Teknobiler og andet gammelt legetøj › Fora › Teknobiler › Oldsmobile Toronado nr. 933
- This topic has 16 svar, 5 stemmer, and was last updated 2 years, 11 months siden by
Bertel Pedersen.
- ForfatterIndlæg
- oktober 28, 2015 kl. 09:19 #31630
Jens Pii
ParticipantEr der nogen der kan fortælle mig, hvem der fik Oldsmobile Toronado nr. 933 sat i gang ? – Er der nogen der har hørt om en salgsdirektør Knud Jakobsen, som jeg har fået at vide tog til en legetøjsmesse i Detroit og kom hjem med en million ordre ? Mvh. Jens Pii
Attachments:
oktober 28, 2015 kl. 10:35 #31641Hans Jørgen Wagner
ParticipantDet var en til Peter —
Bilen er fra Kirk, der jo lavede telefoner. Salgsdirektøren kunne være der fra ? Det er et skud i tågen. Men en mill. ordre kunne jo være telefoner, og nogle biler som var en niche produktion.
Hilsen Hans Jørgen(Kirk købte Langes Legetøj A/S omkring 1958)
oktober 29, 2015 kl. 12:17 #31678Stroget
ParticipantI am sorry but I can only write in English…
Wiki says he was the Director of Kirk:
1971-1985: Knud W. Jakobsen
https://da.wikipedia.org/wiki/KIRK_telecom
And Detroit never had a large toy fair – they have the large Car Show every year. Our toy trade association in the US has been around since 1916 and their fair has been in NYC for a long time.
Teknos were sold in the US in high end toy stores in the 1970s. I bought the FORD D800s in Nashville, TN USA, in the middle 1970s (old stock).
oktober 29, 2015 kl. 13:22 #31679Hans Jørgen Wagner
ParticipantYep —
Kirk var overtaget i 1970 af — ITT under navnet Standard Eletric Kirk, og det blev solgt igen i 1986. Så knud W. Jakobsen´s ordre var måske salget af kirk virksomheden, Eller en ordre på elektronik eller andet … Bil telefoner ?… De lavede jo andet end telefoner og vaskemaskiner. Måske noget elektronik til biler – Tændings anlæg, indsprøjtningsanlæg, Aircon, mv. Vi lavede og laver, jo mange dele til biler, og hele Lotus biler, men vi samler dem ikke i DK. Bilen fra Tekno er fra 1969.oktober 29, 2015 kl. 14:03 #31680Hans Jørgen Wagner
ParticipantJeg har været artiklen igennem (se oven for) og kan ikke se noget i den vedr. ophavet til modellen. Men den virkelige bil kom i 1966, og navnet fortsatte frem til 1992. Allerede i 1970 kom der ændringer i designet og bilen endte løbende som Mustang, og især Thunderbird, som en klumpedumpe.
Hvem der har fået ideen til modellen kan jeg ikke komme nærmere. Men ud fra hvad jeg forstår så er det E. Lerager-Larsen fra Termax der finder på biler som han selv synes er interessante, når der skal udvikles noget spendende. Devisen var nok at så synes vi der skulle lege med bilerne, sikkert også at det var en spendende bil. Og en forhjulstrukken Amerikaner var spendende i 1960´rne. Det var den alm. holdning at hækmotor og baghjulstræk, og front motor og forhjulstræk ikke kunne enes med en stor bil. Jeg ved ikke hvor de ideer kom fra men sådan var det den gang. Termax havde lavet Mercedes 130-180SL udgaven, men Tekno havde snuppet Mustang for sig selv, og uden blusel havde set nøje på Mercedes modellen, så kunne det tænkes at den gode Hr. Larsen måske lige ville vise hven der var bedst, med en bil ikke under mustang klassen, og som bød på noget stort set nyt og overbevisende, i bilverdnen. — MEN jeg sidder og gætter —oktober 29, 2015 kl. 15:37 #31681Jens Pii
ParticipantHallo Stroget.
Jeg er ikke god nok til at skrive på engelsk, så jeg håber du kan få dette oversat. I 1960érne havde vi i Danmark Kirk-koncernen, som bestod af omkring 57 virksomheder og som blev ledet af direktør Gregers Kirk. Da han døde i 1967 blev koncernen videreført af dir. Ole Nygaard-Andersen, som var blevet udnævnt som Gregers Kirks kronprins.
Jeg mener at Dir. Knud W. Jakobsen var blevet ansat af Gregers Kirk omkring 1965 som salgsdirektør og fik overdraget Kirk Mini Cars, som var overtaget af Langes Legetøj og som var overtaget fra Tekno-firmaet, som havde en betydelig eksport, især til USA. Dir. Knud W. Jakobsen fik forbindelse til ITT gennem Standard Electric A/S i København, og da Kirk-koncernen gik i likviditet den 4. oktober 1970, fik dir. Knud W. Jakobsen gjort ITT interesseret i at købe telefonvirksomhederne Kristian Kirks Telefonfabrik i Horsens og i Århus, for et ukendt million beløb og dir. Knud W. Jakobsen blev indsat som adm. direktør fra 1971 til 1985 og virksomheden kom til at hedde Standard Electric Kirk A/S.
Var Oldsmobile Toronado ikke et GM produkt ?
og lå GM´s fabriker og prøvebaner ikke i Detroit ?oktober 29, 2015 kl. 17:35 #31682Hans Jørgen Wagner
ParticipantDu er gal på den med lange… Langes legetøj A/S blev overtaget af Kirk i 1958 — Tekno ejede ikke noget af det, men havde en aftale med lange som fortsatte efter Kirk overtog Langes Legetøj. Aftalen ophørte i 1969. Modelbilen er fra 1968, og Kirk i glostrup der bla. tæller legetøjet og vaskemaskiner mv. sælges fra, og kun telefon delenblev overtaget af ITT.legetøjs delen blev overtaget af Frederiksen.
Langes legetøj og Termax + et par andre metal virksomheder var i samme fløj i samme hus ude på Amager De arbejdede meget tæt sammen men var hverisær selvstændige. Kirk købte kun Langes Legetøj.oktober 29, 2015 kl. 18:28 #31684Jens Pii
ParticipantDet er rart af få tingene sat på plads – tak for det. Det jeg har fremkommet med har jeg fra Børsens Bog: “Derfor gik de ned”, skrevet af Kjeld Rasmussen. Der står om Kirk Mini Cars: “Denne virksomhed hed oprindelig A/S Langes Legetøj og fremstillede legetøjsbiler. Selskabets produktion var overtaget fra det kendte Tekno-firma og havde en betydelig eksport, især til USA. Virksomheden regnedes for sund og rentabel”. Jeg kan godt se, at det ikke passer sammen med en artikel der er at læse her på Tekno Samleren, hvor det fremgår, at Lange og Tekno indgik en samarbejdsaftale, som skulle gælde frem til 1969, så da kirk-koncernen overtog Langes Legetøj i 1958, så overtog de også samarbejdsaftalen, som jeg har forstået, at de overholdt.
oktober 29, 2015 kl. 19:03 #31685Hans Jørgen Wagner
ParticipantJa det må være sådan det skal forstås. Mange af bilerne blev imidlertid udviklet hos Termax, sådan som jeg har forstået det. Termax var ejet af E.Lerager-Larsen. Så er der en fætter der har en anden metal virksomhed, og en gravør virksomhed er der også i samme fløj , alså til højre for indgangs døren. Det var et mindre sted til flere små virksomheder. Et tilsvarende antal lå til venstre for hoved døren. Har været inde forbi i sommer men de renoverede veje og huse så der ikke kunne tages ordentlige fotos.
At kirk køber Lange forstår jeg sådan set ikke. men det kan jo være at Lange er en god sælger. Han ender jo også med at løber hurtigere end en hest kan sparke. Omvendt så var produktionen i 1958 alle de røde maskiner,og mindst 8 bil modeller, i mindst dobbelt så mange versioner mv. så der har virksomheden sikkert været rigtig god.
Skal vi så se hvad virksomhederne har fremstillet for Tekno efter 1958, så ebber det ud. Det er vel kun Mercedes 230-280SL og Ford lastbilen midt i tredserne. Kirk vil måske gerne have gang i mere og forsøger sig med Mercedes bus, Toronado, porsche 911 og Chevrolet Corvette, hvor af den sidste ikke når over prototype stadiet. Jeg kan dårligt forestille mig at man kan lave en fornuftig omsætning på det. De må have fremstillet meget andet, men det gik alligevel ikke.
Jeg tænker på fx. Corgi, Dinky og Matchbox der havde gang i meget for at overleve. Jeg er klar over arbejdsmarkedet i England skubbede virksomhederne i forkert retning også men alligevel.- Dette svar blev ændret 9 years, 3 months siden af
Hans Jørgen Wagner.
november 2, 2015 kl. 03:45 #31761Stroget
ParticipantJens,
I have new theory now! Knud Jakobsen when he was sales director (maybe 1969) went to the toy companies in the US to find a distribution deal. he ended up at MPC, a large plastic car kit manufacturer, in the suburbs of Detroit! MPC was based in Mt Clemens, MI, just north of Detroit. Knud made a deal with them to sell the Kirk modle kits (metal, 1/43.5 scale) in MPC boxes in the US. There were these in the range:
An old ad for strip ‘n steer, in an American boy’s magazine from Dec 1970, shows the following models. I have several in large MPC boxes.
No. Model
914 FORD D-800 dump truck
915 FORD D-800 stake truck
931 MONZA spyder
933 Oldsmobile TORONADO
927 Jaguar XKE [sic]What do you think of my theory?
november 2, 2015 kl. 03:47 #31762Stroget
ParticipantSame type box as the other 5 listed above:
november 2, 2015 kl. 12:26 #31765Jens Pii
ParticipantDear Stroget
Your theory sounds exciting. I will contact Knud Jakobsen’s family and ask them about your theory is right. When I know something more, I’ll tell you this on the “Techno-collector”.november 5, 2015 kl. 20:51 #31818peter frandsen
KeymasterDet er rigtigt svært at vide hvorfor Tekno/Lange/Kirk valgte at lave netop den eller den model. På Tekno var det helt sikkert Siegumfeldt, der tog beslutningen. Se både Konstruktørens og Salgschefens beretning her på siden.
Vedr. de andre er det mere usikkert, men jeg tror ikke Tekno har haft indflydelse på de modeller som Lange/Kirk/Termax lavede. Tekno solgte dem bare videre. Man skal tænke på at det er en lang periode vi taler om på godt 20 år og tingene kan godt have ændret sig en del. Jeg tror faktisk Termax har haft en del indflydelse, fordi de har haft den tekniske indsigt til at vurdere om det var svært/nemt at lave modellen. De kunne jo svært godt lide de amerikanske modeller til sidst og jeg tror dels det amerikanske marked har tiltrukket dem, dels at de er lidt større og dermed lidt nemmere at arbejde med i forhold til døre, styretøj o.s.v. Jeg har materiale om valg af et nyt fly og der diskuteres udelukkede på Termax og det er en model som det danske forsvar vil købe, eller om det teknisk er muligt at støbe det. Værktøjerne til Toronado er med stor sikkerhed lavet hos Belewa som var et selvstændigt selskab ved siden af Kirk i Glostrup. Men Termax var indeover, det er helt sikkert. mvh Peter
februar 22, 2022 kl. 20:05 #83905Bertel Pedersen
ParticipantHej Teknofans
Sidder og sysler med at renovere et ekslampar af denne skønne bil.
Jeg er tilbøjlig til at give Peter ret i hans påstand;
den bedst gennemførte model af en personbil,
der nogensinde er sendt på markedet i denne verden.
Helt rigtigt, den er nem at adskille og samle igen.
Faktisk kan den samles uden at man skal bruge 25 fingre. Trykker man det hele rigtigt sammen holder det sig selv.
Min lider af den eneste svaghed ved modellen;
begge A-stolper knække helt oppe ved taget,
den venstre var helt borte.
Fotograferet sammen med Corgi udgaven.
Samlerhilsner BertelAttachments:
februar 26, 2022 kl. 12:10 #83944peter frandsen
KeymasterTak til Jens Pii for at sætte lidt gang i debatten her på Forum. Det er jo svært at vide præcist, hvad der er sket, men som også Hans Jørgen skriver udviklede Termax modellerne til KIRK, men faktisk adskiller Toronadoen sig lidt fra de andre ved at der er lavet maskintegninger af bilens dele og af værktøjet, normalt brugte de skitser. Termax havde mig bekendt ikke en tegnestue, men på der er tydelig indikationer på at KIRK og Termax var tættere knyttet omkring konstruktionen af denne model.
Når det så er sagt, kan det jo godt være Termax konstruerede modellerne, men det var en anden, der betalte for festen og det var KIRK, så for mig ville det da være meget naturligt, hvis en KIRK direktør ville have indflydelse på produkterne – også inden aftalen med Tekno udløb. Problemet er at det er svært at få sikker viden og jeg har aldrig talt med ledende medarbejdere hos KIRK i modsætning til Termax og Tekno/peter
februar 27, 2022 kl. 16:41 #83962Hans Jørgen Wagner
ParticipantNu er indslaget fra Jens Pii desværre fra 2015, men det er stadig interessant.
Jeg kunne dog godt tænke mig at se mere til Bertels reparation. Det er en dum en på Oldsen, for taget er langt og uden støtter, så A-stolberne har et hårdt job på den model.
Som legetøjsbil betragtet, så er valget af en GM bil ikke fornuftigt, og en Amerikansk en af slaksen er slet ikke klogt. Jeg mødte for et par år siden en Tekno Toronado — Troede jeg — den var fra 1968 og facelifted men en vildt tung og direkte usmagelig kæmpe forkromet forkofanger og grill. Modellen fik sådan en omgang til i 1970. Man kan måske tænke at en kommende legetøjs importør, og forhandlere, nok ville foretrække en “NY” model frem for en “GAMMEL” når nu vi taler om en relativt dyr legetøjs ting.
Amerikansk bil industri, og General Motors især, skiftede model hvert år. Kikker vi efter så er der egentligt heller ikke mange USA biler som legetøj fra 1950´rne og 1960´rne heller ikke fra USA selv. Det er jo komplet umuligt for en legetøjs producent at følge med i den hysteriske model variation der fandt sted.
Tager vi Opel så kom Teknos første model i virkeligheden i 1953. Inden Rekord P1 dukkede op 1958 så havde den tidligere model været igennem mindst 5 facelifts, altså nyt udseende hvert år! Med P1 i 1958, så kom der to år efter P2.. i 1958 var der en Kaptejn i 9 måneder !, Så kom Opel Rekord A to år efter en B model med en anden grill, og runde baglygter. Med Rekord C og D modellerne blev de så dygtige at de med forskellige fronter og bagplader kunne forsyne bilerne med navne som Opel, Vauxhall og Holden. Det var endda mere hysterisk i USA. Så et sats på en GM legetøjsbil midt i 1960´rne har bestemt ikke været salgs strategisk fornuftigt. Både Dinky og Corgi Toys havde også modellen, og opgav den. Men det har været det bil tekniske interessante for den virkelige bil der har trukket.
Jeg har et par stykker af modellen, og er som sådan ikke hooked på den. Et eller andet sted er den bare stor og klumpet. Jeg synes ikke at Mercedes-Benz pagode modellen, eller Mercedes O bussen står i skyggen af Oldsmobilen hvad det tekniske for en legetøjsbil angår. Men det kan jo være mig der er gal på den. Jeg er generelt ikke til mange andre USA biler end 1953 Chevrolet, 1955 Thunderbird, 1959 Chevrolet, 1965/66 Mustang, og Chevrolet Corvair serie II og årstallene er faktisk vigtige. Jeg er egentligt heller ikke til Mercedes Design, men nok i højere grad til Citroën, men den fik Tekno jo ikke lanceret.
- Dette svar blev ændret 2 years, 11 months siden af
Hans Jørgen Wagner.
februar 27, 2022 kl. 18:39 #83966Bertel Pedersen
ParticipantHej Hans Jørgen.
Her et par snapshot af mit Tornado projekt.
Det er svært at tage nærbilleder med “mobilos”
Reparationen er foreløbig penselmalet,
bilen er på vej til Shane i Australien.
Mvh. BertelAttachments:
- ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.