg prøvede igen, hvilket har givet mig nye oplysninger. Om forhåbentlig kort tid får jeg kontakt til noget familie til dir. Knud W. Jakobsen, hvor jeg så forhåbentlig kan få opdateret fakta. Jeg kommer tilbage. Tak for nu – vi “ses” – Mvh. Pii
marts 28, 2016 kl. 19:12 #34424Hans Jørgen Wagner
ParticipantSkal vi lige linke til den gamle tråd….
Så er der lidt samling på det….
Legetøjsbilen Oldsmobile Toronado nr. 833 fra Tekno/kirk kostede ved lanceringen i 1969 – 19,50 kr.
En FAGLÆRT time løn var i gennemsnit i 1968 – 15,73 kr.
Kan tilføje en gennemsnits løn for en faglært 2015 var 175,00 kr.
Det var en dyr legetøjsbil —- Dette svar blev ændret 9 years, 7 months siden af
Hans Jørgen Wagner.
- Dette svar blev ændret 9 years, 7 months siden af
Hans Jørgen Wagner.
- Dette svar blev ændret 9 years, 7 months siden af
Hans Jørgen Wagner.
- ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.




